Gå til innhold

Burde det bli forbud mot fyrverkeri

Forby fyrverkeri for privatpersoner ?  

61 stemmer

1. 1. Burde fyrverkeri forbys ?

• Ja
      39
    • Nei
      20
    • Bryr meg ikke
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Det er dyr i naturen som blir preget også. Dessuten har vi dyr på bondegårder og slikt som utgjør en annen funksjon.

At du trenger eksplosiver fra Kina for og ha det gøy kommer veldig langt ned på behovspyramiden.

Ja, for det er så fryktelig mye fyrverkeri ute på landet og villmarka. Dyrene i bymarken ser at støyen kommer fra det fjerne uten å nærme seg, og tilpasser seg rimelig fort. Fyrverkeri er i allefall høyere på behovspyrmadien enn kveldsroen til kjæledyr

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
javafx skrev (5 minutter siden):

Ja, for det er så fryktelig mye fyrverkeri ute på landet og villmarka. Dyrene i bymarken ser at støyen kommer fra det fjerne uten å nærme seg, og tilpasser seg rimelig fort. Fyrverkeri er i allefall høyere på behovspyrmadien enn kveldsroen til kjæledyr

Jeg bor ikke midt i byen, likevel smeller det med jevne mellomrom hele uken her, både før og etter nyttårsaften. Hadde folk holdt seg til reglene så hadde det vært OK, men de gjør jo sjeldent det.

(Ellers er jeg stor fan av Kardemommeloven. Så lenge man ikke plager andre (noe man gjør med fyrverkeri) så kan de gjøre hva de vil.)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er imot forbud. 

Men stemmer for at folk lærer å oppføre seg. Det kan da ikke være så fordømt vanskelig å forholde seg til reglene som gjelder ved bruk av fyrverkeri. Årsakene er mangel på vilje og vett, mangel på oppdragelse og mangel på alkoholkultur. Disse manglene fører også til andre alvorlige hendelser, f.eks. seksuelle overgrep, vold, hærverk, mishandling. Fyrverkeri er ikke problemet. Problemet ligger et helt annet sted. 

Anonymkode: 17653...41e

• Liker 2
Skrevet
javafx skrev (25 minutter siden):

Dette er irrelevant. At du og andre skaffer dere dyr er ingen grunn til å for å forby ting av hensyn til disse. Det er dyreiere som skal hensynta resten av samfunnet i henhold til dyrene deres.

Selvfølgelig skal man ikke forby fyrverkeri.

Du vet at det bor dyr i skogen også, sant? De blir da vel så vettskremt som et hvilket som helst husdyr? :klo:

Anonymkode: 563fa...9ae

• Liker 6
Skrevet
javafx skrev (31 minutter siden):

Dette er irrelevant. At du og andre skaffer dere dyr er ingen grunn til å for å forby ting av hensyn til disse. Det er dyreiere som skal hensynta resten av samfunnet i henhold til dyrene deres.

Selvfølgelig skal man ikke forby fyrverkeri.

Asshole 

Anonymkode: 75192...c41

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Asshole 

Anonymkode: 75192...c41

Høyt nivå på argumentasjonen din.

• Liker 3
Skrevet
PetterKanin skrev (57 minutter siden):

Vi kan unngå det, men til hvilken pris? Ikke en jeg er villig til å betale.

Konklusjonen din er feil.

Pris? Det er nesten utelukkende negative sider ved fyrverkeri. At det er litt fint å se på, veier ikke opp for at jeg må ut i kulde, snøvær, regn og annet drittvær kl 2357 hver nyttårsaften. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Pris? Det er nesten utelukkende negative sider ved fyrverkeri. At det er litt fint å se på, veier ikke opp for at jeg må ut i kulde, snøvær, regn og annet drittvær kl 2357 hver nyttårsaften. 

Du velger nok helt selv å gå ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er usikker, men for min del kan det godt forbys. Jeg er dog motstander av et forbud kun for private, dyrene driter vel pent i hvem som sender opp fyrverkeriet og utslippeneer også like store. Så enten totalforbud eller intet forbud. Kommunale oppskytninger fører med seg sine egne problemer, spesielt på en dag der mange er sterkt beruset. Transport til/fra slike steder vil da kunne medføre en del skader, og sikkert mye fyllekjøring. Ikke er jeg interessert i at kommunen skal bruke penger på slikt heller.

Skrevet
PetterKanin skrev (26 minutter siden):

Du velger nok helt selv å gå ut.

Nei, hadde jeg kunnet sende barna ut selv, hadde jeg gjort det. Men det går ikke. For mange tullinger ute til at det er trygt. 

Skrevet
Brunello skrev (21 minutter siden):

Nei, hadde jeg kunnet sende barna ut selv, hadde jeg gjort det. Men det går ikke. For mange tullinger ute til at det er trygt. 

Nå er det nå en gang slik at det er foreldrene som bestemmer over barna, ikke barna som bestemmer over foreldrene.

Skrevet
PetterKanin skrev (12 minutter siden):

Nå er det nå en gang slik at det er foreldrene som bestemmer over barna, ikke barna som bestemmer over foreldrene.

Ja, men når man er sammen med andre voksne og barn, har de fleste av oss sosiale antenner og følger flertallet. Hadde vært litt sært og holde unga inne fordi en selv synes fyrverkeri er kjedelig.

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Ja, men når man er sammen med andre voksne og barn, har de fleste av oss sosiale antenner og følger flertallet. Hadde vært litt sært og holde unga inne fordi en selv synes fyrverkeri er kjedelig.

Poenget er at du ikke .

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Poenget er at du ikke .

Nei vel. Folk må heller ikke sende opp fyrverkeri, så da er det bare å forby,

Skrevet

Jeg skulle gjerne sett et forbud mot privat bruk.

Jeg har dyr som er redde, men det er egentlig ikke hovedgrunnen.

Jeg er så jævlig lei all søpla som følger med!! Det flyter av papp og drit etter hver eneste nyttårsaften. Fotballbaner og parker hvor folk har samlet seg er fulle av rester av raketter, som bare blir liggende. Småbiter som blir igjen etter oppskyting, oppbrente stjerneskudd og endog hele esker og batterier som folk ikke gidder å bære hjem igjen når de er oppbrukt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Send heller opp en plass i i hver by (i regi av kommunen), og da gjerne lydløst fyrverkeri, eller lysshow :)

Anonymkode: 563fa...9ae

Og vi som bor 10 mil fra nærmeste by, og 23 km fra kommunesenteret skal ikke få se fyrverkeriet?

Eller skal alle i utkanter kjøre bil denne kvelden (forhåpentligvis uten alkohol innabords)stimes sammen som sild i tønne, kjøre trøtte barn hjem igjen, osv osv

Forbud vil (igjen) ramme utkantstrøk mest - og alle kan ikke bo i by

Anonymkode: 8a57f...b0e

Skrevet

Koster meg 12 kalorier å hive fyrverkeriet som naboen fyrte opp på veien, tilbake på eiendommen hans. Selv fyrer jeg ikke opp fyrverkeri, men har ingenting imot å se andre sende sine penger i luften.

Det er jo tross alt en gang i året det er snakk om. Heller frimarkedskapitalisme enn kommunisme, tenker jo jeg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...