Gå til innhold

Burde det bli forbud mot fyrverkeri

Forby fyrverkeri for privatpersoner ?  

61 stemmer

1. 1. Burde fyrverkeri forbys ?

• Ja
      39
    • Nei
      20
    • Bryr meg ikke
      2

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Hva mener dere ? 

Jeg syns det burde forbys er så mye uvettig bruk. 

Endret av AthenaRavenLuna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! De skader ting her i området vårt. Hvem skal betale for det? 

Anonymkode: 75192...c41

Skrevet

Ja. Det skremmer vettet av stakkars dyr og bidrar til branner og skader. Dessuten klarer ikke folk å holde seg innenfor tidene det er lov å skyte opp, noe som er ganske provoserende.

• Liker 7
Skrevet

Nei. Det bør tillates i salg og bruk hele året.

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Nei. Det bør tillates i salg og bruk hele året.

Det kan du ikke mene....det skader jo mennesker og dyr hele tiden, og forsøpler ekstremt

Anonymkode: fad68...917

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan du ikke mene....det skader jo mennesker og dyr hele tiden, og forsøpler ekstremt

Selvsagt kan jeg mene det.

Nei, det skader bare ved uvørent bruk. 

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Selvsagt kan jeg mene det.

Nei, det skader bare ved uvørent bruk. 

Det gjør dyr livredde, jeg vet om en hest som gikk amok på grunn av redsel, og skadet seg så mye at føllet hun bar døde.

Skrevet

Jeg syntes det burde forbys. Det forsøpler omgivelsene og fører til mer helt unødvendig avfall. Det skremmer vettet av dyrene. Men det blir nok ikke forbudt fordi de som tjener penger på dette vil protestere høylytt. 

Anonymkode: 22267...827

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør dyr livredde, jeg vet om en hest som gikk amok på grunn av redsel, og skadet seg så mye at føllet hun bar døde.

Det er negative sider ved alt, men jeg er av den formening at det positive veier opp for det negative.  Tordenvær har ofte samme innvirkning på dyr, og er helt naturlig.

Endret av PetterKanin
  • Liker 4
Skrevet
Callisto83 skrev (30 minutter siden):

Ja. Det skremmer vettet av stakkars dyr og bidrar til branner og skader. Dessuten klarer ikke folk å holde seg innenfor tidene det er lov å skyte opp, noe som er ganske provoserende.

Enig. Det skytes opp her og der i over en uke. 

Skremmer dyrene, forsøpler (mdg kunne for en eneste gangs skyld protestert og bidratt til noe nyttig miljøpolitikk istedenfor alt det andre fjaset de driver med) , starter branner, ødelegger

Anonymkode: 22267...827

• Liker 4
Skrevet

Bryr meg ikke egentlig, så lenge de kun kan brukes en gang i året i de timene det er lov. Blir irritert når folk ikke klarer å vente til det er lov å skyte opp, for det er irriterende for folk og skremmende for dyr. Det er så unødvendig! Hvorfor ikke vente, er det så vanskelig å være tålmodig? 

Det med personskader er jo forsåvidt heller ikke noe særlig, men de fleste skadene skjer vel fordi folk tar dumme valg i fylla - så er litt som fortjent. Jeg skyter ikke opp raketter selv, mtp risiko om skade. Det er et valg jeg tar, som jeg er fornøyd med. 

Anonymkode: 10aaf...804

• Liker 1
Skrevet

Forby driten. Folk skader seg selv og andre, og dyr blir skremt. Kjæledyr kan beskyttes til en viss grad, en nabo gir bikkja beroligende, men villdyra kan ikke beskyttes.  Miljøskadelig er det også; det ligger søppel og blindgjengere og flyter overalt.

Anonymkode: 35895...22a

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Det er negative sider ved alt, men jeg er av den formening at det positive veier opp for det negative.  Tordenvær har ofte samme innvirkning på dyr, og er helt naturlig.

Vi kan ikke unngå naturen. Men vi kan unngå å skremme, skade og forsøple med vilje.

Jeg kan ikke tro at du virkelig overser alt det.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg syns det ble forbys. I alle fall til privatpersoner. Er så mange som skader seg på grunn av uvettig bruk i beruset tilstand, og vettskremte dyr over hele landet. 

Send heller opp en plass i i hver by (i regi av kommunen), og da gjerne lydløst fyrverkeri, eller lysshow :)

Anonymkode: 563fa...9ae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan ikke unngå naturen. Men vi kan unngå å skremme, skade og forsøple med vilje.

Jeg kan ikke tro at du virkelig overser alt det.

Vi kan unngå det, men til hvilken pris? Ikke en jeg er villig til å betale.

Konklusjonen din er feil.

• Liker 1
Skrevet

JAA. Skadelig for miljøet, forurenser, forsøpler,  skremmer ville og tamme dyr, skader mennesker og dyr, og er fullstendig bortkastede penger.... Jeg håper flere og flere avstår fra raketter

Skrevet
Callisto83 skrev (45 minutter siden):

Ja. Det skremmer vettet av stakkars dyr

Dette er irrelevant. At du og andre skaffer dere dyr er ingen grunn til å for å forby ting av hensyn til disse. Det er dyreiere som skal hensynta resten av samfunnet i henhold til dyrene deres.

Selvfølgelig skal man ikke forby fyrverkeri.

• Liker 4
Skrevet

Jeg sa ja nå, da mtp hvordan det håndteres nå. Jeg er derimot heller for at det kan kun selges til privatpersoner som har tatt lissens, det skal kun sendes opp på de vante tidspunktene, og de kan ha forbud mot den typen som smeller, for det finnes mye fint fyrverkeri uten smellet.

Anonymkode: e6b90...ef6

Skrevet
javafx skrev (Akkurat nå):

Dette er irrelevant. At du og andre skaffer dere dyr er ingen grunn til å for å forby ting av hensyn til disse. Det er dyreiere som skal hensynta resten av samfunnet i henhold til dyrene deres.

Selvfølgelig skal man ikke forby fyrverkeri.

Det er dyr i naturen som blir preget også. Dessuten har vi dyr på bondegårder og slikt som utgjør en annen funksjon.

At du trenger eksplosiver fra Kina for og ha det gøy kommer veldig langt ned på behovspyramiden.

• Liker 5
Skrevet

Ja, nå er tiden inne. Dessverre er bare denne saken oppe til debatt en gang i året. Og når alle begynner å snakke om det igjen er det for sent. Men til neste år, da.... osv. I år har så mye annet blitt forbudt, at det må være en smal sak å forby noe som gjør så mye skade på enkeltpersoner. 

Anonymkode: ac0c8...3a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...