Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser det ut? Planlegger dere å spare mer eller mindre neste år? Virker korona inn, enten gjennom lavere inntekter eller utgifter, eller begge deler? Jeg har prøvd å være optimist og lagt inn normale utgifter igjen fra våren. Inntekten min er ikke påvirket, bortsett fra minimalt lønnsoppgjør og tilnærmet null renteinntekter. 

Anonymkode: 0ff52...c89

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planen er mer.

Anonymkode: 20a90...96c

Skrevet

Siden lønna øker mer enn den forventede inflasjonen så blir det mer sparing.

Anonymkode: cc11a...427

Skrevet

Vi fortsetter med samme høye sparemål som i år, dvs fylle på privat pensjon og investere i aktivt forvaltet fond. Inntekten blir lik (tror jeg, mulig noe høyere) og er pr nå ikke påvirket av korona. Vi hadde ikke de store reiseplanen uansett, så ingen korona justeringer der heller. Så budget for 2021 blir veldig likt det vi hadde for i år. 

Anonymkode: db387...461

Skrevet

Planen er å spare mindre neste år.

Anonymkode: b25cd...d56

Skrevet

Målet er å spare 100.000 (i fond) i 2021. Har satt opp budsjett basert på forbruket for 2020, og sikter inn mot å stramme inn på de fleste postene. 

Anonymkode: b082a...c4d

Skrevet

Har lønnstrekk så blir nok ikke så mye spart på 8989kr per måned men 300kr til jul og 300kr til pensjon er fast trekk per måned. 

Så er det bare å krysse fingrene for at vaskemaskin/komfyr/ kjøleskap ikke ryker.

Anonymkode: 4b892...448

• Liker 3
Skrevet

Vi har spart i alle år, men i koronaåret har vi svidd av store summer på biler og oppussing. Passet seg slik, og vi har trygge jobber. Da er det greit å bidra til å holde hjulene i gang.

Anonymkode: 07bf1...033

• Liker 3
Skrevet

Blir nok mer sparing til året. Men den største nyheten er Egen Pensjonskonto, som gjør at jeg kan ta over forvaltningen av min pensjon selv. Da blir det endelig slutt på Storebrands begredelige ~8% årlig avkastning. 

Det siste fondet jeg kjøpte har til sammenligning gått 24% på drøye 5 uker.

Jeg anbefaler alle med innskuddspensjon å lese seg opp på dette. 

Anonymkode: 73d96...299

• Liker 1
Skrevet

Gikk opp i lønn to ganger i 2020 så det blir i all hovedsak til sparing. Ønsker å spare mest mulig, mye skal gå til egenkapital til bygging av sommerhus.  Målet er 200K før byggestart som jeg tror blir til høsten. 

Skrevet

Vi har gjort en del investeringer i hus og hjem i år. Etter en dyr desember ser jeg for meg at 2021 virkelig skal være et spare år. Jeg håper faktisk at utenlandsreiser uteblir i år også, hvis ikke ryker nok en del på ferie i sommer, men vi tjener godt så om vi er nøkterne resten av året skal vi nok få fylt opp kontoene igjen likevel. 

Anonymkode: cf4ef...a92

Skrevet

Vi skal bygge hus, så alt går til grisen (huset) 😬

Det betyr med andre ord at vi skal jobbe for å holde bufferen på et høyt nok nivå (men kommer til å få en del store utgifter som må betales) og ellers fokusere på å få huset ferdig. All sparing utenom blir satt på vent. Det krever nok også at vi modererer forbruk ellers. 

Skrevet

Jeg skal spare mye mer neste år. I år har jeg brukt mye penger på å pusse opp boligen, så har ikke fått spart så mye i år.

Skrevet

Målet er å spare minst 200k neste år, dersom det ikke blir utenlandsferie så blir det mer. Korona har gjort at vi har blitt litt hekta på sparing, og et mål vi hadde til des neste år, nådde vi i nov i år. Så vi håper at vi klarer å fortestte i det gode tempoet, men det skal ikke gå utover livskvaliteten (spise det vi vil, kjøpe det vi og barna trenger og har lyst på, ut på cafe, små hotellturer) på noen måte. Hvis vi ser det gjør det så nedjusterer vi målet.

Anonymkode: c037b...aed

Skrevet

Jeg skal spare mer. Kom godt i gang i år, så neste år kan bare bli bedre. Det er først og fremst utgiftsposten som er knyttet til mat jeg skal jobbe med tenkte jeg.

Anonymkode: 64937...dce

Skrevet

Vi må pusse opp kjøkken, med understreking av ordet må. Både ovn, oppvaskmaskin og kjøleskap fungerer såvidt og skapdørene må stadig limes og fikses. Så det blir neppe sparing i 2021, men 200.000,- til kjøkken 😒

Anonymkode: 902cc...3da

Skrevet

Her skal det kjøpes leilighet i løpet av året, så regner med at en del penger går dit gitt. Får også uventet hjem hesten etter jul, det koster, men har heldigvis spart opp en buffer til henne så jeg har litt å ta av. 

Skrevet

Skal spare mer. Nettopp kjøpt ny leilighet hvor 350 000 går til helt nytt kjøkken, samt sparkling og maling av hele leiligheten. Etter det må jeg kjøpe nye møbler, vil også legge nytt gulv i gang og på kjøkken med varmekabler, i tillegg trenger badet en overhaling snart. Forhåpentligvis klarer jeg å spare 10-15 000 i mnd 🤞

Anonymkode: 028a0...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 21.58):

Blir nok mer sparing til året. Men den største nyheten er Egen Pensjonskonto, som gjør at jeg kan ta over forvaltningen av min pensjon selv. Da blir det endelig slutt på Storebrands begredelige ~8% årlig avkastning. 

Det siste fondet jeg kjøpte har til sammenligning gått 24% på drøye 5 uker.

Jeg anbefaler alle med innskuddspensjon å lese seg opp på dette. 

Anonymkode: 73d96...299

Nå er det jo ikke sånn at du får velge alle fond i egen pensjonsparing - hovedforskjellen er at du kan samle alle pensjonsparingene hos en leverandør, og du treng ikke nødvendigvis velge bedriftens leverandør (selv om det for de fleste fortsatt vil være mest lønnsomt)

Meg bekjent er det ingen leverandører som eksempelvis tilbyr bransjefond siden det fortsatt er krav til bred eksponering, så det skal godt gjøres å se avkastninger som avviket særlig mye med hverandre (dessverre)

Anonymkode: 363f4...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...