Gå til innhold

Fridde til samboer i går, men han vil holde forlovelsen hemmelig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min første tanke er at han kanskje selv hadde planer om å fri og at du dermed «ødela» hans opplegg. 
nå trenger han tid til å fordøye at du kom ham i forkjøpet!? 
 

synes forøvrig du er tøff som tok saken i egne hender 😃❤️

Anonymkode: 97ba7...bd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor gamle er dere, og hvor lenge har dere vært sammen? Dere fremstår litt unge. Jeg hadde sagt at du angrer på at du fridde pga reaksjonen hans om å holde ddt hemmelig. La han beholde ringen(e), si at hvis han en gang finner ut at han er klar for å gifte seg, så kan han fri til deg. Mener at du sier det på en hyggelig måte, ikke sånn passiv-aggressiv

 

Anonymkode: f22ce...b22

Begge er 40, vært samboere i fire år. 

Anonymkode: 62043...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå må du slutte! Ta deg sammen og prat med han! Spør hvorfor han ikke vil fortelle foreldrene sine det osv. Skal du gifte deg med noen når du ikke evner å kommunisere!? Handler ikke om at du er teit og patetisk, men du skaper jo problemer for deg selv her!! 

Anonymkode: fdf37...6c5

Har spurt ham nå, og han sier at han ikke helt vet hvorfor,  men at han ikke er klar til å dele det med familien enda. Og ingen tidsperspektiv på hvor lenge han ønsker at vi holder kjeft om det. 

Anonymkode: 62043...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men forklarte du dette for mannen? Eller bare nektet å fortelle til foreldrene dine og sa at du ønsker å holde forlovelsen hemmelig. 

Anonymkode: 62043...42c

Han spurte om vi skulle annonsere det, og da sa jeg at jeg ønsket å vente litt. Et par dager senere spurte han på nytt og da delte vi det med de nærmeste. Jeg måtte nok bare rekke å ta innover meg at det hadde skjedd etter 10++ år sammen. :)

Anonymkode: 75af2...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Har spurt ham nå, og han sier at han ikke helt vet hvorfor,  men at han ikke er klar til å dele det med familien enda. Og ingen tidsperspektiv på hvor lenge han ønsker at vi holder kjeft om det. 

Anonymkode: 62043...42c

Men virker han glad, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde satt hardt mot hardt her TS: Hvorfor svarte han ja hvis ikke forlovelsen skal offentliggjøres innenfor et passe tidsrom?

Men det finnes verre ting enn dette - og det er å få nei. Kjenner en som opplevde det - på tross av at de hadde snakket om ekteskap på forhånd. Partneren var "ikke klar" for denne forpliktelsen og ble helt satt ut da hun forstod at hennes nei betød at forholdet var slutt. DET hadde hun ikke regnet med. 

Så jeg tenker at mannen må åpne munnen og snakke med deg om hvorfor det som er en sånn gledelig nyhet skal holdes hemmelig i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi holdt forlovelsen hemmelig for hans foreldre etter jeg hadde fridd fordi han 1. trengte tid til å prosessere det litt og ikke ville ha mye oppmerksomhet på én gang, og 2. fordi han ville si det ansikt til ansikt og ikke over skype. Det kan være gode grunner (nå har jeg ikke lest hele den lange tråden her) til at han ikke vil si det allerede nå. 

Jeg snakket med han om det, og fikk si det til de jeg ville mot at de var litt stille om det fram til vi hadde sagt det til hans foreldre. Det er en veldig big deal, og mange trenger tid til å la det synke inn før det skal hamre inn med gratulasjonsmeldinger og sånn. Vi valgte å si det til de vi møtte og som kunne se ringene våres, så ble det en naturlig og sakte måte å få nyheten ut på. 

Så ja, snakk med han! Dere er forlovet når han har sagt ja. Men det er veldig forståelig at du er skuffa og lei deg og lager bilder i hodet ditt nå og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (18 minutter siden):

Vi holdt forlovelsen hemmelig for hans foreldre etter jeg hadde fridd fordi han 1. trengte tid til å prosessere det litt og ikke ville ha mye oppmerksomhet på én gang, og 2. fordi han ville si det ansikt til ansikt og ikke over skype. Det kan være gode grunner (nå har jeg ikke lest hele den lange tråden her) til at han ikke vil si det allerede nå. 

Jeg snakket med han om det, og fikk si det til de jeg ville mot at de var litt stille om det fram til vi hadde sagt det til hans foreldre. Det er en veldig big deal, og mange trenger tid til å la det synke inn før det skal hamre inn med gratulasjonsmeldinger og sånn. Vi valgte å si det til de vi møtte og som kunne se ringene våres, så ble det en naturlig og sakte måte å få nyheten ut på. 

Så ja, snakk med han! Dere er forlovet når han har sagt ja. Men det er veldig forståelig at du er skuffa og lei deg og lager bilder i hodet ditt nå og.

Han kommer ikke til å møte foreldrene sine i person før tidligst til sommeren. Og jeg synes det blir unaturlig å pålegge mine venner taushetsplikt,  er bare teit synes jeg. Så hvis man skal holde det hemmelig i et halvt år, kan man gjerne avblåse hele greia. Angrer virkelig at jeg spurte. 

Anonymkode: 62043...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han kommer ikke til å møte foreldrene sine i person før tidligst til sommeren. Og jeg synes det blir unaturlig å pålegge mine venner taushetsplikt,  er bare teit synes jeg. Så hvis man skal holde det hemmelig i et halvt år, kan man gjerne avblåse hele greia. Angrer virkelig at jeg spurte. 

Anonymkode: 62043...42c

Vi holdt det hemmelig i en del måneder vi og. Vi sa bare "Jaa, vi er forlovet! Men vi vil helst fortelle det rundt selv ansikt til ansikt, så fint om dere ikke skriker det ut, hehe". Samtlige hadde full forståelse for det. 

Jeg syns kanskje du burde prøve å møte forloveden din med forståelse her, og være åpen for at det er vanskelig med så mye oppstyr før han har tatt hele forlovelsen inn over seg. Jeg er også en person som elsker å skrike alt ut og har ingen ting imot oppmerksomhet, men vet at min samboer trenger tid. 

Ønsker du å leve livet ditt med denne mannen er kompromisser essensielt, og dette er et fint sted å starte. Du kan ikke bare avblåse hele greia fordi alt ikke skjer nøyaktig som DU vil. Gi han i hvertfall noen uker på å fordøye alt. Han vil gifte seg med deg, han har bare en annen tilnærming til at hele verden skal vite det med én gang. 

Jeg syns det er veldig urettferdig mot han at han ikke får sitt å si i dette her. Det er din måte eller ingen måte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (15 minutter siden):

Vi holdt det hemmelig i en del måneder vi og. Vi sa bare "Jaa, vi er forlovet! Men vi vil helst fortelle det rundt selv ansikt til ansikt, så fint om dere ikke skriker det ut, hehe". Samtlige hadde full forståelse for det. 

Jeg syns kanskje du burde prøve å møte forloveden din med forståelse her, og være åpen for at det er vanskelig med så mye oppstyr før han har tatt hele forlovelsen inn over seg. Jeg er også en person som elsker å skrike alt ut og har ingen ting imot oppmerksomhet, men vet at min samboer trenger tid. 

Ønsker du å leve livet ditt med denne mannen er kompromisser essensielt, og dette er et fint sted å starte. Du kan ikke bare avblåse hele greia fordi alt ikke skjer nøyaktig som DU vil. Gi han i hvertfall noen uker på å fordøye alt. Han vil gifte seg med deg, han har bare en annen tilnærming til at hele verden skal vite det med én gang. 

Jeg syns det er veldig urettferdig mot han at han ikke får sitt å si i dette her. Det er din måte eller ingen måte.

Selvfølgelig er kompromisser en del av forholdet. Vi er veldig flinke på det begge to. For eksempel, gikk han motvillig med på å skaffe oss hund, fordi jeg hadde veldig lyst, mens han var skeptisk.  Det har gått over alle forventning, og han har blitt skikkelig bestis med hunden som viste seg å være en perfekt turkamerat,  og som elsker samboer over alt på jord. Jeg gikk også med på en del ting som jeg egentlig ikke var helt fortrolig med, og det gikk også bra. 

Mitt problem er at han ønsker å holde det skjult, uten begrunnelse,  i uoverskuelig fremtid. Og det er vanskelig å forholde seg til synes jeg. Fordi jeg føler at han ønsker å gjemme vekk hele forlovelsen, og at det egentlig ikke er noe han ønsker. For han har selv offentliggjort både forholdet og samboerskapet før meg, og alltid vært veldig "offentlig" om ting. Derfor er det veldig rart at han plutselig nå skal være så privat at han ønsker å holde forlovelsen skjult for absolutt alle.  

Anonymkode: 62043...42c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er kompromisser en del av forholdet. Vi er veldig flinke på det begge to. For eksempel, gikk han motvillig med på å skaffe oss hund, fordi jeg hadde veldig lyst, mens han var skeptisk.  Det har gått over alle forventning, og han har blitt skikkelig bestis med hunden som viste seg å være en perfekt turkamerat,  og som elsker samboer over alt på jord. Jeg gikk også med på en del ting som jeg egentlig ikke var helt fortrolig med, og det gikk også bra. 

Mitt problem er at han ønsker å holde det skjult, uten begrunnelse,  i uoverskuelig fremtid. Og det er vanskelig å forholde seg til synes jeg. Fordi jeg føler at han ønsker å gjemme vekk hele forlovelsen, og at det egentlig ikke er noe han ønsker. For han har selv offentliggjort både forholdet og samboerskapet før meg, og alltid vært veldig "offentlig" om ting. Derfor er det veldig rart at han plutselig nå skal være så privat at han ønsker å holde forlovelsen skjult for absolutt alle.  

Anonymkode: 62043...42c

Men dere har bare vært forlovet i en dag? Bare gi han litt tid, han har jo gitt deg "ja". Det er jo fantastisk at dere er forlova, men han orker kanskje ikke alt rundt det akkurat nå? Gi han litt tid, og ikke mas om å få et konkret tidspunkt allerede når han sier han ikke vet. Hallo, han har sagt seg villig til å binde seg til deg for livet, vær glad ❤️

Noen ganger er det vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva som er vanskelig, hvertfall med sånne store ting som forlovelse. Jeg syns det er trist at du nærmest truer med å trekke tilbake frieriet hvis ting ikke gjøres på din måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (Akkurat nå):

Men dere har bare vært forlovet i en dag? Bare gi han litt tid, han har jo gitt deg "ja". Det er jo fantastisk at dere er forlova, men han orker kanskje ikke alt rundt det akkurat nå? Gi han litt tid, og ikke mas om å få et konkret tidspunkt allerede når han sier han ikke vet. Hallo, han har sagt seg villig til å binde seg til deg for livet, vær glad ❤️

Noen ganger er det vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva som er vanskelig, hvertfall med sånne store ting som forlovelse. Jeg syns det er trist at du nærmest truer med å trekke tilbake frieriet hvis ting ikke gjøres på din måte.

Jeg har jo ikke truet ham med noe, men nesten alle her har rådet meg til å spørre ham hvorfor han vil holde det hemmelig. Han sa at han ikke var klar til å dele nyheten med noen enda, men at han visste ikke hvorfor han ikke var klar. Han sa også at han ikke kunne si med sikkerhet når det var greit å fortelle. 

Jeg har verken tatt opp brudd på forlovelse eller noe. Jeg bare stilte spørsmål og lyttet. Kommer ikke til å ta det opp igjen. Hvis han skjemmes for å bli forlovet med meg, så er det bare sånn det er. Hadde jeg visst at reaksjonen skulle bli sånn, ville jeg ikke spurt. 

Anonymkode: 62043...42c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo ikke truet ham med noe, men nesten alle her har rådet meg til å spørre ham hvorfor han vil holde det hemmelig. Han sa at han ikke var klar til å dele nyheten med noen enda, men at han visste ikke hvorfor han ikke var klar. Han sa også at han ikke kunne si med sikkerhet når det var greit å fortelle. 

Jeg har verken tatt opp brudd på forlovelse eller noe. Jeg bare stilte spørsmål og lyttet. Kommer ikke til å ta det opp igjen. Hvis han skjemmes for å bli forlovet med meg, så er det bare sånn det er. Hadde jeg visst at reaksjonen skulle bli sånn, ville jeg ikke spurt. 

Anonymkode: 62043...42c

Okei, men ikke gå rett til konklusjonen at han skjemmes over å være forlovet med deg.. Han har nettopp hoppet inn i en helt livsendrende situasjon, noe han mest sannsynlig er veldig glad for, men som også tar tid å fordøye. Det er selvfølgelig vanskelig å sette fingeren på hvorfor det kan oppleves som skremmende å kringkaste det til verden, og alle mennesker er ikke like flinke på å setter ord på følelser. 

Han har jo sagt til deg at han ikke er klar, og at han ikke vet når han er klar. Da får dere to nyte forlovelsen sammen, feir med champis og noe digg mat for dere selv, så kan nyheten spres ut etterhvert. Dette er DERES greie, og resten kan få vite det senere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS,

jeg ble fridd til på julaften og sa ja. Jeg ville likevel holde det for oss selv de første dagene for å nyte dette bare oss to. I ettermiddag hadde vi selskap med begge foreldrepar og fortalte deretter nyheten. De har fått beskjed om at de ikke skal si det videre.

Når vi er klar vil vi si det selv, akkurat nå er vi i ekstase begge to og vil planlegge og la dette lande litt før vi forteller resten.

Han er nok som meg!

Anonymkode: 63a81...269

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har jo ikke truet ham med noe, men nesten alle her har rådet meg til å spørre ham hvorfor han vil holde det hemmelig. Han sa at han ikke var klar til å dele nyheten med noen enda, men at han visste ikke hvorfor han ikke var klar. Han sa også at han ikke kunne si med sikkerhet når det var greit å fortelle. 

Jeg har verken tatt opp brudd på forlovelse eller noe. Jeg bare stilte spørsmål og lyttet. Kommer ikke til å ta det opp igjen. Hvis han skjemmes for å bli forlovet med meg, så er det bare sånn det er. Hadde jeg visst at reaksjonen skulle bli sånn, ville jeg ikke spurt. 

Anonymkode: 62043...42c

Jeg synes svaret hans er helt fornuftig, jeg. Ville tenkt likt om jeg ble fridd til via en lapp på julaften. Hadde trengt en tid på å fordøye det, rett og slett.

Du konkluderer veldig dystert, synes jeg. Det er 48 timer siden, ikke 48 uker!

Anonymkode: ebc22...af8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og hadde jeg blitt fridd til, ville jeg også holdt det for meg selv. Gidder ikke oppmerksomheten rundt det. Hvorfor redet interessant for andre? Først om det ble bryllup ville folk fått det å vite. 

Anonymkode: bdede...f67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Absolutt ikke og jeg er dame selv. Men det er faktisk noen få tradisjoner man kan bevare.

Anonymkode: 9cadf...6e7

Hvorfor skal man bevare denne tradisjonen? Hvorfor er det noe verre at en kvinne frir enn en mann?
Jeg fridde til mannen selv, og dagen jeg IKKE hadde valgt, er skuddårsdagen. Nettopp fordi man selvsagt kan fri hver dag i året, enten man er kvinne eller mann. 

Anonymkode: e31f2...b25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er kvinne og hadde jeg blitt fridd til, ville jeg også holdt det for meg selv. Gidder ikke oppmerksomheten rundt det. Hvorfor redet interessant for andre? Først om det ble bryllup ville folk fått det å vite. 

Anonymkode: bdede...f67

For meg er det naturlig å fortelle om sånne store ting ihvertfall til mine foreldre. Bruker du å holde ting hemmelig for foreldrene dine? 

Anonymkode: 62043...42c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg er det naturlig å fortelle om sånne store ting ihvertfall til mine foreldre. Bruker du å holde ting hemmelig for foreldrene dine? 

Anonymkode: 62043...42c

Jeg er ganske åpen, men holder for meg selv det jeg ikke ønsker en diskusjon omkring

Anonymkode: bdede...f67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er ganske åpen, men holder for meg selv det jeg ikke ønsker en diskusjon omkring

Anonymkode: bdede...f67

Men hvordan blir det en diskusjon at man er forlovet? Det er jo bare en hyggelig kunngjøring. Med mindre familien ikke liker partneren din.

Anonymkode: e31f2...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...