Gå til innhold

Venner og «lån» av penger. Del erfaringer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen av oss har vært borti dem, mens andre som meg, har sikkert hørt om dem. Venner som låner penger, kanskje «småbeløp» de bruker lang tid på å betale tilbake, hvis de i det hele tatt betaler tilbake, eller større beløp som de lover å betale nedpå eller betale fullt ut hvis de får litt ekstra penger. Som aldri skjerf Vi har også dem som låner av hele vennegjengen og skylder både den ene og den andre. En jeg kjenner skylder heldigvis ikke meg penger, men han skylder en venn 24.000, en annen 5000, en 1800 og en siste 1300. Og hva skjer når man ikke betaler tilbake? Man skaper irritasjon og mister eventuelt vennskap. Man føler jo man blir brukt som en «bank».

Flere her som har opplevd selv eller vært vitne til det samme som dette?

Anonymkode: 052cf...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri opplevd at venner eller familie spør om et lån.

Hender vi spleiser på en gave, eller at noen har glemt kortet når vi skal ta en lunsj. Men pengene blir da alltid vippset tilbake ganske umiddelbart. 

Husker en gang vi var ute og spiste med en venn av mannen og hans nye kjæreste, da inkluderte hun vår tips når hun regnet på hva deres andel var... Er den dag i dag usikker på om hun var gjerrig eller dum, men hun var i alle fall historie for mannens kompis ganske raskt, så slapp å finne ut av det. 

Anonymkode: bff76...041

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner ikke bort penger lenger, etter en dårlig erfaring med eks-mannen min (den gang samboer). Han lånte 8000 av meg som han skulle betalt tilbake senest etter tre måneder. Etter seks måneder hadde han ikke sagt et ord om det og ikke betalt noenting. Han latet som ikke noe.

Da forlangte jeg (etter 6 mnd) pengene tilbake straks, fordi det var gått flere mnd over tiden. Han reagerte med et raseriutbrudd og kastet mat i veggen på kjøkkenet. Jævla tulling.

Jeg fikk pengene, men jeg tror han lånte dem et annet sted for å betale meg. Det var uansett siste gang jeg lånte han penger. Det hendte jeg betalte en mobilregning for han noen ganger, men det var mye mindre beløp, og det var penger jeg fikk igjen når han fikk lønning.

Det var et mareritt å være gift og samboer med en som hadde så elendig kontroll på økonomien, og bare brukte kredittkort og forbrukslån når lønnskontoen var tom. Glad jeg kvittet meg med fyren til slutt, og glad jeg ALDRI hadde felles økonomi med det rotehuet der.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring selv. Men «aldri lån bort penger», er noe å ha i tankene. Det vil alltid kunne være noen man vet vil betale tilbake. Men fortsatt «aldri lån bort penger». 

Anonymkode: ef247...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg låner bort penger til er samboeren min. Han vet jeg at betaler tilbake og det er bedre at han lånet rentefri av meg til snøscooter og slikt enn at en bank tjener seg feit på han.

Anonymkode: 2291a...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den eneste jeg låner bort penger til er samboeren min. Han vet jeg at betaler tilbake og det er bedre at han lånet rentefri av meg til snøscooter og slikt enn at en bank tjener seg feit på han.

Anonymkode: 2291a...a22

Du tar ikke renter? Ikke en gang for inflasjon? Da gir du jo han i praksis pengegaver. Men helt greit om det er noe du ønsker å gjøre. Personlig synes jeg det er rart med alle som ikke sparer først, og kjøper etterpå. 

Anonymkode: bff76...041

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har aldri opplevd at venner eller familie spør om et lån.

Hender vi spleiser på en gave, eller at noen har glemt kortet når vi skal ta en lunsj. Men pengene blir da alltid vippset tilbake ganske umiddelbart. 

Husker en gang vi var ute og spiste med en venn av mannen og hans nye kjæreste, da inkluderte hun vår tips når hun regnet på hva deres andel var... Er den dag i dag usikker på om hun var gjerrig eller dum, men hun var i alle fall historie for mannens kompis ganske raskt, så slapp å finne ut av det. 

Anonymkode: bff76...041

Finnes det flere av de.  Jeg har vært borti det samme, de var kronisk gjerrige men ikke dumme... Har avsluttet kontakten med de, de var rett og slett svært egoistiske. Å snyte andre på den måten har jeg lite sans for. Låner heller ikke bort penger, gitt litt til nieser av og til, men ikke som lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du tar ikke renter? Ikke en gang for inflasjon? Da gir du jo han i praksis pengegaver. Men helt greit om det er noe du ønsker å gjøre. Personlig synes jeg det er rart med alle som ikke sparer først, og kjøper etterpå. 

Anonymkode: bff76...041

Renter? Av samboeren min? Seriøst?

Anonymkode: 2291a...a22

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg på det og det forsurer vennskapet.

 

Men i år, har jeg lånt bort penger som aldri før men ikke mer enn jeg tåler å tape/miste. Hadde det ikke vært for corona og mange mistet jobbene sine, hadde jeg sannsynligvis ikke lånt bort penger.

Anonymkode: 1908e...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, lånte engang et større beløp til en venn. Betalte aldri tilbake, ikke når h*n kom seg opp igjen av grøfta og fikk råd til mye annet. Har ikke kontakt i dag, nei.

Anonymkode: 28cae...a4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt penger til en venninne mange ganger. Jeg har lånt penger av henne mange ganger. Når jeg lånte så var det alltid med beskjed om når jeg kunne betale tilbake. Dette ble aldri misbrukt mellom oss.

Lånte en gang et større beløp av en venn. Da var det gjeldsbrev og faste månedlige tilbakebetaling som jeg overholdt. 

Anonymkode: ded3b...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt 100 kr til mat liksom, men aldri noe større beløp.

Var en fyr jeg holdt på med som spurte om jeg kunne ta opp lån i mitt navn og gi til han, så skulle han betale meg tilbake hver mnd. Heeelll noo

Anonymkode: 14134...2dd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja!

Lånte bort noen tusenlapper for noen år tilbake. Fikk aldri pengene men vennskapet ble avsluttet og jeg har simpelt sluttet å låne etter det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg låner ikke bort penger etter vonde erfaringer fra tidligere. Som regel har de som låner penger ikke økonomi til å låne pengene fordi deres problem er at pengene ikke strekker til slik at de går tom før neste lønning. Låner man penger til disse, selv om de betaler tilbake for så å låne igjen i en evig runddans, så opprettholder man egentlig bare deres dårlige økonomiske sans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri falt meg inn verken å låne bort eller selv låne mye penger. Syns penger er såpass privat. Vil ikke engang dele økonomi med fremtidig mann.

Anonymkode: 14134...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tar ikke renter? Ikke en gang for inflasjon? Da gir du jo han i praksis pengegaver. Men helt greit om det er noe du ønsker å gjøre. Personlig synes jeg det er rart med alle som ikke sparer først, og kjøper etterpå. 

Anonymkode: bff76...041

Jeg tror du blir ganske overrasket, at det er svært mange nordmenn som ikke vet hva inflasjon er eller betydning av inflasjon.

Anonymkode: b0de8...63d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Renter? Av samboeren min? Seriøst?

Anonymkode: 2291a...a22

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror du blir ganske overrasket, at det er svært mange nordmenn som ikke vet hva inflasjon er eller betydning av inflasjon.

Anonymkode: b0de8...63d

Jeg har selv felles økonomi og full økonomisk tillit i mitt ekteskap, så er på ingen måte ute etter at man skal telle på krona. 

Men spørsmålet stilte jeg egentlig da det synes som om mange ikke helt forstår at alternativet er å putte disse pengene i et fond, eller til og med i banken, og med det tjene hundrelapper/tusenlapper på kort tid. 

Så ved å gi et rentefritt lån gir man i praksis en pengegave. 

Om jeg spør ...a22 om hun ønsker å overføre 1 000 kroner til samboeren i måneden uten å få noe tilbake, så vil hun svare nei. Men å gi et rentefritt lån (der den alternative inntekten ville vært å sette pengene i fond og tjene 1 000 i måneden) det gjør hun. 

Anonymkode: bff76...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år tilbake, da faren min døde, fikk jeg kontakt med halvsøsteren min som jeg ikke hadde hatt noe særlig kontakt med i oppveksten. Jeg synes det var hyggelig at vi kunne bli bedre kjent, vi var jo familie. Det tok ikke lang tid før hun spurte meg om å få låne 10000 kr til noen regninger (jeg husker ikke hva det var). Jeg har grei økonomi og har klart meg bra i livet, og tenkte at det kan jeg da gjøre. Halvsøsteren min sa hun skulle betale tilbake.

Jeg fikk aldri pengene igjen. Det var ikke et stort tap for meg å ikke få pengene tilbake, men det er jo penger man selv har jobbet for og spart opp. Jeg ville jo bare være snill, og hadde heller satt pris på om hun hadde fortalt meg at hun ikke ville klare å betale tilbake. Vi hadde funnet ut av det. Og tror nok det ikke var så greit for henne heller, det må jo være ubehagelig å spørre et søsken du nettopp har blitt kjent med om penger. Hun sleit nok litt økonomisk. 

Jeg så iallefall ikke noe mer til pengene, og har mistet all kontakt med halvsøsteren min. 

Anonymkode: 45cbc...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min lånte bort 12.000 til halvsøsteren sin. Han har vokst opp med en mor som hele tiden lånte penger av andre, ikke betalte tilbake, ble uvenner med folk osv. Derfor sa han til søsteren at det var på betingelse av at de lagde en avtale for tilbakebetaling. En veldig langvarig avtale med bittesmå beløp, men han ville bare vite at hun ville betale. Hun betalte aldri noe som helst, ignorerte beskeder i tiden etter og nå er det 6 år siden vi har sett henne :(

 

 

 

Anonymkode: 60773...090

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...