velociraptor Skrevet 20. desember 2020 #121 Del Skrevet 20. desember 2020 Robert Koch skrev (På 17.12.2020 den 19.36): Det er en helt annen debatt, og har ikke noe med dette å gjøre. Livstilssykdommer har veldig mange ulike opphav, og kan ikke forebygges med en injeksjon til 150 kr. Å la være å røyke, la være å spise sukker og junk og generelt for mye, er faktisk helt gratis. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 20. desember 2020 #122 Del Skrevet 20. desember 2020 (endret) Justlooking skrev (På 17.12.2020 den 19.30): Hva med alle alle de som har livsstilsykdommer, hvor mye koster de samfunnet 😊 Hysj da de har jo genetiske problemer eller stoffskifteproblemer, ingen ting er selvforskyldt i Norge husk det😂😂😂 Endret 20. desember 2020 av Loff77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 20. desember 2020 #123 Del Skrevet 20. desember 2020 MissLucy skrev (På 18.12.2020 den 0.54): Hvis alle tenker som deg, eller mange tenker som deg, så blir vi ikke kvitt pandemien. Da må vi leve med smittevernstiltak i mange år mens dere venter på - hva? Økonomien, arbeidsplassene, unges utdanning, idretts- og kulturlivet - alt dette synes du det er bedre å miste, enn å ta en vaksine som er grundig utprøvd? Enkelte trenger å utfordres kraftig både i forhold til risikovurdering, og i forhold til vekting av prioriteter. Jeg er ikke redd for sykdom rett etter vaksinen. Men jeg er redd det skal komme etter tid, man aner ikke hva som skjer 2 år etter man har tatt den feks. Og hvis vi må ta den vært halve år i noen år, hvordan tåler kroppen det? Jeg er nok så og si nederst på prioriteringslista, så det er ikke sikkert det noensinne blir aktuelt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. desember 2020 #124 Del Skrevet 21. desember 2020 Diamant20 skrev (49 minutter siden): Jeg er ikke redd for sykdom rett etter vaksinen. Men jeg er redd det skal komme etter tid, man aner ikke hva som skjer 2 år etter man har tatt den feks. Og hvis vi må ta den vært halve år i noen år, hvordan tåler kroppen det? Jeg er nok så og si nederst på prioriteringslista, så det er ikke sikkert det noensinne blir aktuelt. men er du ikke redd for senskader etter covid19? Eller long-covid? Det kommer det jo veldig mange rapporter om, og det foregår masse forskning på det. Jeg synes det er kjempeskummelt, og anser det som en høyst reell risiko. Men vaksinen? Den er jeg ikke redd. Foreløpig er det ikke meldt om noen bivirkninger av betydning fra vaksinen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 21. desember 2020 #125 Del Skrevet 21. desember 2020 On 12/19/2020 at 12:24 AM, Tutte said: Er det å søke pasientskadeerstatning spesielt hvis det tydeligvis ikke er med god grunn, noen "snarvei" til lettjente penger da? For det første så er det en lang prosess, og for det andre så risikerer man at det kan bli dyrt hvis man skulle tape. Jaja, hver sin lyst, hvis det du skriver er tilfelle. Det spørsmålet får man stille til de som utnytter systemet - jeg har aldri prøvd meg på dette så jeg kan ikke bidra med ekspertise her. BTW det koster ingenting å kjøre en sak via NPE... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 21. desember 2020 #126 Del Skrevet 21. desember 2020 MissLucy skrev (7 timer siden): men er du ikke redd for senskader etter covid19? Eller long-covid? Det kommer det jo veldig mange rapporter om, og det foregår masse forskning på det. Jeg synes det er kjempeskummelt, og anser det som en høyst reell risiko. Men vaksinen? Den er jeg ikke redd. Foreløpig er det ikke meldt om noen bivirkninger av betydning fra vaksinen. Jeg er redd covid også, absolutt. Men nå bor jeg i en by med null smitte, følger alle smittvernstiltak, reiser ikke til steder med smitteutbrudd osv. Ser derfor på sannsynligheten for at jeg skal bli smittet med covid relativ lav. Man kan gjøre mye for unngå covid, men tar man vaksinen og blir syk kan du ikke gjøre noe med det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. desember 2020 #127 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) MissLucy skrev (9 timer siden): men er du ikke redd for senskader etter covid19? Eller long-covid? Det kommer det jo veldig mange rapporter om, og det foregår masse forskning på det. Jeg synes det er kjempeskummelt, og anser det som en høyst reell risiko. Men vaksinen? Den er jeg ikke redd. Foreløpig er det ikke meldt om noen bivirkninger av betydning fra vaksinen. Det er nesten 40 000 personer som er friskmeldte fra sars cov 2 viruset. Og sikkert mange som har hatt det uten å vite det- og er friske. Og noen har ikke fått sars cov 2 viruset. Det er ikke sikkert du blir smittet av sars cov 2 noen gang og dermed ikke risikerer noe senskader- men tar man vaksinen så kunne senskader av den vært unngått- ved å ikke ta den. Men jeg ville heller valgt feks. fatigue i 6 måneder etter infeksjon enn å få en autoimmun sykdom resten av livet pga. Vaksinen. Endret 21. desember 2020 av mima 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 21. desember 2020 #128 Del Skrevet 21. desember 2020 MissLucy skrev (10 timer siden): men er du ikke redd for senskader etter covid19? Eller long-covid? Det kommer det jo veldig mange rapporter om, og det foregår masse forskning på det. Jeg synes det er kjempeskummelt, og anser det som en høyst reell risiko. Men vaksinen? Den er jeg ikke redd. Foreløpig er det ikke meldt om noen bivirkninger av betydning fra vaksinen. Er det slik at man bare kan være redd for én av delene? Har det falt deg inn at det går an å være redd for flere ting? Nå er det også slik at de aller fleste unge og friske ikke blir alvorlig syke av Covid-19, og det er derfor helt normalt å bli mer redd og skeptisk for en helt ny vaksine. Du snakker som at COVID-19 er et virus de aller fleste blir alvorlig syke av, men det er det ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 21. desember 2020 #129 Del Skrevet 21. desember 2020 PzMan skrev (6 timer siden): Det spørsmålet får man stille til de som utnytter systemet - jeg har aldri prøvd meg på dette så jeg kan ikke bidra med ekspertise her. BTW det koster ingenting å kjøre en sak via NPE... Trodde kanskje du kjente naboen din såppas godt at du visste det. Siden du vet så sikkert at vedkommende ikke hadde reelt grunnlag for å søke, og kun gjorde det for å utnytte systemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 21. desember 2020 #130 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) velociraptor skrev (12 timer siden): Å la være å røyke, la være å spise sukker og junk og generelt for mye, er faktisk helt gratis. Ja og ikke bare gratis, sparer til og med masse penger på det. Endret 21. desember 2020 av Tutte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 21. desember 2020 #131 Del Skrevet 21. desember 2020 Robert Koch skrev (På 19.12.2020 den 15.02): Det kan han. En fryktet komplikasjon ved infeksjons- og inflammatorisk sykdom er et fenomen som kalles DIC - Disseminated Intravascular Coagulation (eller disseminert intravaskulær koagulasjon på norsk - som man uhøytidelig omtaler i klinikk som at pasienten "dikker"). Dette er et fenomen der koagulasjonsmekanismene kommer ut av kontroll, og små tromber (koagulerte blodklumper eller propper om man vil) dannes i hele karsystemet. Disse kan sette seg i arterioler og kapillærer, og kutte av blodtilførselen, f. eks. til en fot, finger, terminalt organ eller andre steder i mikrosirkulasjonen. Der det ikke finnes kollateral blodforsyning, vil dette føre til at strukturer distalt (på utsiden av) for blokkeringen vil dø av manglende tilførsel av blod, og celleskade og celledød oppstår som følge av dette, og som følge av at kalium og reaktive oksygenforbindelser lekker ut av døde celler. Da må man amputere strukturer distalt for tromben. DIC er en hyppig komplikasjon av covid-19. Se mere generelt om gangren (koldbrann) her: https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(11)62159-9/pdf Bemerk følgende: "The commonest cause is disseminated intravascular coagulation (DIC), most often secondary to infection." Det med amputasjon kan også skje ved et lite sår men er heldigvis sjeldent uansett årsak. Om noen er riktig så uheldig kan det gå infeksjon i omtrent hva som helst og i verste fall forårsake amputasjon, selvfølgelig helt uavhengig av covid-19. Bare å Google i vei 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topper og daler Skrevet 21. desember 2020 #132 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) OPIgirl skrev (På 19.12.2020 den 10.10): Ikke kveruler mer på dette. Å si at man ikke stoler på myndighetene, har ingenting med konspirasjon å gjøre. Det å si at man ikke stoler på myndighetene er nettopp det - en konspirasjonsteori. Ikke bare er det konspirasjonsteorier, det er alle konspirasjonsteoriers mor. Særlig når man skriver det anonymt på et nettforum og ikke vil gå inn i debatt om det en gang. Det å avkreve et svar når en slik alvorlig påstand framsettes er slettes ikke kverulering, men helt på sin plass. Og tåler du ikke å få motstand på dette, så bør du enten la være med å komme med konspi-pisset ditt eller la være å frekventere forum som dette. Endret 21. desember 2020 av Topper og daler 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. desember 2020 #133 Del Skrevet 21. desember 2020 Topper og daler skrev (1 time siden): Det å si at man ikke stoler på myndighetene er nettopp det - en konspirasjonsteori. Ikke bare er det konspirasjonsteorier, det er alle konspirasjonsteoriers mor. Særlig når man skriver det anonymt på et nettforum og ikke vil gå inn i debatt om det en gang. Det å avkreve et svar når en slik alvorlig påstand framsettes er slettes ikke kverulering, men helt på sin plass. Og tåler du ikke å få motstand på dette, så bør du enten la være med å komme med konspi-pisset ditt eller la være å frekventere forum som dette. Takk. Jeg orket ikke, men dette er helt to the point. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. desember 2020 #134 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) Topper og daler skrev (1 time siden): Det å si at man ikke stoler på myndighetene er nettopp det - en konspirasjonsteori. Ikke bare er det konspirasjonsteorier, det er alle konspirasjonsteoriers mor. Særlig når man skriver det anonymt på et nettforum og ikke vil gå inn i debatt om det en gang. Det å avkreve et svar når en slik alvorlig påstand framsettes er slettes ikke kverulering, men helt på sin plass. Og tåler du ikke å få motstand på dette, så bør du enten la være med å komme med konspi-pisset ditt eller la være å frekventere forum som dette. Innbyggere i Nord-Korea som ikke stoler helt på myndighetene er vel konspirasjonsteoretikere de og da eller? 😄 Endret 21. desember 2020 av mima 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trønder Skrevet 21. desember 2020 #135 Del Skrevet 21. desember 2020 1 minutt siden, mima said: Innbyggere i Nord-Korea som ikke stoler helt på myndighetene er vel konspirasjonsteoretikere de og da eller? 😄 Saklig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 21. desember 2020 #136 Del Skrevet 21. desember 2020 trønder skrev (10 minutter siden): Saklig. Men er de konspirasjonsteoretikere? Var spørsmålet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 21. desember 2020 #137 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) Topper og daler skrev (2 timer siden): Det å si at man ikke stoler på myndighetene er nettopp det - en konspirasjonsteori. Ikke bare er det konspirasjonsteorier, det er alle konspirasjonsteoriers mor. Særlig når man skriver det anonymt på et nettforum og ikke vil gå inn i debatt om det en gang. Det å avkreve et svar når en slik alvorlig påstand framsettes er slettes ikke kverulering, men helt på sin plass. Og tåler du ikke å få motstand på dette, så bør du enten la være med å komme med konspi-pisset ditt eller la være å frekventere forum som dette. Nei, det er ikke konspirasjonsteori å ytre at man ikke stoler på myndigheter av diverse grunner. Brukeren du siterte har heller ingen forklaringsplikt om hvorfor. Selv har jeg vanskelig for å stole på politikere generelt. De er blant annet godt kjent for sine brutte løfter. Endret 21. desember 2020 av Tutte 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topper og daler Skrevet 21. desember 2020 #138 Del Skrevet 21. desember 2020 mima skrev (57 minutter siden): Innbyggere i Nord-Korea som ikke stoler helt på myndighetene er vel konspirasjonsteoretikere de og da eller? Ja, Norge og Nord-Korea er selvsagt to helt identiske land. Det er klart! Hvis man har en slik parallell virkelighetsforståelse, så skjønner Jeg jo at veien er kort inn til konspi-universet, sammen med vetter, tusser og troll. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topper og daler Skrevet 21. desember 2020 #139 Del Skrevet 21. desember 2020 Tutte skrev (53 minutter siden): Nei, det er ikke konspirasjonsteori å ytre at man ikke stoler på myndigheter av diverse grunner. Brukeren du siterte har heller ingen forklaringsplikt om hvorfor. Selv har jeg vanskelig for stole på politikere generelt. De er blant annet godt kjent for sine brutte løfter. Det å skrive - i fullt alvor - at du ikke vil ta en vaksine, fordi du ikke stoler på de norske myndighetene, er radikalt forskjellig fra å mistro politiske løfter i valgkampen. Fordi du med det insinuerer at norske myndigheter har en skjult agenda om å _bevisst_ påføre den norske befolkningen helseskade av et eller annet slag. Det er så ekstreme og ytterliggående holdninger, at jeg anser det som en plikt at normale og oppegående mennesker påtaler dem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 21. desember 2020 #140 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) Topper og daler skrev (51 minutter siden): Det å skrive - i fullt alvor - at du ikke vil ta en vaksine, fordi du ikke stoler på de norske myndighetene, er radikalt forskjellig fra å mistro politiske løfter i valgkampen. Fordi du med det insinuerer at norske myndigheter har en skjult agenda om å _bevisst_ påføre den norske befolkningen helseskade av et eller annet slag. Det er så ekstreme og ytterliggående holdninger, at jeg anser det som en plikt at normale og oppegående mennesker påtaler dem. Nå må du slutte å svartmale og legge ordene i munnen på andre da. Dette var dine ord, og ut i fra hva jeg kan se så var det ikke det som ble skrevet. Brukeren du siterte skrev at hn ikke vet hva myndighetene driver med, men at hn ikke stoler på dem og er usikker på langtidsvirkningen av vaksinen da denne ikke har vært testet i lang tid. Selvfølgelig har ikke myndighetene en skjult agenda om å skade befolkningen med en vaksine. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 2009, da vi fikk vite av daværende helseminister at svineinfluensavaksinen Pandemrix også var helt trygg å ta. En vaksine som ikke engang var testet på barn, og som NPE i ettertid har måttet utbetale flere millioner i pasientskadeerstatning for. Det sier seg derfor selv at mange blir ekstra kritiske og bekymret nå. Kan ikke dere en gang for alle kutte ut disse forbanna konspirasjonsteori beskyldningene deres, og heller forstå at dette i bunn og grunn handler om frykt. Noe vi ALLE er styrt av for tiden på flere forskjellige måter, enten det er for viruset selv, frykten for mulige bivirkninger av en helt ny vaksine eller frykten for at tiltakene skal ødelegge hele samfunnet vårt. Mange er redd for alt på en gang. Endret 21. desember 2020 av Tutte 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg