Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg omgås av eget ønske kun mennesker som tar hensyn til at jeg ikke kan spandere masse penger på eksempelvis barnedåp. Alle venner og familie forstår at jeg ikke har mulighet til å bidra økonomisk på lik linje med andre.

Dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg sier at dette kan fungere en periode når du er ung. For når du blir eldre, så skjønner ikke din niese på 4 år at du ikke kan "bidra økonomisk" til å kjøpe bursdagsgave eller julegave. Hun på 4 år blir bare lei seg da, skjønner du. Og opp igjennom voksenlivet så vil du møte på mange slike situasjoner, hvor det ikke lenger er akseptert at du er liten og blakk. Venninner som bare kikker rart på deg hvis du ikke kan kjøpe ei skikkelig bryllupsgave, som tenker at du er gjerrig og så videre. Du kan forklare disse venninnene opp og i mente, men du blir fortsatt den simple venninna som ikke gadd å gi ei skikkelig gave til henne den ene gangen i livet som hun skulle feires. Men det verste er altså barna, og disse kan du virkelig ikke velge vekk. Etterhvert blir det ofte mange konfirmasjoner, og det blir 18-årsdager for tantebarn og onkelunger. Som sagt, dette går for noen år når du er ung - men det funker ikke i tiår etter tiår som voksen. 

Anonymkode: 3b403...409

• Liker 2
Skrevet

Til info; Jeg er godt voksen, og har voksne barn. Ingen barnebarn. Jeg er nok preget av å ha studert historie, og har et annet perspektiv på hva man trenger enn de som har begge bena godt plantet i nåtiden. 😅

Anonymkode: 153a7...1ad

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tallene dine er basert på en voksen kvinne som lever alene. Med samboer beregner SIFO utgiftene til ca 8700 kr per stk. 

Anonymkode: 7ff59...a0b

Javel, det blir uansett høyere enn mitt budsjett på forrige side når du legger til husleie og strøm på 4.750 kr. Da blir det 13.450 kr, fremdeles svimlende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjøper noen av de tingene du lister opp, ikke alt.

• Oppvasktabletter (Nei - vasker opp for hånd)
  • Håndsåpe (Samme som dusjsåpen)
  • Dopapir
  • Tørkeruller (Nei - bruker kluter/kjøkkenhåndklær)
  • Tøyvaskemiddel
  • Tannkrem
  • Nye tannbørster (sjelden - gir tannbørsten et oppkok med jevne mellomrom)
  • Dusjsåpe (Bruker Dr.Bronners til både kropp, hår og hender)
  • Sjampo (Nei)
  • Balsam (Nei)
  • Deodorant (ISjelden, bruker kun når jeg skal ut blant folk)
  • Zalo (Oppvaskmiddel, ja. Zalo, nei.)
  • Jif spray (Aldri, lager eget av eddik og sitron)
  • Grønnsåpe for gulv (Nei, bruker oppvaskmiddel)
  • Kluter, hansker og diverse (Bruker ikke hansker. Kjøper kluter på loppemarked/bruktbutikk)
  • Servietter (Nei, har tøyservietter)
  • Juleservietter (Nei)
  • Påskeservietter (Nei)
  • Telys (Nei)
  • Jule-telys (Nei)
  • Kubbelys (Nei)
  • Jule-kubbelys (Nei)
  • Påske-kubbelys (Nei - hvorfor må man kjøpe egne lys i forskjellige former til alle høytider?)
  • PlumboT (Nei, men har kjøpt et annet middel som fungerer mye bedre)
  • Tennbriketter (Nei)
  • Q-tips
  • Batterier (sjelden, unngår ting som trenger batterier som ikke er oppladbare)
  • Fyrstikker
  • Lyspærer (Sjelden, har få lamper)

Jeg kjøper lite "ting til hjemmet", som jeg ser andre raskt kan bruke noen kroner på i løpet av året, uten at det forringer livskvaliteten min.

Råder deg til å vaske skikkelig nå som det er korona.

• Liker 2
Skrevet
Omy skrev (21 minutter siden):

Måtte sjekke selv, og det var jo selvsagt rett. Jeg har lurt litt på dette, ettersom jeg er en av dem som har jobbet mesteparten av livet og likevel kanskje ender opp som uføretrygdet med minstetrygd. Om det skulle skje, så får jeg altså en tusenlapp mer i måneden enn jeg har nå, og det er mer enn nok penger for meg.

Det er ~250.000 brutto i 2020, så hvis det er tusen kroner mer enn du har nå er det jo en helt dårlig lønn du har nå?

Enig i at det er teit når folk lyver om hva satsene er og påstår at de får utbetalt langt under det de gjør, men dette blir litt rar måte andre veien, selv om det kanskje teknisk sett er riktig?

Hvis jeg går på tall fra skatten var det ~245.108,- i netto i fjor. 40.816,- beregnet skatt. Hvis man deler på 12 blir det ~17.031,- men dette er jo en litt uvanlig måte å gjøre det på, selv om det teknisk sett blir rett.

Da må tallene man sammenligner med være regnet på samme måte. Grunnen til at det blir slik er jo fordi man har halv skattetrekk i desember og slikt. Det er jo ikke normalt å ta med slikt når man regner ut månedslønn, 

Jeg lurer på hvilken jobb du har/har hatt om du hadde 245k i brutto lønn i 2019?

Jeg er for så vidt tilhenger av å bruke reelle tall, men da må man bruke akkurat samme metode  over hele fjøla. For eksempel må du da legge til feriepenger som lønn for normale arbeidstakere (som ikke er normalt). Med denne regnemåten går alle "opp" i lønn, ikke bare uføre. 

Uansett, tråden handler ikke om hva satsene er, men det kan være greit å rydde opp i eventuelle misforståelser. 17.000,- kan være misledende siden folk gjerne sammenligner med "normal inntekt" som ikke regnes på denne måten.

Er du sikker på at du har mindre enn 250k totalt inkludert feriepenger utbetalt? I så fall bør du virkelig vurdere å bytte jobb om du jobber 100%.

Det mest sammenlignbare tallet er det man får utbetalt i en normal måned med normal skattetrekk, som var 16.335,- i 2019.

Anonymkode: a9407...fff

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg sier at dette kan fungere en periode når du er ung. For når du blir eldre, så skjønner ikke din niese på 4 år at du ikke kan "bidra økonomisk" til å kjøpe bursdagsgave eller julegave. Hun på 4 år blir bare lei seg da, skjønner du. Og opp igjennom voksenlivet så vil du møte på mange slike situasjoner, hvor det ikke lenger er akseptert at du er liten og blakk. Venninner som bare kikker rart på deg hvis du ikke kan kjøpe ei skikkelig bryllupsgave, som tenker at du er gjerrig og så videre. Du kan forklare disse venninnene opp og i mente, men du blir fortsatt den simple venninna som ikke gadd å gi ei skikkelig gave til henne den ene gangen i livet som hun skulle feires. Men det verste er altså barna, og disse kan du virkelig ikke velge vekk. Etterhvert blir det ofte mange konfirmasjoner, og det blir 18-årsdager for tantebarn og onkelunger. Som sagt, dette går for noen år når du er ung - men det funker ikke i tiår etter tiår som voksen. 

🤣

Jo, takker for komplimentet. Jeg er snart 50 år. Og jeg klarer fint å gi gaver til barn i familien, det er derfor jeg har en bufferkonto. Venninner som synes jeg er simpel fordi jeg ikke kan gi dyre gaver har jeg kvittet meg med. En flaske vin som de setter pris på koster ikke allverden heller. Og det kan jo bli spennende å se om det blir noen bryllup, selv om jeg tviler.

Her ser du de kulturelle forskjellene ganske tydelig. Jeg er klar over at jeg er priviligert som har en familie og en omgangskrets som ikke er like opptatt av prisen på gaver. Det er sikkert noen som synes jeg er et forferdelig menneske som sitter her med min beskjedne inntekt og ikke har råd til å kjøpe svinedyre gaver til poden når han blir konfirmert/fyller atten, men det er faktisk ikke mitt problem. Igjen - gaver er ikke et kjempeproblem, det er en av grunnene til at jeg sparer.

• Liker 1
Skrevet

Siden det er så mye synsing om disse satsene og utbetalingene, så skal jeg rydde opp i dette for dere en gang for alle. Her er utbetaling nå etter at satsen er øket for i år:

IMG_20201221_032546.thumb.jpg.3d803fbdfdcf16ea9ebda0282e71a15b.jpg

Og her er før satsen akkurat ble oppjustert:

IMG_20201221_032558.thumb.jpg.e31385f404d7c8368e7d5517d9c866e5.jpg

Så kan vi få en slutt på denne misvisende informasjonen deres en gang for alle 👍

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ~250.000 brutto i 2020, så hvis det er tusen kroner mer enn du har nå er det jo en helt dårlig lønn du har nå?

Enig i at det er teit når folk lyver om hva satsene er og påstår at de får utbetalt langt under det de gjør, men dette blir litt rar måte andre veien, selv om det kanskje teknisk sett er riktig?

Hvis jeg går på tall fra skatten var det ~245.108,- i netto i fjor. 40.816,- beregnet skatt. Hvis man deler på 12 blir det ~17.031,- men dette er jo en litt uvanlig måte å gjøre det på, selv om det teknisk sett blir rett.

Da må tallene man sammenligner med være regnet på samme måte. Grunnen til at det blir slik er jo fordi man har halv skattetrekk i desember og slikt. Det er jo ikke normalt å ta med slikt når man regner ut månedslønn, 

Jeg lurer på hvilken jobb du har/har hatt om du hadde 245k i brutto lønn i 2019?

Jeg er for så vidt tilhenger av å bruke reelle tall, men da må man bruke akkurat samme metode  over hele fjøla. For eksempel må du da legge til feriepenger som lønn for normale arbeidstakere (som ikke er normalt). Med denne regnemåten går alle "opp" i lønn, ikke bare uføre. 

Uansett, tråden handler ikke om hva satsene er, men det kan være greit å rydde opp i eventuelle misforståelser. 17.000,- kan være misledende siden folk gjerne sammenligner med "normal inntekt" som ikke regnes på denne måten.

Er du sikker på at du har mindre enn 250k totalt inkludert feriepenger utbetalt? I så fall bør du virkelig vurdere å bytte jobb om du jobber 100%.

Det mest sammenlignbare tallet er det man får utbetalt i en normal måned med normal skattetrekk, som var 16.335,- i 2019.

Jeg har AAP. Har vært syk i mange år nå, men har klart å stå i deltidsjobb i mange år. Jeg er stolt av at jeg klarte det, men det straffet seg jo økonomisk, på sett og vis.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Råder deg til å vaske skikkelig nå som det er korona.

Du vet at såpe og varmt vann holder? Man trenger ikke dyr spesialsåpe. Dessuten er det å unngå folkemengder og kollektivtransport, bruke munnbind, og handle kun det man trenger også med på å begrense spredning.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden det er så mye synsing om disse satsene og utbetalingene, så skal jeg rydde opp i dette for dere en gang for alle. Her er utbetaling nå etter at satsen er øket for i år:

Så kan vi få en slutt på denne misvisende informasjonen deres en gang for alle 👍

Skatteprosenten varierer - har du eiendom eller oppsparte midler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skatteprosenten varierer - har du eiendom eller oppsparte midler?

Ja, selvfølgelig varierer skatteprosenten. Jeg har prosenttrekk etter hva jeg skal betale, og dette varierer selvsagt noen hundrelapper opp eller ned for den enkelte. Slik det også gjør med lønn på arbeidsinntekt. Men å begynne å snakke om at ingen får utbetalt mindre enn 17.000 kr i mnd, det kan dere vel stappe en viss plass tenker jeg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig varierer skatteprosenten. Jeg har prosenttrekk etter hva jeg skal betale, og dette varierer selvsagt noen hundrelapper opp eller ned for den enkelte. Slik det også gjør med lønn på arbeidsinntekt. Men å begynne å snakke om at ingen får utbetalt mindre enn 17.000 kr i mnd, det kan dere vel stappe en viss plass tenker jeg. 

Mulig jeg har misforstått debatten, men om man har eiendom eller andre tilganger så skatter man selvsagt av det. Jo mer du eier, jo mer skatter du. Noen av oss eier ikke engang nåla i veggen, og har derfor mulighet til å disponere pengene på en annen måte. For meg personlig er det en frihet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mulig jeg har misforstått debatten, men om man har eiendom eller andre tilganger så skatter man selvsagt av det. Jo mer du eier, jo mer skatter du. Noen av oss eier ikke engang nåla i veggen, og har derfor mulighet til å disponere pengene på en annen måte. For meg personlig er det en frihet.

Jeg eier heller ingenting, så regner med at mange betaler mye mer enn meg i skatt. Har heller ingen oppsparte midler, som regel er man jo ruinert når man endelig kommer ihavn med en uføretrygd etter årevis på aap - som er enda mindre. Jeg prøvde å justere skatten ned til 18% i fjor, for å ha litt mer å rutte med i måneden. Da fikk jeg baksmell gitt. Så 20% er akkurat innafor, og det er uten formue 👍 Har hørt om folk i samme situasjon som betaler over 30% skatt på grunn av formue og eiendom, selv med uføretrygd.

Dette er forsåvidt i seg selv hårreisende, at uføre som allerede får så lite skal skatte så mye som vi gjør. Skatten burde i første omgang fjernes på både uføretrygd og minstepensjon 👍

• Liker 1
Skrevet

Men du poster jo selv noe misvisende? Du har f.eks. lavere grunnlag enn minstesats, så du må ha samboer? Og hvorfor har du 20% skattetrekk?

image.png.27dbd903d208facbff88f63c73319ddd.png

Her har du en som IKKE er misvisende. Tabelltrekk skatt etter 7100 og enslig. Om noe er det bittelitt lavt siden man får igjen noe lommerusk på skatt, men jeg vil si at dette er det mest "sammenlignbare" og riktige tallet.

Ellers er det ikke tema for tråden nøyaktig hva som er satsene. Spørsmålet i TS og som er det folk burde diskutere er HVORFOR noen får mer enn andre, selv om eneste forskjell kanskje er at Person A har klart å gjennomføre noe utdanning men B ikke har det.

Det er folk som har svart her som f.eks. har asperger og har UU. Jeg gikk fra å ha UU på AAP til å miste det igjen fordi jeg "var for frisk" på AAP siden jeg ikke var sengeliggende og hadde klart å ta noen få studiepoeng/levere oppgaver. Alderskrav var oppfylt, og jeg hadde ingen oppsparte midler, inntekt, eller formue. 

Hvorfor skal personen med asperberger få 2300,- mer utbetalt enn f.eks. meg? Ikke noe negativt om den personen, men det er vel ikke så vanskelig å se at dette er urettferdig og straffer folk for å gjøre sitt beste, men uten å lykkes.

Ikke noe negativt om den som postet det, takk for opplysningen, men jeg synes som sagt det er romslig urettferdig.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg eier heller ingenting, så regner med at mange betaler mye mer enn meg i skatt. Har heller ingen oppsparte midler, som regel er man jo ruinert når man endelig kommer ihavn med en uføretrygd etter årevis på aap - som er enda mindre. Jeg prøvde å justere skatten ned til 18% i fjor, for å ha litt mer å rutte med i måneden. Da fikk jeg baksmell gitt. Så 20% er akkurat innafor, og det er uten formue 👍 Har hørt om folk i samme situasjon som betaler over 30% skatt på grunn av formue og eiendom, selv med uføretrygd.

Dette er forsåvidt i seg selv hårreisende, at uføre som allerede får så lite skal skatte så mye som vi gjør. Skatten burde i første omgang fjernes på både uføretrygd og minstepensjon 👍

Mystisk. Det henger jo ikke på greip at man med samme inntekt skal ha vidt forskjellige skatteprosenter. Jeg har tabelltrekk selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du poster jo selv noe misvisende? Du har f.eks. lavere grunnlag enn minstesats, så du må ha samboer? Og hvorfor har du 20% skattetrekk?

image.png.27dbd903d208facbff88f63c73319ddd.png

Her har du en som IKKE er misvisende. Tabelltrekk skatt etter 7100 og enslig. Om noe er det bittelitt lavt siden man får igjen noe lommerusk på skatt, men jeg vil si at dette er det mest "sammenlignbare" og riktige tallet.

Ellers er det ikke tema for tråden nøyaktig hva som er satsene. Spørsmålet i TS og som er det folk burde diskutere er HVORFOR noen får mer enn andre, selv om eneste forskjell kanskje er at Person A har klart å gjennomføre noe utdanning men B ikke har det.

Det er folk som har svart her som f.eks. har asperger og har UU. Jeg gikk fra å ha UU på AAP til å miste det igjen fordi jeg "var for frisk" på AAP siden jeg ikke var sengeliggende og hadde klart å ta noen få studiepoeng/levere oppgaver. Alderskrav var oppfylt, og jeg hadde ingen oppsparte midler, inntekt, eller formue. 

Hvorfor skal personen med asperberger få 2300,- mer utbetalt enn f.eks. meg? Ikke noe negativt om den personen, men det er vel ikke så vanskelig å se at dette er urettferdig og straffer folk for å gjøre sitt beste, men uten å lykkes.

Ikke noe negativt om den som postet det, takk for opplysningen, men jeg synes som sagt det er romslig urettferdig.

Nå har jeg skrevet side opp og side ned om at jeg har trekk for at jeg er samboer. Så hvis du ikke gidder å lese tråden så ikke skyld på meg.

Har helt normalt skattetrekk, tabell havner som regel på rundt 20%. Men jeg velger alltid heller prosent enn tabell. Ikke større forskjellen enn det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og til din egen opplysning så skatter du ca 21,4% selv 👍 Jeg velger prosent, som jeg kan legge litt lavere, siden de hundrelappene er gull verdt for meg. 

Skrevet

Mystisk. Det henger jo ikke på greip at man med samme inntekt skal ha vidt forskjellige skatteprosenter. Jeg har tabelltrekk selv.

Interessant diskusjon (oppriktig) i seg selv, men kan vi prøve å holde det til tema og ikke gjøre det til en "hva får uføre utbetalt"?

Vedkommende du siterer må ha gjort et eller annet "feil" og har i tillegg for lav brutto til å ha enslig ufør. Akkurat hva situasjonen er kan være mye forskjellig, men i alle fall vil jeg tro at personen ikke er enslig, som er vesentlig.

Videre spekulering burde skilles ut som egen tråd egentlig, dette skal jo handle om "ung ufør"-tillegget og ikke budsjetter og satser?

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er "minstesats ufør" veldig lite og knapt til å leve av om man tenker på at man skal ha et helt liv som helst skal være litt mer enn å bare akkurat overleve.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤣🤣🤣 Hvor i landet da???

I en søplekasse sammen med Gulars?

Anonymkode: 6985d...655

Ethvert sted du får bilig til den prisen. Det er mange.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er sats for uføretrygdet med samboer. Du har da minimum netto 194501 i året, eller 16 208 i mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...