Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg fikk avslag senere ba jeg NAV om å forklare meg hvorfor jeg i utgangspunktet hadde fått det, og hva som hadde endret seg, men da hadde de rotet bort saksdokumentene så de hadde ikke tilgang til annet enn at det var innvilget. Dette ble da sett bort fra og vurdert på nytt, samtidig som de så bort fra alt annet også (arbeidsevnevurdering etc.).

Hvorfor søker du ikke på nytt med dette som grunnlag og legger ved alle tidligere opplysninger igjen? 

Anonymkode: c0109...f24

Skrevet

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Det er kjent at nav ofte har rotet vekk dokumentasjon. 

Men de skriver ingenting om hva de har gjort etter at de fikk uføretrygd. Har de søkt om tillegget? 

Dette. Det må settes en grense et sted. 

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Regner med at du har dokumentasjon helt fra du var barn? 

Fikk det ikke pga alvorlighetsgraden. Jeg var ikke da helt lenket til hjemmet, kunne gå lettere turer, men nå er jeg det. Dette er livsvarig og dødelig utgang. Likevel avslag.

Anonymkode: 2f19d...6f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk det ikke pga alvorlighetsgraden. Jeg var ikke da helt lenket til hjemmet, kunne gå lettere turer, men nå er jeg det. Dette er livsvarig og dødelig utgang. Likevel avslag.

Søk på nytt med tilleggsopplysninger om din helsetilstand. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så da er det rettferdig at du skal ha mer enn meg som nesten ikke klarer å gå nå og har hatt sykdommen siden barndommen.

Det er ingen grunn til å angripe vedkommende her, h*n har ikke gjort noe galt. Det er systemet det er noe galt med, og så vidt jeg ser har ikke h*n sagt at dette er rettferdig?

Jeg skjønner at du er bitter, det er jeg også, men det er jo ikke den som får dette tillegget sin feil at systemet er urettferdig. De fleste tenker nok ikke noe særlig over det engang, jeg gjorde ikke det da jeg fikk det med AAP. Det var bare saksbehandler som ordnet noe for meg, og jeg tenkte ikke mer over det før det plutselig ble tatt fra meg igjen, helt uforståelig.

Jeg burde aldri fått det i utgangspunktet (med AAP, med tanke på manglende dokumentasjon) og jeg burde helt klart fått det da jeg ble ufør.

Det er sykt at det jeg skal gå og ergre meg over resten av livet er at jeg bet tenna sammen og gjorde noen øvinger og klarte å "gråte meg til en bachelor". Bare så det er sagt så har jeg mer skolegang og kompetanse enn de som startet rett på bachelor siden jeg hadde 4 år fra masterstudiet i samme retning, men det var noen fag som ikke kunne godkjennes direkte og jeg måtte gjøre noen øvinger og møte opp på én eksamen.

Du har all grunn til å være bitter og sint, men ta det med dem sier at de har fortjent dette siden vi andre "har hatt muligheter". Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg ikke løftet en finger etter at jeg ble syk, men jeg hadde rett og slett panikk og så livet falle sammen foran meg. Det kostet meg uendelig mye å stå i det og gå på nederlag etter nederlag, men jeg klarte utrolig nok å karre meg gjennom det, og "belønningen" er mye mindre utbetalt enn jeg hadde fått om jeg hadde gitt opp i tide.

Anonymkode: a9407...fff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket?

Anonymkode: 80076...4ab

Seriøst tror du virkelig det? Bor i omsorgsbolig og betaler både husleie og mine egne helseutgifter 

Anonymkode: f6af4...310

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor søker du ikke på nytt med dette som grunnlag og legger ved alle tidligere opplysninger igjen? 

Det skulle jeg gjerne gjort, men nå som jeg har fått samlet litt krefter og tanker så har jeg funnet ut at det er umulig å søke på nytt og få vurdert saken på nytt, siden avslaget er endelig. Da må jeg eventuelt saksøke staten eller noe. Det er ikke bare å søke på nytt igjen. Det er noen andre ting også som er ren uflaks (f.eks. at fastlegen min ble alvorlig kreftsyk da jeg trengte hjelp), men kort fortalt er det umulig tror jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skulle jeg gjerne gjort, men nå som jeg har fått samlet litt krefter og tanker så har jeg funnet ut at det er umulig å søke på nytt og få vurdert saken på nytt, siden avslaget er endelig. Da må jeg eventuelt saksøke staten eller noe. Det er ikke bare å søke på nytt igjen. Det er noen andre ting også som er ren uflaks (f.eks. at fastlegen min ble alvorlig kreftsyk da jeg trengte hjelp), men kort fortalt er det umulig tror jeg.

Hvordan er helsetilstanden og arbeidsevnen din idag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Burde vært økt til 28 år for de som tar master, slik at de rekker å prøve seg i arbeidslivet!

Ung uføre er fordi som er alvorlig syke og har vært det i mange år. Ikke for de som brått bli syk etter å ha fullført master. Da for man skaffe seg uføreforsikring 

• Liker 2
Skrevet

jeg var på arbeidsutprøving i en bedrift. jeg stortrivdes der. men veilederen likte meg ikke og skrev masse dritt om meg. egentlig bra, for da fikk jeg ufør... 😄 

Anonymkode: 286db...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde "valget" en stund og valgte master i realfagsstudier ved NTNU som gikk fint fire første år. Jeg får ikke en krone over minstesats for den jobben. Etter 4 år var det over så jeg har ikke fullført mastergrad, og heller ikke nok arbeid til at det teller selv om jeg jobbet ved siden av studiene da jeg var frisk.

Det er uansett et dårlig argument. Selv om jeg hadde valgt et yrke med lavere lønn, hvorfor skulle det automatisk bety at jeg "fortjener mindre" enn noen som aldri har vært nødt til å ta dette valget? For meg var det en selvfølge at jeg måtte ta det, men det er ulike grunner til at man ikke klarer å opptjene seg nok til å komme over minstesats, og veldig få av dem er "gidder ikke, synes lav lønn er kult jeg".

Har du kilde på dette? At det ikke er mange?

Det kan godt hende at de utgjør hovedgruppen, men om man fjerner alle med alvorlige hjerneskader står man fortsatt igjen med en stor gruppe mennesker, der det som skiller dem fra de som får minstesats er et urettferdig regelverk og ganske mye penger.

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor folk med CP skal få høyere satser heller. Det hadde vært bedre om pengene ble brukt på lavere egenandeler på omsorgsboliger da. De som bor i omsorgsbolig har gjerne ikke så mange andre utgifter. Omsorgsbolig er vel heller ikke SÅ dyrt? 11.000 eller noe inkludert middag? Så får man noen andre stønader vil jeg tro....

Du tror mye du,men du vet ikke en dritt!

Og 11.000 er dyrt jo

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Det er kjent at nav ofte har rotet vekk dokumentasjon. 

Men de skriver ingenting om hva de har gjort etter at de fikk uføretrygd. Har de søkt om tillegget? 

Dette. Det må settes en grense et sted. 

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Regner med at du har dokumentasjon helt fra du var barn? 

Selvfølgelig har de fleste søkt. Både en og to og tre ganger, mange tar det så langt som til trygderetten med advokat også, men det hjelper jo ikke når regelen konsekvent blir tolket feil av trygderetten, og trygderettsdommeren er en person som går offentlig ut og ler av enkelte pasientgrupper 

Andre har kanskje ikke klaget, rett og slett fordi de er for syke til å klare å skrive en klage og ikke har råd til advokat

Anonymkode: b6fdd...e28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 23.34):

Helt enig, ser ingen grunn til at "ung ufør" skal gi mer penger. Heller mindre da de har bidratt med mindre skattepenger. Mange av de har aldri jobbet.

Anonymkode: b362f...300

:scorpis:

Skrevet

En ting er å mene at noe er urettferdig,men å gå til angrep på de som har fått tillegget er virkelig usmakelig😡

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

:scorpis:

Du synes det er rettferdig at unge som aldri har jobbet skal få mer enn en person som har jobbet deltid i lavtlønnet yrke i 30 år? 

Anonymkode: 5f3cb...d76

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du synes det er rettferdig at unge som aldri har jobbet skal få mer enn en person som har jobbet deltid i lavtlønnet yrke i 30 år? 

Hvorfor har personen valgt å jobbe deltid? Han burde oppsøkt lege hvis sykdom var grunnen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter at jeg ble tvunget til å sette meg litt inn i det ser jeg hvor utrolig urettferdig det er, at noen som f.eks. har jobbet i 30 år kan ende opp med mindre enn noen som har hoppet rett fra ungdomsskolen til uføre uten å ha noen alvorlige diagnoser.

Jeg går på AAP etter å ha jobbet deltid i et lavtlønnet sliteryrke i over 30 år, å jeg får så lite i AAP at jeg må tvinge meg tilbake i jobb. Jeg må jobbe til jeg stuper rett og slett. Dette er blodig urettferdig da jeg har jobbet og bidratt i samfunnet i mange år. Ikke 100% for det har jeg ikke klart pga helsen, men har jobbet ca 70%. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket?

Hvor mange under 80 år tror du bor i omsorgsbolig? Å hva innbiller du deg at det koster? 

Det er ganske høy husleie i omsorgsboliger. Husker ikke prisen, men husleie i tillegg til mat, lintøy, vask av klær og praktisk bistand spiser opp mer enn en minstepensjonist har utbetalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg går på AAP etter å ha jobbet deltid i et lavtlønnet sliteryrke i over 30 år, å jeg får så lite i AAP at jeg må tvinge meg tilbake i jobb. Jeg må jobbe til jeg stuper rett og slett. Dette er blodig urettferdig da jeg har jobbet og bidratt i samfunnet i mange år. Ikke 100% for det har jeg ikke klart pga helsen, men har jobbet ca 70%. 

Hvor mange under 80 år tror du bor i omsorgsbolig? Å hva innbiller du deg at det koster? 

Det er ganske høy husleie i omsorgsboliger. Husker ikke prisen, men husleie i tillegg til mat, lintøy, vask av klær og praktisk bistand spiser opp mer enn en minstepensjonist har utbetalt. 

Husleien er vel på ca halve minstepensjonen. Så da burde de greie seg bra når de er nøysomme!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Husleien er vel på ca halve minstepensjonen. Så da burde de greie seg bra når de er nøysomme!

I kommunale omsorgsboliger så er husleien mye mer enn halve pensjonen, så kommer alle de andre tingene i tillegg - som mat, lintøy, klesvask , medisiner osv. Da er mer enn hele pensjonen borte, så det er ikke mer å knipe inn på der. 

Skrevet

Dere skal så inderlig vite at jeg på timen hadde byttet bort ung ufør og uføretrygden min, hvis jeg kunne ved et trylleslag blitt helt frisk. Men så lenge jeg uansett hva jeg gjør aldri blir frisk, så føler jeg at jeg har lov til å motta det jeg får.

Ja, jeg går noen turer, men når jeg nesten ikke klarer å gå fra stuen til badet,ser du meg ikke.

Her skrev nav at de anbefalte meg 100 % ufør. Her setter jeg pris på dager jeg kan gå sånn noenlunde iallefall. Jeg har fysiske diagnoser, men ingen psykiske.

Anonymkode: fa10d...64b

• Liker 3
Skrevet

Dere skal så inderlig vite at jeg på timen hadde byttet bort ung ufør og uføretrygden min, hvis jeg kunne ved et trylleslag blitt helt frisk. Men så lenge jeg uansett hva jeg gjør aldri blir frisk, så føler jeg at jeg har lov til å motta det jeg får.

Ja, jeg går noen turer, men når jeg nesten ikke klarer å gå fra stuen til badet,ser du meg ikke.

Her skrev nav at de anbefalte meg 100 % ufør. Her setter jeg pris på dager jeg kan gå sånn noenlunde iallefall. Jeg har fysiske diagnoser, men ingen psykiske.

Anonymkode: fa10d...64b

Tror ikke det er mange som ikke unner deg de pengene. Det som er helt feil er at folk som har jobbet, mange opptil i 30 år, får mindre i uføretrygd enn de som aldri har jobbet. Minstesatsen skulle vært lik for alle, og unge skulle ikke hatt det tillegget - som er ganske urettferdig. Den skulle vært bakt inn i minstesatsen.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...