Gå til innhold

Er alenemødre generelt dårlige foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier det om menn at det er så mange alenemødre som strever? Hvor er fedrene til disse barna? Hva gjør de for å løfte egne barn opp og frem?

Du ...6a2 fremstår som en bitter forulempet og sinna mann som må dumpe dritten din på kvinner.

Du burde spørre hvorfor fedrene til disse barna er fraværende. Hvorfor forlater fedre barna sine når de vet at barna da får et vanskeligere liv?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Det er alenemoren som må sitte hjemme alene hver kveld.

Det er alenemoren som sliter økonomisk

Det er alenemoren som blir syk

https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse/aleneforeldre-sliter-mer-med-helsen/1029927

Alenemødre generelt er desperate etter en mann, men få menn vil ta seg av et annet barn.

Anonymkode: 841b8...6a2

Det siste stemmer overhodet ikke. 

Hvorfor tror du disse alenemødrene sliter? Hvor er far... Ja, hvor er han? Har han forlatt dame og barn? Har han sviktet? JA. Hvem har skyld? Ikke mor, hun gjør alt for å overleve, for å gi barnet en så god og trygg som mulig oppvekst. Hun gjør ALT, mens far... Ja, hva gjør han egentlig? Svikter? Nettopp.

Anonymkode: 4fffb...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei alenemødrene eg har kjent og kjenner eller er bekjent med har variert som foreldre. Eg kjenner også mange foreldre som er gift eller er samboere som er heilt udugelige foreldre etter min standard. Det er ikkje sånn at kvinner som forsørger barn åleina automatisk er ræva foreldre.

Ho eine var svært strukturert, ordentlig og hadde slitt med ein del ting og arbeida seg opp av dritten, tok lang utdanning og klarte seg med laber økonomi lenge. Ho gjorde det beste ut av situasjonen med den kapasiteten ho hadde, i dag er ho gift og har fått eit barn til med ein super fyr.

Ho andre var eit "system barn" som vart tatt av barnevernet sjølv og rota seg bort i mykje tull. Fekk så eit barn og levde av NAV og bidrag, var ganske flink på å finna ut kva ho hadde krav på. Hadde sterk mentalitet om at alle andre burde ta vare på ho med ganske liten innstats sjølv.

Er bekjent med eit gift par som har nesten ingen rutiner for barna sine. Ingen fast tid for middag, men sunn god mat tilgjengelig på bord og kjølesskap. Fri flyt av skjermtid, får alt for masse greier fordi dei "driter" penger. Er sikkelig ukonsekvente og ettergivande på alt, spesielt leggetider. Eg personlig synest deira oppdragerstil er heilt krise.
 

Anonymkode: 86439...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det handler mer om at to foreldre som oftest er bedre for og kan tilby mer til barnet enn en, og at det er sundt for barn å ha både en mor og en far. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 10.39):

Alenemødre sine barn ender opp:

1. Mye hyppigere i fengsel
2. Hyppigste brukerne av BUP og andre sosiale tjenester
3. Stor sjanse for rusmisbruk i forhold til gjennomsnitt
4. Dårligere karakterer på skolen
5. Fattigdom, oftere mottakere av sosial hjelp

https://en.wikipedia.org/wiki/Single_parent#Impact_on_children

Scroll ned til punkt 4 (impact on children)

Er alenemødre dårlige foreldre?

 

Anonymkode: 841b8...6a2

Nei, det er de ikke. Barna deres har bare flere risikofaktorer, noe som øker risiko for vansker hos barn. Hilsen svært ressurssterk alenemor med høy utdannelse. 

Anonymkode: e4714...f0d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 10.56):

Herreg... Finns mange med to foreldre og av flere ulike grunner som havner her!  Blir helt feil, og faktisk litt trakkaserende og skylde på aleneforeldre

Anonymkode: c2fcd...12f

Legg merke til at det ikke er aleneforeldre, men kun alenemødre som blir beskyldt her 🤨

Skal skjønne at damer er roten til alt ondt. 

Anonymkode: 83167...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 10.55):

... 

Men undersøkelsene det her vises til er resultatet fra flere tusen alenemødre i vitenskapelig studie

 

Anonymkode: 841b8...6a2

hvor er denne undersøkelsen utført sa du.... Amerika ja.. vel - er det relevant for norge liksom?? 

forøvrig er ingen av mine barn kriminelle, har vært på kant med loven, faktisk har den ene en trafikkbot så dt er feil :P ellers har de gode utdannleser, gode jobber, stabile og funksjonelle familier selv - så de er nok unntaket de da sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 10.39):

Alenemødre sine barn ender opp:

1. Mye hyppigere i fengsel
2. Hyppigste brukerne av BUP og andre sosiale tjenester
3. Stor sjanse for rusmisbruk i forhold til gjennomsnitt
4. Dårligere karakterer på skolen
5. Fattigdom, oftere mottakere av sosial hjelp

https://en.wikipedia.org/wiki/Single_parent#Impact_on_children

Scroll ned til punkt 4 (impact on children)

Er alenemødre dårlige foreldre?

 

Anonymkode: 841b8...6a2

Det står ingenting i den linken, som du linker til, om Norge. Hvis man skal vurderes sånt, så må man se på eget land.

Sånn som det ser ut som, så ramser du opp hva som man har funnet gjeldende for Amerika som har et helt annet samfunn enn oss, og blant annet et veldig dårlig velferdssystem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske at de er dobbelt så slitne de må klare alt selv hvis far ikke har samvær der andre er to om i tillegg til full jobb ofte.

Vekke kle på

pakke barnehage skole matpakker

sende de på skole / barnehage

dra på jobb

hente skole/ barnehage

Tørke bløte klær

Rydde sekker

Lage middag 

Rydde etter middag

Lekser

Fritidsaktiviteter 

dugnad

Vaske klær

dusje/bade

kveldsmat 

legging

husarbeid 

pluss :

kontakrnøter

klasse møter 

andre oppfølgings møter

besøk av andre barn kjøre på besøk

har du i tillegg barn med ekstra utfordringer krever det ekstra møtevirksomhet og hjemme lekser

Sånn gitt eksempel ... 1 person skal gjøre alt.

Slutt å si alenemødre er dårligere mødre de gjør så godt de kan. 

Anonymkode: 103a9...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 12.10):

Og likevel klarer du å legge skylden for dette på alenemoren? Når det er får som ikke stiller opp? Jeg forstår ærlig talt ikke logikken din. 

Dersom far hadde vært der kunne hun jobbet kveld, hun kunne jobbet ekstra, hun kunne hentet seg inn igjen de dagene barna var hos far.

Jeg kjenner ingen alenemødre som er desperate etter å få seg en mann. Jeg kjenner riktignok ikke mange, men de fleste har ikke tid til en mann. 

Anonymkode: 25714...e67

Helt riktig man har ikke tid til mann som alenemor det har man ikke energi til😊

Anonymkode: 103a9...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alenemødre er mye tøffere enn kvinner som klenger seg fast i mannen og gjør seg avhengig av han. Som ikke tør å skille seg osv... fordi de er livredde for å ta ansvaret for barna alene. 

Anonymkode: 65cb7...da1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, alenemødre er mye tøffere enn kvinner som klenger seg fast i mannen og gjør seg avhengig av han. Som ikke tør å skille seg osv... fordi de er livredde for å ta ansvaret for barna alene. 

Anonymkode: 65cb7...da1

Dem er det egentlig ikke mange av i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (13 minutter siden):

Dem er det egentlig ikke mange av i Norge.

Dessverre, jo. Det er mange av dem. 

Anonymkode: 65cb7...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De undersøkelsene som vises til i HI er vel basert på amerikansk statistikk og er ikke nødvendigvis overførbare til norske (eller i det hele tatt europeiske) forhold.

Alenemødre er ikke dårligere mødre i kraft av å være alenemødre - hvorvidt man er en god eller dårlig mor handler om helt andre ting. Men det er nok vanligere å være alenemor i såkalt lavere sosiale lag (om det er slik at folk med dårligere økonomi oftere blir alenemødre eller det å være alenemor gir dårligere økonomi vet jeg ikke - kan være en kombinasjon), og barn som vokser opp med dårlig økonomi har jo generelt - statistisk sett - dårligere muligheter enn barn av foreldre med god økonomi. Så dersom det også er slik i Norge at barna av alenemødre klarer seg dårligere enn andre unger, handler det nok om sosioøkonomiske forhold og ikke at alenemødre er dårligere til å oppdra ungene sine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (2 minutter siden):

De undersøkelsene som vises til i HI er vel basert på amerikansk statistikk og er ikke nødvendigvis overførbare til norske (eller i det hele tatt europeiske) forhold.

Alenemødre er ikke dårligere mødre i kraft av å være alenemødre - hvorvidt man er en god eller dårlig mor handler om helt andre ting. Men det er nok vanligere å være alenemor i såkalt lavere sosiale lag (om det er slik at folk med dårligere økonomi oftere blir alenemødre eller det å være alenemor gir dårligere økonomi vet jeg ikke - kan være en kombinasjon), og barn som vokser opp med dårlig økonomi har jo generelt - statistisk sett - dårligere muligheter enn barn av foreldre med god økonomi. Så dersom det også er slik i Norge at barna av alenemødre klarer seg dårligere enn andre unger, handler det nok om sosioøkonomiske forhold og ikke at alenemødre er dårligere til å oppdra ungene sine.

 

Var vel en henvisning til Sverige der og. Uansett, helt idiotisk slutning av ts. Linken beskriver sårbarheter, risikofaktorer, ikke at alenemødre er dårlige foreldrene. 

Menn får følge opp barna de setter til verden, da

Anonymkode: 1cede...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at mitt barn har det bedre med bare meg enn nabobarnet som vokser opp med to foreldre hvorav faren definitivt er narsissist og har oppdratt en mobber. 

Anonymkode: 4f87a...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller tvert imot.

De aleneforeldrene jeg kjenner er steintøffe. De kjemper for barna og gjør alt på egenhånd. Jeg blir sliten og jeg har en partner. De klarer alt det praktiske helt på egenhånd! Jeg bøyer meg i støvet for dem.

Aleneforeldre er forbilder! 

Anonymkode: 3f5fc...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...