Gå til innhold

Det store ønske med fortsatt litt håp


Snølilje

Anbefalte innlegg

Etter et år som ivrig leser av andres dagerbøker, tenker jeg å gi det en sjanse selv! Lenge tenkt at det må være fint å ha et sted å få sortert tankene og få ut all frustrasjonen under prøvingen, men har vel vært litt sjenert :sjenert: Men here we go: 

 Min samboer og jeg er i starten og i midten av 30 årene. For 3 år siden kastet jeg stolt p-pillebrettet etter 16 års bruk. Den gangen var vi ikke klare for å starte med aktiv prøving, men begge var tydelige på at vi ønsket barn fremover i tid. Med min lange periode med p-piller tenkte vi derfor at det var en fornuftig avgjørelse, slik at jeg hadde stabilisert syklusen min til vi vare klare for virkelig sette i gang med prøving. Lite visste vi om hva som ventet oss (meg). Menstruasjonene meldte seg, og det gjorde også smertene. Uten å overdrive var jeg sikker på at hele underlivet mitt holdt på å revne, når smertene stod på som verst! Blødningene var kraftige og jeg måtte ofte igjennom flere klesskift i løpet av dagen. I takt med de voksende smertene, vokset også det store barneønske...
 

Et år senere var jeg operert for endometriose, og fikk streng beskjed av legene om å bruke p-piller igjen for at betennelsen skulle roe seg helt. Flott :sur: Da endelig «kuren» med p-piller var gjenført, ble vi enig med gynekologen å forsøke med aktiv prøving og EL-tester frem til ny kontroll høsten 2020. Og vi prøvde, og prøvde og prøvde! En million eggløsningstester og 1000 negative graviditetstester senere (ok, nå overdriver jeg en smule, men det føltes faktisk sånn :phaedra:) ble vi enige om å ta en liten pause med prøvingen. Det ble rett og slett en psykisk belastning, så vi satte i gang med andre prosjekter for å hente oss litt inn igjen. På grunn av corona ble planlagt time på sykehuset utsatt til nå i desember. 
 

Så her er nåværende status: 

Under pausen fra aktiv prøving har jeg mistet oversikt over syklusen min, men visste jeg hadde kladdet ned datoer for første menstrasjonsdag siden august. Nå som jeg har fått innkallelse til gyn, tenkte jeg derfor å forberede meg litt og gikk gjennom datoene. Har som regel sykluser på 34/35 dager, men oppdaget at nå var det 44 dager siden siste mens. Tok selvfølgelig en GT, men helt uten forhåpninger. Negativ, ikke at det var noe sjokk! Få timer etter meldte smertene seg, men tante rød meldte aldri sin ankomst. Tok derfor en EL-test, da jeg alltid har hatt sterke smerter også under eggløsning. Etter bekreftelse her på forumet, var den positiv. For er sammentreff! At den dagen jeg skal få oversikt, får jeg også EL. Det var litt morsomt, og ga motivasjon til å gå inn i en ny prøveperiode. Det jeg uroer meg for nå er hvorfor jeg plutselig har fått så lang syklus... :vetikke: Uansett, vi hev oss selvfølgelig rundt i går etter positivt svar, og i dag igjen med negativt svar på EL-test. Så da er jeg vel på 1 DPO i morgen? Eller er det i dag? Haha, denne prøvingen altså...! Den gjør meg spinn vill! Helt til slutt må jeg også legge til at jeg kun har en eggleder, etter svangerskap utenfor for livmoren. Den skal heldigvis være åpen og fin, men det gjør ikke akkurat situasjonen lettere.  
 

Hoff, dette ble langt! Dersom det er en som ramler over dagboken min, er det kjempestas med et hei :nori:Godt å ikke føle seg helt alene om dette :hjerte:

 

Endret av Snølilje
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen skal du være, er nettopp kommet hit jeg også og digger forumet allerede 😊 det er så godt å lese og støtte hverandre gjennom godt og vondt 😊 💛

Spennede at du er i dpo-land, er selv 3dpo,blir koselig å holde følge ukene fremover. Krysser alt jeg har for en positiv test for deg ila julen 🤗❄️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Znowie skrev (3 minutter siden):

Velkommen skal du være, er nettopp kommet hit jeg også og digger forumet allerede 😊 det er så godt å lese og støtte hverandre gjennom godt og vondt 😊 💛

Spennede at du er i dpo-land, er selv 3dpo,blir koselig å holde følge ukene fremover. Krysser alt jeg har for en positiv test for deg ila julen 🤗❄️

Så koselig med hilsen @Znowie 🤗 Blir spennende å følge deg fremover, og ønsker deg selvfølgelig masse lykke til 🥰 DPO-land er noen lange, men veldig spennende dager. Godt det er jul, så det er mulig å fokusere på litt andre ting også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Velkommen ❤️ For en historie! Dette må ha vært veldig tøft. Men så utrolig gøy at du gikk positiv EL test! Håper dette blir en kort prøvedagbok og at vi får se en fin positiv test i jula! Gleder meg til å følge med deg videre 😀

- og ja hvis den var positiv i går men negativ i dag så skjer nok EL i dag også er du 1 dpo i morgen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillra skrev (11 minutter siden):

Hei! Velkommen ❤️ For en historie! Dette må ha vært veldig tøft. Men så utrolig gøy at du gikk positiv EL test! Håper dette blir en kort prøvedagbok og at vi får se en fin positiv test i jula! Gleder meg til å følge med deg videre 😀

- og ja hvis den var positiv i går men negativ i dag så skjer nok EL i dag også er du 1 dpo i morgen ❤️

Tusen takk for det, og en oppklaring ift DPO 🥰😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok :smilyblomst: Første gang jeg stakk hodet innom et prøverforum var i 2009 (!) og jeg har aldri sett meg tilbake :lol: Er så utrooolig fint å ha noen i samme situasjon. Noen likesinnede som forstår, på godt og vondt.

Takk for at du delte historien din. Den hørtes lang og tøff ut. Men sånn flaks at du faktisk får bekreftet EL akkurat når du prøver å finne ut av syklusen din på nytt. Skjebnen det kanskje! Slik som du beskriver det er det høy sannsynlighet for EL i dag, og da ville jeg ha beregnet 1 dpo på deg i morgen. Speeeennende :heiajente: Jeg er selv i dpo-land nå, krysser fingrene for at vi får en veldig fin julegave begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Så spennende tid 🥰  Høres ut som det har vært et tøft år, skal krysse fingrene for at det går deres vei nå 🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Gratulerer med dagbok :smilyblomst: Første gang jeg stakk hodet innom et prøverforum var i 2009 (!) og jeg har aldri sett meg tilbake :lol: Er så utrooolig fint å ha noen i samme situasjon. Noen likesinnede som forstår, på godt og vondt.

Takk for at du delte historien din. Den hørtes lang og tøff ut. Men sånn flaks at du faktisk får bekreftet EL akkurat når du prøver å finne ut av syklusen din på nytt. Skjebnen det kanskje! Slik som du beskriver det er det høy sannsynlighet for EL i dag, og da ville jeg ha beregnet 1 dpo på deg i morgen. Speeeennende :heiajente: Jeg er selv i dpo-land nå, krysser fingrene for at vi får en veldig fin julegave begge to!

Helt enig! Selv om jeg ikke har vært aktiv før nå, har jeg funnet mye «trøst» og gode tips i forumet 💗

Åå, det hadde vært fantastisk! Kanskje litt julemagi er det som skal til 🥰 Ser det ikke er mange dagene igjen før IKM for deg. Hadde vært fantastisk om du får en postitivt test 😍👏🏼 Synes det er litt vanskelig å forstå akkurat når 1 DPO starter. Dagen etter negativ test? I følge Fertility Friend er jeg 1 DPO i dag 🤔 Har fortsatt tydlige kramper i dag, så mulig det er i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snølilje skrev (2 timer siden):

Synes det er litt vanskelig å forstå akkurat når 1 DPO starter. Dagen etter negativ test? I følge Fertility Friend er jeg 1 DPO i dag 🤔

Det er veldig vanlig  å ha EL dagen etter positiv test, altså er 1 dpo to dager etter positiv test. Men - så finnes det jo masse unntak da. Noen har lang LH-topp. Om du ser på min chart så hadde jeg fire dager med positiv EL-test denne sykluen 🤪 Og FF har satt EL på den dagen med sist positiv test. Så ja, ikke helt vanlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (7 minutter siden):

Det er veldig vanlig  å ha EL dagen etter positiv test, altså er 1 dpo to dager etter positiv test. Men - så finnes det jo masse unntak da. Noen har lang LH-topp. Om du ser på min chart så hadde jeg fire dager med positiv EL-test denne sykluen 🤪 Og FF har satt EL på den dagen med sist positiv test. Så ja, ikke helt vanlig det.

Ahaaa, takk for oppklaring 😃💗 Denne gangen skal jeg prøve å ikke henge meg så opp i dager, da jeg tidligere ikke har klart å fokusere på noe annet 🙈 Meeeen kjenner jeg meg selv rett, blir det lettere sagt enn gjort 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! 

Litt av en reise du har vært igjennom til nå, men godt å høre du skal til gynekolog og kan få hjelp videre. 

Kjempeartig at du tilfeldigvis fant EL! Lykke til i DPO land 🤞🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/5 DPO

Merker jeg har blitt veldig pessimistisk og har lite håp igjen på at jeg kan bli gravid naturlig. Håpet kom så brått tilbake etter positiv EL-test, men nå føler jeg det er helt borte igjen... Likner ikke meg å være så negativ, som generelt alltid er positiv til det meste i livet. Var på julehandel der vi handlet inn både spekemat og alkohol til julen. Har bestilt en pakke med 50 EL tester, og 10 graviditetstester. Tanken på en positiv test når IKM nærmere seg, virker derfor helt utenkelig! Denne uken har det vært mye på jobb og masse juleforberedelser. Kjenner jeg er glad for det, så jeg ikke rekker å ta et dypdykk ned i det pessimistiske dypet mitt. 
 

Har vært plaget med en del smerter under eggløsning, og er fortsatt øm i underlivet. Livet med endometriose altså... Heldigvis er det mye bedre enn før operasjonen 🤗 Til uken skal jeg tilbake til sykehuset og lage en plan videre. Det ser jeg veldig frem til, og kanskje det vil hjelpe litt på håpet mitt om en liten baby i fremtiden💗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt normalt å gå frem og tilbake i dpo-land! Kjenner meg veeeldig igjen. Bytter på å være sikker på at jeg har blitt gravid til at jeg ikke er det flere ganger i løpet av døgnet. Men er jo veldig naturlig å forsøke å skjerme seg fra skuffelsen med å forvente det verste :klem: Men jeg krysser fingrene og HÅPER du får en positiv test om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kloke ord @Amatariel :hjerte: Det betyr så mye å høre fra andre i samme situasjon!

I dag kjenner jeg at jeg at jeg begynner å grue med til undersøkelsen i morgen. Antar det er alt for tidlig for gynekolog og se om det er en spire, og det er helt i orden. Frykten er bare å få høre "nei, her er det ingenting" så nærme jul. Forsøker å glemme litt antall DPO dager i julen, og heller nyte den fine juletiden. En en slik beskjed i morgen, passer derfor dårlig... 

Formen er det ingenting å klage på. Smertene og ubehaget har endelig gitt seg, og generelt føler jeg ikke så mye på andre kroppslige plager (les: symptomer). Alt for mange ganger har jeg følte på at jeg har både det ene og andre av symptomer på en tidlig graviditet, og derfor blitt sååå skuffet over negativ test. Apropos testing, har bestemt meg for å ikke starte testingen før søndag. Da er jeg 11/12 dager DPO. Og denne gangen kan jeg ikke bryte mitt eget løfte om det, for vi skal feire jul på fjellet og jeg har ingen planer om å pakke med meg en eneste test! 🙊 Det eneste kjipe med det, er om mensen melder seg før søndagen, så jeg ikke rekker å teste en gang. Jaja, det er en risk jeg er villig til å ta 😅    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Rakk aldri å teste før tanta meldte seg i julen. Denne syklusen var helt på bærtur. 53 dager lang og kortere lutealfase enn vanlig. Tenker at en naturlig forklaring på dette skyldes en inaktiv høst med et dårlig kosthold. Legger fort på meg, og er ikke akkurat slank fra før, og nå ser jeg vekten har økt betraktelig. Derfor har det vært deilig med et nytt år, og å komme tilbake til hverdagen. Fokuset frem over blir derfor en frisk og sunn helse, samtidig som vi kjemper videre for vårt store ønske om en liten en. Ny time hos gynekolog i starten av april! Ser frem til det! 

Dagens status: 18 CD. Ingen tegn til EL. Vondt i korsryggen, men det kan også skyldes gårsdagens treningsøkt. Siden jeg kjenner så tydelig på kroppen når EL nærmer seg, begynner jeg heller ikke å teste før tegnene melder seg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt nytt år Snølilje :hug: Vi må tro at 2021 har mye fint å bringe ♥

Endre til et sunt og bedre kosthold viser seg å være til god hjelp for mange prøvere, så det er lurt - på mange måter. Håper EL ikke lar vente på seg så lenge, lange sykluser er kjedelig :( Var temmelig lenge til gynekologtimen din da, var det ikke mulighet for å få time tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (19 timer siden):

Godt nytt år Snølilje :hug: Vi må tro at 2021 har mye fint å bringe ♥

Endre til et sunt og bedre kosthold viser seg å være til god hjelp for mange prøvere, så det er lurt - på mange måter. Håper EL ikke lar vente på seg så lenge, lange sykluser er kjedelig :( Var temmelig lenge til gynekologtimen din da, var det ikke mulighet for å få time tidligere?

Takk og det samme til deg @Amatariel :strix: Ser du er godt inne i DPO land, og følger spent med! Heier veldig på deg nå! 

Jo, det er litt lenge til! Føler meg litt som en kasteball. Har blitt fulgt opp på sykehuset ift. endometriose og vært på utallige timer der. Planen var at jeg skulle få henvisning til IVF dersom vi ikke hadde lykkes med prøvingen til timen jeg hadde før jul. Men så fikk jeg beskjed om at det eneste de kunne gjøre var å skrive en tydelig anbefaling til fastlege om å skrive henvisning. Fikk beskjed fra sykehuset om at fastlegen kunne skrive selve henvisningen, da de hadde utført undersøkelsene som skal til. Så da fikk jeg raskt time hos fastlegen og var der denne uken. Dessverre var hun blitt syk, så jeg fikk en vikar som ikke kjenner min historie og som tydelig ikke hadde kastet et blikk på journalen.  Lang historie kort sa hun at hun ikke kunne skrive henvisning til IVF, og henviste meg til en ny gynekolog. Opplever at vi plutselig ble satt bakerst i køen igjen... Tenkte først at jeg skal ringe til gynekologen som vi nå skal til for å spørre om tidligere time, men på grunn av vektøkning er nå planen å gjøre en innsats i forhold til kosthold og trening. Orker ikke å få høre at jeg må ned i vekt før de kan henvise videre, og at prosessen blir utsatt enda en gang. Har nå en BMI på 30, og har som mål å redusere den til 28-29 før timen. Det skal jeg klare! Dessuten trives jeg ikke med den vekten jeg har nå, så dette er jo en super motivasjonsfaktor! Planen er selvfølgelig å fortsette med den sunne livsstilen etter konsultasjonen og få tilbake til min normalvekt :nori:

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trist at du føler deg som en kasteball og tenker at du er bakerst i køen. Ikke greit å bli behandlet slik at man får frem disse følelsene :klem:

Sunt kosthold og arbeid for å komme til idealvekt er selvsagt bare bra og det heier jeg på :heiajente: Samtidig vil jeg si at jeg har en BMI på litt over 34 og jeg har aldri hørt et ord om dette under noe utredning eller lege/gynekologtimer. Ikke èn gang har vekten min blitt nevnt. Alltid vært forberedt på det, men jeg har fått de henvisningene jeg har ønsket og medisinene jeg har ønsket. Er det annerledes med IVF kanskje? At man må ha en viss BMI for å få innvilget det? For da er kanskje det årsaken, det er en vei jeg ikke har gått så. Uansett så heier jeg på deg! Super motivasjon for å gå ned i vekt i alle fall :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (11 minutter siden):

Uff, så trist at du føler deg som en kasteball og tenker at du er bakerst i køen. Ikke greit å bli behandlet slik at man får frem disse følelsene :klem:

Sunt kosthold og arbeid for å komme til idealvekt er selvsagt bare bra og det heier jeg på :heiajente: Samtidig vil jeg si at jeg har en BMI på litt over 34 og jeg har aldri hørt et ord om dette under noe utredning eller lege/gynekologtimer. Ikke èn gang har vekten min blitt nevnt. Alltid vært forberedt på det, men jeg har fått de henvisningene jeg har ønsket og medisinene jeg har ønsket. Er det annerledes med IVF kanskje? At man må ha en viss BMI for å få innvilget det? For da er kanskje det årsaken, det er en vei jeg ikke har gått så. Uansett så heier jeg på deg! Super motivasjon for å gå ned i vekt i alle fall :klemmer:

Du er god du, takk for oppmuntrende ord! Det betyr så mye ❤️ Ja, riktig er en øvrig BMI-grense mtp. IVF i det offentlige. Også flere private klinikker har en grense, men ikke alle. Har ikke blitt helt klok på akkurat hva grensen er, og er visst litt forskjellig fra sted til sted. Et sted mellom 30 - 35 ser jeg i hvert fall går igjen på flere steder. Personlig er jeg ikke opptatt av  BMI, tenker det viktigste er at en spiser sunt og gjør det som er riktig for seg :laugh:  Men siden vi nå vet at IVF står for tur, må jeg i hvert fall gjøre det jeg kan for å forhåpentligvis oppleve en liten spire i magen :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...