AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #1 Skrevet 13. desember 2020 Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #2 Skrevet 13. desember 2020 Hvilken stein bor du under? Hva er dine tanker om miljøet og norsk næringsliv dersom vi tillater oss å sitte hjemme på rævva og trykke hjem masse plastikk dritt fra Asia hele dagen, i stedet for å kjøpe det vi trenger lokalt eller i norske butikker. Vi trenger ingenting av det Amazon selger. Ingenting. Anonymkode: e98c7...b15 31
Nidarosen Skrevet 13. desember 2020 #3 Skrevet 13. desember 2020 (endret) Heldigvis har bedrifter her strengere regler de må følge. Amazon er vell en av de store som ofte utnytter de viktigste ansatte og betaler dem alt for lite. Pengene går i lomma på de rikeste. Nei takk. Det skjer i Norge også, men i Amerika er det hakket værre. Kan heller ikke sammenligne transport da det er mange mange fler mennesker som tar kollektiv transport og behovet er da større for oftere avganger. Kan se at det er kjipt å vente men sånn er det bare. Finnes værre ting. Tar bussen hver dag hvor bussen bare går en gang i timen og det går faktisk veldig greit hvis man planlegger litt. Kommer kanskje en time for tidlig på jobb men det klarer jeg. Endret 13. desember 2020 av Nidarosen 5
globalagogo Skrevet 13. desember 2020 #4 Skrevet 13. desember 2020 Vi sitter ikke flere dager og venter på bussen da:P og jeg vil ikke akkurat kalle amerikanerne rike... bare fordi de kan bestille ting på nett og få det levert kjapt 🤣 hvis det er din definisjon av rikdom så er det jo greit, men... 11
Cuntzilla Skrevet 13. desember 2020 #5 Skrevet 13. desember 2020 Amazon kan vel ikke overleve her, da de bryter omtrent alle arbeidsmiljølovene vi har. Nei takk. Og i Oslo sitter du ikke og venter på bussen i flere dager Mens i Amerika.. Amerika er mer enn New York altså, som vel er omtrent den eneste byen med velfungerende offentlig transport. Ellers er jo USA omtrent et u-land når det kommer til buss. OG vi er jo rikere i BNP per innbygger enn USA! Hvis du savner mer av det du tror USA er (altså New York) i Norge, så flytt til Oslo. Der går buss og bane hvert femte minutt, og det er mange nettbutikker som kan levere ting på døra dagen etter her. 12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #6 Skrevet 13. desember 2020 globalagogo skrev (1 minutt siden): Vi sitter ikke flere dager og venter på bussen da:P og jeg vil ikke akkurat kalle amerikanerne rike... bare fordi de kan bestille ting på nett og få det levert kjapt 🤣 hvis det er din definisjon av rikdom så er det jo greit, men... Ja du kan godt si det du. Men her jeg bor fikk vi endelig tilbake buss i helgene etter 12-13 år uten. Faktisk hele 4 avganger på lørdag og 3 på søndag. Det finnes de i norge som bor kun 10 min med bil fra et stort sentrum som enda ikke har noe man kan kalle kollektivt. Denne 10 min turen med bil tar rundt 60 min med buss, for bussen som gikk direkte mot dette sentrum ikke har eksistert siden 90-tallet. Pakker som blir bestilt fra Amerika dukker opp på 2-3 dager, levert av DHL, mens pakker bestilt fra butikk 2-3 mil unna der man bor, tar 1-2 uker på å bli levert av posten 🤪 Vi har faktisk mange ting som kan bli bedre! Anonymkode: 0ff0a...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #7 Skrevet 13. desember 2020 Jeg bruker Amazon ganske ofte for å kjøpe ting som ikke er å få kjøpt i butikkene her jeg bor, det dreier seg ofte om verktøy, bildeler, komponenter til datamaskiner og musikk. Mange store produsenter selger varene sine på Amazon i egne butikker så det er veldig mye som ikke er billig kinasøppel, siden jeg bor veldig avsides så er leveringstiden fra et par uker til et par måneder så kjapt er det ikke. Anonymkode: 6183f...eea 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2020 #8 Skrevet 13. desember 2020 Har du vært i amerika? Det med bussen er noe av det tåpeligste jeg har hørt. Med mindre du snakker om Down Town New York eller en annen storby er buss en evigvarende rundreise der hver lille tue skal besøkes på ruten. Dette er selvsagt ikke veldig ulikt bygde Norge der buss er forbeholdt stakkarer uten lappen. Men det er ikke slik overalt. Jeg besøkte i sommer en hytte som jeg fikk låne som ligger på landet noen timer fra Bergen. Denne hadde bussforbindelse hver time hele dagen og bussen var presis. Når det gjelder nettbutikker kan jeg også si at det varierer veldig. Den viktigste grunnen til at ting tar tid er fortolling. Jeg kan nevne at innenlands og norske nettbutikker har svært kort leveringstid. Jeg bestilte akkurat noen bøker og disse var levert i postkassen to dager senere. Ellos har tre dagers levering hvis du bestiller midt i uken. Riktignok kan det bli en utfordring hvis de bruker PostMord som transportør - der er man jo i høy grad avhengig av at den lokale speditøren er i godt humør den dagen ellers kan det gå uker. Det tar også lenger tid å levere ute i distriktet enn sentralt i store byer. For øvrig kan jeg også si at før buss ble lagt ut på anbud her vest var det enkelte områder med "vi får se om vi har lyst" holdning fra busselskapet. Heldigvis hadde de klageordning - det var et år jeg fikk dekket tre taxiregninger grunnet buss som ikke kom som ikke var begrunnet med ting som ikke var refusjonspliktig.
Traktor Skrevet 13. desember 2020 #9 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 Du vet at USA er mer enn de største byene? Likeledes er Norge også mer enn landsbygda. 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #10 Skrevet 13. desember 2020 Cuntzilla skrev (1 minutt siden): Amazon kan vel ikke overleve her, da de bryter omtrent alle arbeidsmiljølovene vi har. Nei takk. Hvis lovene er for strenge til at bedrifter skal kunne drive så er det lovene det er noe i veien med. Amazon skaper tusenvis av arbeidsplasser, så det er både verdiskapende og en samfunnsnyttig bedrift. Anonymkode: 6a865...0d3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #11 Skrevet 13. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Pakker som blir bestilt fra Amerika dukker opp på 2-3 dager, levert av DHL, mens pakker bestilt fra butikk 2-3 mil unna der man bor, tar 1-2 uker på å bli levert av posten Vi har faktisk mange ting som kan bli bedre! Anonymkode: 0ff0a...eb8 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis lovene er for strenge til at bedrifter skal kunne drive så er det lovene det er noe i veien med. Amazon skaper tusenvis av arbeidsplasser, så det er både verdiskapende og en samfunnsnyttig bedrift. Anonymkode: 6a865...0d3 I Norge har vi som arbeidstakere lønn og rettigheter som ivaretar den enkeltes livskvalitet. Det samme kan ikke sies om USA. Jeg vet ikke om det kan kalles verdiskapende og samfunnsnyttig bedrift når arbeidstakerne er nærmest slaver å regne. Anonymkode: dc274...c84 4
globalagogo Skrevet 13. desember 2020 #12 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis lovene er for strenge til at bedrifter skal kunne drive så er det lovene det er noe i veien med. Amazon skaper tusenvis av arbeidsplasser, så det er både verdiskapende og en samfunnsnyttig bedrift. Anonymkode: 6a865...0d3 Nå ja... 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #13 Skrevet 13. desember 2020 Jeg vil ikke ha noen utenlandske nettbutikker i Norge for det betyr mest sansynlig høyere priser. Kanskje mindre utvalg så mister man nok også tilgangen til .com siden. Blir som disse streaming-sidene. De funker i USA, men i Norge er det dyrere og mindre utvalg. Anonymkode: 87d91...f17 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #14 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I Norge har vi som arbeidstakere lønn og rettigheter som ivaretar den enkeltes livskvalitet. Det samme kan ikke sies om USA. Jeg vet ikke om det kan kalles verdiskapende og samfunnsnyttig bedrift når arbeidstakerne er nærmest slaver å regne. Anonymkode: dc274...c84 Jeg sier ikke at Norge skal bli som USA, men at vi i Norge enda har flere punkter, som kollektivt og postlevering, der vi kan bli bedre på. Jeg er noe imponert over posten som nå faktisk arbeider i helgene. Pakker blir både registrert og levert i helga. Det er jo helt uvirkelig. Det må være en ekstra desember/jule greie de har satt inn, for det har aldri noen sinne ellers skjedd. For posten og post nord er begge utrolig treige på å levere. Anonymkode: 0ff0a...eb8
Gjest Blondie65 Skrevet 13. desember 2020 #15 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg sier ikke at Norge skal bli som USA, men at vi i Norge enda har flere punkter, som kollektivt og postlevering, der vi kan bli bedre på. Jeg er noe imponert over posten som nå faktisk arbeider i helgene. Pakker blir både registrert og levert i helga. Det er jo helt uvirkelig. Det må være en ekstra desember/jule greie de har satt inn, for det har aldri noen sinne ellers skjedd. For posten og post nord er begge utrolig treige på å levere. Anonymkode: 0ff0a...eb8 Posten er bedre enn sitt rykte. At de jobber på spreng i desember er ikke nytt av året.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #16 Skrevet 13. desember 2020 Cuntzilla skrev (24 minutter siden): Amazon kan vel ikke overleve her, da de bryter omtrent alle arbeidsmiljølovene vi har. Nei takk. Og i Oslo sitter du ikke og venter på bussen i flere dager Mens i Amerika.. Amerika er mer enn New York altså, som vel er omtrent den eneste byen med velfungerende offentlig transport. Ellers er jo USA omtrent et u-land når det kommer til buss. OG vi er jo rikere i BNP per innbygger enn USA! Hvis du savner mer av det du tror USA er (altså New York) i Norge, så flytt til Oslo. Der går buss og bane hvert femte minutt, og det er mange nettbutikker som kan levere ting på døra dagen etter her. Hehe med all respekt så kan man ikke sammenligne Oslo med NYC. En liten provinsby ytterst i Europa med en gigantisk verdensmetropol. Anonymkode: 39e78...936 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #17 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Amerikanerne er heldige som lever et liv hvor leveringstid for ting bestilt på nett ikke er noen sak. Alt leveres dagen etter. Den oppvoksende generasjonen der kjenner ikke til annet. Her i Norge er derimot virkeligheten en annen. Er man heldig har man varene man bestilte i hendene etter 2 uker. Ellers er normalen "det kommer når det kommer". I New York trenger man ikke se på tidstabellene for å vite når man skal ta t-banen, for den går hele tiden. I Norge kommer bussen et par ganger i uka. Akkurat når er det ingen som vet. Man må bare stå på holdeplassen og kryssene fingrene. Er man virkelig heldig kan bussen komme allerede dagen etter. Iverste fall må man vente i et par uker. Er det rart amerika er så rikt. De er så sinnsykt mye mer effektive og innovative enn oss. Anonymkode: 6503d...dd4 Ta og flytt fra bygda og til byen. Da blir byen betydelig bedre for deg, siden du lider av dette. Anonymkode: 1107b...892 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2020 #18 Skrevet 13. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hehe med all respekt så kan man ikke sammenligne Oslo med NYC. En liten provinsby ytterst i Europa med en gigantisk verdensmetropol. Anonymkode: 39e78...936 Man kan ikke sammenligne USA generelt med New York heller. Anonymkode: dc274...c84 2
ErGlad Skrevet 13. desember 2020 #19 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vil ikke ha noen utenlandske nettbutikker i Norge for det betyr mest sansynlig høyere priser. Kanskje mindre utvalg så mister man nok også tilgangen til .com siden. Blir som disse streaming-sidene. De funker i USA, men i Norge er det dyrere og mindre utvalg. Anonymkode: 87d91...f17 Da bruker du bare VPN, så har du tilgang til disse streamingsidene. 2
Cuntzilla Skrevet 13. desember 2020 #20 Skrevet 13. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hvis lovene er for strenge til at bedrifter skal kunne drive så er det lovene det er noe i veien med. Amazon skaper tusenvis av arbeidsplasser, så det er både verdiskapende og en samfunnsnyttig bedrift. Anonymkode: 6a865...0d3 De misbruker arbeidskraft som bare det. Det er bra arbeidere er beskyttet i Norge og ikke kan brukes og kastes som søppel. Blant tusenvis av andre ting som at de tar tiden når du går på dass og konstant overvåking, så har de også i bl.a. England arbeidskontrakter som er altfor korte og hvor du ikke er garantert å få jobbe, og heller ikke kan jobbe andre steder. Hvem vil ha en arbeidsplass hvor du ikke vet om du får jobbe en dag eller ingen i uka, og du vet ikke om du har jobb neste måned for de kan sparke deg når som helst. Som sagt, nei takk. Kom gjerne til Norge Bezos, men da skal du følge norske regler hvor arbeidere faktisk har noen rettigheter. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hehe med all respekt så kan man ikke sammenligne Oslo med NYC. En liten provinsby ytterst i Europa med en gigantisk verdensmetropol. Anonymkode: 39e78...936 Hehe, med all respekt så må du lære deg å lese da. Skrev om man skal komme nærmest mulig New York i Norge. Tenkte særlig på kollektivt da - TS snakker om å vente flere dager på buss, innenfor ring 2 i Oslo så gjør du ikke det. Klart Oslo er en bygd i forhold til New York, men takk for at du delte din kunnskap med oss Captain Obvious. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå