Gå til innhold

Vi som har vært utsatt for ulike typer seksuelle overgrep. Kan vi hjelpe hverandre?


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å opprette en tråd der vi kan utveksle erfaringer med alle former for seksuelle overgrep (seksuell handling, seksuell omgang/voldtekt og seksuelt krenkende atferd m.m.), enten de er milde eller grove, anmeldt eller ikke anmeldt, eller om man trenger støtte eller bare vil ha et sted å lufte tanker og følelser knyttet til traumatiske seksuelle erfaringer. Her er alle opplevelser velkommen. 

 

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 20
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uatskillelig skrev (7 minutter siden):

Jeg ønsker å opprette en tråd der vi kan utveksle erfaringer med alle former for seksuelle overgrep (seksuell handling, seksuell omgang/voldtekt og seksuelt krenkende atferd m.m.), enten de er milde eller grove, anmeldt eller ikke anmeldt, eller om man trenger støtte eller bare vil ha et sted å lufte tanker og følelser knyttet til traumatiske seksuelle erfaringer. Her er alle opplevelser velkommen. 

Seksuelle overgrep er alvorlige, krenkende, smertefulle og gir ofte psykiske senskader. Vis omtanke og respekt for andres opplevelser. Negative kommentarer eller "victimblaming" er uønsket og vil bli rapportert sporenstreks. Vi er mange med vonde erfaringer vi skulle vært foruten så dette er ikke tråden for å spre eder og galle. Denne tråden er til for å gi støtte til alle som har opplevd å bli utsatt for seksuelle overgrep eller voldtekt. Vi tar hverandre på alvor og viser omsorg. ❤️ 

Jeg kan starte med å dele en opplevelse jeg hadde i ungdomstiden. Jeg var innlagt på et kurs i regi av bup, og vi satt i en gruppeundervisningstime. Plutselig kom det en annen pasient bort til meg og begynte å ta på meg. Jeg stivnet, klarte ikke å si nei, og de voksne grep heller ikke inn før det hadde gått en stund. Overgrepet ble heller ikke fulgt opp, journalført eller anmeldt til politi, og jeg trodde i mange år at det var min egen skyld som ikke klarte å si "nei". Jeg hadde jo prøvd å flytte meg vekk, men det hjalp ikke. Jeg hadde heller ikke vist noe form for interesse. Han tok seg bare til rette helt ut av det blå, uten at jeg hadde gitt noe tegn til samtykke. Jeg var også under 14 år, og et barn i den alderen er ikke samtykkekompetent. Dette er lenge siden, men jeg skulle ønske at noen hadde hjulpet meg med å anmelde personen den gang. En seksuell handling uten samtykke er et seksuelt overgrep.

Har du en erfaring du vil dele?

 

Uff, det var ikke godt å høre. Men tok han på underlivet ditt?

Anonymkode: 78dec...d2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (19 minutter siden):

Jeg ønsker å opprette en tråd der vi kan utveksle erfaringer med alle former for seksuelle overgrep (seksuell handling, seksuell omgang/voldtekt og seksuelt krenkende atferd m.m.), enten de er milde eller grove, anmeldt eller ikke anmeldt, eller om man trenger støtte eller bare vil ha et sted å lufte tanker og følelser knyttet til traumatiske seksuelle erfaringer. Her er alle opplevelser velkommen. 

Seksuelle overgrep er alvorlige, krenkende, smertefulle og gir ofte psykiske senskader. Vis omtanke og respekt for andres opplevelser. Negative kommentarer eller "victimblaming" er uønsket og vil bli rapportert sporenstreks. Vi er mange med vonde erfaringer vi skulle vært foruten så dette er ikke tråden for å spre eder og galle. Denne tråden er til for å gi støtte til alle som har opplevd å bli utsatt for seksuelle overgrep eller voldtekt. Vi tar hverandre på alvor og viser omsorg. ❤️ 

Jeg kan starte med å dele en opplevelse jeg hadde i ungdomstiden. Jeg var innlagt på et kurs i regi av bup, og vi satt i en gruppeundervisningstime. Plutselig kom det en annen pasient bort til meg og begynte å ta på meg. Jeg stivnet, klarte ikke å si nei, og de voksne grep heller ikke inn før det hadde gått en stund. Overgrepet ble heller ikke fulgt opp, journalført eller anmeldt til politi, og jeg trodde i mange år at det var min egen skyld som ikke klarte å si "nei". Jeg hadde jo prøvd å flytte meg vekk, men det hjalp ikke. Jeg hadde heller ikke vist noe form for interesse. Han tok seg bare til rette helt ut av det blå, uten at jeg hadde gitt noe tegn til samtykke. Jeg var også under 14 år, og et barn i den alderen er ikke samtykkekompetent. Dette er lenge siden, men jeg skulle ønske at noen hadde hjulpet meg med å anmelde personen den gang. En seksuell handling uten samtykke er et seksuelt overgrep.

Har du en erfaring du vil dele?

 

Bra at du lagde tråden, så blir det forhåpentligvis lav terskel for å dele stort og smått. Hvor gammel var han som gjorde dette? Det er ingen unnskyldninger, men litt mer forståelig fra hans side hvis han var et barn selv og ikke helt skjønte at dette ikke var greit. Voksne folk bør vite bedre. 

Jeg har også blitt tatt på på måter som ikke var greit. Både der jeg først har vært med på noe berøring, og ut av det blå. Ikke noe veldig ille, men uansett ubehagelig. Jeg tenker ikke så mye på det lenger, men det hadde faktisk negative virkninger på meg en stund etterpå. Jeg kan bare tenke meg hvordan det vil påvirke en hvis det er noe verre en blir utsatt for, som en voldtekt. 

Jeg tror det egentlig er ganske utbredt med trakassering. Virker som noen er ganske utspekulerte og gjør det de tror de kan slippe unna med uten å bli anklaget for noe. Som å ta på noen andre steder enn det man har fått samtykke for, da de bare kan late som de har misforstått grensene etterpå. Eller litt tafsing i forbifarten. Jeg tror ikke mange er klar over hvordan sånt kan både være veldig ubehagelig og påvirke folk negativt, det er faktisk alvorlig at dette skjer. Vi trenger å ha respekt for hverandre.

Anonymkode: 40769...62f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter. Først vil jeg si det er veldig leit at du har opplevd overgrep. Det skjer dessverre altfor mange og kan gi store konsekvenser for de utsatte. Så vil jeg si at dette er en kjempeviktig tråd, så jeg vil berømme deg for å opprette denne.

Dessverre må jeg også si dette: Jeg har ikke vært utsatt for overgrep selv. Likevel blir jeg litt dårlig innvendig av å se dette temaet på forumet for seksualitet. For det første, så handlet det jo ikke om seksualitet, som du vet, men om kontroll, makt og vold. Det er imidlertid ikke det viktigste her, men jeg personlig får en ganske ekkel og creepy følelse av dette seksualforumet. Jeg synes tidvis det oversvømmes av dårlige holdninger og også av menn med grenseoverskridende innlegg hva angår svært unge tenåringer. Jeg synes ikke et så alvorlig og viktig innlegg som ditt passer inn blant slike redarterte holdninger, som igjen kan prege responsen som evt kommer til mennesker som deler fra sitt mest sårbare. Jeg ville flyttet tråden til forumet for kropp og mental helse (eller hva det nå heter). Jeg vet ikke om du er enig, men det var nå mine tanker og det er godt ment❤

Anonymkode: 73a8e...1df

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uatskillelig skrev (4 minutter siden):

@Perelandra @Anglofil @Kragebein

Jeg er enig med brukeren over. Er det mulig å flytte denne tråden til kropp og helse? ❤️ 

 

Tråden er flyttet til Kropp og helse. 

Perelandra, mod. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med en slik tråd. Da føler man seg ikke så alene om ting. 
 

Min historie er lang, og den er vond. Vet ikke om jeg orker å fortelle hele engang. Men kort fortalt så er jeg offer for både seksuelle overgrep i tidlig barndom av en i nær relasjon og voldtekt i voksen alder. Det har satt sine spor, dype spor, og jeg tror jeg aldri blir helt ferdig med å komme meg over det. Jeg fungerer i hverdagen, men har perioder hvor dagene er så tunge at jeg omtrent ikke kommer meg gjennom den, og jeg har angst. Fungerer ikke så godt sosialt, vanskelig for å bli kjent med andre mennesker og jeg stenger veldig fort døra for de få som prøver. 

Anonymkode: 2851e...eea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint med en slik tråd. Da føler man seg ikke så alene om ting. 
 

Min historie er lang, og den er vond. Vet ikke om jeg orker å fortelle hele engang. Men kort fortalt så er jeg offer for både seksuelle overgrep i tidlig barndom av en i nær relasjon og voldtekt i voksen alder. Det har satt sine spor, dype spor, og jeg tror jeg aldri blir helt ferdig med å komme meg over det. Jeg fungerer i hverdagen, men har perioder hvor dagene er så tunge at jeg omtrent ikke kommer meg gjennom den, og jeg har angst. Fungerer ikke så godt sosialt, vanskelig for å bli kjent med andre mennesker og jeg stenger veldig fort døra for de få som prøver. 

Anonymkode: 2851e...eea

Du er modig som deler. ❤️ 

Veldig, veldig, trist at du har opplevd seksuelle overgrep og voldtekt. Forstår godt at det har satt dype spor. Seksuelle traumer er noe av det verste et menneske kan oppleve.

Gode tanker sendes din vei. :klem:

 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Uatskillelig said:

Jeg tenkte at jeg skulle svare deg, men så ble jeg tatt av skamfølelse. Jeg har bl.a., fått et veldig forstyrret forhold til kropp og seksualitet, og noe av det tror jeg er på grunn av den hendelsen. Jeg kjenner enda på skam og skyld.

 

TS, skal ikke legge meg bort i hvor mye du deler av ditt privatliv og skamhistorie, men det er ikke nødvendigvis sånn at alle som spør er din bestevenn. Dette er et fritt åpent forum hvor alle i hele verden med en internettilkobling kan lese det som deles.

Ut i fra det du skriver så virker det som du har en tøff bakgrunn og jeg mener ikke at man ikke skal snakke/skrive om overgrep og andre vonde ting, men det er viktig å beskytte seg selv også og tenke over i hvilke fora og kanaler man gjør det. Alt som glimrer er ikke gull desverre som du sikkert også har lært.

Anonymkode: 9b310...479

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innledet mitt seksuelle liv med to overgrep. Har også opplevd to senere. Jeg har fortalt om det i andre tråder her på KG tidligere og har ikke så lyst til å skrive om det igjen, men legger igjen en klem til alle som har opplevd slikt. 

For min del har det påvirket meg mye angående trygghet i forhold til menn og sex. Jeg har på mange måter klart å reise meg fra det, men blir fremdeles stiv av skrekk om menn berører meg "flørtete" (antar de ser det slik), eller på andre måter er påtrengende. 

Jeg har et veldig godt sexliv nå, men er helt avhengig av trygg relasjon for å ha det. Min mann trenger ikke å være redd for utroskap for å si det slik. Å gå til sengs med en ny mann er nesten mitt ultimate mareritt. Glad for å slippe det. Det var alltid et veldig vanskelig skritt for meg i hvert forhold jeg har hatt. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 21.44):

TS, skal ikke legge meg bort i hvor mye du deler av ditt privatliv og skamhistorie, men det er ikke nødvendigvis sånn at alle som spør er din bestevenn. Dette er et fritt åpent forum hvor alle i hele verden med en internettilkobling kan lese det som deles.

Ut i fra det du skriver så virker det som du har en tøff bakgrunn og jeg mener ikke at man ikke skal snakke/skrive om overgrep og andre vonde ting, men det er viktig å beskytte seg selv også og tenke over i hvilke fora og kanaler man gjør det. Alt som glimrer er ikke gull desverre som du sikkert også har lært.

Anonymkode: 9b310...479

Jeg er helt enig med deg. Jeg synes likevel det er fint å kunne snakke litt om følelser knyttet til slike opplevelser, og det var derfor jeg startet tråden. ❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke si dette var trakkasering men kanskje grenseoverskridende eller krenkende. Jeg ble ivertfall veldig veldig ukomfortabel og fikk tårer i øynene. Jeg følte også at mamma ikke tok meg helt på alvor. Jeg var på badeland, hadde badedrakt som viste mye kløft. Og jeg var kanskje 14-15.  Jeg har det helt fint svømmer for meg selv. Så det kommer en eldre dame på kanskje 60 som sier rett ut: «Du har søte pupper» og jeg bare stivnet og bare sa takk eller noe fordi jeg ikke visste hva jeg skulle si og bare stakk med en gang.
 

Jeg følte meg ekkel og grisete som hadde på meg den badedrakta. Og jeg fikk tårer i øynene. Sa det til mamma og hun bare ja det var ekkelt men så kommenterte hun også på ja det er sikkert på grunn av drakta. Og jeg bare😟 Det var ekkelt og skjønner at seksuelle grenser som blir tråkket over kan sette spor. Jeg føler ingen ubehag av denne hendelsen i dag. Men jeg ser hvordan seksuelle grenser som blir tråkket over er ekstremt krenkende, sårende, ekkelt og skummelt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en niese som ble utsatt for overgrep. Det utfordrende med dette var at hun ønsket det selv. Hun var så manipulert og personen som utførte overgrepene var en tenåring. Derfor følte hun seg knyttet til han og var veldig forelsket. Det har vært en kamp og et mareritt i flere år.. 

Anonymkode: 7dc7e...818

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Uatskillelig said:

Jeg er helt enig med deg. Derfor velger jeg å ikke dele alle detaljer om overgrepene. Jeg synes likevel det er fint å kunne snakke litt om følelser knyttet til slike opplevelser, og det var derfor jeg startet tråden. ❤️ 

 

Det blir sikkert bra. Håper du en dag finner glede og sjelefred :)

Anonymkode: 9b310...479

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bra at du opprettet denne tråden, @Uatskillelig Mulig at jeg skriver noe selv, men ikke akkurat nå; det er fælt bare å tenke på det jeg har opplevd, så å snakke eller skrive er veldig krevende.

Jeg vil be om at de som leser her, er så greie at de lar vær å stille spørsmål til andre om detaljer ved overgrepene de har opplevd, og heller lar folk fortelle akkurat så mye de selv vil, med egne ord.

Jeg vet ikke hvordan det er for dere andre, men jeg opplever veldig sterkt at slike spørsmål blir altfor direkte og invaderende. Egne grenser er så viktig når de har blitt krenket tidligere gang på gang, og det skal ikke så mye til før det blir ubehagelig. Ønsker selv å bestemme akkurat hvor mye(eller lite) jeg vil dele, uten masse spørsmål om "hvem var det?", "hva gjorde h*n?", "hvor gammel var du?" osv. osv. osv.

Anonymkode: f6412...f9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 22.24):

Bra at du opprettet denne tråden, @Uatskillelig Mulig at jeg skriver noe selv, men ikke akkurat nå; det er fælt bare å tenke på det jeg har opplevd, så å snakke eller skrive er veldig krevende.

Jeg vil be om at de som leser her, er så greie at de lar vær å stille spørsmål til andre om detaljer ved overgrepene de har opplevd, og heller lar folk fortelle akkurat så mye de selv vil, med egne ord.

Jeg vet ikke hvordan det er for dere andre, men jeg opplever veldig sterkt at slike spørsmål blir altfor direkte og invaderende. Egne grenser er så viktig når de har blitt krenket tidligere gang på gang, og det skal ikke så mye til før det blir ubehagelig. Ønsker selv å bestemme akkurat hvor mye(eller lite) jeg vil dele, uten masse spørsmål om "hvem var det?", "hva gjorde h*n?", "hvor gammel var du?" osv. osv. osv.

Anonymkode: f6412...f9e

Jeg forstår deg veldig godt. ❤️ 

 

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bra at du opprettet denne tråden, @Uatskillelig Mulig at jeg skriver noe selv, men ikke akkurat nå; det er fælt bare å tenke på det jeg har opplevd, så å snakke eller skrive er veldig krevende.

Jeg vil be om at de som leser her, er så greie at de lar vær å stille spørsmål til andre om detaljer ved overgrepene de har opplevd, og heller lar folk fortelle akkurat så mye de selv vil, med egne ord.

Jeg vet ikke hvordan det er for dere andre, men jeg opplever veldig sterkt at slike spørsmål blir altfor direkte og invaderende. Egne grenser er så viktig når de har blitt krenket tidligere gang på gang, og det skal ikke så mye til før det blir ubehagelig. Ønsker selv å bestemme akkurat hvor mye(eller lite) jeg vil dele, uten masse spørsmål om "hvem var det?", "hva gjorde h*n?", "hvor gammel var du?" osv. osv. osv.

Anonymkode: f6412...f9e

Har ikke tenkt så mye på dette med spørsmål før, men du har kanskje et poeng. For min del synes jeg spørsmål er ubehagelig hvis de er for personlige eller gravende. Samtidig kan det være fint at folk viser interesse ved å stille spørsmål som kan være relevante men ikke for personlige eller noe som trigger en skamfølelse. Vi er vel ulike på dette, men viktig å ta hensyn og i alle fall ikke presse folk til å svare på spørsmål når dette allerede kan være vanskelig å skrive om. 

Anonymkode: 40769...62f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde at en bekjent trengte seg på meg når jeg sa nei. Jeg var 16-17 år og full, men jeg sa klart og tydelig nei flere ganger mens jeg prøvde å dytte han vekk. Han var 22 år. Etter å ha prøvd å dytte han vekk og si nei flere ganger bare ga jeg opp og lot han gjøre seg ferdig. 
Noen mnd senere opplevde jeg igjen et at en mann var påtrengende, og da han ikke ga seg etter at jeg hadde sagt tydelig nei en gang så ga jeg opp siden min erfaring var at nei ikke betyr nei uansett hvor tydelig man er. Så i en skolegård i Oslo presset han meg opp mot murveggen og trengte seg inni meg.. Og for at jeg ikke skulle føle meg som et offer igjen endte jeg opp med å ha sex flere ganger senere med denne mannen. Jeg prøvde å ta kontroll over det hele på en måte.  


Jeg har et komplisert forhold til egen kropp og sex pga dette. Har blant annet brukt mye tid på å innse at jeg kan være verdt mer for en mann enn bare sex. At jeg også har en verdi. 
Jeg har også brukt mye tid på å gjøre sex til noe positivt, da det har vært mer en straff for meg. 

I dag er jeg heldigvis i et sunt og fint forhold, og vi har god sex sammen. 😊

Anonymkode: 9559b...168

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...