Gå til innhold

Er det dumt å «smålade» en elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt rekkeviddeangst, så liker at bilen er fulladet hver dag, men det er jo ikke alltid jeg har kjørt den «tom». Er det dumt for batteriet å smålade slik? 

Anonymkode: 36dd7...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde at det beste for batteriene i elbiler er å holde ladningen mellom 20 og 80 %. At det er full opplading og helt tomt batteri som er negativt for levetiden til batteriet.

Slik at smålading er greit så lenge det er mellom 20 og 80 %.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Vi setter ofte bilen på smålading før vi kjører, da blir batteriet varmet opp, og vi kan varme kupéen via strømnettet.

Anonymkode: 02ced...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det går helt fint. Vi setter ofte bilen på smålading før vi kjører, da blir batteriet varmet opp, og vi kan varme kupéen via strømnettet.

Anonymkode: 02ced...b7a

Å? Jeg fikk beskjed av elektrikeren som installerte hjemmeladeren at man ikke bør lade å dagtid. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å? Jeg fikk beskjed av elektrikeren som installerte hjemmeladeren at man ikke bør lade å dagtid. 

ts

Ga elektrikeren noen grunn? Det er dyrere  strøm om dagen så det er billigst å lade om natta. 

Anonymkode: 9a7ae...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos den bilforhandleren jeg kjøpte min elbil hos så sier de at det beste er å lade den mest mulig ut før man lader opp igjen. Det samme sier de på hver service. Jeg har hatt min bil i 5 år og har alltid ladet etter det prinsippet og får alltid full score på batterikapasitet på hver service. 

Anonymkode: b3383...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulempen med å lade ofte og lite er at startbatteriet (12v) ikke får ladet seg tilstrekkelig om du lader Lie og ofte. Startbatteriet trenger lang ladetid, og som oftest er det driftsbatteriet som styrer ladingen og stopper lading/strøm inn når det er fulladet. Du risikerer da at 12v batteriet går tomt om du lader lite og ofte kombinert med mye småkjøring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...