Chomsky89 Skrevet 8. desember 2020 #21 Skrevet 8. desember 2020 - våkner opp. -Bærer døde menneskers bagasje hele dagen(gjøre ting kun pga tradisjon) - Legger seg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #22 Skrevet 8. desember 2020 Her står vi opp å bruker store deler av morningen og formiddagen i pysjen, barna har strømper der de får noe godteri, brus og en gave som de sitter å koser seg med mens jeg lager frokost. Vi spiser en ekstra god frokost mens vi koser oss med juleprogrammer. Disney er jo er must ❤️ I år har minstemann et ønske om at vi skal sette ut noe til nissen natt til juleaften, pepperkaker og melk, for han har tenkt til å lage en felle med mel på terrassen så han kan se fotspor og å sette opp et filmkamera så han får sett om nissen finnes eller ikke; han er fem år 🥳 Så vi tenker å få til et eller annet rundt det også. Kanskje filmer pappa med mobilen i nissedrakt etter at junior har lagt seg som spiser pepperkakene og drikker melken, vi får se litt hvordan vi løser det, men det hadde vært kult å få til noe. I år har han vært litt sånn «njaaa, men det var bestemor som var nissen i fjor så jeg tror ikke på dere», men vi har sett på noen julefilmer de siste dagene som har overbevist han litt om at nissen er ekte. Så det blir spennende å se hehehe På formiddagen drar jeg og eldstemann til kirken (det dropper vi i år) på julegudstjeneste mens pappa og minste er hjemme å ordner, så drar vi på gravlunden å tenner lys hos mine besteforeldre og onkel. Deretter så erre jo jul, da! Vi pynter oss alltid når vi drar til kirken, og er hjemme like før besøket kommer. I år blir det noe roligere med noen færre folk, men like koselig likevel ❤️ Besøket kommer i 5 tiden, vi spiser på slaget 18 - ribbe og hele sullamitten. Gjerne to runder, mens de minste blir utålmodige å begynner å snuse litt på gavene. Så er det kaffe, brus og kaker i sofaen i mens vi åpner pakker. Som regel er det datteren min som deler ut gaver, men i år blir det nok sammen med nevøen min også tenker jeg, og antageligvis han minste propellen på 5 år. Vi åpner en og en gave, og prøver å finne gaver så alle får åpnet en hver runde. Vi tar en liten pause underveis der vi fyller på med mer kake, kaffe og brus, bestemor tar seg en røykepause og litt sånne småting - så er vi i gang igjen. Og vi holder gjerne på til langt på kveld ❤️ Anonymkode: fd958...49a
Arkana Skrevet 8. desember 2020 #23 Skrevet 8. desember 2020 Vi står opp når vi våkner. Barna finner julestrømpene, ser litt på gavene under treet og ser at nissen har vært og spist av maten vi satte fram kvelden før. Så er det gjerne juleprogrammer på TV før vi spiser frokost sammen. Etterpå begynner vi voksne å forberede julemiddagen mens vi titter nå og da på juleprogrammene. Etterhvert kler vi oss pent og dekker bordet. Gjestene som ikke bor hos oss kommer gjerne litt etter 16. Kl 17 setter vi oss til bords og spiser julemiddagen. Etterpå dekker vi kjapt av og setter på oppvaskmaskinen, dekker på julekaker og julegodt i stuen og samler oss for gaveåpningen. Vi bruker god tid og åpner én og én så alle får se. En eller annen gang i løpet av gaveåpningen serverer vi desserten. Etter gavene spiller vi brettspill så lenge vi orker og om noen fremdeles ikke vil i seng blir det gjerne sofa og en julefilm helt til slutt. Gleder meg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #24 Skrevet 8. desember 2020 1 hour ago, Pås said: Mener ikke å kuppe en ellers koselig tråd altså, men hva mener du egentlig med dette? Hva vet du om hva andre må ofre denne julen? Det kan være en gammel bestefars siste jul, det kan være en dødssyk tantes eneste sjanse å feire jul med den nyfødte nevøen, det kan være en dypt deprimert utenlansboer som må sitte alene i julen, hvordan kan noen konkludere med at det går bra uansett? Det gjør nemlig ikke alltid det... Ja at det en mange sin siste jul i år det er sikkert. Slik er det hvert eneste år. Det er dessverre livet. Folk er deprimerte i øst og vest og har det grusomt fordi de må feire en jul alene. Jeg har feiret 4 juler alene og har overlevd det. Er det noen som er deprimerte eller på dødsleiet så håper jeg folk rundt har vett til å ta de inn og feire jul, om ikke så husk at det er en/et par dag(er) i livet, en jul. Håper ikke livet ble ødelagt på grunn av denne julen 2020. Men om du vil snakke om at det er andre i verden som har det mye verre enn deg og meg der ute så kan vi godt det, men de holder nok ikke til i Norge og har ikke Norsk pass i utlandet heller... men føler det blir en lengre diskusjon og ikke i hennhold til HI så jeg dropper den der. God jul Anonymkode: 57641...292 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #25 Skrevet 8. desember 2020 Frokost, åpne ca halvparten av gavene. Tv titting, gå en tur før middag. Middag og dessert. Gaveåpning. Et par pils og tv. Anonymkode: 7aaf5...f40
Bunuel Skrevet 8. desember 2020 #26 Skrevet 8. desember 2020 Våkner, spiser frokost, dusjer så jeg er klar til å åpne en øl til Donald, spiser ribbe, åpner pakker og så legger jeg meg etterhvert.
Hr. Aktiv Skrevet 8. desember 2020 #27 Skrevet 8. desember 2020 Økt 1. Løpetur i snakketempo i skogen og opp på en topp. Ca. 12 - 14 km. Tidsbruk 1,5 - 2 t. Økt 2. Knebøy: 6x3 Benkpress: 10x2 Markløft på kloss: 5x6 Div. arm og skulderøvelser i slynge. Så er det kirketid og julefeiring.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #28 Skrevet 8. desember 2020 Det blir nok en vanlig dag (se lity på tv, ut å leke, spise frokost og lunsj) frem til vi skal til mine foreldre å spise middag og åpne gaver. tipper det blir middag i 16.30 tiden, gaver rett etter det. Leggetiden til 2,5 åringen er 19, men hun får være med til hun kollapser 😆 uvisst om vi legger henne hos besteforeldrene eller om mannen går hjem pg legger henne. Ikke planlagt enda. Vi bor 5 min gange unna. Anonymkode: 75a8b...604
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #29 Skrevet 8. desember 2020 Jeg sover til jeg våkner, ca 9-10tiden. Da står jeg opp og mannen og jeg drikker kaffe og ser julebarneTV. "Ungene" som nå begynner å nærme seg 30 år står opp til Askepott 😅. De får fremdeles julestrømpe og koser seg med den istedenfor frokost. Vi spiser ikke stor, felles frokost julaften, det tar vi igjen de andre dagene. Formiddagen inneholder tur med hunden, siste gaveinnpakking, litt besøk av familie osv. Om jeg får noen med meg går jeg gjerne i kirka. Mannen står for maten og vi spiser rundt fem. Juleribba er alltid en suksess! Vi blir også alltid så mett at desserten inntas sammen med kaffen i en pause under gaveåpninga. Vi åpner gaver rett etter at vi har ryddet etter middag. Vi deler ut en og en for å få med oss hva hver enkelt får. Da ungene var mindre tok det enormt lang tid ... men det gjør det ikke lengre. Vi har kuttet kraftig ned på hvor mange vi bytter gaver med, og det føles helt rett. Etter gaveåpning rydder vi opp og slapper av slik hver enkelt ønsker det. Ofte blir det film. Jeg synes 1.juledag er en mer behagelig dag enn julaften. Det er høytidelig men absolutt ingen stress, slik det noen ganger kan bli på julaften. Anonymkode: 0e8ca...dd4 2
minister-mio Skrevet 8. desember 2020 #30 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan... Anonymkode: d83d5...d8e Eventuelt åssen 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #31 Skrevet 8. desember 2020 Litt forskjellig fra år til år. I år blir det vel å sove lengst mulig. Til 13-14 eller noe. Stå opp, dusje og ordne meg. Pakke med meg litt forskjellig. Dra til bestemor og hjelpe til med julemiddag osv. spise i 17/18-tiden, åpne gaver, spise dessert, kanskje slappe av litt, osså skal jeg på jobb i 22-tiden. Anonymkode: e0845...a19
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #32 Skrevet 8. desember 2020 Julefrokost, også begynner vi å forberede litt mat så ser vi på 3 nøtter til askepott deretter reisen til julestjernen. Samboern begynner som regel med ribba mens vi andre ser på tv. Når det er ferdig går de eldste en kjapp tur i dusjen og ordner seg så ordner jeg meg og den minste så passer jeg maten mens samboern ordner seg. Middag ca kl 17. så kommer nissen ca 18.30, da åpner vi gaver også er det kaffe og kaker mens barna leker/driver med det de fikk til i gavene. Så etter barna er lagt rydder vi og ser en film om vi orker. Vi feirer kun hjemme da det er det enkleste mtp barna, da inviteres både min familie og samboer sin familie så kommer de som har lyst. Anonymkode: 0ba66...c4d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #33 Skrevet 8. desember 2020 Her kommer vi nok til å våkne i 8-9 tiden. (Velsignet med barn som sover frempå). Julestrømpene til barna henger klar på døren til soverommet deres når dem våkner. Dem får åpne hver sin morgengave, i år blir det nye morgenkåper på begge to + en aktivitets-leke slik dem har noe å gjør på. Tidligere år har vi hatt stor julebrunch med tanten min, der hele familien samles, det utgår i år. Så blir en sen frokost her hjemme. Blir vel også en liten luftetur ut for å få ut litt energi. Så er det hjem for å gjøre oss klar for middag med min mor. Vi spiser rundt 17.00. Alltid pinnekjøtt og ribbe med tilbehør. Riskrem og julekaker til dessert. Slappe av en liten stund før vi åpner pakker. Utover kvelden leker barna med pakkene dem har fått. Blir veldig annerledes i år, da vi alltid har vært samlet mange på juleaften. I år blir det bare meg, samboer og barna våre + min mamma. Anonymkode: 3ad7c...de7
Trolltunge Skrevet 8. desember 2020 #34 Skrevet 8. desember 2020 Sove lenge, komme ned i stua til et julesokk - kaos, hvor ting, papirer og emballasje ligger utover, mens ungene ivrig deler hva de synes om årets innhold. (Julesokk-tradisjonen har tatt litt av her i huset. Nå er det sokk+ julesekk til hver på morgenen.) Mye prat, askepott 3 nøtter og så lager jeg til dessert for kvelden. Med det bomber jeg kjøkken like mye som barna har bombet stua, så deretter er det opprydning av stue og kjøkken før vi steller oss og går om vi skal til familien, eller bordpynting og siste verk på maten om vi skal være her. I år skal vi være her, så jeg kommer nok til å styre litt på med mat og bord, mens mann og barn forsøker å hjelpe til, mens jeg helst sender dem på oppdrag ute av kjøkkenet. (Vi har lite kjøkken.) I det familien kommer møtes de nok av champagneglass om jeg kjenner min mann korrekt. (Det gjør jeg.) Så prates det ivrig mens min mor tar siste sjekk på at kålrabistappen er som den skal være. (Mormor gjør det best!) Så løper jeg opp og skifter til finkjole. (Best å ikke gjøre det før maten er helt klar, for jeg får GARANTERT flekker dersom jeg skifter for tidlig.) Så er det middag og livlig prat, med unger som i tenårene fremdeles synes alle spiser for tregt, men de tar seg selv god tid når desserten kommer på bordet. Beste som finnes! Så rydder alle, kaffe settes på og godis settes frem, og barna synes igjen at alt går altfor tregt. Når vi så endelig er på plass og klare for gaver deles en og en gave ut, så alle ser hva alle får. Mye prat og moro mens vi pakker opp også, og det tar tid. Det er oftest ganske sent når vi er ferdig med alle pakker. Da ryddes det litt igjen, papir og slikt må bort, og resten av kvelden er det prat og hygge til familien spaserer hjem. Mer eller mindre samme prosedyre hvert år, bortsett fra at vi feirer annethvert år hjemme og annet hvert år hos mine foreldre. Julaften er en flott dag i min familie. ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #35 Skrevet 8. desember 2020 Har tenkt å ikke lage planer denne julaften. Middag når vi og eventuelt foreldrene mine avtaler. Anonymkode: eb193...296
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #36 Skrevet 8. desember 2020 Tidligere hadde vi et ganske fast opplegg med grøt hos mine besteforeldre sammen med hele slekten på den ene siden av familien. Nå er de dessverre så gamle at de ikke orker lenger og ingen av oss andre har plassen til å videreføre tradisjonen. Nå blir julen litt forskjell fra år til år avhengig av hvor vi er, men stort sett noe i denne duren: Våkner til julestrømpe og barnetv etterfulgt av julefrokost. Så må vi ut i noen timer å rase litt fra oss før det er inne å forberede mat. Så blir det middag etterfulgt av pakker. Så litt dessert og evt kaffe/kaker om vi orker. Middag og pakker tar evigheter så er kvelden plutselig over. Anonymkode: 05346...69d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #37 Skrevet 8. desember 2020 Alvario skrev (11 timer siden): Vår julaftenrutine endrer seg jevnlig alt etter livsituasjon. Med tre tenåringer og ett stort barn blir det nok slik: Lille julaften dusjer alle ungene før de legger seg og legger seg i nyvasket sengsett. Hele gjengen får hvert år nye julenattasser av mormor og morfar og vil ha de på natt til julaften (eller ta de på når de står opp). Det har derfor blitt en sånn greie at ungene bare har laget seg denne tradisjonen selv. På selve dagen sover alle så lenge de vil, men ett par av ungene står nok opp ganske tidlig for å få med seg juleprogram på tv og pakke opp første julepakke. De får alltid pakken opp gaven fra hunden vår på morgenen (og han en fra dem selvsagt😂). Tidligere har vi gått i kirken, hatt julegrøtbesøk av de vi ikke feirer med på kvelden eller så har mann og barn gått på besøk i noen timer på dagen. I år blir alle hjemme hele tiden uten besøk. I pakkene de får på morgenen er det ofte type lego, puslespill m.m, så da bygger de gjerne samtidig som tv står på. Vi prøver å ha ryddet/vasket alt dagen før slik at alle kan nyte dagen. Vi deler alle på oppgavene med å lage til maten, dekke bordet osv, og i 12-13 tiden har vi en god brunsj som vi spiser foran tv og juleprogrammene. Middag har vi klokken 18, så besøket kommer litt før det. Bytter på pinnekjøtt og kalkun alt etter hvem vi feirer med. I år blir det også en nøttestek. Vi hører sølvguttene synge julen inn i starten av måltidet. Vi har riskrem til dessert (alltid) og to alternativ til premie for vinneren av mandelen. Julehjerter eller marsipangris. Etter å ha ryddet opp etter middag flytter vi oss bort til salongen hvor vi finner frem litt kaffi og brus, og begynner gaveåpningen. Vi starter med elste eller yngste og pakker opp en og en gave slik at alle får det med seg. Midt inni tar vi en pause og finner frem frukt og konfenkt+mer drikke. Når alle pakkene er åpnet og alle er takket her og der (snakker ofte med familie vi ikke er sammen med på høytaler) rydder alle tingene inn på sitt rom og besøket legger sitt i bilen. Har ungene fått noe som skal bygges/skrus sammen sitter de ofte med det. Vi går så rundt juletreet og fyller på med bamsene til ungene om vi er for få til å nå rundt. Til slutt finner vi frem jukekaker, gjerne en fersk kake (i år gulrotmuffins) og gjerne noe salt. Sitter da og snakker frem til besøket reiser hjem. Hva i huleste er julenattasser? Anonymkode: 12eee...a85 3
minister-mio Skrevet 8. desember 2020 #38 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva i huleste er julenattasser? Anonymkode: 12eee...a85 Det lurte jeg også på. Tenkte en alv sånn som rampenisser? 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #39 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva i huleste er julenattasser? Anonymkode: 12eee...a85 er nok jule-pysjamas Anonymkode: 3bf60...262 1
Alvario Skrevet 8. desember 2020 #40 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva i huleste er julenattasser? Anonymkode: 12eee...a85 Haha, dialekt ja. Julepysjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå