AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Del Skrevet 7. desember 2020 Hei dere! Jeg har nylig fått meg automat lappen og lurte derfor på om jeg må ta oppkjøring og teoriprøve på nytt og nye kjøretimer hvis jeg skal ta manuell? Eller må jeg bare gjennom noen timer på en skole for og bevise at jeg kan kjøre manuell?? Anonymkode: 0569a...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyoscyamus Skrevet 7. desember 2020 #2 Del Skrevet 7. desember 2020 Du må ha ny oppkjøring. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Del Skrevet 11. desember 2020 Jeg tok automat-lappen i sommer. Nå driver jeg med kjøretimer på manuell, så man trenger bare det og oppkjøringen på nytt. Kjøretimer er ikke obligatorisk, men da jeg ikke har mulighet til privat øving blir det timer hos trafikkskole. Anonymkode: 69c3b...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 11. desember 2020 #4 Del Skrevet 11. desember 2020 Hvorfor i all verden ta automat først og manuell etterpå??? Litt for mye penger mellom fingrene?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Del Skrevet 11. desember 2020 Galdhøpiggen skrev (32 minutter siden): Hvorfor i all verden ta automat først og manuell etterpå??? Litt for mye penger mellom fingrene?? Det er visst blitt mer og mer vanlig å gjøre det på denne måten for dem som bare har automat å øvelseskjøre med hjemme. Jeg synes også det virker tungvint. Men jeg har skjønt at til og med kjøreskolene anbefaler det i de tilfellene hvor eleven ellers måtte brukt mange ekstra kjøretimer på å lære manuelt gir. For noen rekker det lenge å ha automatlappen også. Anonymkode: f235d...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg tok automat-lappen i sommer. Nå driver jeg med kjøretimer på manuell, så man trenger bare det og oppkjøringen på nytt. Kjøretimer er ikke obligatorisk, men da jeg ikke har mulighet til privat øving blir det timer hos trafikkskole. Anonymkode: 69c3b...355 Men, blir det ikke dyrere totalt for deg enn om du bare hadde lært deg manuell med det samme og tatt oppkjøring på det første gang? Bare nysgjerrig, altså. Anonymkode: f235d...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #7 Del Skrevet 11. desember 2020 Utrolig pinlig å ta automatlappen da, før var den kun for de som hadde invaliditet. Kunne aldri datet en kvinne med automatlappen. Anonymkode: 1389c...a44 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #8 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Utrolig pinlig å ta automatlappen da, før var den kun for de som hadde invaliditet. Kunne aldri datet en kvinne med automatlappen. Anonymkode: 1389c...a44 Fy fa En så jævla kule dere tror dere er som har tatt manuellen. For det første, er du klar over at ikke ALLE har råd til å ta ekstra kjøretimer ved å ta Manuell?? Jeg leste på en rapport som kommer inn om ikke så lenge over hele EU og det vil faktisk gjøre at manuelle girkasser blir forbudt å kjøre med over tid. over 90 prosent av bilene som kom inn i år bare var automat??? Og en annen ting. Hva i huleste har det å si at jeg har automat og ikke manuell?? Så er jeg er mindre verdt pga em. Jævla girkasse? Jeg har kjørt masse Manuell jeg kan teknikken jeg vet godt at går du fra 1 til 2 så kan du resten.. Jeg kan bakkestart men en jævla kjære time koster 600 kr nå. Og du bør virkelig åpne øynene dine. Ikke alle skiter penger som deg. At det går an å være så low life. Fy fader hadde du ikke visst hvem jeg var og møtt. På meg så kan du banne på at du ikke hadde tenkt over hva du akkurat skrev. At det går an sier bare jeg. Du må tenke før du handler. Noe du tydeligvis ikke kan noe om. Gå og be mamma eller pappa lære deg manerer. Fy faen årets. Jeg dater ikke en dame fordi hun må kunne kjøre manuell. En mannsjåvinist er du helt klart. Lykke til når bonusbarna dine kommer. På. Døra di og dama di ligger og ruller I høyet med en som kjører en Porsche automat 😂🙂 Anonymkode: 0569a...f18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utrolig pinlig å ta automatlappen da, før var den kun for de som hadde invaliditet. Kunne aldri datet en kvinne med automatlappen. Anonymkode: 1389c...a44 Det oser dårlig sjåfør lang vei. Anonymkode: 22ce3...4ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #10 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men, blir det ikke dyrere totalt for deg enn om du bare hadde lært deg manuell med det samme og tatt oppkjøring på det første gang? Bare nysgjerrig, altså. Anonymkode: f235d...731 Nei det koster deg egentlig mer. Fordi du må huske at vedkommende lærer også regler og disse tar det tid å kunne lære. Du blir utfordret for hver gang du kjører utpå veien og da sier dem du trenher fler kjøretimer. Men nå har jeg også fått med meg wt det vil komme opp et enkelt kurs for de som ønsker å ta manuellen også så det ikke blir så mange kjøretimer osv. Ikke alle har 60 og 70 tusen på konto. Det er drit og måtte betale 650 per time nesten hver gang men må man så må man jo. Anonymkode: 0569a...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. desember 2020 #11 Del Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er visst blitt mer og mer vanlig å gjøre det på denne måten for dem som bare har automat å øvelseskjøre med hjemme. Jeg synes også det virker tungvint. Men jeg har skjønt at til og med kjøreskolene anbefaler det i de tilfellene hvor eleven ellers måtte brukt mange ekstra kjøretimer på å lære manuelt gir. For noen rekker det lenge å ha automatlappen også. Anonymkode: f235d...731 For de fleste etter hvert. De aller fleste nye biler leveres med automat. Og om 10 år er nok manuelt gir historie. Mercedes er første store Europeiske produsent som har sagt de slutter med manuelt gir, og da følger nok de fleste andre etter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 17. desember 2020 #12 Del Skrevet 17. desember 2020 Du trenger kun oppkjøring. Men hvis du har behov for henger kan du gjøre begge samtidig. Du bare kjører opp med tilhenger på manuelt gir, da får du også kjøre uten tilhenger med manuelt gir. Da slipper man å kaste bort penger på gebyr og leie av bil uten å få noe ekstra. Å kjøre opp til automat først er logisk. Det koster mindre, tar mindre tid og man har mindre sannsynlighet for å stryke. Man bør kjøre opp til det man faktisk trenger. Dummeste jeg ser er noen som bruker 10-15 000 ekstra på å lære manuelt gir. Det blir billigere å kjøre opp på automat, bli god til å kjøre og så ta manuell senere (gjerne i kombinasjon med BE). Dette "man MÅ kjøre opp til manuell"-tullet er så ekstremt destruktivt. Så mye bortkastede penger og tungvint opplæring. Uten mengdetrening hjemme er det så utrolig mye vanskeligere. Å kjøre opp til manuell når man har kjørt automat et par år krever ikke så mye. Dessuten vil det snart (neste to årene) bli sånn at alle kjører opp på automat og at man tar obligatorisk kurs for å konvertere etterpå. Da slipper man ny oppkjøring. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Del Skrevet 17. desember 2020 ajarRun skrev (33 minutter siden): Du trenger kun oppkjøring. Men hvis du har behov for henger kan du gjøre begge samtidig. Du bare kjører opp med tilhenger på manuelt gir, da får du også kjøre uten tilhenger med manuelt gir. Da slipper man å kaste bort penger på gebyr og leie av bil uten å få noe ekstra. Å kjøre opp til automat først er logisk. Det koster mindre, tar mindre tid og man har mindre sannsynlighet for å stryke. Man bør kjøre opp til det man faktisk trenger. Dummeste jeg ser er noen som bruker 10-15 000 ekstra på å lære manuelt gir. Det blir billigere å kjøre opp på automat, bli god til å kjøre og så ta manuell senere (gjerne i kombinasjon med BE). Dette "man MÅ kjøre opp til manuell"-tullet er så ekstremt destruktivt. Så mye bortkastede penger og tungvint opplæring. Uten mengdetrening hjemme er det så utrolig mye vanskeligere. Å kjøre opp til manuell når man har kjørt automat et par år krever ikke så mye. Dessuten vil det snart (neste to årene) bli sånn at alle kjører opp på automat og at man tar obligatorisk kurs for å konvertere etterpå. Da slipper man ny oppkjøring. Takk og pris for at det finnes noen fornuftige mennesker der ute som deg ❤️ sunn fornuft. Og veldig forståelig. Ikke alle har penger nei helt riktig. Og du bruker dobbelt så mindre tid helt helt riktig. Og ja jeg har også hørt at det kommer opp et kurs snart som gjør at man slipper oppkjøring på nytt jeg kan manuell jeg forstår bilen men han hadde jo krevd dobbelt så mye mer penger av meg med all den tiden. Så jeg valgte automat. Takk for din mening ❤️ Anonymkode: 0569a...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Del Skrevet 17. desember 2020 Hadde jeg tatt lappen i dag, så tror jeg at jeg hadde valg å kjøre opp automat i stedenfor manull, som jeg kjøtte opp i for mange år siden. For vet jo at fremtiden er automat. Men trives godt med manuell kjøring så kommer nok til å foretrekke det så lenge som mulig. Anonymkode: 20a06...891 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #15 Del Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 2.55): Takk og pris for at det finnes noen fornuftige mennesker der ute som deg ❤️ sunn fornuft. Og veldig forståelig. Ikke alle har penger nei helt riktig. Og du bruker dobbelt så mindre tid helt helt riktig. Og ja jeg har også hørt at det kommer opp et kurs snart som gjør at man slipper oppkjøring på nytt jeg kan manuell jeg forstår bilen men han hadde jo krevd dobbelt så mye mer penger av meg med all den tiden. Så jeg valgte automat. Takk for din mening ❤️ Anonymkode: 0569a...f18 Mange av argumentene for å kjøre på manuell er så latterlig dårlig. Man bør kjøre opp til de klassene man faktisk har bruk for, hverken mer eller mindre. Noen snakker om at hvis man er på hytten uten mobildekning og eneste bil er manuell, men da kjører man jo uansett. Leiebiler er ikke noe problem, amerikanere klarer seg fint i utlandet. Og når man er god å kjøre automat, er det enklere å lære manuell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumsmums Skrevet 19. desember 2020 #16 Del Skrevet 19. desember 2020 Skulle ønske jeg bare hadde automat.. da hadde jeg sluppet å alltid kjøre venner og families biler da de selv ikke gidder å kjøre selv hvis noen andre kan.. har selv kjørt kun automat i over 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #17 Del Skrevet 19. desember 2020 Ingen grunn til å ta lappen for manuell. Alle nye biler har automat. Det er bare leiebiler i Syden hvor det er vanlig med manuell nå, og de få ekstra kronene for å leie automat er småpenger. Anonymkode: a45f0...ed2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #18 Del Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (På 17.12.2020 den 2.19): Du trenger kun oppkjøring. Men hvis du har behov for henger kan du gjøre begge samtidig. Du bare kjører opp med tilhenger på manuelt gir, da får du også kjøre uten tilhenger med manuelt gir. Da slipper man å kaste bort penger på gebyr og leie av bil uten å få noe ekstra. Å kjøre opp til automat først er logisk. Det koster mindre, tar mindre tid og man har mindre sannsynlighet for å stryke. Man bør kjøre opp til det man faktisk trenger. Dummeste jeg ser er noen som bruker 10-15 000 ekstra på å lære manuelt gir. Det blir billigere å kjøre opp på automat, bli god til å kjøre og så ta manuell senere (gjerne i kombinasjon med BE). Dette "man MÅ kjøre opp til manuell"-tullet er så ekstremt destruktivt. Så mye bortkastede penger og tungvint opplæring. Uten mengdetrening hjemme er det så utrolig mye vanskeligere. Å kjøre opp til manuell når man har kjørt automat et par år krever ikke så mye. Dessuten vil det snart (neste to årene) bli sånn at alle kjører opp på automat og at man tar obligatorisk kurs for å konvertere etterpå. Da slipper man ny oppkjøring. Jeg ble veldig glad for svaret ditt 😊 Det gir håp for selvbildet ❤ 🚗 Jeg har bare automatlappen og synes det er litt flaut og skamfullt. Det er liksom ikke ekte førerkort, men i høst hadde jeg en opplevelse som fikk meg til å tenke. Jeg fikk plutselig motorstopp midt i en sving i gokk, da det var mørkt. Jeg måtte sette på nødblinken, varseltrekant og prøve å finne ut av hvorfor alle varsellampene på bilen blinket samtidig. Jeg måtte ringe samboer som jobber på bilverksted og Falcken. Tilslutt ble bilen tauet fordi styringsenheten i automatkassen takket for seg. Nå tenker jeg at det ikke er hvorvidt du har behersker manuell girkasse eller automat som gjør deg til en god sjåfør. Det er hvordan du takler slike situasjoner og hvilken adferd og holdninger du viser i trafikken. Heller en rutinert og trygg sjåfør med automatlappen enn en drittekk med for mye testosteron og manuell bil uten blinklys eller speedometer Anonymkode: ee614...b91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 20. desember 2020 #19 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ble veldig glad for svaret ditt 😊 Det gir håp for selvbildet ❤ 🚗 Jeg har bare automatlappen og synes det er litt flaut og skamfullt. Det er liksom ikke ekte førerkort, men i høst hadde jeg en opplevelse som fikk meg til å tenke. Jeg fikk plutselig motorstopp midt i en sving i gokk, da det var mørkt. Jeg måtte sette på nødblinken, varseltrekant og prøve å finne ut av hvorfor alle varsellampene på bilen blinket samtidig. Jeg måtte ringe samboer som jobber på bilverksted og Falcken. Tilslutt ble bilen tauet fordi styringsenheten i automatkassen takket for seg. Nå tenker jeg at det ikke er hvorvidt du har behersker manuell girkasse eller automat som gjør deg til en god sjåfør. Det er hvordan du takler slike situasjoner og hvilken adferd og holdninger du viser i trafikken. Heller en rutinert og trygg sjåfør med automatlappen enn en drittekk med for mye testosteron og manuell bil uten blinklys eller speedometer Anonymkode: ee614...b91 I Norge er det dessverre stigma assosiert med kode 78, lett motorsykkel og mellomtung motorsykkel. Når jeg sier jeg kjører motorsykkel er ofte første spørsmålet om det er en tung motorsykkel. Hvorfor spiller det noen rolle? Jeg kan ikke kjøre noe fortere på litersykkelen min enn på en med 300 kubikk. Hva kjennetegner en god sjåfør? Trafikkopplæringen fokuserer på kunnskap, ferdigheter og holdninger. Førerprøven måler kun kunnskap og ferdigheter. Men hva er viktigst for å være en god sjåfør? Jeg vil påstå at det viktigste kriteriet for å være en god sjåfør er at man er trafikksikker, eller med andre ord at man ikke utgjør en fare for seg selv, andre eller for egen eller andres eiendom. Et visst nivå av kunnskap kreves selvsagt, men mye kan kompenseres med holdninger. Hvis man ikke vet hva varsellampen betyr, kan man spørre noen. Man trenger selvsagt noen ferdigheter, men hvis man har selvinnsikt og gode holdninger kan man kompensere for ferdighetsnivået. Men hvis man mangler gode holdninger, hjelper det ikke om man er trafikkjurist og rallysjåfør. Når jeg begynte å kjøre motorsykkel trodde jeg halvblinde pensjonister og rabiate lastebilsjåfører var det som kunne ta livet av meg. I juli i år var det 11 drepte motorsyklister. 7 døde i utforkjøringer og 2 i forbindelse med at de kjørte forbi. Å kjøre etter gjeldende regelverk og forholdene forøvrig krever gode holdninger. Å tilpasse fart etter ferdighetsnivå krever holdninger. Å ikke kjøre forbi før man har sikt krever holdninger. Den som er mest sannsynlig årsak til å skade meg på mc, er meg. Fra 2015 til 2019 døde 49 menn av utforkjøringer på MC og 5 kvinner... I bil (bil for persontransport) var det 89 menn mot 21 kvinner. Menn kjører flere kilometer på både mc og i bil, men selv om man justerer det for kilometer får man betydelige forskjeller. I tillegg er jo det å la kjøretøyet stå et tegn på gode holdninger. Eldre kvinner lar bilen stå i dårlig vær, i mørket og unngår trafikale miljø de er ukomfortable med. Eldre menn kjører uansett. Ta et eldre ektepar jeg kjenner, de er ganske representative. Hun kjører når det er gode forhold, i en godt vedlikeholdt bil med nye og gode dekk. Hun kjører noe sakte, og unngår dårlig føre og trafikk. Han har gamle dekk, en bil med mye løs last, kjører masse. Han kjører fortere og har regelmessig skader på bilen. Hvis en bil skal rygges inn i en garasje, eller navigeres gjennom en skogsvei er det åpenbart at han har bedre ferdigheter, han kan også mye mer om bil og kjøretøy. Men hvem vil jeg møte på veien? Jeg har hatt elever som har fantastiske holdninger, og gode nok ferdigheter, som blir fortvilt etter bestått førerprøve fordi de føler de gjorde det alt for dårlig. Det gjør meg så trist, fordi jeg vet at de vil være tryggere enn kandidatene som kjører perfekt, og som kan bytte klutsj og toppakning på et øyeblikk. Gode ferdigheter fører ofte til at man overvurderer evnene sine og kjører fortere. Glattkjøring ble erstattet med sikkerhetskurs på øvingsbane nettopp fordi mestringsfølelse med å rette opp skrens førte til høyere fart. Kursene vi har for lastebil og buss øker sannsynligheten for ulykker, og de øker alvorligheten av ulykkene. Så nå er fokuset å få ned farten, hvis man har en brukbar trafikklærer. Noen anser seg som gode sjåfører fordi de klarte å hente inn en skrens, eller å foreta en unnamanøver rundt en unge eller en elg, eller å akselerere seg unna en kollisjon ved vikepliktbrudd. Men en god sjåfør havner jo ikke i slike situasjoner. Å forstå hvordan gir funker kan gi en liten fordel ved kjøring av gamle kjøretøy, men kjører man elbil eller hybrid har det liten eller ingen nytte. Å ha selvinnsikt nok til å se egne begrensninger og å ha gode nok holdninger til å tilpasse seg er grovt undervurdert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #20 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 20.08): Utrolig pinlig å ta automatlappen da, før var den kun for de som hadde invaliditet. Kunne aldri datet en kvinne med automatlappen. Anonymkode: 1389c...a44 Mer flaut å eie ett førerbevis for biler som snart ikke produseres. Innehar du kusksertifikat også? Anonymkode: 9f63d...add 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå