Gå til innhold

Når så du barnets øyenfarge?

Musemor

Anbefalte innlegg

Sønnen min er nå syv uker gammel, og øynene er fortsatt mørk blå.

Jeg har det selv og samboeren har blå-grønne, så det er ikke usannsynlig at han får blå øyne akkurat ;)

Jeg er klar over at barnets øyne ikke har utviklet fargen fullstendig før om lang tid, men når så du hvilken farge ditt barn fikk på øynene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Min datter hadde gjennomsnittsblå ved fødsel, de har blitt ørlite lysere med årene. Nå er hun ti. Min sønn hadde nesten sorte øyne da han ble født, nå er de mørke brune, slik de har vært siden han var noen uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun på tretten hadde mørk blå veldig lenge, så vi lurte veldig på hvilken farge hun fikk

Hun som nå er 7 fikk brune tidlig og har det ennå

Så jeg tror jeg kan konkludere noenlunde likt med Tex her...

(Ikke mine barn, søstrene mine, men de er litt mine de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Min datter hadde gjennomsnittsblå ved fødsel, de har blitt ørlite lysere med årene. Nå er hun ti. Min sønn hadde nesten sorte øyne da han ble født, nå er de mørke brune, slik de har vært siden han var noen uker gammel.

Men Tex, da.... Du må klare å huske at hun er nesten tolv........ :sjenert:

*ønsker meg tilbake til da barna var små og satt hjemme i armen til mor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma sier at jeg og broren min (jeg har brune, han grønne) aldri hadde så klart blå øyne, selv da vi var babyer, som det min datter hadde (hun har blå).

Datters øyne var mørkeblå ved fødselen, mens vi hadde mer grumsete mørkeblå.

Så kanskje kan du få en anelse allerede fra fødselen om hvilken retning det vil gå i?

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SumoBryter

Jeg har blå og faren har brune og vi så med en gang at datteren vår var blåøyd (selv om det ble påstått at de kunne forandre farge. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at øyefargen bir bestemt så fort cellene smelter sammen.

Sønnen vår hadde nesten svarte øyne da han ble født, jeg har blå og mannen min har grønne (svigermor har brune og var sikker på at han fikk brune øyne). Da han var ca 3 mnd ble øynene hans lysere og nå har han store blå glugger (han er 11 mnd nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ifølge mamma "de nydligste blå øyne" til jeg var et år gammel ca, det var da jeg fikk det som er pappas øyenfarge, den "grumsete" som hun sier med et smil, brune/grønne øyne.

Hvilken øyenfarge jeg skulle få var nok "bestemt" lenge før jeg ble født ja, men jeg hadde de klare, blå øynene så lenge at mamma trodde jeg skulle ha blå øyne, men dengang ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at barnet får den øyenfargen det har ved ettårsalderen, altså at det kan forandre seg fra fødselen fram til da. Men det skjer nok gradvis, så om barnet har blå øyne ved fødselen og fortsatt har det etter syv måneder, tviler jeg på at det plutselig begynner å endre seg. Men syv uker er nok litt for tidlig til å konkludere.

Plonkeliten er 11 måneder og har fortsatt like knallblå øyne som da hun ble født...

Endret av Plonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt hadde jeg mine klare blå øyne et etter jeg fylte ett år, så mamma trodde jeg skulle få beholde dem, men dengang ei. Det skjedde sikkert gradivs, ikke over natta, men da jeg var 7 måneder hadde jeg klarblå øyne, og jeg hadde fortsatt blå da jeg var et år, men IKKE det nå lenger nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er nå syv uker gammel, og øynene er fortsatt mørk blå.

Jeg har det selv og samboeren har blå-grønne, så det er ikke usannsynlig at han får blå øyne akkurat  ;) 

Øyenfarge bestemmes jo utfra gener. Utfra det jeg har lært av genetikk kan ikke sønnen din få annen øyenfarge enn blå hvis dere begge foreldrene har blå øyne. Dette fordi blåfargen er en recessiv egenskap og dere foreldrene kan ikke være bærere av brune øyne hvis dere har blå øyne: dere har begge genparet bb. Brunøyde derimot kan være bærere av av blå øyne (genparet Bb), og få blåøyde barn.

Hvilken blånyanse og om de blir grønnlige er nok mer avansert genetikk. Øyenfargen utvikler seg jo gjennom hele oppveksten, og i voksen alder kan den jo variere etter humør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skindeep

Jeg har veldig lyse blå øyne. Og de har min lille også fått. Hun fikk de ganske tidlig!

Tror faktisk hun var 5-6 mnd da fargen begynte å lysne.

De sier vel at den fargen barnet har på øynene når det er ett år, er den fargen de får (synest å huske jeg las det en plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta hadde mørkeblå øyne frem til hun var ca 1,5 år. Først da begynte de å forandre farge over til en mer brungrøn farge.

Mellomste hadde blå øyne da han ble født og forandret farge i løpet av det første leveåret, til en lysere blågrå farge.

Minsten kunne en allerede se at fikk brune øyne, den dagen han ble født. Hadde en grålig "hinne" over irisen, men vi skimtet brunfargen under. I løpet av de 3 første leveuken forsvant gråfargen og han har nå klare mørkebrune øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...