AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #21 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Elsker svarene her inne. Tipper de færreste løper rundt gårdsplassen på jakt etter fremmede biler på natten hvis de bare timer før parkerte bilen på egen tomt uten noe forstyrrende rundt. Min gårdsplass er så mørk at selv med ryggekamera og lys fra bilen er det ikke mulig å se noe i mørket som ikke er i bevegelse eller reflektert tilbake. Har mur på ene siden og høyt gjerde på andre siden. Asfalten er sort. prøv å tenk etter sist du gikk til bilen i øs pøs regnvær på natten og om du kastet et raskt blikk, tok en runde, eller om du bare satt deg rett inn. Bor du på et trafikkert sted, eller har kort utkjørsel mot vei så gjør du det sikkert gjevnlig. Men har du lang bakke ned mot gaten der det aldri kjører bil, oppkjørselen er fullstendig privat, og tidspunktet er slik at du ikke forventer barn eller voksne bak bilen (skjønner nå at folk er mer plaget med stillestående barn og voksne de ikke kjenner på egen tomt på natten enn jeg hadde trodd) så kaster du gjerne kun et raskt blikk for å se at ingenting fra trær o.l har kommet flyvende og landet rett bak bilen. Du speider ikke etter naboens bil som aldri har parkert på tomten din noensinne før. Det er jo ikke på noen måte naturlig å forvente at en bil plutselig skal stå der. Naboen bor 30m unna. Det er nok av plass langs veien utenfor huset hans. Skjønner bare ikke hva naboen tenkte på.. Anonymkode: ca411...9ad Problemet er at det er for mørkt på gårdsplassen din! Ikke finn på unnskyldninger for at du ikke ser når du rygger. Ta ansvar, sett opp mer lys! Anonymkode: 1bfec...21d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #22 Del Skrevet 5. desember 2020 Det kunne jo vært barn som leker der eller annet. Å ikke se en stor bil er en ganske stor feil å gjøre. Anonymkode: 1cfd9...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #23 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kunne jo vært barn som leker der eller annet. Å ikke se en stor bil er en ganske stor feil å gjøre. Anonymkode: 1cfd9...b4f TS hadde nok skyldt på barnet om hun rygget på noen. Anonymkode: 7bbc3...613 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #24 Del Skrevet 5. desember 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Elsker svarene her inne. Tipper de færreste løper rundt gårdsplassen på jakt etter fremmede biler på natten hvis de bare timer før parkerte bilen på egen tomt uten noe forstyrrende rundt. Min gårdsplass er så mørk at selv med ryggekamera og lys fra bilen er det ikke mulig å se noe i mørket som ikke er i bevegelse eller reflektert tilbake. Har mur på ene siden og høyt gjerde på andre siden. Asfalten er sort. prøv å tenk etter sist du gikk til bilen i øs pøs regnvær på natten og om du kastet et raskt blikk, tok en runde, eller om du bare satt deg rett inn. Bor du på et trafikkert sted, eller har kort utkjørsel mot vei så gjør du det sikkert gjevnlig. Men har du lang bakke ned mot gaten der det aldri kjører bil, oppkjørselen er fullstendig privat, og tidspunktet er slik at du ikke forventer barn eller voksne bak bilen (skjønner nå at folk er mer plaget med stillestående barn og voksne de ikke kjenner på egen tomt på natten enn jeg hadde trodd) så kaster du gjerne kun et raskt blikk for å se at ingenting fra trær o.l har kommet flyvende og landet rett bak bilen. Du speider ikke etter naboens bil som aldri har parkert på tomten din noensinne før. Det er jo ikke på noen måte naturlig å forvente at en bil plutselig skal stå der. Naboen bor 30m unna. Det er nok av plass langs veien utenfor huset hans. Skjønner bare ikke hva naboen tenkte på.. Anonymkode: ca411...9ad Vet ikke hva slags bil du har, men min har i hvert fall lys også bakover. Både hvitt ryggelys og røde lys. I bekkmørket gir de meg nok lys til å lett kunne se en såpass stor hindring som en parkert bil er. I tillegg, når jeg går mot bilen et sted hvor det er total mørke, når jeg låser den opp så blinker lysene - bare det lyset i seg selv er nok til å kunne få et lite bilde av hva som er rundt bilen. Anonymkode: 211c3...1e1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #25 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vet ikke hva slags bil du har, men min har i hvert fall lys også bakover. Både hvitt ryggelys og røde lys. I bekkmørket gir de meg nok lys til å lett kunne se en såpass stor hindring som en parkert bil er. I tillegg, når jeg går mot bilen et sted hvor det er total mørke, når jeg låser den opp så blinker lysene - bare det lyset i seg selv er nok til å kunne få et lite bilde av hva som er rundt bilen. Anonymkode: 211c3...1e1 Pleier du se fremover når du rygger? Eller sjekker du speil? Klarte du å se noe rundt bilen din når du satte deg inn? 😂 Anonymkode: 7bbc3...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #26 Del Skrevet 5. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Pleier du se fremover når du rygger? Eller sjekker du speil? Klarte du å se noe rundt bilen din når du satte deg inn? 😂 Anonymkode: 7bbc3...613 Ser fremover ja, eller - litt til siden, inn i sidespeil, hovedspeil. ja, jeg klarte å se noe rundt bilen når jeg satte meg inn, det er jo det jeg forsøkte å forklare. Anonymkode: 211c3...1e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #27 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Elsker svarene her inne. Tipper de færreste løper rundt gårdsplassen på jakt etter fremmede biler på natten hvis de bare timer før parkerte bilen på egen tomt uten noe forstyrrende rundt. Min gårdsplass er så mørk at selv med ryggekamera og lys fra bilen er det ikke mulig å se noe i mørket som ikke er i bevegelse eller reflektert tilbake. Har mur på ene siden og høyt gjerde på andre siden. Asfalten er sort. prøv å tenk etter sist du gikk til bilen i øs pøs regnvær på natten og om du kastet et raskt blikk, tok en runde, eller om du bare satt deg rett inn. Bor du på et trafikkert sted, eller har kort utkjørsel mot vei så gjør du det sikkert gjevnlig. Men har du lang bakke ned mot gaten der det aldri kjører bil, oppkjørselen er fullstendig privat, og tidspunktet er slik at du ikke forventer barn eller voksne bak bilen (skjønner nå at folk er mer plaget med stillestående barn og voksne de ikke kjenner på egen tomt på natten enn jeg hadde trodd) så kaster du gjerne kun et raskt blikk for å se at ingenting fra trær o.l har kommet flyvende og landet rett bak bilen. Du speider ikke etter naboens bil som aldri har parkert på tomten din noensinne før. Det er jo ikke på noen måte naturlig å forvente at en bil plutselig skal stå der. Naboen bor 30m unna. Det er nok av plass langs veien utenfor huset hans. Skjønner bare ikke hva naboen tenkte på.. Anonymkode: ca411...9ad Da har du dårlig ryggekamera, og i tillegg burde du kanskje la være å kjøre bil. Anonymkode: c10b9...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 5. desember 2020 #28 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når noen ukjente parkerer en bil på tomta di uten å spørre, og du rygger i den i mørket fordi du ikke så den, fordi den var parkert på et sted det aldri står biler og du ikke har for vane å gå over hele oppkjørselen før man kjører, har du all skyld i skaden da? Anonymkode: ca411...9ad Jeg i motsetning til mange i tråden her skjønner problemstillingen, surt ja, kan hende den beste ja. Vis du ikke kan bevise at naboen bedriver forsikringssvindel og parkerte der for at du skulle rygge på bilen, blir det nok bonus tap og egenandel på deg er jeg redd. Men ta det opp med forsikringsselskapet så gjør de egne vurderinger når du skriver skademelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. desember 2020 #29 Del Skrevet 5. desember 2020 Det er da lys når du rygger? Du må jo se i speilene. En bil bak deg vil jo de aller fleste som er oppmerksomme se altså! En overraskende hindring er ikke det samme som at du er unnskyldt om du rygger på den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 5. desember 2020 #30 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Pleier du se fremover når du rygger? Eller sjekker du speil? Klarte du å se noe rundt bilen din når du satte deg inn? 😂 Anonymkode: 7bbc3...613 Har du ikke lys på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mumlehumle Skrevet 5. desember 2020 #31 Del Skrevet 5. desember 2020 Hva om det var noen annet uforutsett på veibanen enn bil som for eksempel grein eller fotball. Hva hadde du skyldt på da ts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #32 Del Skrevet 5. desember 2020 Du er skyld i det som skjedde. Eventuelle skader må du betale for. Uavhengig av dette kan du i etterkant sette opp et skilt på din eiendom om at dette er privat grunn, og at parkering ikke tillates for uvedkommende. Anonymkode: 2d108...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knulleGuden666 Skrevet 5. desember 2020 #33 Del Skrevet 5. desember 2020 Jeg ser aldri mer enn ca 5 meter bak bilen når jeg skal rygge, resten har jeg speil til, og ryggekamera. Om du har så rævla ryggekamera at du ikke ser en bil og ikke ser den i speilene så skal du på ingen måte ha sertifikat. Det er ingen steder det er så mørkt at du ikke ser en bil om ryggelysa fungerer! At du i det heletatt vurderer skyld i denne situasjonen er idiotisk, håper naboen anmelder deg så de tar fra deg lappen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #34 Del Skrevet 5. desember 2020 Dessverre mange som ikke kan rygge, de sitter stive som pinner og bare bruker speilene. Man skal bruke denne metoden sammen med speil, hvis man ikke kan dette så har man ingenting bak rattet av en bil å gjøre. Anonymkode: 6df6b...8c2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #35 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre mange som ikke kan rygge, de sitter stive som pinner og bare bruker speilene. Man skal bruke denne metoden sammen med speil, hvis man ikke kan dette så har man ingenting bak rattet av en bil å gjøre. Anonymkode: 6df6b...8c2 Ser bedre i et tilgriset ryggekamera enn å snu seg. Har ikke gjort det på evigheter, og nå har jeg de to siste årene hatt bil med ryggekamera🤓 Anonymkode: 2968a...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #36 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser bedre i et tilgriset ryggekamera enn å snu seg. Har ikke gjort det på evigheter, og nå har jeg de to siste årene hatt bil med ryggekamera🤓 Anonymkode: 2968a...227 Selv med ryggekamera så er det dødsoner, bruker man denne metoden så har man mye bedre oversikt. Anonymkode: 6df6b...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #37 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv med ryggekamera så er det dødsoner, bruker man denne metoden så har man mye bedre oversikt. Anonymkode: 6df6b...8c2 Du kan ikke mye om bil og rygging skjønner jeg! Anonymkode: 2968a...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #38 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dessverre mange som ikke kan rygge, de sitter stive som pinner og bare bruker speilene. Man skal bruke denne metoden sammen med speil, hvis man ikke kan dette så har man ingenting bak rattet av en bil å gjøre. Anonymkode: 6df6b...8c2 Nei, man kan faktisk fint bruke bare speil også. Eller kombinere begge metoder. Denne metoden alene derimot er ikke å anbefale. Du ser jo ikke siden av bilen som nå blir bak deg! Anonymkode: 14421...54d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #39 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du kan ikke mye om bil og rygging skjønner jeg! Anonymkode: 2968a...227 Nå har jeg kjørt bil i 25 år uten en eneste ulykke, har også drevet med forskjellige typer bilsport oppigjennom årene så jeg vil si at jeg har litt peiling. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, man kan faktisk fint bruke bare speil også. Eller kombinere begge metoder. Denne metoden alene derimot er ikke å anbefale. Du ser jo ikke siden av bilen som nå blir bak deg! Anonymkode: 14421...54d Kanskje lese hva jeg skrev en gang til?. "Man skal bruke denne metoden sammen med speil" Anonymkode: 6df6b...8c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #40 Del Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har jeg kjørt bil i 25 år uten en eneste ulykke, har også drevet med forskjellige typer bilsport oppigjennom årene så jeg vil si at jeg har litt peiling. Kanskje lese hva jeg skrev en gang til?. "Man skal bruke denne metoden sammen med speil" Anonymkode: 6df6b...8c2 Men allikevel sier videoene som statens vegvesen bruker i kjøreopplæring at man kan benytte kun speil også. Anonymkode: 14421...54d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå