Gå til innhold

Om fattigdom i norge og hvordan gjøre noe med det?


origin

Anbefalte innlegg

Hva er fattigdom for deg? Hvordan ser du på fattige mennesker, hvordan kan vi utrydde fattigdom og unngå dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

origin skrev (4 minutter siden):

Hva er fattigdom for deg? Hvordan ser du på fattige mennesker, hvordan kan vi utrydde fattigdom og unngå dette? 

Kan ikke utryddes. Folk velger selv å gå feil vei i livet. 

Endret av hemmelig158
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av fattigdommen vi har er importert. 

En del går ikke an å gjøre noe med, folk vil alltid gjøre feil valg.

Anonymkode: 1f53a...628

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøre det lettere for folk å få en jobb. Ikke kreve utdannelse for alt mulig, og legge til rette for de som faller fra. Fjerne kravet om sidemål, og kravet om to fremmedspråk.

Fjerne unyttig undervisning, færre timer på skolen.

Anonymkode: 662e1...3e2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdom er når man ikke har råd til det man trenger, selv om man har gjort alt som er i ens makt for å få inn noen kroner. 
Ett skritt på veien mot mindre fattigdom er å stille flere krav til arbeidsplasser som tar inn folk fra nav på praksisplass over lengre tid.
De utnytter mennesker, utnytter nav, nav lar seg utnytte, og arbeidsledige skvises ut av arbeidslivet fordi mange arbeidsplasser har blitt gitt til gratisarbeidere.

Flere studenthybler også, takk. Hushaier flår studenter, og prisene presses oppover for alle. Bygg flere studentboliger, og sørg for at utlendingene ikke stikker av med mesteparten av dem. De får stille seg samme kø som nordmenn.

Anonymkode: a772d...859

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hemmelig158 skrev (3 timer siden):

Kan ikke utryddes. Folk velger selv å gå feil vei i livet. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mye av fattigdommen vi har er importert. 

En del går ikke an å gjøre noe med, folk vil alltid gjøre feil valg.

Anonymkode: 1f53a...628

Nei, vet dere hva.... Folk velger ikke hvor og av hvem de blir født. Jeg har jobbet i NAV med unge folk utenfor arbeid. Alle av de jeg møtte hadde en lang historie som ikke begynte med at plutselig tok et dårlig valg som 18-åring. Mye både fattigdom og rikdom er nedarvet. Ikke direkte, men i den forstand at barn av velstående får muligheter som barn av fattige ikke får. Rike folks største lyte er at de tror de har fortjent rikdommen sin. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er jo å legge til rette arbeidslivet for de som faller utenom. F.eks er det mange med asperger som kunne ha jobbet hvis arbeidsplassen ( og også enkelte utdanninger ) hadde vært bedre tilrettelagt. Folk som kommer inn via nav på arbeidspraksis må slutte å utsettes for sosial dumping og heller få tilbudt jobb med skikkelig lønn om de utfører arbeidet like godt som de andre ansatte.

Anonymkode: b5ceb...765

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fattigdom er når man ikke har råd til det man trenger, selv om man har gjort alt som er i ens makt for å få inn noen kroner. 
Ett skritt på veien mot mindre fattigdom er å stille flere krav til arbeidsplasser som tar inn folk fra nav på praksisplass over lengre tid.
De utnytter mennesker, utnytter nav, nav lar seg utnytte, og arbeidsledige skvises ut av arbeidslivet fordi mange arbeidsplasser har blitt gitt til gratisarbeidere.

Flere studenthybler også, takk. Hushaier flår studenter, og prisene presses oppover for alle. Bygg flere studentboliger, og sørg for at utlendingene ikke stikker av med mesteparten av dem. De får stille seg samme kø som nordmenn.

Anonymkode: a772d...859

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør bli enklere for NAV å kreve at enkelte som lever av stønader skal ha økonomisk verge. Noen evner bare ikke å prioritere og da er løsningen hjelp til å lage budsjett over de pengene man har, ikke nødvendigvis mer penger.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne gjøre noe med fattigdommen, må man gjøre noe med holdningene, både hos de rike, og hos de fattige. Og kanskje er det ikke mulig. Det som har gjort mennesket til en suksess, om man kan kalle det det, er ikke bare evnen og viljen til samarbeid, men i stor grad vår evne og vilje til å låne, kombinert med liten evne og vilje til å betale tilbake. I et samfunn som dyrker grådighet, latskap, misunnelse, ansvarsfraskrivelse og forfengelighet, der saueflokkmentaliteten går hånd i hånd med egoismen, er det et mål at alle skal være kronisk utilfredsstilte, og alltid på jakt etter mer, og bedre - eller om man ser på det med en annen innstilling, verre, og bare mer av det samme. Takknemlighet, beskjedenhet og måtehold, som pleide å være dyder, blir nå sett på med forakt. Nor dramatisk må hende for at den utviklingen skal snu. Og dette må tydeligvis være mer dramatisk enn en skarve klimakrise og en fillepandemi.

Anonymkode: b3307...bd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

origin skrev (13 timer siden):

Hva er fattigdom for deg? Hvordan ser du på fattige mennesker, hvordan kan vi utrydde fattigdom og unngå dette? 

Vet om folk som knapt har til mat når regningene er betalt, noen ganger har de ikke råd til å betale regningene i tide heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazarini skrev (12 timer siden):

 

Nei, vet dere hva.... Folk velger ikke hvor og av hvem de blir født. Jeg har jobbet i NAV med unge folk utenfor arbeid. Alle av de jeg møtte hadde en lang historie som ikke begynte med at plutselig tok et dårlig valg som 18-åring. Mye både fattigdom og rikdom er nedarvet. Ikke direkte, men i den forstand at barn av velstående får muligheter som barn av fattige ikke får. Rike folks største lyte er at de tror de har fortjent rikdommen sin. 

Joda, men når man først da er blant de uheldige hjelper det ikke akkurat på å røyke og drikke og bruke de pengene man har på unødvendige ting. Prioriteringer!

Jeg lever selv rundt fattigdomsgrensen hva gjelder inntekt. Man blir ikke feit av aap for å si det sånn, og jeg har to barn jeg forsørger 100%. Likevel er jeg langt fra fattig. Jeg prioriterer pengene godt.

Det er ikke til å komme vekk fra at mange gjør dumme valg. Ofte ser man her "jeg har ikke mer penger igjen denne måneden, jeg har allerede pantet flasker og vet ikke hva jeg skal gjøre". Ok, men hva med å ikke kjøpe all den brusen til å begynne med da, så hadde man hatt de pengene til å rekke resten av måneden.

Mange med lite penger og som har barn er egoistiske og bruker penger på seg selv (snus, alkohol og røyk) fremfor å skaffe det barna trenger for et godt liv.

Anonymkode: 1f53a...628

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazarini skrev (12 timer siden):

 

Nei, vet dere hva.... Folk velger ikke hvor og av hvem de blir født. Jeg har jobbet i NAV med unge folk utenfor arbeid. Alle av de jeg møtte hadde en lang historie som ikke begynte med at plutselig tok et dårlig valg som 18-åring. Mye både fattigdom og rikdom er nedarvet. Ikke direkte, men i den forstand at barn av velstående får muligheter som barn av fattige ikke får. Rike folks største lyte er at de tror de har fortjent rikdommen sin. 

Kuttem man ut importfattigdom, ville alt vært annerledes. Dette har blitt så skjevt gjennom mange år at det er uopprettelig. Vi får som fortjent.

Anonymkode: 781ed...0b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste kan spare masse penger på mat og drikke!

Anonymkode: 6c590...b31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom har blitt en vei inn i fattigdom for stadig flere etter at regjeringen strammet inn reglene for AAP. Mange får avslag på AAP og havner på sosialstønad etter ett års sykmelding eller de havner i karens etter tre år på AAP fordi de ikke er ferdig utredet og avklart. Det verste er kanskje at det later til at svært mange stadig snakker om det fantastiske velferdssystemet i Norge og ikke er klar over at det stadig klippes større hull i sikkerhetsnettet. Hull som det for mange nordmenn bare kan ta noen måneder å falle gjennom, og det gjerne fra en godt betalt fast jobb, dersom man er uheldig. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En ting er jo å legge til rette arbeidslivet for de som faller utenom. F.eks er det mange med asperger som kunne ha jobbet hvis arbeidsplassen ( og også enkelte utdanninger ) hadde vært bedre tilrettelagt. Folk som kommer inn via nav på arbeidspraksis må slutte å utsettes for sosial dumping og heller få tilbudt jobb med skikkelig lønn om de utfører arbeidet like godt som de andre ansatte.

Anonymkode: b5ceb...765

Hvordan kan dette gjøres? Har du konkrete forslag og/eller eksempler? Er enig med deg.

Anonymkode: 7d159...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke utrydde fattigdom.  I utgangspunktet er alle født med samme muligheter i livet.  Men så kan sykdom, feil valg av utdannelse eller velge å ikke ta utdannelse, narko og alkohol og andre forhold forandre på hvordan livet blir.  Dette gir selvfølgelig også utslag i økonomien til den enkelte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke utrydde fattigdom.  I utgangspunktet er alle født med samme muligheter i livet. 

 

Det er jo ikke sant, hverken nasjonalt eller globalt. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke utrydde fattigdom.  I utgangspunktet er alle født med samme muligheter i livet.  Men så kan sykdom, feil valg av utdannelse eller velge å ikke ta utdannelse, narko og alkohol og andre forhold forandre på hvordan livet blir.  Dette gir selvfølgelig også utslag i økonomien til den enkelte.

 

Eh, nei. Valg av utdannelse er en ting, men det er ganske mange som ikke kan velge å ta en utdannelse, enten fordi man ikke har evnene eller kan ta seg råd til det. 

Fattigdom på makronivå er et politisk valg, man kan velge det ene eller det andre. 

Anonymkode: 35492...48e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazarini skrev (På 5.12.2020 den 1.05):

 

Nei, vet dere hva.... Folk velger ikke hvor og av hvem de blir født. Jeg har jobbet i NAV med unge folk utenfor arbeid. Alle av de jeg møtte hadde en lang historie som ikke begynte med at plutselig tok et dårlig valg som 18-åring. Mye både fattigdom og rikdom er nedarvet. Ikke direkte, men i den forstand at barn av velstående får muligheter som barn av fattige ikke får. Rike folks største lyte er at de tror de har fortjent rikdommen sin. 

Enig i mye her!!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...