Gå til innhold

Barn med foreldre i garderobe

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

:ler:

Denne tråden er virkelig underholdende. Men til deg siste gjest, når jeg legger meg i kveld..så kommer jeg til å tenke på nakne mennesker som lekent spiller vannpolo, med dissende pupper og andre kroppsdeler (...) Shame on you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette minner meg på en opplevelse fra da jeg var liten.

Det var en kvinne som begynte å irettesette en mor

fordi hun hadde med seg sønnen sin i damegarderoben.

Moren svarte at det måtte da være greit siden

han bare var 4 år. Kvinnen sa at hun ikke trodde på

det og mente at han måtte være eldre. Moren svarte

da at riktignok så han stor ut for alderen men han

var nå fortsatt bare fire år. Jeg husker at den lille

gutten begynte å gråte og at det ble en veldig ekkel

stemning i garderoben. Jeg tror nok denne irettesettingen

ødla mye av hva som skulle være en hyggelig opplevelse

for denne moren. Selv om jeg bare vare et vitne

så gjorde denne kvinnens opptreden så mye inntrykk på

meg at jeg husker det fortsatt.

Jeg synes nå at man kan overlate til mødrene å bestemme

dette selv. Hvis man er så veldig plaget av det så

kan man vel gå til en annen damegarderobe hvis

mulig, snu seg vekk fra gutten eller vente til moren

og gutten har gjort seg ferdig.

Jeg synes det er helt urimelig at man skal gjøre det så vanskelig

for en mor at hun kanskje ikke kan dra og bade sammen med

barna sine. Jeg tror neppe noen foreldre har noe ønske

om å ha de i "feil"-garderobe lenger enn ønskelig når

barna kan klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Og eg syns det er heilt urimeleg at eg skal måtte finne ein annan garderobe fordi nokon tar med ungar av det motsatte kjønn i feil garderobe. Kan mødre ta med 12 åringar i damegarderoben også då? Fordi dei kan jo møte pedofile i herregarderoben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eg syns det er heilt urimeleg at eg skal måtte finne ein annan garderobe fordi nokon tar med ungar av det motsatte kjønn i feil garderobe. Kan mødre ta med 12 åringar i damegarderoben også då? Fordi dei kan jo møte pedofile i herregarderoben...

Tja, ut fra hva jeg har lest er det neppe noen som vil støtte et slikt

synspunkt. Diskusjonen dreier seg om syvåringer.

Men hva med deg? Hva synes du aldersgrensen bør være? Og bør den

være streng eller veiledende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange mødre jeg hadde fått på nakken om jeg skiftet uten håndkle når jeg bader med 1. og 2. klassigene.....

Men det er jo helt natuuurlig Mathias. :ler: At de ser en voksen mann naken er helt ok for jenter i 7-8 års alderen. Om det er læreren, naboen eller vaktmesteren spiller ingen rolle, så lenge konteksten er ok.

At det finnes voksne som er så umodne og utrygge at de føler

seg truet av et barn på syv år synes jeg faktisk ikke at man skal

ta hensyn til. Da har de et alvorlig problem i forhold til seg selv, sin

egen kropp og seksualitet som de burde få hjelp med et annet sted.

Seksualitet????? Truet??? At jeg ikke vil vise meg naken foran fremmede og kjente guttunger har da ingenting med seksualiteten min å gjøre? Ei heller tror jeg det har med seksualiteten til 11 år gamle jenter som akkurat har begynt å få hår på tissen å gjøre. At mange er bluferdige er da ikke sykelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig lurer jeg på hva folk synes om jeg tar med meg min fetter på 15 med hjerneskade i damegarderoben. Han har akkurat lært å lese, er omtrent 7 år i hodet, og kan i liten grad skifte selv.

Hittil har jeg gått med ham i handikappgarderoben, men kanskje jeg fra nå av skal ta ham med inn til damenes garderobe? Nakenhet er jo ganske så naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Tja, ut fra hva jeg har lest er det neppe noen som vil støtte et slikt

synspunkt. Diskusjonen dreier seg om syvåringer.

Den bør vere under skulealder. Og eg kan ikkje sjå kvifor den skulle vere veiledande når så mange tydelegvis tykkjer at det er vanskeleg å la ungane skifte sjølve. Kvifor ikkje gjere som foreslått- la dei gå saman med vener av same kjønn, slik at det ikkje er så skummelt? Eg har aldri vore med i herregarderoben, eg gjekk saman med pappa og bestevenninna mi, og så gjekk ho og eg og skifta i jentegarderoben. Ellers veldig einig med Melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi noen ikke holder seg til reglene om dame- og herregarderobe skal alle som finner dette ubehagelig vente eller gå et annet sted? Argumentet ditt faller på sin dumhet.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg synes aldersgrensen bør gå ved skoleader, altså 6 år. Barn som har passert 7 skal etter min mening i riktig garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg synes det er helt urimelig at man skal gjøre det så vanskelig

for en mor at hun kanskje ikke kan dra og bade sammen med

barna sine. Jeg tror neppe noen foreldre har noe ønske

om å ha de i "feil"-garderobe lenger enn ønskelig når

barna kan klare seg selv.

Så det er altså alle brukerne som har rett til å bruke garderoben som skal vise hensyn til den som trenger særbehandling? Jo, jo, det var skikkelig logikk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturist

Jeg har tittet veldig raskt gjennom disse sidene og som jeg regnet med

er det rimelig stor variasjon på holdninger og opplevelser.

For meg er det to ting som er viktig:

- At man respekterer hverandre og

- at man blir enige om regler og aksepterer disse.

Det siste gir også en forutsigbarhet og dermed en trygghet.

Nå er egentlig ikke hovedproblemstillingen noe stort problem i Norge. På de fleste

offentlige og private bad (når de ikke er i bruk av naturister) så

gjelder at barn under skolealder kan være i hvilken som helst

garderobe mens barn som har begynt på skolen skifter

i garderobe avhengig av kjønn.

Det betyr at man må kunne forvente å møte barn av motsatt kjønn

helt opp til skolealder i egen garderobe og dusj. Hvis man ikke takler

det så må man selv finne måter å tilpasse seg på og man har ingen rett

til å skyve det over på barnet og dets foresatte.

Hvis man ønsker å være sammen med eldre barn av motsatt kjønn

fordi man har en naturistlivsholdning så skal man selvfølgelig

oppsøke naturiststeder. Snik-naturisme på vanlige offentlige og

private bad er ingen tjent med.

Trenger man å være sammen med eldre barn av motsatt kjønn og ikke

ønsker å være naturist så må man selvfølgelig finne andre løsninger.

Å tvinge seg på andre er selvfølgelig ingen løsning.

Voksenkulturen, både tekstilkulturen og naturistkulturen, er i stor

grad kunstig, varierende over tid og sted, men samtidig viktig og

nødvendig og gir oss trygghet. Det er etter min oppfatning en viktig

del av barnas utvikling både at de blir trygg på egen kultur og lærer

å respektere andres. Å lære å ha respekt for andres oppfatninger

er viktig både for å ha glede av mangfoldet og for å unngå

mobbing. Selv om man tatt et eget valg og står fast på det

så er det mulig å lytte

til andre med et åpent sinn og å ta andre på alvor.

Som en minoritetskultur er vi selvfølgelig opptatt av det.

Som en forholdsvis ukjent minoritetskultur blir selvfølgelig vi også utsatt

for noe latterliggjøring og da gjerne basert på manglede kunnskap

og missforståelser. Slik er det også i denne tråden men det får

andre ta seg av.

Når det gjelder eksemplet med gymlæreren så synes jeg det er

dårlig. De fleste synes det er greit at 3-åringer er i begge

garderober. Det betyr ikke de fleste ville akseptere at en barnehage

ansatt skiftet naken sammen med 3-åringene. Hadde en gymlærer

gjort det samme selv om det var med naturistbarn så kan jeg love

at det hadde blitt reaksjoner. Vi ønsker selvfølgelig å beskytte våre

barn og ønsker å ha kontroll over når de selv er nakne og når

de utsettes for nakenhet og da spesielt nakenhet fra voksne.

Jeg pleier ikke å lese her og stakk bare tilfeldigvis innom. Jeg kommer ikke

til å lese mer så hvis noen har kommentarer eller spørsmål til meg

så vil de ikke bli besvart. Har dere spørsmål om naturisme

så er det mulig å stille spørsmål og å få svar på http://www.naturist.no/

Takk for meg :)

Hilsen Naturist på gjennomreise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke føler deg komfortabel med å sende 7 åringen i herregarderoben så bør du kanskje vurdere om du i det hele tatt skal gå i svømmehallen. Du må ta hensyn til de andre brukerne av garderoben også. For selv om din 7 åring ikke har noe problem med å være i damegarderoben så kan både barn, ungdom og også voksne bukere som har rett til å være i den garderoben reagere negativt. Når ungene når en alder der de helt klart bør kunne klare seg selv så bør det ikke være en rett at foreldrene fremdeles tar med barn i garderoben til det motsatte kjønn bare fordi foreldrene føler seg usikker. En måvise hensyn til andre brukere også.

Jeg må si at jeg er helt sjokkert over mye av det som er skrevet her. Jeg har aldri en gang tenkt på at det kan være et problem å ha med en liten gutt i damegarderoben. Hvordan kan man bli støtt av at en 5 år gammel gutt ser en naken? Et barn er et barn, og og da spiller det ingen rolle om det er en gutt eller jente. Vi skal ikke dytte spekulative tanker over på en liten unge. Å påstå som noen her gjør, at gutter på 6-7 år "spaner" på damene i en damegarderobe er jo helt absurd!

Flere her henviser til at barna finner det ubehagelig. Ja, det kan nok hende. Men det kommer da i størst grad av oppdragelsen. Barn er fødte naturister. Så er det bare et spørsmål om hvor sterk grad av påvirkning foreldre ønsker å gi. Selv lar jeg min sønn finne ut av disse tingene selv, og han viser ingen tegn til sjenanse. Han er nå 5 år, og at noen skal bli støtt av å se en uskyldig liten gutt løpe naken på plenen utenfor huset finner jeg meget forunderlig.

Og de som gjør et stort poeng av at en liten gutt er i en damegarderobe: Hva så med lesbiske? Ikke at det spiller noen rolle for meg, men de kan da like gjerne titte? Og alle mennesker titter på hverandre uansett, uten at det er noe seksuelt bak det.

Har egentlig aldri tenkt noe over dette her som problemstillinger, men dette er det tydeligvis mange som har filosofert mye over. Hvis ingen skal støte noen andre, vil badet til slutt bli tomt. Var en gang i en svømmehall som hadde en liste på minst 30 punkter med regler. "Ikke lov til å ditt, ikke gjør datt". Ble helt sliten av alt jeg måtte huske på. Orket ikke dra dit igjen, og etter besøket å bedømme, orket ikke noen andre det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Til siste gjest: Jeg tror ikke det er noen som er negative til 5 åringer i garderoben. Det er snakk om 7 åringer som bør klare seg selv i en garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå som noen her gjør, at gutter på 6-7 år "spaner" på damene i en damegarderobe er jo helt absurd!

Flere her henviser til at barna finner det ubehagelig. Ja, det kan nok hende. Men det kommer da i størst grad av oppdragelsen.

Det første er nok naivt gitt, det andre er til dels feil. Det er nemlig ikke mange som ikke lærer at man ikke skal vise seg naken for hvem som helst når man blir i skolealder. Og selv om dette er kulturbestemt så ER det jo slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første er nok naivt gitt, det andre er til dels feil. Det er nemlig ikke mange som ikke lærer at man ikke skal vise seg naken for hvem som helst når man blir i skolealder. Og selv om dette er kulturbestemt så ER det jo slik...

Kanskje det er spesielt kulturbestemt på Elverum, men på strendene i Oslo er det ihvertfall mange barn helt opp i 7 års alderen som løper nakne. Dette skal da ikke være nødvendig å lage regler på? Sjenansen kommer som regel naturlig for de fleste, og da løser problemet seg av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Til siste gjest: Jeg tror ikke det er noen som er negative til 5 åringer i garderoben. Det er snakk om 7 åringer som bør klare seg selv i en garderobe.

Det har vært noen som har snakket om unger av motsatt kjønn uansett alder. Noe jeg finner spesielt. Som jeg skrev til Mathias, så vil de fleste utvikle en naturlig sjenanse, og da løser problemet seg av seg selv. Jeg går ut i fra at de fleste mødre og fedre har såpass naturlige antenner at de selv merker når det ikke passer seg å ha med ungen sin i garderobe av motsatt kjønn. Om ikke så ungen selv har funnet ut av det før foreldrene. Spørsmålet er ikke om sønnen min kan kle på seg selv, spørsmålet er om han har vært i svømmehall før og føler seg trygg. Legg merke til at jeg ikke skriver at jeg er trygg for han, men om han føler seg trygg. For meg er det naturlig å lytte til hva han vil. At han som 5-åring kan støte andre må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på. Enda jeg anser meg selv som en person med gode sosiale antenner og empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er spesielt kulturbestemt på Elverum, men på strendene i Oslo er det ihvertfall mange barn helt opp i 7 års alderen som løper nakne. Dette skal da ikke være nødvendig å lage regler på? Sjenansen kommer som regel naturlig for de fleste, og da løser problemet seg av seg selv.

Ja, det må nok være kulturbestemt her i Elverum, for jeg har enda ikke i mine levedager sett en 7-åring, springe naken rundt på stranda. Da hadde jeg begynt å lure på foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg har fremdeles til gode å se 7 åringer som springer nakne på stranden og jeg er ikke fra Elverum. Det er nok mange som hadde reagert på at et så stort barn løp naken rundt på offentlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles til gode å se 7 åringer som springer nakne på stranden og jeg er ikke fra Elverum. Det er nok mange som hadde reagert på at et så stort barn løp naken rundt på offentlig sted.

Kan hende vedkommende som mener det løper rundt nakne 7-åringer på badestrendene her i Oslo har vært på naturiststranda ved siden av Huk. Jeg er født og oppvokst i Oslo, og jeg kan med sikkerhet si at verken jeg eller mine jevnaldrende veninner løp rundt nakne da vi var på den alderen. Og da jeg var syv år var jeg heller ikke med min far i herregarderoben.

Barn over skolealder skal i riktig garderobe i forhold til hvilket kjønn de tilhører. Er det så vanskelig skjønne at man i sanmfunnet har visse regler som skal etterleves for alels velvære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...