Gå til innhold

Barn med foreldre i garderobe

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ang pedofile så er det "farligste" for et barn annen famailie, og å treffe voksne alene på lekeplassen.

Dette blir bare hysterisk synes jeg, og hysterien går ut over andre. Ikke bra.

Ser jeg noen jenter på syv år i herregarderoben når jeg er der med min gutt fra nå av, så går jeg til vakten. Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta
at det skal være en prestasjonsnivå som ikek er heldig for barnet, eller at det er bra og riktig å få være liten og ubehejlpelig hjemme, og at det hjemme ikke er noen pressituasjoner (for der hører de jo at de er flinke ennehvert minutt...)

Synes også du argumenterer litt rart.

Først er det vanskelig fordi de ikke kan kle seg, se er det skummelt, så er det pedoer, så er det en slitsom prestasjonssituasjon. Hvilken er det egentlig?

Kan jeg ikke ha flere argumenter for mitt synspunkt? Må jeg holde meg til ett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke ha flere argumenter for mitt synspunkt? Må jeg holde meg til ett?

det virker som du går fra skanse til skanse, der du gir opp argumenter etter hvert, og finner på nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og var det ikke egentlig om det var greit å ta med seg en 7 år gammel jente inn i herre-garderoben denne tråden egentlig dreide seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og var det ikke egentlig om det var greit å ta med seg en 7 år gammel jente inn i herre-garderoben denne tråden egentlig dreide seg om?

Det synes iallefall min guttunge ikke er noe stas. Så fra nå av komemr jeg til å si ifra til de ansatte. Vi betaler ikke for fellesgarderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var med meg i damegarderoben helt til han var 6,5 år.

Da stod vi i dusjen og han utbrøt:

"Sant jeg er heldig så kan se så mange pupper? Her skulle pappa vært".

Med andre ord: vi burde sluttet av tidligere.

Etter det gikk han alene i herregarderoben. Faren har klorallergi og kan derfor ikke være med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å la piken på 7 år ha med seg en venninne noen ganger? Slik blir de to som sammen går i den store damegarderoben. Pappa følger til døren, og møter på andre siden. Har hun gjort dette med venninnen et par ganger klarer hun sikkert det alene etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sjelden at noen forgriper seg på et barn i en slik situasjon ja, men tanken på at noen ser på barnet ditt på den måten, kan vel kanskje være nok til at enkelte kvier seg for å sende barnet alene.

Dersom du kvier deg for tanken på at noen skal se på barnet ditt, bør du kanskje forstå dem som kvier seg for å bli sett på av gutter i garderoben også??

Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la piken på 7 år ha med seg en venninne noen ganger? Slik blir de to som sammen går i den store damegarderoben. Pappa følger til døren, og møter på andre siden. Har hun gjort dette med venninnen et par ganger klarer hun sikkert det alene etter hvert.

Problemet er nok ikke at det er jentene som ikke vil - her er det hovedsaklig mødre som ikke aksepterer at guttene deres ikke får være med i damegarderoben som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i himmelens navn blir det diskutert som om det finnes overgripere bare av motsatt kjønn. En mann kan misbruke en gutt, ligeså en kvinne en jente. Det er vel ikke stor sjangse for at et barn blir misbrukt i en svømmehall, med mor eller far ventende rett utenfor den motsatte garderobe. Det er vel større fare andre steder? Hva om en pedofil ser et barn inne i svømmehallen, og så følger etter det etter svømming? Dette er like mye ut på viddene som når det er passende for et barn å klare seg selv i gareroben vel? Det er å blande to forskjellige diskusjoner. Pass på barna, for det er ikke alle der ute som vil dem vel er et argument i den ene diskusjonen. La barnet bli selvstendig og gi det en trygg plattform slik at det kan utføre en enkel klare-selv-handling som å være uten mamma/pappa i garderoben et argument i den andre diskusjonen. Forøvrig mener jeg at en barn bør klare seg selv fra 6-7årsalderen. Oppmuntre barnet til selvstendighet og sjekk at alt er kommet med etter endt svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på naurist-svømmehall. Der blir kun en garderobe som blir benyttet, enten om man er barn eller voksen, hannkjønn eller hunnkjønn.

Her legger ikke guttene merke til om jentene har fått pupper eller ei. Bare badstuebruk og svømming er hovedtema. Og jeg kan love dere at barna her er trygge på sine kropper uansett alder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på naurist-svømmehall. Der blir kun en garderobe som blir benyttet, enten om man er barn eller voksen, hannkjønn eller hunnkjønn.

Her legger ikke guttene merke til om jentene har fått pupper eller ei. Bare badstuebruk og svømming er hovedtema. Og jeg kan love dere at barna her er trygge på sine kropper uansett alder.  ;)

Så flott! Da kan dere ta med ungene så mye dere vil uten at det er til sjenanse for andre. Og vi som ikke liker fellesgarderober slipper å bli påtvunget det. Alle får det som de vil, ingen plager andre og alle holder seg til reglene på det stedet de velger å gå! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja, dette var godt lesestoff. La meg nå se..

På min sønns skole var det ikke aktuelt med dusjing før 5. klasse, og selv da heter det seg at det er frivillig. Imidlertid kan foreldrene bestemme at ungene skal dusje, noe vi ble enige om på foreldremøte, dermed ble det verre for ungene å lure seg unna (det som foreldrene hadde bestemt).

Jeg gikk på videregående da guttungen var liten, og hadde han med i damegarderoben etter en gymtime da han var fire. Oooh, godtebutikk! :ler: (Han ble tidlig fascinert av undertøys-sidene i Ellos-katalogen for å si det sånn)

Han begynte å gå alene i herregarderoben da han var 6, tror jeg. Min største bekymring var at han ikke skulle få til alt, finne skapet, få med seg tingene (surrehode av massivt kaliber) osv. En vakt fulgte ham inn den første ganmgen, viste ham til skapet osv. Grei skuring.

At det kom til å være (nakne) mannfolk der plaget meg ikke nevneverdig mye, faktisk, jo flere jo bedre. Hvorfor? Vel, om èn person er tvilsom, er oddsene gode for at de øvrige ikke er det..

Og, om han ikke dusjet seg skikkelig, og stinket klor når han kom ut, så var det da bare å slenge ham i dusjen når vi kom hjem.

Endret av Starya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å føye til: Personlig tar jeg det ikke så tungt om mødre drar med seg litt større gutter i garderoben. Om de får varige traumer av å se fleskemagen min er det ikke mitt problem. :P

Jeg likte det imidlertid ikke spesielt godt da jeg var yngre. Og, hadde det kommet en 7-årig gutt inn i garderoben når jeg selv var 9-10, hadde det nok fått meg til å kvie meg for å gå å svømme flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte alltid dusjen, men det er kanskje forskjellig fra skole til skole?

Ungene i dag er ikke pålagt å dusje i det hele tatt, og unger begynner vanligvis ikke å dusje eter gymmen før i 4.klasse.. Underviser selv i gym...

Endret av Annie78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra barna er små er de nysgjerrige på begge kjønn.

Selv synes jeg det er greit og positivt at barna får

se begge kjønn og får et avslappet forhold til det

helt fra starten av. Jeg tror at barn som er ukjente

med det motsatte kjønn lettere havner opp i

problemer rundt kjønn og kropp senere.

Det jeg reagerer mest på i innleggene foran er hva

jeg opplever som voksne som speiler sin seksualitet

på barna. Å snakke om en 7 år gammel gutt som

en "ung mann" blir bare helt vilt og ganske skremmende.

La barna få lov til å være barn noen år til. Når

en 7 år gammel gutt titter på damene så er det

først og fremst nysgjerrighet, litt tillært kultur

og vanligvis ikke noe egen seksualitet. Trolig

har han hørt noe om sex og om seksuelle handlinger mellom

kjønnene og trolig har han fantasert noe om det. Men det er mere

som en nysgjerrig tilskuer til noe "mystisk" enn at han selv skal ta

del i og ha noe seksuell glede av det.

Barn begynner ikke å lage luktende svette før de kommer

i puberteten. Det viktige er at barna får gode vaner og lærer

seg å vaske seg seg/dusje i god tid før det. For barn

med vanlig utvikling er det tilstrekkelig at de lærer dette i

4 klasse.

Hva man føler i forhold til å være naken sammen med det motsatte

kjønn er i all hovedsak kulturelt bestemt. Miljøet forteller oss

hvem det er "flaut" å være naken sammen med og hvem

det ikke er "flaut" å være naken sammen med. Det forteller oss

også hvilke deler av kroppen som det er flaut å vise frem og hvilke

det ikke er flaut å vise frem. Det har vært så mange forskjellige

oppfatninger om dette rundt omkring i forskjellige land og til forskjellige tider

at det er tydelig at dette er kun kultur/mote

og ikke et naturlig innstinkt. Det man imidlertid ser er at en del når de kommer

i puberteten ønsker å skjule seg på grunn av usikkerhet for

egen kropp. Men de som ønsker å skjule seg ønsker å

gjøre det for alle også sitt eget kjønn. Men da kommer dagens

rådende kulturelle regler inn og sier at det "riktige" er man skal

skjule seg for det motsatte kjønn men at man må ta seg

sammen og tørre å være naken sammen med sitt eget kjønn.

Og slik blir det for de fleste.

Noen refererer til at det vil være flaut at to førsteklassinger av

motsatt kjønn møter hverandre nakne i dusjen og bruker dette

som et argument. Hvis det er flaut

så er det først og fremst kulturen/moten rundt (foreldrene?) som har lært

de opp til at dette er flaut. Og hvis dette medfører mobbing så

er det p.g.a. en intollerant kultur. Jeg mener at alle skal

kunne få velge sin kultur og sine regler men samtidig skal man

akseptere at andre har andre regler. Hvis barn får aksept

for å mobbe p.g.a. slike holdninger så tror jeg de heller ikke

vil være særlig tolerante når de treffer barn med andre

nakenkulturer f.eks. muslimske som er mye mer konservative

eller naturister som er mer liberale. Er det særlig ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klappe:

For øvrig ser det ut til at det kan bli slutt på dusjing i skolen, så lenge det selges mobiler med kamera..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

For øvrig ser det ut til at det kan bli slutt på dusjing i skolen, så lenge det selges mobiler med kamera..................

:ler: morsom generalisering gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det andre innlegget så vil jeg bare si at vi har en kultur i Norge, og den har vi bare. Det ER ikke vanlig med fellesdusjer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  morsom generalisering gitt

Ikke sant. Men jeg tipper det er mer ubehagelig å dusje sammen med guttenei klassen, og bli tatt bilde av i dusjen, enn det er å være med mamma i jentegarderoben som gutt på sju ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...