Gå til innhold

Ned 20 kg etter to svangerskap! 165 cm høy og startvekt på 85 kg


91ejnot

Anbefalte innlegg

81,2 kg💃🏼
Det har vært så kaldt og så dårlig vær denne uken, så jeg har ikke hatt noe annen aktivitet enn den ungene gir meg innendørs.

Forrige helg gikk jeg i null på kalori ut/inn, så har kun ligget i underskudd siden mandag og er derfor svært fornøyd med å i det heletatt ha gått ned!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kepaløk skrev (På 23.1.2021 den 23.44):

Godt jobba! Og å holde tritt med småunger er veldig mye mer bevegelse enn å bare sitte i sofaen! ;)

Tusen takk 😄

Helt klart! Jeg kjøpte meg aktivitetsklokke (polar ignite) som motivasjon når jeg starta i desember, og jeg har kun én eneste gang fått en påminnelse om at jeg har sittet for lenge i ro. Da lå babyen å sov oppå meg i ca halvannen time når eldstemann var i barnehagen😂 ellers så har jeg omtrent 10.000 skritt +/- på en vanlig dag, kun hjemme... Så barna er absolutt en god kilde til gratis aktivitet😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80,9 kg og bare ett kilo igjen på dette hersens 80-tallet! Ser frem til og er veldig motivert til å legge 80-tallet bak meg nå☺️

Uka har vært veldig rolig, jeg fikk trent for første gang siden lock down nå på mandag og jeg var SÅ støl til og med i går... Det er fortsatt farlig glatt og rundt -12 grader ute, så mandag var den eneste aktive dagen. Jeg begynner å ligge bakpå med podcast-episoder, så gleder meg til bedre trilletur-føre😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt 1. januar: 83,5 kg

Vekt 1. februar: 80,3 kg

Det er en vektnedgang på 3,2 kg i januar, noe jeg er greit fornøyd med med tanke på at jeg har spist litt av alt jeg har hatt lyst på når det har blitt servert - det er kun mengden jeg har «ofret». Jeg ammer trossalt, så jeg får vel litt drahjelp med det, men jeg vil ikke si at jeg raser ned. jeg spiser i snitt 1700 kcal per dag, jeg forbrenner i snitt 2400 kcal per dag i følge aktivitetsklokka PLUSS at ammingen skal gi meg ekstra 3-500 kcal forbrent. Med det regnestykket skulle jeg vel egentlig gått ned noe raskere, men hva vet vel jeg🤷🏼‍♀️


Jeg er uansett veldig nært første milepæl, nemlig 70-tallet. Klærne jeg kjøpte etter første graviditet begynner å sitte løsere, så det er vel bare 5-7 kg til jeg kan våge meg å prøve noen av klærne fra før jeg ble gravid (de klærne med stretch i, vel og merke) 😄

Dette er gøy, og jeg har ikke vært demotivert én eneste dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig er første milepæl nådd: 70-tallet på vekta og bmi under 30!

Dagens vekt: 79,3 kg 🎉

Denne uka har det vært veldig fascinerende å se svingningene på vekta som følge av sukker-/saltholdig mat.

Jeg har et gjennomsnitt på 1600 kcal per dag den siste uka, samtidig som jeg spiste kake både fredag, lørdag og søndag (3 dagers bursdagshelg i heimen), på tirsdag spiste vi grandiosa til kveldsmat så vekta på onsdag satt meg litt ut... Men på kvelden i går fikk jeg gått ordentlig på do for første gang siden forrige fredag og BOOM, i dag lyste 70-tallet til meg på vekta.

Så vannvekt kommer like fort som det slipper, og det synes jeg er en viktig erfaring å ha med seg☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg leste denne tråden da jeg selv ammet og slanket meg😊

kort oppsummert. To tette svangerskap, gikk opp rundt 30 kg. Gikk bare ned noen få kg etter fødselen, veldig skuffende akkurat det der. Jeg slet sånn med å gå ned i vekt, trente mye og gikk mye tur. For meg skjedde det noe da barnet begynte å spise mat. Da jeg kunne amme mindre var det som kroppen slappet av og mensen kom tilbake og kg raste av. Til jeg kom til et platå. Vet noen sier amming er slankende, for meg var det motsatt. Føltes som kroppen holdt på alt fett så lenge jeg ammet. blir jeg gravid igjen skal jeg absolutt passe litt bedre på å ikke gå så mye opp i vekt. Det var mye vanskeligere enn jeg trodde å gå ned. Er fortsatt ikke helt i mål, 8 kg unna målet mitt. Men 8 kg føles som ingenting når jeg hat veid 95 kg etter fødselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javasoft skrev (9 timer siden):

Skulle ønske jeg leste denne tråden da jeg selv ammet og slanket meg😊

kort oppsummert. To tette svangerskap, gikk opp rundt 30 kg. Gikk bare ned noen få kg etter fødselen, veldig skuffende akkurat det der. Jeg slet sånn med å gå ned i vekt, trente mye og gikk mye tur. For meg skjedde det noe da barnet begynte å spise mat. Da jeg kunne amme mindre var det som kroppen slappet av og mensen kom tilbake og kg raste av. Til jeg kom til et platå. Vet noen sier amming er slankende, for meg var det motsatt. Føltes som kroppen holdt på alt fett så lenge jeg ammet. blir jeg gravid igjen skal jeg absolutt passe litt bedre på å ikke gå så mye opp i vekt. Det var mye vanskeligere enn jeg trodde å gå ned. Er fortsatt ikke helt i mål, 8 kg unna målet mitt. Men 8 kg føles som ingenting når jeg hat veid 95 kg etter fødselen. 

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Jeg savner jo å høre fra andre som er i samme båt, fordi ammingen hjelper ikke meg heller ned i vekt. Hører jo om alle som raser ned uten å tenke over hva de spiser, men for min del så har jeg måtte kutte ut både melk og alle drikkbare kalorier for å holde meg mett innafor kaloribudsjettet...

Håper kanskje det løsner skikkelig når jeg ammer mindre, men tror også jeg må enda lenger ned på kaloriinntak når den tid kommer. 

Det er lett å angre på alle kiloene man gikk opp, men jeg har spist mye godsaker og elsket det, om ikke annet😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken har jeg også hatt et lite dropp i vekta, og jeg synes det er utrolig motiverende etter å ha følt at jeg veide mellom 80-83 kg i en eeevighet.

På mandag viste vekta 78,5 kg og i dag 78,3 kg - altså ned 1 kg på ei uke, så målet om 75kg til påske er visst ikke så hårete som jeg først trodde 😄

Endret av 91ejnot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vekt 1. februar: 80,3 kg

Vekt 1. mars: 77,5 kg

Veldig fornøyd med nedgangen i februar. Jeg har hatt et gjennomsnittlig inntak på 16-1700 kcal per dag, men jeg har også hatt utskeielser 3 av 4 helger.

Første helgen var det bursdagsfeiring med kaker fredag, lørdag og søndag.

Andre helgen var det morsdagskake og fastelavensboller.

Tredje helgen var det kaffebesøk med bakst og kaker på både lørdag og søndag, og jeg forsynte meg litt mer enn jeg har avtalt med meg selv🤷🏼‍♀️
Denne helgen gjorde meg skikkelig forstoppet, så på veiedagen nå fredag som var så veide jeg det samme som fredagen uka før. Når jeg fikk gått på toalettet på lørdag (første turen på 5-6 dager) og så veide meg på søndag så hadde jeg et skikkelig dropp i vekta igjen😂

Note to self: bakst og kaker smaker godt, men det er IKKE verdt å føle seg så dårlig og bli så forstoppet av det.

Nå er målet for mars å komme under 75 kg til påske 🤞🏼😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å begynne å ta mål av midje og hofter én gang per mnd fra nå av. Starter med de to punktene bare fordi det er enklere å huske hvor jeg tar målene. Rumpe og lår er der jeg samler mest fett, så kanskje jeg måler der også etterhvert 🤷🏼‍♀️

Hofter: 106 cm

Midje (rett over navelen): 88 cm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

76,7 kg 🥳 Veldig nær milepælen på -10 kg siden start.

Baby er 4 mnd og vi fullammer fortsatt, så jeg er fortsatt ikke på noe sultekur og det er så lett å gjennomføre atte hjelp!!! 

Jeg har allerede lagt bort et par bukser som var blitt alt for «slapsete» og for store! Alt samles i en pose og gis vekk når jeg husker å ta den med til en container.

Alle de gamle buksene (som jeg har våget å prøve) passer, noen er småtrang enda mens noen sitter perfekt. Jeg har fortsatt en eske med noen jeans uten særlig stretch, de venter jeg med å prøve til jeg ligger på rundt 70 kg!

Endret av 91ejnot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et innfall om å ta ned den esken med klær i str M, den som har stått på toppen av skapet siden jeg ble gravid i 2017. Og jeg er så glad!!! Alle bukser og alle skjørt passer🥳 det som er synd nå er jo korona, for når skal jeg egentlig kle meg i fine skjørt igjen!? Jeg må vel ha nye penklær når den tid kommer, for disse klærne er jo sikkert litt for store om 10 kilo.

Men guriland, dette var en gledelig boozt en tirsdag morgen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå er jeg inne i en periode jeg føler jeg «raser ned» uten at jeg egentlig er så veldig streng på hvor kaloriene kommer fra.

Jeg holder et snitt på rundt 1700 kcal per dag, men forrige helg var jeg over 2000 på både fredag og lørdag. Jeg tror jeg var oppe i rundt 2000 i går også, men jeg unnlot å logge fordi jeg spiste uhemmet av potetgullet og sjokoladen til mannen😂 jeg hadde spist 1350 kcal før jeg gikk løs på snopet, så jeg vil anta at jeg bikka vel over 2000 i går også.

Likevel har jeg gått ned rett i underkant av 1 kilo den siste uka, altså var jeg 75,9 kg i dag!

Jeg har jo blitt mye mer aktiv den siste mnd, jeg trener hardt 2 ganger i uka (crossfit) pluss alt mellom 1-4 trilleturer. Baby krever nok også mer energi gjennom ammingen nå, så jeg vil tro at ammingen hjelper meg veldig for tiden.

Jeg får bare nyte ammingen og de fordelene det har, så lenge det varer. Jeg koser meg i alle fall med god samvittighet de dagene det skjer at jeg hiver innpå, så får jeg heller skjerpe meg når vekta viser feil trend 🤷🏼‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi reiser på hytta i kveld, så jeg har tatt en månedsstatus i dag 🐣

Vekt 1. mars: 77,5 kg

Vekt 31. mars: 75,5 kg

Mål hofte: 102 cm (-4 cm)

Mål midje: 85 cm (-3 cm)

Mål lår: 62 cm (første måling)

Nå er det påskeferie, og jeg akter å kose meg. Målet er å gå i null kalorimessig, i bestefall i minus, men jeg skal ikke ha dårlig samvittighet for noe som helst. Hvis jeg føler meg dårlig i kroppen av dårlige valg, så skal jeg ikke gjenta det gjennom hele påsken! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rapporten fra «vi som skal ned i vekt før sommer 2021», jeg oppdaterer her inne i takt med den tråden ☺️

Startvekt fra tidligere: 85 kg (1. desember 2020)
Høyde: 165 cm 

Startvekt for denne tråden: 75,7 kg (27. mars)
Mål før sommeren: 68 kg


April 2021
02. april (0) -Påskeferie-
09. april (1) 74,7 kg (-1 kg)
16. april (2) 74,3 kg (-0,4 kg)
23. april (3) 73,5 kg (-0,8 kg)
30. april (4) 73,2 kg (-0,3 kg)

Mai 2021
07. mai (5) 72,7 kg (-0,5 kg)
14. mai (6) 71,7 kg (-1 kg)
21. 
mai (7) 71,4 kg (-0,3 kg)
28. mai (8) -- kg (-kg)

Juni 2021
04. juni (09) 70,9 kg (-0,5 kg)
11. juni (10) 70,2 kg (-0,7 kg)
18. 
juni (11) -- kg (-kg)
25
. juni (12) -- kg (-kg)

Total vektnedgang: 14,8 kg siden desember

Endret av 91ejnot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dagens vekt: 74,7 kg, og jeg har offisielt gått ned rett over 10 kg siden start i desember🥳

Påsken bød på masse kos! Jeg talte ikke kalorier fra onsdag til og med søndag, og det var både kake, pølser, smågodt og masse god mat til både frokost, lunsj og middag! MEN, i motsetning til tidligere så har jeg forsynt meg mindre av alt, stoppet å spise når jeg er mett, og alltid startet dagen med vanlig mat.

Jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned denne uken uten å ha talt kalorier, og ikke minst med tanke på at det var så dårlig vær og mye stillesitting på hytta gjennom hele uka. Hurra for meg 💪🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk du skal spise det du klarer å trene bort osv, spis omtrent hva du vil - unngå sukker/ karbohydrater . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marai skrev (På 9.4.2021 den 13.24):

Husk du skal spise det du klarer å trene bort osv, spis omtrent hva du vil - unngå sukker/ karbohydrater . 

Hei,

jeg har ikke sett denne kommentaren før nå☺️ Takk for ditt synspunkt!

Det som funker for meg er å ikke ha noe som helst nei-mat. Jeg vil ikke unngå sukker og karbohydrater, for meg så handler det heller om mengden. Jeg har også et såpass høyt kaloribudsjett, så jeg holder meg god og mett, og hvis jeg ikke føler sult så spiser jeg heller ikke det jeg har trent bort. Er jeg sulten derimot, så spiser jeg.

Noen dager spiser jeg under 1500 kcal, mens andre dager kan jeg ligge på rett over 2000 kcal. Hvis vekten går sakte ned over en liten periode så vet jeg at jeg må roe litt ned på kosen noen dager, så rikker det på seg igjen. 

Det hele handler ikke om «diett» for meg, det handler om å spise slik jeg ønsker å spise resten av livet uten å være overvektig. Derfor er det kun mengde (altså kaloritelling) som har funket for min del! Jeg har snart holdt på et halvt år uten å miste motet. Med lavkarbo, periodisk faste, ja-mat/nei-mat, online life change osv. så har jeg maks holdt ut et par måneder før jeg har gått på en gigasmell og bestemt meg for at «mat er livet og livet er mat» 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

5 mnd med kaloritelling, og jeg føler jeg har funnet den metoden som funker for meg. Jeg går ned jevnt og trutt, jeg kan spise alt jeg har lyst på, noen ganger spiser jeg for mye og andre ganger spiser jeg mindre. Nedgangen har enda ikke stoppet opp, så da fortsetter jeg med det 😄

Vekt 1. april: 75,5 kg

Vekt 1. mai: 73,2 kg

Mål hofte: 100 cm (-6 cm totalt siden 1. mars)

Mål midje: 82 cm (-6 cm totalt)

Mål lår: 60 cm (-2 cm totalt siden 1. april)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...