Gå til innhold

Ned 20 kg etter to svangerskap! 165 cm høy og startvekt på 85 kg


91ejnot

Anbefalte innlegg

Dagens vekt: 84,8 kg 🙄

Dagens kaloriinntak: 1650 kcal

Dagens aktivitet: 2,5 km trilletur og mye byssing

Var alene med barna i helgen, noe som mildt sagt ble hektisk. Prøvde å aktivisere 2 åringen med baking, og på lørdag gikk det ned noen kakemenn i mellom noen halvhjertede forsøk på fornuftige matvalg. Endte med omlag 2200 kcal på lørdag og 1900 kcal på søndag, så med tanke på at jeg ikke har fått vært på do siden lørdag morgen så er kanskje ikke dagens vekt helt borti natta🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens vekt: 84,4 kg 🥳

Dagens kaloriinntak: 1640 kcal

Dagens aktivitet: i den grad byssing og husarbeid kan kalles aktivitet 😆

Jeg anser kakemennene fra helga som ute av systemet, og dermed er jeg veldig motivert for gode matvalg denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å begrense veiing til én gang i uken, da naturlige svingninger kan gi og ta noen hundre gram fra dag til dag - som jeg personlig har syns har vært demotiverende og noen ganger ødeleggende for motivasjonen. Veiing x 1 per uke gir et tydeligere bilde.

Lykke til 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumsa skrev (9 minutter siden):

Jeg vil anbefale å begrense veiing til én gang i uken, da naturlige svingninger kan gi og ta noen hundre gram fra dag til dag - som jeg personlig har syns har vært demotiverende og noen ganger ødeleggende for motivasjonen. Veiing x 1 per uke gir et tydeligere bilde.

Lykke til 😊

Tusen takk☺️
Jeg har en «smartvekt», så alle innveiinger overføres direkte til en app og det lages en graf som jeg synes er motiverende å se på. Denne appen overfører i tillegg direkte til MyFitnessPal hvor jeg logger kaloriene, så jeg liker helheten i måten jeg gjør det på.

Jeg er skrudd sammen slik at hvis jeg skal veie meg en spesifikk dag hver uke, så går jeg å gruer meg til denne dagen fordi jeg ikke vet hvordan jeg ligger an. Jeg sliter veldig med magen og kan fort gå 3-5 dager uten å ha gjort «det store» på do, og dette ville også ha påvirket meg veldig på bare én veiedag i uka.

En annen ting er at jeg har godt av å lære meg å akseptere disse daglige svingningene på +/- 500 gram, og så lenge grafen over tid går nedover så føler jeg at jeg har kontroll😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne grafen viser vektnedgang fra 9. november (et par dager etter fødsel). den første uka raste jeg ned i vekt, naturligvis, men selv med et par svingninger opp og ned enkelte dager så finner jeg det veldig motiverende å veie meg daglig ettersom jeg kan sette det i sammenheng med inntak (mye salt, mye søtt eller rett og slett resultatet av min trege mage).

61DE2A38-BB9B-49A3-914A-2EB52FAF936D.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (19 timer siden):

Tusen takk☺️
Jeg har en «smartvekt», så alle innveiinger overføres direkte til en app og det lages en graf som jeg synes er motiverende å se på. Denne appen overfører i tillegg direkte til MyFitnessPal hvor jeg logger kaloriene, så jeg liker helheten i måten jeg gjør det på.

Jeg er skrudd sammen slik at hvis jeg skal veie meg en spesifikk dag hver uke, så går jeg å gruer meg til denne dagen fordi jeg ikke vet hvordan jeg ligger an. Jeg sliter veldig med magen og kan fort gå 3-5 dager uten å ha gjort «det store» på do, og dette ville også ha påvirket meg veldig på bare én veiedag i uka.

En annen ting er at jeg har godt av å lære meg å akseptere disse daglige svingningene på +/- 500 gram, og så lenge grafen over tid går nedover så føler jeg at jeg har kontroll😅

Hei :) 
Jeg følger med deg i tråden og jeg er enig med deg :) 
Jeg veier meg hver dag og ser på gjennomsnittsvekten per uke. Da er det lett å se at vekten går nedover over tid.

Jeg føler det gir meg bedre motivasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mummimamman skrev (4 timer siden):

Hei :) 
Jeg følger med deg i tråden og jeg er enig med deg :) 
Jeg veier meg hver dag og ser på gjennomsnittsvekten per uke. Da er det lett å se at vekten går nedover over tid.

Jeg føler det gir meg bedre motivasjon :) 

Takk for at du deler, og takk for at du følger😄 

Hvilke mål har du satt deg?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 84,4 kg

Dagens kaloriinntak: 1860 kcal

Dagens aktivitet: 2,5 km trilletur

I dag var første trilletur uten låsning i bekkenet, og håper at det betyr at de øvelsene jeg gjør på gulvet hjemme har effekt🤞🏼 Har utsatt time hos kiropraktor til etter jul, men kanskje det går seg til av seg selv før den tid. Neste trilletur skal jeg prøve meg på dobbel distanse i alle fall😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (14 timer siden):

Takk for at du deler, og takk for at du følger😄 

Hvilke mål har du satt deg?☺️

Min største motivasjon med vektnedgangen er å ha en sunn og sterk kropp, så akkurat hva jeg havner på vektmessig er ikke det viktigste, men langsiktig mål er å ha en vekt rundt 60 kg tenker jeg. Jeg er 165 høy :) 
Jeg har stort sett vært normalvektig, unntatt to perioder i livet, den første da jeg fikk barn (bikket 90 kg i første svangerskap 😅) og nå de siste 3-4 årene (pga sykdom).
Delmålet til jul er å komme ned på normaltvektig BMI, men vi får se om jeg klarer det. Begynner å bli travelt nå😅 Uansett er jeg klar for å brette opp armene på nyåret igjen 💪
Heia oss 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mummimamman skrev (8 timer siden):

Min største motivasjon med vektnedgangen er å ha en sunn og sterk kropp, så akkurat hva jeg havner på vektmessig er ikke det viktigste, men langsiktig mål er å ha en vekt rundt 60 kg tenker jeg. Jeg er 165 høy :) 
Jeg har stort sett vært normalvektig, unntatt to perioder i livet, den første da jeg fikk barn (bikket 90 kg i første svangerskap 😅) og nå de siste 3-4 årene (pga sykdom).
Delmålet til jul er å komme ned på normaltvektig BMI, men vi får se om jeg klarer det. Begynner å bli travelt nå😅 Uansett er jeg klar for å brette opp armene på nyåret igjen 💪
Heia oss 😄 

Sunne og viktige mål, mye av det samme gjelder for meg: sunn og sterk kropp, og ikke minst normalvektig. Jeg vil også at det skal være rom for naturlige svingninger på vekta (feks i forbindelse med syklusen) uten at jeg vipper over i «overvekt» 😅

Heia oss💪🏼💪🏼😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 83,8 kg 💃🏼
Dagens kaloriinntak: 1870 kcal

Har hatt en hektisk dag, og det føles ut som at jeg først nå fikk tid til å sette meg ned og puste... Jeg har bare vært på posten, innom noen butikker og et kort kaffebesøk i formiddag, pluss at jeg var alene med begge barna + bonussønnen i hele ettermiddag. Uten barn og baby hadde det sikkert vært verdens roligste dag😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuh! Helgene med en bonus på 8 år, en 2 åring og baby er mildt sagt hektisk!

jeg har spist mye rask mat i helga, lå på ca 2000 kcal både lørdag og søndag, og jeg merker at kroppen (les: fotene) holder ekstra vann i dag😅

Dagens vekt: 84,2 kg

Dagens kaloriinntak: 1550 kcal (jeg føler meg alltid ekstra mett på mandager når jeg har «fråtset» hele helga)

Dagens aktivitet: 3,5 km trilletur. Etter ca 3 km låste bekkenet seg skikkelig, og jeg fikk akkurat såvidt haltet meg hjem igjen... blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på 6 ukers kontroll hos legen, og jeg fikk samtidig forhørt meg litt mer rundt trygg vektnedgang i ammeperioden. Jeg skjønner jo at jeg ikke kan sette meg selv i hard diett og «rase ned», men det er vanskelig å akseptere at vekten går såpass trått nedover samtidig som jeg ikke klarer på 1850 kcal på en vanlig dag med god, sunn mat uten snacks eller julekaker🤪

I morgest viste vekta 84 kg, og snittet mitt har vært ganske nøyaktig på 1850 kcal de siste ukene... Kanskje løsner det når jeg klarer å øke intensitet på trilleturene, og når jeg kan gjenoppta hardere trening.

Men jeg blir nå å prøve å legge meg på ca 1700 kcal per dag fremover. Jeg er jo redd for å miste melkeproduksjonen, og ikke minst disse miljøgiftene som det snakkes om rundt slanking og amming 🙄

Er det noen som leser her inne som har erfaring med slanking og amming? Gjerne suksess-historier🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en statusoppdatering siden desember og livet skjer, den daglige oppdateringen jeg planla for meg selv var litt vel ambisiøs 😅

Dagens vekt: 83,5 kg 

Forrige uke klarte jeg meg veldig fint både kalori- og aktivitetsmessig mandag til og med torsdag, men med sykt barn og tidvis gressenke på tampen av uka så gikk jeg fullstendig bananas på julebakst og godteri i helga (fredag, lørdag OG søndag - halve uka der altså). På lørdag slukte jeg en hel pose julemarsipan... Aner dere hvor mange kalorier det utgjør på toppen av et «normalt» inntak?😆 ikke rart jeg er overvektig, når det er sånn jeg har holdt på litt for ofte. Godt å se svart på hvitt hvor ufornuftig det er, og jeg kjenner veldig på at jeg virkelig ikke vil ha slike raptus-episoder i godteposen. Slike episoder skjer kun når jeg er alene. 
Må lære meg å spise bittelitt godt og være fornøyd med det!

Jeg gir meg litt slakk nå i julehelga, alt skal telles - men jeg skal kose meg uansett!

God jul 🎄♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Årets første dag! Godt nytt år 🎉

Dagens vekt viste 83,5 kg, og med tanke på at jeg så og si ikke har talt kalorier de siste 2 ukene så er jeg veldig stolt over å ha klart å vedlikeholde vekten selv med masse snop og god mat over flere dager 😄 

Jeg gikk bare ned 1,5 kg totalt i desember... Nå går jeg inn i 2021 med masse motivasjon til å gå ned (forhåpentligvis) 20 kg i løpet av året 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag hadde jeg en sånn skikkelig kjip «siste dag med kos»-fråtsing. Totalt unødvendig ettersom jeg ikke skal slutte med noe annet enn overspising🤷🏼‍♀️
På søndag veide jeg 83,9kg, og i dag veide jeg 83,3 kg. Fascinerende fordi jeg merka at kroppen kvitta seg med mye væske gjennom hele gårdagen.

Nå har jeg for første gang meldt meg inn i en sånn «vi som skal ned i vekt før xxx»-tråd, hvor vekt skal logges hver fredag - så jeg tror jeg blir å oppdatere dagboken med fremgangen jeg noterer i den tråden, eventuelt oftere hvis jeg finner det for godt☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Apropos det at jeg merka at kroppen kvitta seg med væske. I dag viste vekta 83,1 kg 🥳 jeg slipper helt klart vannvekt fra julens kosthold nå, men det gir meg likevel et slags kick til å virkelig være fokusert på å spise riktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at jeg oppdaterer her hver fredag med samme skjemaet som i den fellestråden.
 

Startvekt fra tidligere: 85.0 kg
Høyde: 165 cm 

Startvekt for denne tråden: 83,5 kg
Mål før påsken: 75 kg


Januar 2021
08. januar (0) 82,6 kg
15. januar (1) 81,9 kg (- 0,7 kg)
22. januar (2) 81,2 kg (- 0,7 kg)
29. januar (3) 80,9 kg (- 0,3 kg)

Februar 2021
05. februar (4) 80,3 kg (- 0,6 kg)
12. februar (5) 79,3 kg (- 1 kg)
19. februar (6) 78,2 kg (- 1,1 kg)
26. 
februar (7) 78,2 kg (- 0 kg)

Mars 2021
05. mars (8) 77,4 kg (- 0,8 kg)
12. mars (09) 76,7 kg (- 0,7 kg)
19. mars (10) 75,9 kg (- 0,8 kg)
26. 
mars (11) 75,7 kg (- 0,2 kg)

Endret av 91ejnot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag viste vekta 82,2 kg og det betyr at jeg har allerede gått ned nesten 1,5 kg siden 1. januar!

Jeg har holdt meg på et ukentlig gjennomsnitt på 1700 kcal, og aktivitetsklokka viser et gjennomsnitt på ca 2500 kcal forbrent hver dag. Det kan jeg takke barna mine for😂 har bare vært på 4-5 trilleturer på ca 45 minutter hittil i januar, så det er gøy å tenke på at når jeg kommer ordentlig i gang med trening så kan jeg forbrenne ganske mye mer!

I helga spiste jeg popkorn både fredag og lørdag (totalt 75 gr) og et kakestykke hos svigermor på søndag, uten at det påvirker vekta negativt. Det beviser at man faktisk kan spise alt, men med måte😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 81,8 kg i dag morgest (81,9 kg i går, som ble «rapportert» til gruppa vi som skal ned i vekt før påske) 🥳

Det går sakte men sikkert nedover, perfekt tempo med tanke på ammingen, og jeg begynner å få kommentarer fra de rundt meg at det vises i ansiktet😅 Det er gøy!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...