Gå til innhold

Ned 20 kg etter to svangerskap! 165 cm høy og startvekt på 85 kg


91ejnot

Anbefalte innlegg

Jeg fødte mitt 2. (og siste) barn for ca 4 uker siden, og nå starter veien tilbake til en sunn vekt for meg som mamma.

 

Jeg er 165 cm høy og skal ned 20 kg.

Jeg blir 30 år sensommeren 2021, og jeg ønsker å nå målet slik at jeg kan starte 30 årene som normalvektig 😁

 

Litt bakgrunnshistorie:

Jeg har alltid hatt et «alt eller ingenting»-forhold til mat og spesielt godteri. 

Før familielivet trente jeg helst 5 ganger per uke, og hadde et litt tvangsmessig forhold til ukentlig aktivitetsnivå.

Vekten min har derfor svingt veldig fra 70kg +/- 5 kg i hele mitt voksne liv, helt frem til første graviditet i 2017/2018. Derfra gikk vekta bare oppover i takt med mitt tankesett «jeg unner meg dette fordi...»

 

Alt = nå har jeg spist en sjokoladetwist i dag, så da kan jeg spise hele posen siden alt uansett er ødelagt. Fortsetter slik dagen etterpå og dagen etter der, og «starter på nytt på mandag».

 

Ingenting = følger strenge dietter med ja/nei-mat, gjerne i regi av ulike nettkurs. Holder ut i alt fra 4-12 uker før jeg er så sulten at jeg går over i modus «alt skal spises, mat er livet og livet er mat»

 

Første graviditet så bikket jeg 100kg i uke 36 av svangerskapet, denne vekten ga meg et sammenbrudd hos jordmora og jeg nektet å veie meg mer etter dette.

Jeg gikk ned til 80 kg frem til mitt eget bryllup sommeren 2019, men etter bryllupet sluttet jeg å veie meg og ga meg selv en pause med dette sort-hvitt tankesettet rundt diett.

Neste gang jeg veide meg var vel i mars/april 2020, da var jeg på 12 ukers kontroll hos legen i forbindelse med min andre graviditet. 88 kg!! 

 

Her starter egentlig reisen min.

Jeg innså at denne graviditeten må jeg virkelig ta grep for å forhindre samme vektøkning, så i samråd med legen la vi opp en plan på matinntak.

Kostholdsrådene for gravide «spis sunt og variert, velg grove alternativ, en ekstra brødskive og litt melk» etc. blir for vagt for meg, så jeg forlangte at vi fant et kaloribudsjett for meg som gravid slik at jeg kan spise akkurat hva jeg vil innenfor dette budsjettet - og samtidig være en «god» rugemaskin.

 

Budsjettet mitt ble 1850 kcal i gjennomsnitt per dag, men spis mer hvis du er ekstra sulten!

Jeg begynte å logge alt i MyFitnessPal, og jeg lærte fort at en hel sjokoladeplate ikke gjorde meg mett nok til å holde meg innenfor budsjettet. En stor milepæl for meg er at jeg faktisk har lært at «bare» 3 ruter sjokolade er veldig tilfredsstillende det også!

Jeg hadde dager jeg spiste opp til 2500 kcal fordi jeg hadde skikkelig ulvehunger, men jeg valgte ofte mye sunnere alternativ sammenlignet med første graviditet.

 

Resultatet var en vektoppgang på 8 kg, altså innenfor det som er anbefalt vektøkning med min BMI (5-9 kg er anbefalingen). VELDIG fornøyd med egen innsats, og det beste av alt: jeg har ikke hatt noe som heter ja eller nei-mat!

 

Nå veier jeg 85 kg (4 uker siden fødsel), og målet er altså å nå 65 kg innen sensommeren 2021.

 

Jeg fullammer og planlegger å gjøre det frem til introduksjon av fast føde om ca 5 mnd, så kaloribudsjettet er fortsatt 1850 kcal i gjennomsnitt per dag. 

 

Denne dagboken er først og fremst for meg selv, men jeg oppretter den også fordi jeg selv har funnet masse inspirasjon i de andre dagbøkene her inne, i tillegg til at jeg har savnet litt mer konkrete dagbøker og andres erfaringer rundt vektkontroll i graviditet og under ammeperioden.

 

Jeg opplever det litt som «fy fy» med kaloritelling i denne fasen av livet, men mitt kaloribudsjett er altså lagt i samråd med lege. Jeg er også veldig opptatt av å få i meg det jeg trenger av næringsstoffer, nettopp fordi det jeg spiser også er næringen til barnet mitt.

 

Men igjen: denne dagboken er for meg selv, fordi jeg ikke ønsker å belemre min familie og omgangskrets med mitt daglige fokus på kaloriinntak og vektnedgang 😅

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har jeg lært meg ved å telle kalorier uten ja/nei-mat?

•Stoppe å spise når jeg er mett selvom maten er nydelig, det er garantert ikke siste gang vi spiser taco på en fredag. Tidligere har jeg kunne spise feks taco som om det er mitt siste måltid, men det føles mye bedre å stoppe inntaket før det begynner å gjøre vondt fordi man er så stappmett.

•Forsyne meg av kaffegodt med god samvittighet, men det går fint å spise bare én bit/ett stykke av det som serveres. Det kommer mer enn flere anledninger hvor det serveres kaker liksom.

•Si nei til kaffegodt hvis jeg faktisk ikke har lyst på.

•Godteri både fredag, lørdag og søndag (vi snakker mengder) utgjør utrolig mange tomme kalorier!

•Hverken bakst, is eller sjokolade er farlig selvom det er tirsdag. Det går altså helt fint å spise 3 ruter sjokolade midt i uka (men hele sjokoladeplata er kanskje ikke like lurt).

•Man kan ha sjokolade i skapet uten å ta en bit hver gang man passerer kjøkkenet. 
 

•Det gir meg ingenting å drikke kalorier, ikke mer enn nødvendig i alle fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned mye i vekt etter to svangerskap og jeg telte ikke kalorier før jeg var ca 10 kilo unna startvekt og ting begynte å gå veldig sakte. 

Jeg fikk sjokk da jeg startet med kaloritelling rett og slett, av hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer, så fikk mange aha-opplevelser, som feks hvor mye det er i nøtter. Men jeg ble litt mer bevisst etter dette og nå er jeg tilbake til å ikke telle, men høre mer på hva kroppen sier. Og for min del så er det noen dager jeg trenger et mellommåltid mellom frokost og lunsj feks, andre dager ikke. Og da jeg telte kalorier så fulgte jeg det slavisk uansett om jeg var sulten eller ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Jeg er på samme reise som deg, etter tre barn og dundre på hundre. Nå er jeg 85kg og skal ned til 72.  Satser på å nå målet til sommeren. Jeg har variert med diett. Bruker MyFitnessPal og nå er jeg over på 16/8 dietten for å se om jeg får starta nedgangen igjen etter jeg nådde et platå i oktober. (Har stått stille på 85 i hele november) 

Stå på💪🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Helt ny på forum. Skulle svare RockOn, men svaret kom som et eget innlegg først... svaret mitt ligger nå på rett plass 😅

Endret av 91ejnot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockOn skrev (8 minutter siden):

Jeg har gått ned mye i vekt etter to svangerskap og jeg telte ikke kalorier før jeg var ca 10 kilo unna startvekt og ting begynte å gå veldig sakte. 

Jeg fikk sjokk da jeg startet med kaloritelling rett og slett, av hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer, så fikk mange aha-opplevelser, som feks hvor mye det er i nøtter. Men jeg ble litt mer bevisst etter dette og nå er jeg tilbake til å ikke telle, men høre mer på hva kroppen sier. Og for min del så er det noen dager jeg trenger et mellommåltid mellom frokost og lunsj feks, andre dager ikke. Og da jeg telte kalorier så fulgte jeg det slavisk uansett om jeg var sulten eller ikke. 

Samme her! Jeg har alltid trodd at mitt inntak har vært innenfor normalen, og jeg har nærmest ikke skjønt hvorfor jeg har gått så mye opp i vekt. Når jeg begynte å loggføre alt, rubbel og bit, så innså jeg hvor utrolig lett det er å spise feks 3000 kcal uten å føle at man har overspist. 
Det har absolutt økt min bevissthet rundt porsjonsstørrelser og småspising mellom måltider.

 

Jeg prøver å lære meg intuitiv spising, og jeg er derfor ikke helt rigid på 1850 kcal hver eneste dag. Noen dager spiser jeg 1600 kcal og andre dager spiser jeg 2100 kcal alt etter hvor sulten jeg er gjennom dagen, men jeg passer på at jeg ligger sånn ca på gjennomsnittet 1850 kcal gjennom uka.
 

Har du nått målet ditt?☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

atropos skrev (5 minutter siden):

Lykke til! Jeg er på samme reise som deg, etter tre barn og dundre på hundre. Nå er jeg 85kg og skal ned til 72.  Satser på å nå målet til sommeren. Jeg har variert med diett. Bruker MyFitnessPal og nå er jeg over på 16/8 dietten for å se om jeg får starta nedgangen igjen etter jeg nådde et platå i oktober. (Har stått stille på 85 i hele november) 

Stå på💪🏼

Dundre på hundre, slik omtalte jeg også meg selv😂 men huff, så nedlatende vi er mot oss selv når vi sier sånt...

Veldig motiverende å høre at flere er på samme reise, det gir i alle fall meg en ekstra boost og følelsen av å ikke være helt alene om å ha litt for mye «dødvekt» på kroppen.

Stå på, selv💪🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske likt utgangspunkt, du og jeg. Gikk fra 67 kg til 90 kg under første graviditet, så gikk ned til 80. Ble gravid igjen, fire år senere, og gikk opp igjen til 90 kg. Er også 165 cm. Er 33 år da  Har slitt med vekta helt siden den gang. 

Når vekta bikka 84 kilo nå i april, begynte jeg med en ny livsstil for å komme ned til sunn vekt. Les gjerne dagboka mi; "Veien min ned i vekt, en personlig reise". 

Dette klarer du 😃💪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi1987 skrev (1 minutt siden):

Vi har ganske likt utgangspunkt, du og jeg. Gikk fra 67 kg til 90 kg under første graviditet, så gikk ned til 80. Ble gravid igjen, fire år senere, og gikk opp igjen til 90 kg. Er også 165 cm. Er 33 år da  Har slitt med vekta helt siden den gang. 

Når vekta bikka 84 kilo nå i april, begynte jeg med en ny livsstil for å komme ned til sunn vekt. Les gjerne dagboka mi; "Veien min ned i vekt, en personlig reise". 

Dette klarer du 😃💪

Så gøy at du skrev! Jeg leste gjennom hele dagboka di i går, pluss noen andre, og det var slik jeg kom inn på ideen om å ha min egen dagbok.

Veldig inspirerende å se hvor raskt du har kommet deg ned til der du er nå, med samme «filosofi» som jeg har. Det er så fint å se at det ikke trenger å ta 3 år med lavkarbo eller annen streng diett. Og hvorfor har man bare ikke tatt tak i problemet tidligere, når det faktisk er så «lett»?

Tusen takk, for både kommentaren og motivasjonen😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (3 minutter siden):

Så gøy at du skrev! Jeg leste gjennom hele dagboka di i går, pluss noen andre, og det var slik jeg kom inn på ideen om å ha min egen dagbok.

Veldig inspirerende å se hvor raskt du har kommet deg ned til der du er nå, med samme «filosofi» som jeg har. Det er så fint å se at det ikke trenger å ta 3 år med lavkarbo eller annen streng diett. Og hvorfor har man bare ikke tatt tak i problemet tidligere, når det faktisk er så «lett»?

Tusen takk, for både kommentaren og motivasjonen😁

Så koselig at du har lest boka mi 😃 begynte på boka mest for min egen del, men ekstra kult hvis den er til inspirasjon for andre i tillegg 🤩 

Ja, det er faktisk så "lett" 😅 skjønner ikke hva som tok meg så lang tid å starte 🙊 er 2 kg unna normalvekt,og det på 6 mnd! Jeg hadde nok ikke orka å holde på motivasjonen over flere år nei, haha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (1 time siden):

 

Samme her! Jeg har alltid trodd at mitt inntak har vært innenfor normalen, og jeg har nærmest ikke skjønt hvorfor jeg har gått så mye opp i vekt. Når jeg begynte å loggføre alt, rubbel og bit, så innså jeg hvor utrolig lett det er å spise feks 3000 kcal uten å føle at man har overspist. 
Det har absolutt økt min bevissthet rundt porsjonsstørrelser og småspising mellom måltider.

 

Jeg prøver å lære meg intuitiv spising, og jeg er derfor ikke helt rigid på 1850 kcal hver eneste dag. Noen dager spiser jeg 1600 kcal og andre dager spiser jeg 2100 kcal alt etter hvor sulten jeg er gjennom dagen, men jeg passer på at jeg ligger sånn ca på gjennomsnittet 1850 kcal gjennom uka.
 

Har du nått målet ditt?☺️

Nei, jeg gikk på en smell like før koronaen, og så kom koronaen i tillegg så da var det mange unnskyldninger på en gang 🙄 Det er etter det jeg har jobbet ganske hardt med det mentale, og jobbe med en løsning som fungerer for meg. For det er så veldig fort gjort å havne i samme mønster som tideligere og særlig da livet butter litt i mot, og da måtte jeg ta tak i hovedproblemet og det er tankegangen. 

Så jeg gikk opp noe (aner ikke da jeg ikke veide meg), men jeg tok grep for et par måneder siden og da jeg veide meg før helga så er jeg fortsatt 10 kg unna målet. Men denne gangen skal jeg ikke stresse med de siste kiloene som jeg gjorde sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett svangerskap og 71kg. 29 år. 
Men opprinnelige vekta mi var 63kg (168cm)

I tillegg til at jeg ikke får plass i klærne mine lenger er kroppen stiv, sliten og tung. Jeg elsker sjokolade og is og sliter med å spise regelmessig igjennom dagen og å drikke nok. 
 

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med full jobb, småbarn og studier.. 

Men det gjorde godt å se at jeg ikke er alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockOn skrev (1 time siden):

Nei, jeg gikk på en smell like før koronaen, og så kom koronaen i tillegg så da var det mange unnskyldninger på en gang 🙄 Det er etter det jeg har jobbet ganske hardt med det mentale, og jobbe med en løsning som fungerer for meg. For det er så veldig fort gjort å havne i samme mønster som tideligere og særlig da livet butter litt i mot, og da måtte jeg ta tak i hovedproblemet og det er tankegangen. 

Så jeg gikk opp noe (aner ikke da jeg ikke veide meg), men jeg tok grep for et par måneder siden og da jeg veide meg før helga så er jeg fortsatt 10 kg unna målet. Men denne gangen skal jeg ikke stresse med de siste kiloene som jeg gjorde sist. 

Jeg er fryktelig redd for, men også bevisst mine gamle vaner. Derfor tror jeg det er så viktig å ikke nekte seg noe som helst i prosessen, og ikke kalle alt utenom planen for en smell. Livet skjer, og det vil det alltid gjøre☺️
 

jeg heier på deg! Jeg selv gleder meg til å si at jeg bare har de siste 10 kg igjen, for jeg synes ikke 10 kg høres såå mye ut. Dette klarer du, i ditt tempo💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yoshi1987 skrev (2 timer siden):

Så koselig at du har lest boka mi 😃 begynte på boka mest for min egen del, men ekstra kult hvis den er til inspirasjon for andre i tillegg 🤩 

Ja, det er faktisk så "lett" 😅 skjønner ikke hva som tok meg så lang tid å starte 🙊 er 2 kg unna normalvekt,og det på 6 mnd! Jeg hadde nok ikke orka å holde på motivasjonen over flere år nei, haha! 

Utrolig bra jobba, altså🤩

Gleder meg sånn til å være nært normalvektig! Jeg ser ikke på meg selv som gigantisk, men i følge BMI så er jeg jo i kategorien fedme, og det skremmer meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (2 minutter siden):

Jeg er fryktelig redd for, men også bevisst mine gamle vaner. Derfor tror jeg det er så viktig å ikke nekte seg noe som helst i prosessen, og ikke kalle alt utenom planen for en smell. Livet skjer, og det vil det alltid gjøre☺️
 

jeg heier på deg! Jeg selv gleder meg til å si at jeg bare har de siste 10 kg igjen, for jeg synes ikke 10 kg høres såå mye ut. Dette klarer du, i ditt tempo💪🏼

Smellen var ikke at jeg havnet i samme mønsteret med mat, men psykisk og fysisk smell. Og at jeg derfor havnet tilbake i gamle mønster. 

Ikke for det, når man har havnet tilbake i samme mønster i mange måneder så kan man vel trygt kalle det en smell 🙈

Men kaller ikke en helg med fråtsing for en smell feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasellen skrev (44 minutter siden):

Ett svangerskap og 71kg. 29 år. 
Men opprinnelige vekta mi var 63kg (168cm)

I tillegg til at jeg ikke får plass i klærne mine lenger er kroppen stiv, sliten og tung. Jeg elsker sjokolade og is og sliter med å spise regelmessig igjennom dagen og å drikke nok. 
 

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne med full jobb, småbarn og studier.. 

Men det gjorde godt å se at jeg ikke er alene

Det er alltid godt å lese at det er flere, og kanskje ekstra motiverende når flere også jobber med samme problematikken rundt mat, eller snacks da.

Småbarnslivet er tøft, og det er altfor lett å ty til lettvindt mat og en sjokolade i farta - men tenk hvor mye mer overskudd vi får med litt mindre vekt og riktig energi fra maten!

8 kg er ikke mye i det store bildet, bare ikke stress med at de må være borte innen altfor kort tid. Begynn med små justeringer i kosten, ikke gap over alle forandringer med én gang☺️

Heia oss💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

91ejnot skrev (3 timer siden):

Hva har jeg lært meg ved å telle kalorier uten ja/nei-mat?

•Stoppe å spise når jeg er mett selvom maten er nydelig, det er garantert ikke siste gang vi spiser taco på en fredag. Tidligere har jeg kunne spise feks taco som om det er mitt siste måltid, men det føles mye bedre å stoppe inntaket før det begynner å gjøre vondt fordi man er så stappmett.

•Forsyne meg av kaffegodt med god samvittighet, men det går fint å spise bare én bit/ett stykke av det som serveres. Det kommer mer enn flere anledninger hvor det serveres kaker liksom.

•Si nei til kaffegodt hvis jeg faktisk ikke har lyst på.

•Godteri både fredag, lørdag og søndag (vi snakker mengder) utgjør utrolig mange tomme kalorier!

•Hverken bakst, is eller sjokolade er farlig selvom det er tirsdag. Det går altså helt fint å spise 3 ruter sjokolade midt i uka (men hele sjokoladeplata er kanskje ikke like lurt).

•Man kan ha sjokolade i skapet uten å ta en bit hver gang man passerer kjøkkenet. 
 

•Det gir meg ingenting å drikke kalorier, ikke mer enn nødvendig i alle fall.

Bra plan, og har man en plan som man følger så har man full kontroll.

Jeg er på vei ned i vekt nå, derfor stopper jeg å spise lenge før jeg er mett.

De kaloriene jeg har lyst til å drikke er laget av alkohol. Altså, det blir temmelig sjelden alkohol på meg, siden kaloriinnholdet i alkohol er veldig høyt, altså 7 kcal pr gram.

PS : Jeg har aldri vært gjennom noe svangerskap, men på det verste så kunne det se slik ut :( Det er heldigvis 7 kg siden.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ha en «dagens status» mot slutten av dagen, for å på en måte forplikte meg til mine egne mål fremover. Jeg veier meg hver morgen, så tar med dagens vekt i disse oppdateringene.

Dagens vekt: 84,7 kg

Dagens kaloriinntak: 1940 kcal

Dagens aktivitet: Kort trilletur på ca 1 km (fortsatt store utfordringer med bekkenlåsning), ellers mye byssing og amming😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

91ejnot skrev (23 timer siden):

Det er alltid godt å lese at det er flere, og kanskje ekstra motiverende når flere også jobber med samme problematikken rundt mat, eller snacks da.

Småbarnslivet er tøft, og det er altfor lett å ty til lettvindt mat og en sjokolade i farta - men tenk hvor mye mer overskudd vi får med litt mindre vekt og riktig energi fra maten!

8 kg er ikke mye i det store bildet, bare ikke stress med at de må være borte innen altfor kort tid. Begynn med små justeringer i kosten, ikke gap over alle forandringer med én gang☺️

Heia oss💪🏼

Heia oss !

Jeg har lastet ned Lifessum appen og prøver å logge det jeg spiser og drikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 84,7 kg

Dagens kaloriinntak: 1640 kcal

Dagens aktivitet: trilletur på ca 2 km

I dag har jeg jobbet meg gjennom trangen til å ta en bit sjokolade hver gang jeg passerte kjøkkenet, men jeg klarte å si meg fornøyd med 4 biter😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...