Gå til innhold

samboeren som er urimelig eller jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri invitert noen som helst uten å nevne det for min mann først. Han sier aldri nei eller nekter meg noen ting. Men det er prinsippet i å respekter han og felleskapet siden vi bor sammen. Han er også flink til å sifra til meg. Harmonisk. Enkelt. Det er ikke vanskelig. 

Anonymkode: 08756...674

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har invitert fem venner på middag og kake i begynnelsen av desember. 5 er maksimum antall totalt tilatt pga corona. Jeg tenkte vel,  mitt hjem jeg spør vennene om de har lyst uten å ta det med samboeren først.  Men nå er samboeren min ikke i så godt humør. Han reagerer på at jeg ikke har spurt han om det er greit å invitere folk hjemme hos oss. Han sier at vi hadde funnet en løsning og han ville sagt ja ,men at han gjerne ønsker at vi snakker om det på forhånd og at han opplever seg involvert og får muligheten til å føle seg involvert i ting som avtales sitt eget hus.  Han er litt skuffet rett og slett,  mens jeg synes han er lite mottagelig for andre meninger og at jeg også eier halve huset.  Hvem av oss er mest urimelig,  egentlig? 

Anonymkode: ce99d...cc5

Ok. Så hva hadde du gjort dersom du kom hjem fra jobb og fant samboeren din til middag og øl med fem kompiser, da, Ts? 
Sagt «å så flott at du er spontan og sosial og du eier jo halve huset»? Og når han fortsatte med «de skal overnatte hele helga» så sier du «neimen så hyggelig, da!»

Eller foretrekker du at dere respekterer hverandre? :klo: 

Anonymkode: dad28...1c1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ok. Så hva hadde du gjort dersom du kom hjem fra jobb og fant samboeren din til middag og øl med fem kompiser, da, Ts? 
Sagt «å så flott at du er spontan og sosial og du eier jo halve huset»? Og når han fortsatte med «de skal overnatte hele helga» så sier du «neimen så hyggelig, da!»

Eller foretrekker du at dere respekterer hverandre? :klo: 

Anonymkode: dad28...1c1

HAHAHA, beklager men jeg sitter her og prøver å holde latteren for å ikke vekke opp barn.

Anonymkode: 4ae4c...6ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel normal høflighet å avklare det med de(n) man bor sammen med først? Ikke for å få tillatelse, men for å være sikker på at det passer - særlig hvis dere har for vane å legge planer først og snakke om det etterpå er det jo fare for kollisjoner - og fordi det er en respektfull og vennlig ting å gjøre. I disse koronatider ville jeg hvertfall gjort det - du fyller jo hans ukeskvote for sosiale kontakter også, med mindre planen er å forvise ham (hvilket igjen er et argument for å avklare det på forhånd). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Først må du lære deg å regne, det er fem personer som er maks tillatt å samle, dvs at du kan invitere 3 personer i tillegg til deg og samboer. Om samboer ikke skal være tilstede er det 4 personer. Fem personer totalt.

Først må du lære deg å lese smittevernsreglene nøye. Det du skriver er feil. Antall på maks fem gjelder for de som skal på besøk, ikke de som allerede bor der. Ellers kunne ikke vi som familie på fem hatt besøk.
Legger ved screenshot fra helsedirektoratet, tatt for 2-3 minutter siden.5E91456D-B1D0-4350-8E13-31001E405DEB.thumb.png.369e457ce3a015901ed1ec51c127f194.png

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TanjaS skrev (1 time siden):

Du er. Hvorfor i all verden ber du bare folk over uten å i det minste si ifra først? Og det har ingenting med hvem som eier mest av huset, det har med respekt å gjøre.

Dette 10000%

Bor man sammen så avtaler man med den andre parten om ting er ok...fordi slik er det å bo sammen. 

Anonymkode: ba48f...02f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ønsker besøk så spør jeg mannen om det går bra. Jeg kan også bare informere han og han vet at han kan si nei til at jeg får besøk. Men jeg spør 99% av gangene.

Han pleier ikke å spørre meg, bare informere, men han får også bare besøk en gang i skuddåret. 

Anonymkode: 7b57c...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes mannen overreagerer. Mannen min hadde ikke brydd seg. Han synes det er koselig med besøk da. Er vel forskjell på folk...

Anonymkode: 544c3...e1b

Folk er forskjellige, bare fordi din mann ikke bryr seg, så betyr ikke det at alle andre menn i hele verden heller ikke bryr seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj så mange som syns det var feil. Jeg forsto egentlig ikke problemet engang. Jeg bruker bare gi beskjed til min samboer når jeg får besøk og han gjør det samme, har aldri vært et problem for oss, er jo tydeligvis det for andre her da🙈

Anonymkode: 64c75...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har invitert fem venner på middag og kake i begynnelsen av desember. 5 er maksimum antall totalt tilatt pga corona. Jeg tenkte vel,  mitt hjem jeg spør vennene om de har lyst uten å ta det med samboeren først.  Men nå er samboeren min ikke i så godt humør. Han reagerer på at jeg ikke har spurt han om det er greit å invitere folk hjemme hos oss. Han sier at vi hadde funnet en løsning og han ville sagt ja ,men at han gjerne ønsker at vi snakker om det på forhånd og at han opplever seg involvert og får muligheten til å føle seg involvert i ting som avtales sitt eget hus.  Han er litt skuffet rett og slett,  mens jeg synes han er lite mottagelig for andre meninger og at jeg også eier halve huset.  Hvem av oss er mest urimelig,  egentlig? 

Anonymkode: ce99d...cc5

Du

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 1 venninne skal komme innom et par timer så sier jeg bare i fra og gir ham eventuelt sjangsen til å si ifra at det ikke passer, men om jeg skal ha 2+ personer på mat og greier så avklarer jeg med samboer først at det er ok for ham. Forventer det samme tilbake. Vi bor i leilighet og det er ikke sånn at vi har store områder for oss selv/ikke hører besøket i hele leiligheten, da må man ta litt hensyn. Spontanbesøk en gang i blant er ok da om det ikke var mulig å planlegge og man sier ifra så fort som mulig :) 

Anonymkode: c8c83...48a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stikker folk innom spontant, så det er heldigvis ingen her som blir sur for gjester de ikke har godkjent 😀 Men hadde nok spurt om jeg skulle invitere 5 venner på middag. Passer det for han? Eller får han ikke være med, så er det jo greit å spørre også. Hadde nok fått et ja uansett, med mindre han ville invitere folk samme datoen

Anonymkode: b6d3e...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke er så glad i besøk (og du selvsagt var klar over dette), så er det dumt at du ikke spurte først.

Anonymkode: b6d3e...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du, uavhengi av corona. Man spør før man inviterer/gjør planer i felles hus.

Det er den som ikke ønsker som skal lyttes til, akk som med sex. Du kan ikke bare trumfe på med "du vil".

Om samboern din ik eønsker besøk får du dra ut med de, ikke dra de hjem i felleshjemmet hvor den ene ikke ønsker.

Anonymkode: 81f6b...a2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle hva vi mener? Det er han du bor sammen med og han vil tydeligvis at du tar det opp med han før du inviterer folk til deres felles hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker veldig "strengt " at man skal måtte spørre samboer på forhånd om en så enkel ting som å få besøk sånn en uke i forveien 😳 Tror jeg hadde følt meg litt kvalt i eget hjem, og jeg er ikke en person som krever eller ønsker spesielt mye frihet i et forhold. Men altså, det var jo lenge til og hun sa i fra til han om det. Jeg og samboern min pleier ikke å spørre om alt mulig sånt på forhånd. Skal jo mye til at det ikke passer når man får beskjed så lenge i forveien, og i verste fall får man endre planene da, om det var en spesiell grunn til at samboern ikke ønsket besøk denne dagen 🤔

Og til dere som liksom skal latterliggjøre TS for å regne feil - 5 gjester i tillegg til de som bor der er regelen (som nevnt over her). Pinlig.

Endret av KoopaTroopa
Skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kisskissbangbang skrev (4 timer siden):

Uenig med resten. Du sier du har invitert dem til i begynnelsen av desember, og du har gitt beskjed til mannen din allerede. Det er jo ikke som om de plutselig står der på døra en kveld, da hadde jeg forstått at han ble irritert. Jeg synes han er urimelig og barnslig.

Enig med deg. De eneste gangene jeg ber om "tillatelse" fra samboeren til å invitere folk til mitt eget hjem er hvis han selv blir påvirket av/involvert i planene. Hvis det innebærer at han må ut og handle, lage en rett bare han kan, ta full husvask, eller ikke være tilstede på venninnekveld. Så det kommer litt an på hvor omfattende dette selskapet skulle være. Å få noen venner på besøk synes jeg ikke jeg bør måtte be om "lov" til, men beskjed må man selvsagt gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...