Gå til innhold

Krenket mor ang jule kalender


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det største problemet med mange pakkekalenderen synes jeg ofte er at unger har masse leker i fra før av, og mange foreldre går heller ikke gjennom tingene og gir videre til andre når det ikke brukes. I tillegg er mye sånt som hår i stykker etter kort tid. Unger har generelt mye ræl synes jeg. Til større unger er det bedre med feks legokalender synes jeg, (hvis ungen liker det selvfølgelig) for da får man heller en litt større mengde av noe. (Ja jeg har unger)

Anonymkode: a58c2...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt. Folk må jo få lov til å gjøre hva de vil. Hvorfor skulle andre reagere på det? 

Kan godt være at flere av vennene til barna mine får pakkekalender hjemme, men jeg har tre barn og orker seriøst ikke det selv. De får sjokoladekalender eller fotballkalender og er mer enn fornøyde med det. 

Kanskje oppdra barna dine bedre hvis det er der problemet ligger?

Anonymkode: ebaa9...628

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jøss, legger folk seg virkelig opp i dette? Lagd pakkekalendere i snart 20 år og bruker ca 500 kr per barn med for det meste småting som de trenger eller uansett hadde fått. Til tenåringen lager jeg f.eks sminkekalender med produkter hun liker eller har lyst på, noe hun uansett i det daglige hadde fått.  Jeg syntes det er en kjempe koselig tradisjon og det er like gøy hvert år å se gleden hver morgen mens de pakker opp og vi spiser frokost. Lager pakkekalender til mannen også hvert år, syntes det er veldig hyggelig å gjøre for alle her. Ingen av dem er hverken bortskjemte eller tar noe for gitt.

Anonymkode: c7192...a06

Samme her, mannen får også

Anonymkode: 1dbe6...c4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor må folk blanda seg så voldsomt i kva andre gjer?

Eg har aktivitetskalender til mine. Type opplevelseskalender. Driter i kva andre gjer, det er heilt ok med sjokoladekalender og det er heilt ok med ein kalender med kinaræl. Folk er forskjellige, det er faktisk ikkje sånn at alle meiner det samme, vil det samme og gjer det samme. Folk har ikkje lik økonomi, noen folk driter penger og andre er fattige. Verden er urettferdig.

Anonymkode: 7394f...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ble nysgjerrig på hva mannen får i kalenderen. Snus, slips og parfyme blant annet kanskje?

Anonymkode: b06df...ea8

Ullsokker, en bok han har ønsket seg, ølpølse, øl, div. Spiselige småting som han liker, portrett av barna, kaffe, metallsugerør etc. Legger også ved ett lite kort i hver pose hvor jeg skriver noe om hva jeg setter pris på/ser opp til ved han 😊

Anonymkode: c7192...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble nysgjerrig på hva mannen får i kalenderen. Snus, slips og parfyme blant annet kanskje?

Anonymkode: b06df...ea8

Min får ingenting av det

Anonymkode: 1dbe6...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altfor dyrt. La gavedagen være på julaften. Jeg har ikke sett på maken til grådighet. Hos oss feirer vi ikke hver dag som om det skulle vært julaften. Barna får gavene sine den dagen og sjokoladekalendere i advent.

Det er ikke rart at barn av i dag er bortskjemte.

Anonymkode: 7172a...f79

Jeg fikk pakkekalender, og jeg er født i 1980. Det fikk mange av vennene mine også. Mannen min født i 1976 også.

 


Så barn av 70-og 80-tallet var også bortskjemte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 timer siden):

Jeg er både enig og uenig. Ingen kan pålegge noen å ikke lage pakkekalender. Men hva du gjør påvirker forventningen hos andres barn når dine barn forteller om sin kalender.

Blir litt som bursdager. Ungene er strålende fornøyde med pølser, Toro-kake og hjemmebursdag helt til de første avviker og gjør noe mer ut av det.

Så alle foreldre skal gi barna sine nøyaktig det samme, så man ikke påvirker forventningene til hverandre? Jeg leier leilighet, skal jeg skjerme barnet mitt fra å være sammen med venner hvis foreldre eier hus da, så ikke hennes forventninger påvirkes?

Alle barn, og alle voksne har ulike prioriteringer, økonomiske forutsetninger og behov. Derfor lever vi forskjellig, og har forskjellige materialistiske eiendeler. Det oppleves sikkert urettferdig innimellom, men sånn er livet. Og det bør vi bare lære først som sist. Vi skal ikke skjermes for alt mulig.

Anonymkode: 76ad4...352

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med pakkekalender. Det var en blanding av ting jeg trengte (sokker etc), godteri (et par små sjokolader), og ting som var for gøy (tilbehør til leke feks). Hvorfor det trigger så mange foreldre må gudene vite. Jeg kommer til å gjøre det samme for mine fremtidige barn, ikke trenger det å være dyrt heller. 
Samboer får også, i år ble den vel og merke veldig enkel i form av en jeg har kjøpt ferdig julekalender da jeg sitter med eksamensforberedelser og ikke orker å tenke på annet (litt sent ute med planlegging), men han setter så pris på å få den, å det er jo litt ekstra stas når man får den av noen kontra å kjøpe selv. 
Det er jo opp til foreldrene å avgjøre hva man vil gjøre ut av en kalender. Mange vil nok også påstå at selve julekalender konseptet er idiotisk, men hvorfor skal det bry andre? 🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: cffc3...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Min venninne har laget pakke kalendere i alle år til barna sine 5 barn. Tradisjon. Hun får så mye kritikk og pes fra andre mødre pga dette. At hun legger press på andre foreldre, at barna er bortskjemte.. mer enn nok med en kiwi kalender osv. 

hva skjer med verden?? Kan ikke en mor ha de tradisjonene hun ønsker med barna sine? Hvorfor skal alle være så misunnelig og smålig at de ødelegger julegleden for henne?? 
kan ikke hun gjøre det hun vil?? Så kan andre ha sine tradisjoner? 
 

Anonymkode: a0319...60c

Jeg tenker at alle må få lov til å velge selv hva de vil ha til sine barn, ut fra egne forutsetninger.

Vi kjører full pakkekalender i år. Vi har god økonomi.

Jeg er likevel nøye på at jeg selv ikke fronter den i sosiale medier, da jeg ikke vil legge noe press/skam-/skyldfølelse på de foreldrene som har dårlig økonomi.

Vi må likevel kunne glede oss over det vi har.

Vi har jobbet hardt for å komme dit vi er nå.

Samfunnet for øvrig burde gjøre sitt for å ikke stå klar med en lynsjing dersom man skulle si at man har dette. 

Anonymkode: 3b652...d62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik er det å skjemme bort unger. En gave hver dag frem til jul er hårreisende. Vi som gir sjokoladekalender til ungene får høre at vi er dårlige foreldre som ikke unner ungene gavekalender.

Anonymkode: 7172a...f79

Jeg har ikke barn ennå så enn så lenge går pakkekalenderen til mannen. Han får parfymer, whiskey, mansjettknapper, øl, sjokolade osv. Den dagen det kommer barn blir dette overført til dem (minus alkoholen selvfølgelig). 
Jeg håper mine barn havner i samme barnehage/skole som dine. For de skal få ekstra gaver KUN for å plage deg!

For vet du hva? Du har ingenting med hva andre gjør! Helt fint at dine barn får sjokoladekalender. Men du setter ikke føringer for andre. Lær heller ungene dine at folk er forskjellige. Det kommer godt med hele året.

Anonymkode: 349bd...d24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste? At regjeringen vedtar makspris på julegaver, for at ikke de som får lite skal bli misunnelige på de som får mer?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er oppvokst med pakkekalender selv, og laget det til datteren min i alle år. I fjor ble siste gang, da hadde hun fått en lillebror som var blitt 4 år (og pakket opp alle gavene så fort jeg gikk på do) og i år er det en baby også - altså det blir for mye pakker 😅 

Men har en venninne som skulle poengtere hver helvettes jul om jeg la ut på snap at jeg pakket til pakkekalenderen at sjokoladekalendere var mer en bra nok, sjokoladekalendere var best og fantastisk. Det er same same but different, hverken det ene eller det andre er bedre eller værre, man gjør som man vil. Hadde jeg giddet og hatt såpass økonomi at jeg kunne laget pakkekalender til 5 kids, why not .. Hadde sikkert gjort det. Men eldste får noe andre greier fra kicks eller body shop eller noe i år og han andre skurken får noe lego eller noe sånt. 

Anonymkode: 9b47a...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner de andre mødrene veldig godt! Hva er poenget med å gi pakkekalender? En sjokoladekalender til 10kr er da mer enn bra nok!

Anonymkode: 28af7...947

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det var ikke det jeg sa heller! Jeg sa bare hva jeg mente og driter i hva denne venninnen din gjør! Lær deg å lese!

Anonymkode: 28af7...947

Tenker jeg leste deg helt rett.

Anonymkode: 3a801...667

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så blåser jeg i hva  andre gjør ang julekalender. Og det burde denne venninna også gjøre- man må respektere at folk er forskjellige. Ikke gidder jeg selv å opplyse andre om hva slags kalender mine barn får. 

Anonymkode: 182f8...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel omtrent bare på KG jeg opplever sure innlegg om andres pakkekalendere eller lignende. I virkeligheten klarer de fleste heldigvis å se at ikke alle har alt, og klarer å holde oppgulp og misunnelse for seg selv. Bak anonymknappen derimot, der får alt hatet flyte fritt. Ikke alle som har det godt med seg selv, det er i alle fall tydelig.

Anonymkode: b7f34...ff3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veninnen din lager pakkekalender hvis hun ønsker det. De andre forelderene kan være sure og bitre hvis de ønsker det, så lenge de ikke oppfører seg dårlig. Plager det venninnen din hva andre synes, så trenger hun ikke å publisere skryteinlegg på sosiale medier. Ungene trenger heller ikke å skryte på skolen av hensyn til de som er misfornøyd med sine kalendere eller ikke har kalender.

Anonymkode: 1bda9...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så kleint 🤢

Tipper dere er skilt innen fem år 🥳

Anonymkode: eee17...2c8

Så utrivelig sagt av deg!

Jeg tenkte motsatt: Så koselig, de holder nok sammen i mange år.

Anonymkode: fed8c...bcd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynefaktor skrev (4 timer siden):

Jeg fikk pakkekalender, og jeg er født i 1980. Det fikk mange av vennene mine også. Mannen min født i 1976 også.

 


Så barn av 70-og 80-tallet var også bortskjemte? 

Samme her. Vokste opp med pakkekalender og jeg er født i 78! 

Anonymkode: 85830...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...