Gå til innhold

Krenket mor ang jule kalender


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor hun skal få så mye pes for det, er da ganske så normalt å ha pakkekalender til barna sine. Iallfall det inntrykket jeg sitter med. 
I år har jeg brukt 300 kroner på pakkekalender til min 2-åring, hun får da ting hun allikevel ville fått og ting hun trenger. Brukte ca tre timer på å pakke de inn. Gleder meg til 1.desember, så vi kan åpne sammen :) 

Anonymkode: 4975f...c06

Altfor dyrt. La gavedagen være på julaften. Jeg har ikke sett på maken til grådighet. Hos oss feirer vi ikke hver dag som om det skulle vært julaften. Barna får gavene sine den dagen og sjokoladekalendere i advent.

Det er ikke rart at barn av i dag er bortskjemte.

Anonymkode: 7172a...f79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner de andre mødrene veldig godt! Hva er poenget med å gi pakkekalender? En sjokoladekalender til 10kr er da mer enn bra nok!

Anonymkode: 28af7...947

Er det?

Jeg vil ikke ha denslags i hus, men forstår de som ikke gidder/har fantasi nok til å lage kalenderen selv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Slik er det å skjemme bort unger. En gave hver dag frem til jul er hårreisende. Vi som gir sjokoladekalender til ungene får høre at vi er dårlige foreldre som ikke unner ungene gavekalender.

Anonymkode: 7172a...f79

Hva med en opplevelseskalender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager pakkekalender, men de fleste år er den langt fra imponerende. Har en venn som bruker MYE penger, spill til Playstation og slikt (altså min 100 kr luken)... Det synes jeg er å dra den litt langt, men det er deres sak.

Anonymkode: 4ae70...cbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altfor dyrt. La gavedagen være på julaften. Jeg har ikke sett på maken til grådighet. Hos oss feirer vi ikke hver dag som om det skulle vært julaften. Barna får gavene sine den dagen og sjokoladekalendere i advent.

Det er ikke rart at barn av i dag er bortskjemte.

Anonymkode: 7172a...f79

Det gjør vi jo ikke her heller. Første desember får en pakke med hårstrikker, liksom - fordi hun trenger flere, så det hadde uansett blitt kjøpt. På lørdagene er det en liten sjokolade, en kjeks eller en pakke rosiner, og i et par andre gaver er det en ny kopp fordi hun har få så hun trenger flere, en liten lekebil i en eller et par nye sokker. 
 

Julegaven hennes har vi brukt ca 600 på, vil ikke kalle det bortskjemt :) 

Anonymkode: 4975f...c06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noe negativt og har alltid hatt pakkekalender med én gave til hvert barn hver dag. Blanding av ting de trenger, ting jeg tror de sykes er koselig, og ting de ønsker seg (leker, bøker, klær, julepynt til å henge på treet, opplevelser (juleteater, kino ++)). Pris per gave per barn ligger vel mellom 50 og 500kr.

Ville ikke latt meg påvirke av andres mening i alle fall. 

Anonymkode: f74ae...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Altfor dyrt. La gavedagen være på julaften. Jeg har ikke sett på maken til grådighet. Hos oss feirer vi ikke hver dag som om det skulle vært julaften. Barna får gavene sine den dagen og sjokoladekalendere i advent.

Det er ikke rart at barn av i dag er bortskjemte.

Anonymkode: 7172a...f79

Grådighet ???

Anonymkode: 1dbe6...c4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse pakkekalenderene er en uting, primært fordi det meste som kjøpes er unødvendig bruk-og-kast skrammel fra kina, eller barnearbeid, og som havner i søpla straks jula er over. Jeg hater denne handlegalskapen frem mot jul generelt, synes det er harry og grådig rett og slett. Da har jeg langt mer sansen for en pakkekalender med bare 4 poser, en for hver søndag i advent. Da reduseres kostnadene så mye at det som kjøpes i alle fall kan være noe litt mer ordentlig oppi dem. Jeg har selv laget en sånn av gamle julegardiner, og den er en sånn "vandrekalender" som gis bort en stund før jul til kjente eller fremmede mot at de gir den videre.

Uansett; slike pakkekalendere viser uungåelig de stadig økende sosiale forskjellene, ikke bare i økonomi, men også i tid. Noen som jobber på kontor og har fri hver helg og tjener godt har selvsagt langt mer mulighet til å gjennomføre noe sånt enn helsefagarbeideren i turnus som jobber alle høytider for å spe på inntekten. Det handler ikke bare om noe så enkelt som tradisjoner. Man gjør det fordi man kan. Skjønt, slike sjokoladekalendere er ikke så mye bedre de heller mtp. produksjon, men langt flere har det som mulighet.

Skulle tatt fra millionlønnen til alle de ørt og fjørti direktørene i osloskolen og heller spedd på lavlønte yrker, sykehjem, boliger, psykiatri, skole, osv.

Anonymkode: 8073d...ba8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det å skjemme bort unger. En gave hver dag frem til jul er hårreisende. Vi som gir sjokoladekalender til ungene får høre at vi er dårlige foreldre som ikke unner ungene gavekalender.

Anonymkode: 7172a...f79

Hvem er det som sier dere er dårlige foreldre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne/du kan selvsagt gjøre som hun vil med pakkekalender til sine 5 barn. Hun kan jo bare si til de andre at de kan jo lage pakkekalender selv.

Det er hva jeg tenker gjør: jeg KAN lage pakkekalender, men jeg gidder ikke. Så her er det ferdigkjøpt sjokoladekalender. Ungene vil helst ha det, takk og lov.

Anonymkode: fed8c...bcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes disse pakkekalenderene er en uting, primært fordi det meste som kjøpes er unødvendig bruk-og-kast skrammel fra kina, eller barnearbeid, og som havner i søpla straks jula er over. Jeg hater denne handlegalskapen frem mot jul generelt, synes det er harry og grådig rett og slett. Da har jeg langt mer sansen for en pakkekalender med bare 4 poser, en for hver søndag i advent. Da reduseres kostnadene så mye at det som kjøpes i alle fall kan være noe litt mer ordentlig oppi dem. Jeg har selv laget en sånn av gamle julegardiner, og den er en sånn "vandrekalender" som gis bort en stund før jul til kjente eller fremmede mot at de gir den videre.

Uansett; slike pakkekalendere viser uungåelig de stadig økende sosiale forskjellene, ikke bare i økonomi, men også i tid. Noen som jobber på kontor og har fri hver helg og tjener godt har selvsagt langt mer mulighet til å gjennomføre noe sånt enn helsefagarbeideren i turnus som jobber alle høytider for å spe på inntekten. Det handler ikke bare om noe så enkelt som tradisjoner. Man gjør det fordi man kan. Skjønt, slike sjokoladekalendere er ikke så mye bedre de heller mtp. produksjon, men langt flere har det som mulighet.

Skulle tatt fra millionlønnen til alle de ørt og fjørti direktørene i osloskolen og heller spedd på lavlønte yrker, sykehjem, boliger, psykiatri, skole, osv.

Anonymkode: 8073d...ba8

For et nedlatende innlegg, vi kjøper ikke ræl for det gidder jeg ikke.

Anonymkode: 1dbe6...c4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Hva med en opplevelseskalender?

For mye jobb. Vi bruker sjokoladekalender.

Anonymkode: 7172a...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor gamle disse barna er, men her lager vi pakkekalender til 3 åringen vår. Dette er noe vi har vokst opp med å ønsker å føre videre.  Hun må derimot vente til hun kommer hjem fra barnehagen med å åpne dagens pakke. Dette gjør vi for å unngå at hun tar med seg dagens pakke i barnehagen for å «vise frem». Er ikke alle som har råd til pakkekalender, å vi ønsker ikke å bidra til noe kjøpepress, samtidig som vi ikke kommer til å la være å gi datteren vår pakkekalender fordi noen andre ikke har økonomi til det.

Anonymkode: f4c85...8d5

Atte hva? Mine barn har sjokoladekalender fra Rema, men det er overhodet ikke fordi vi ikke har økonomi til å ha pakkekalender. Ser bare ikke poenget med pakkekalender, og barna har ikke spurt etter det - så i en travel hverdag utgår dermed innkjøp og innpakking av 24 miljøfiendtlige nips til hvert av barna.

Anonymkode: eee17...2c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har aldri hørt noe negativt og har alltid hatt pakkekalender med én gave til hvert barn hver dag. Blanding av ting de trenger, ting jeg tror de sykes er koselig, og ting de ønsker seg (leker, bøker, klær, julepynt til å henge på treet, opplevelser (juleteater, kino ++)). Pris per gave per barn ligger vel mellom 50 og 500kr.

Ville ikke latt meg påvirke av andres mening i alle fall. 

Anonymkode: f74ae...5b1

Barna mine har billigste sort sjokoladekalender. Bøker, klær, teater og andre kulturopplevelser får de selvfølgelig utenom igjennom hele året  - tror de hadde syntes det var nedtur å få ting de får uansett, i en kalender. Da er det mer stas med en daglig dose sjokolade etter frokost (før tannpuss) 🙂

Anonymkode: eee17...2c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så stort problem at ikke alle barn får det samme. Vi var også misunnelige på de som fikk pakkekalender (og rosa rom med himmelseng og barbiehus), men vi aksepterte da at det bare var slik. Noen traumer har jeg ikke. 

Anonymkode: 7a215...865

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Synes disse pakkekalenderene er en uting, primært fordi det meste som kjøpes er unødvendig bruk-og-kast skrammel fra kina, eller barnearbeid, og som havner i søpla straks jula er over. Jeg hater denne handlegalskapen frem mot jul generelt, synes det er harry og grådig rett og slett. Da har jeg langt mer sansen for en pakkekalender med bare 4 poser, en for hver søndag i advent. Da reduseres kostnadene så mye at det som kjøpes i alle fall kan være noe litt mer ordentlig oppi dem. Jeg har selv laget en sånn av gamle julegardiner, og den er en sånn "vandrekalender" som gis bort en stund før jul til kjente eller fremmede mot at de gir den videre.

Uansett; slike pakkekalendere viser uungåelig de stadig økende sosiale forskjellene, ikke bare i økonomi, men også i tid. Noen som jobber på kontor og har fri hver helg og tjener godt har selvsagt langt mer mulighet til å gjennomføre noe sånt enn helsefagarbeideren i turnus som jobber alle høytider for å spe på inntekten. Det handler ikke bare om noe så enkelt som tradisjoner. Man gjør det fordi man kan. Skjønt, slike sjokoladekalendere er ikke så mye bedre de heller mtp. produksjon, men langt flere har det som mulighet.

Skulle tatt fra millionlønnen til alle de ørt og fjørti direktørene i osloskolen og heller spedd på lavlønte yrker, sykehjem, boliger, psykiatri, skole, osv.

Anonymkode: 8073d...ba8

Hva vet du om det er skrammel som hives når jula er over? :rolleyes: og Kina og barnearbeid?? 

Jeg skjønner at noen har mindre tid enn andre, men nå kan en godt starte før november med både å kjøpe og pakke inn da... 

Har lagd flere til nevøer og nieser, og ingenting av hva jeg har pakket inn vil bli kastet!  Merkelig utsagn.  Jeg kjøpte ting i september allerede... går fint an det altså. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jøss, legger folk seg virkelig opp i dette? Lagd pakkekalendere i snart 20 år og bruker ca 500 kr per barn med for det meste småting som de trenger eller uansett hadde fått. Til tenåringen lager jeg f.eks sminkekalender med produkter hun liker eller har lyst på, noe hun uansett i det daglige hadde fått.  Jeg syntes det er en kjempe koselig tradisjon og det er like gøy hvert år å se gleden hver morgen mens de pakker opp og vi spiser frokost. Lager pakkekalender til mannen også hvert år, syntes det er veldig hyggelig å gjøre for alle her. Ingen av dem er hverken bortskjemte eller tar noe for gitt.

Anonymkode: c7192...a06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøss, legger folk seg virkelig opp i dette? Lagd pakkekalendere i snart 20 år og bruker ca 500 kr per barn med for det meste småting som de trenger eller uansett hadde fått. Til tenåringen lager jeg f.eks sminkekalender med produkter hun liker eller har lyst på, noe hun uansett i det daglige hadde fått.  Jeg syntes det er en kjempe koselig tradisjon og det er like gøy hvert år å se gleden hver morgen mens de pakker opp og vi spiser frokost. Lager pakkekalender til mannen også hvert år, syntes det er veldig hyggelig å gjøre for alle her. Ingen av dem er hverken bortskjemte eller tar noe for gitt.

Anonymkode: c7192...a06

Ble nysgjerrig på hva mannen får i kalenderen. Snus, slips og parfyme blant annet kanskje?

Anonymkode: b06df...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, folk må gi seg! Om barna syns det er urettferdig så gir det foreldrene en ypperlig sjanse til å lære barna sine at det er forskjell på familier. Om det er tradisjon, økonomisk situasjon eller religion. Det er sånn det er og det må barn lære. Kan ikke bli skjermet for ting hele livet.

Om det er foreldrene som syns det er leit at de ikke har råd, ork eller mulighet: les første avsnitt. Det er forskjell! 

Anonymkode: c5d82...d2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...