Gå til innhold

er det rasistisk å bli kalt en jævla potet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener dere ? og hva betyr det egentlig ? jeg har blitt kalt det flere ganger fra innvandrere. Eller skal man bare ta det med humor :)?

Anonymkode: b9332...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener dere ? og hva betyr det egentlig ? jeg har blitt kalt det flere ganger fra innvandrere. Eller skal man bare ta det med humor :)?

Anonymkode: b9332...cef

Det er rasisitisk, men ikke noe alvorlig som vi trenger å bry oss om. Blir brukt om lyshudede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rasisme. Skal ikke skje. Er som å kalle noen neger

Anonymkode: 2cbf9...c01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blitt kalt potet siden jeg var 14 jeg😅 I den tiden kunne vi få slenge noe tilbake og uten at det ble ramaskrik. For vår del så var det ikke noe big deal det var bare tull.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe... :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir satt "jævla" foran er det jo åpenbart at det ikke er positivt ment. 

Potet... Jeg klarer ikke å bli fornærmet av å bli kalt det, det er bare teit. 

Anonymkode: e231d...931

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener dere ? og hva betyr det egentlig ? jeg har blitt kalt det flere ganger fra innvandrere. Eller skal man bare ta det med humor :)?

Anonymkode: b9332...cef

Så teit at det bare er å ignorere. Men godt ment er det jo ikke. 

Anonymkode: 249b8...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste gangen jeg har opplevd verbal rasisme fikk jeg høre " Dere poteter koster X ,- kr på kiwi"   Ble ikke fornærmet. 

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo rasistisk når det henspiller på hudfarge. Men ikke noe jeg ville brydd meg om. Potet liksom. Ingen big deal

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranøtt skrev (9 minutter siden):

Å bli kalt potet er vel egentlig et kompliment? Poteten kan brukes til "alt" 😄 

Jepp. Jeg er potet og stolt av det!

Anonymkode: 26df2...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bryr meg ikke personlig. men mener at ved å kalle normenn dette og si at dette er greit skaper man jo rasisme. rasisme er jo å forskjellshandle å slenge nedtrykkende ord om en annen rase. Ved å si at denne type rasisme er greit  men ikke neger eller pakkiss forskjellbehandler man ut ifra rase. Og man kan vel ikke bekjempe rasisme ved å bygge på holdninger som er rasistiske.

Anonymkode: b9332...cef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rasistisk å bli kalt en jævla potet. Men å kalle noen det, kan være rasistisk. Ble det sagt aggressivt, eller med glimt i øyet?

Anonymkode: d477a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg. Betyr det noe slikt som "jævla bleking"? For i min verden sier man noe slikt som "Han er som poteten. Kan brukes til alt", ergo, en skikkelig handy person. Så om noen hadde sagt at jeg var en jævla potet, ville jeg tenkt at de var misunnelig fordi jeg kan mer enn de..... (?)

Anonymkode: a9d04...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så jævlig priviligert at hvis en eller annen med innvandrerbakgrunn har det så fælt at hen må kalle meg det, skal det gå helt fint. Det er langt ifra noe samfunnsproblem slik jeg ser det. Det er heller rasismen de opplever som fører til sånt. 

Anonymkode: b3833...542

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg bryr meg ikke personlig. men mener at ved å kalle normenn dette og si at dette er greit skaper man jo rasisme. rasisme er jo å forskjellshandle å slenge nedtrykkende ord om en annen rase. Ved å si at denne type rasisme er greit  men ikke neger eller pakkiss forskjellbehandler man ut ifra rase. Og man kan vel ikke bekjempe rasisme ved å bygge på holdninger som er rasistiske.

Anonymkode: b9332...cef

Det er vel LITT mindre smertefullt for meg å bli kalt potet enn for en med mørk hud å bli kalt neger.. Ærlig talt, det ligger altfor mye historie i rasisme mot mørkhudede...

Uansett er jeg enig i at alle hudfargebaserte «skjellsord» burde vært  forbudt. 

Anonymkode: 3a506...930

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, hvem vet hva de folka du har rundt deg mener? 

For meg er en potet en som "kan brukes til alt", og i jobb i kulturbransjen så har vi brukt ordet potet ofte som en betegnelse på de som blir satt til å gjøre litt av alt, altså ikke får en spesifikk eller spesialisert oppgave. 

Jeg kan også være si f.eks si på hyttetur med venner hvor vi alle lager mat og rydder, om det da er fullt foran kjøkkenbenken når vi begynner å foreberede mat så kan jeg finne på si "da er jeg dagens potet!" (ut i fra tanken om at "Jo flere kokker, jo mere søl") og dermed gi beskjed om at jeg er den som kan gies beskjeder av de andre, "kan du hente det, finne frem det, rydde bort det" osv.

Om jeg møter si f.eks en rørlegger som også er god på snekring, og til å beskjære busker, og kanskje til og med lage mat -ja da ville jeg lett sagt "du er litt av en potet du!" som et kompliment.

Har aldri kommet til å oppfattet det som rasistisk på noe vis, da måtte rasistene gitt meg det med teskje med full forklaring på hva de egentlig mener. Men det er godt mulig at noen har funnet ut at dette skal bety noe negativt altså, folk gir jo nye meninger til ord hele tiden. Men jeg tror nok du må spørre rett ut om en forklaring, kanskje de ikke helt selv vet hva det "egentlig" står for. 

Og btw, det er ikke kult at folk slenger med leppa etter hverandre uansett, og jeg forstår at noen nordmenn også føler at de opplever rasisme. Men jeg tror at mange utenlandske bøller blir slik fordi de opplever endel ting selv. Det unskylder ikke omvendt rasisme, men det kan være greit å tenke over.

Anonymkode: 3d882...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er faktisk rasistisk. 
Jeg er norsk og gift med en utenlandsk, og har vanket i div utenlandske miljøer og «potet» er definitivt ikke ment positivt. Det er samme bane som «pakkis, svarting, neger» faktisk. Aldri hørt noen si det på en positiv måte - selvom en poengterte her i tråden at poteter kan brukes til alt 🥰 
Men det er i bunn og grunn ment nedlatende. 

Anonymkode: bb30d...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...