Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #1 Del Skrevet 5. august 2005 Hva gjorde dere når barna ble store nok til å stå opp av sengen selv, og nektet å legge seg? Har en liten gutt som plent nekter å bli liggende i sprinkelsenga på kveldene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 5. august 2005 #2 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg satt faktisk tre kvelder utenfor døren til eldste min, og puttet han i seng med en gang han sto opp. Til slutt orket han ikke mer, og la seg fint til rette 4 kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catlin Skrevet 5. august 2005 #3 Del Skrevet 5. august 2005 Kjenner meg igjen ja. Vi sitter også uten for døra. Så snart en av guttene står opp, blir de bestemt lagt ned igjen. Hyl og skrik blir det. En annen taktikk vi har brukt på eldstemann med gode resultater: Han får velge seg en leke å ta med i senga. Den får han ha i senga hvis han er flink gutt å ligge stille - han trenger ikke sove, men han må være stille. Hvis han bråker eller står opp, blir leken tatt fra han. Hvis han lover å være flink gutt - og holder det han lover, så får han den tilbake. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. august 2005 #4 Del Skrevet 5. august 2005 Jeg har prøvd det samme med mitt lille vidunder i over en uke nå, men det tar en time hver kveld før han gir seg med å stå opp, og han viser ingen tegn til å miste motet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 5. august 2005 #5 Del Skrevet 5. august 2005 Når eldstejenta gjør/ har gjort det, har det alltid vært fordi hun ikke har vært trøtt nok til å legge seg. Så da lar vi henne stå opp igjen til hun er enig i at hun er trøtt nok. Pleier å være innen en time. Hun går alltid til sengs frivillig (sammen med mamma eller pappa, som ligger hos henne til hun har sovnet, ps vi samsover), så hvis hun ikke vil sove så er det nok likt for henne som for oss når vi rett og slett ikke er trøtte nok. Det er jo sjelden dette skjer da. Men det er kanskje andre grunner til at han vil opp igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 5. august 2005 #6 Del Skrevet 5. august 2005 Her er det nok bare å følge poden tilbake til senga igjen. Hva med å la han få høre på en kassett eller cd etter han har lagt seg? Ungene mine har gjort det hver kveld. Da blir det moro å legge seg og de får roet seg skikkelig ned og sovner som regel ganske fort. Vi låner en del på biblioteket og da velger ungene ut det de vil høre på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2005 #7 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg ville i allefall ikke latt barnet avgjøre når det er trøtt nok til å legge seg, og jeg ville heller ikke gått for løsninger som plater/filmer/leker i senga. Så små barn har ikke samme bevisste forhold til søvn og hva de selv trenger som oss, og de kan ofte få problemer med å roe seg/sove fordi de er for trøtte. (men det spørs jo hva målet er, hvis poenget kun er at barnet ikke skal komme ut av senga/rommet er det sikkert greit med leker og annet fengende i senga..) Det kan være utrolig dumt å bytte ut en uvane med en annen! Jeg ville snakket med barnet om leggerutinen, forklart med enkle ord hva som skal skje og hva som forventes og si at du forventer at h*n ikke står opp igjen. Så ville jeg brukt tiden før legging til å roe ned, stresse ned barnet, skryte av hvor flink h*n er som kommer til å legge seg uten å stå opp, osv. Snakke rolig. Lese en godnatthistorie også legge barnet i en seng med minst mulig leker og distraksjon i. Dunkel belysning, rolig stemmebruk, Si godnatt, og si at du er glad for at h*n ikke lenger skal komme ut av sengen og at det skal bl fint å sees i morgen. Hvis barnet står opp må du følge ham i seng igjen, prøve å ikke bli sint men snakke i en nøytral tone. Si at h*n må huske på at nå er det leggetid og at dere sees i morgen. Eventuelt sitte på en stol på rommet og legge barnet ned hvis det begynner å stå opp, mens du sier minst mulig. Neste morgen kan du skryte av at h*n var så flink og at h*n sikkert kommer til å klare enda bedre neste kveld. Kanskje gi en liten premie fordi h*n var så flink. Qluet er å få barnet til å roe seg ned før legging, og at barnet merker at det ikke er noe som helst å vinne på å stå opp igjen, men at det er mye å vinne på å gå til ro i senga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trubaduren Skrevet 6. august 2005 #8 Del Skrevet 6. august 2005 Det enkleste er å la guttungen få være oppe så lenge han vil, han er vel gammel nok til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 6. august 2005 #9 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg prøvde en taktikk når det var aktuelt med min datter, og det var at det ble mye koseligere inne å være inne hos henne enn å stå opp. Om hun kom på stuen snakket jeg ikke med henne, eller minst mulig i hvert fall, og det skjedde absolutt ingenting. Ikke noe fjernsyn, ingen kos og prat, ingenting. Det var rett og slett gørrkjedelig... Om hun gikk og la seg var det koselig der inne, varmt og godt med dynen, bøker å lese i og gjerne kassett å høre på. Og så fikk hun masse ros dagen etter når hun hadde vært flink til å legge seg. Hun var tre år gammel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 6. august 2005 #10 Del Skrevet 6. august 2005 Det enkleste er å la guttungen få være oppe så lenge han vil, han er vel gammel nok til det? ← Tråden dreier seg om en liten gutt som nettopp har lært seg å stå opp fra senga, etter hva jeg kunne se av åpningsinnlegget. Jeg legger meg også på den tålmodige linja, men vet det er vanskelig, jeg har ei lita jente som ser ut til å gå gjennom sammen fasen selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 7. august 2005 #11 Del Skrevet 7. august 2005 Satt på en stol ved siden av sengen og leste en bok under en lysstråle. Trollet hylte og skrek. Konsentrerte meg om boken....3 kvelder og trollet ga opp. Vær konsekvent. Ser for mange småtroll som fyker rundt i huset til langt på kveld. Det skyldes en ting. Tafatte foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 7. august 2005 #12 Del Skrevet 7. august 2005 Ja, man skal ikke gi seg, da skjønner de at de er sjefen jenta mi viser endelig tegn til å miste motet litt, etter å ha stått opp fra sengen i en time i strekk hver kveld i nærmere to uker - i kveld gikk det bare tre kvarter før hun gav seg og sovnet Jeg 'tar' henne når hun kommer ut soveromsdøra, løfter henne opp og legger henne i senga uten å gi henne oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppa, ikke innlogget Skrevet 8. august 2005 #13 Del Skrevet 8. august 2005 At små barn selv skal få bestemme når de skal legge seg, er virkelig helt absurd! De skjønner ikke selv hvor mye søvn de trenger og har derfor behov for at noen passer på at de får den søvnen de har behov for. Regner med at barnet ditt har sluttet å sove på dagtid? Hvis ikke, ville jeg i første omgang redusert/sluttet med det. Belønningssystemer er visst noe som ofte funker når det gjelder å få barna i seng. Heng opp en plakat på sengen med f.eks. 5 ruter. Fortell at hvis h*n er flink og legger seg til å sove med en gang om kvelden, så skal du sette et klistemerke i en rute morgenen etter. Når alle rutene er utfylt får h*n en litt større belønning, f.eks. kino eller en tur i svømmehallen. La dette systemet gå en stund inntil barnet faller til ro av seg selv og belønningssystemet kan fases ut. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 8. august 2005 #14 Del Skrevet 8. august 2005 Det enkleste er å la guttungen få være oppe så lenge han vil, han er vel gammel nok til det? ← Er dette seriøst ment? Små barn er ikke istand til å avgjøre dette selv. Et barn kan værestuptrøtt, men holde seg våken på trass bare for å få være oppe. Her var det snakk om et barn som enda ligger i sprinkelseng, og som nettopp har begynt å reise seg. Dersom vi skal la barna selv bestemme når de skal legge seg, ville nok mange fått døgnet snudd på hodet, og man kan jo ikke legge seg selv når barna er våkene. Tror du bør tenke over svaret ditt litt. Til trådstarter så vil jeg si som de fleste andre her at det med å være konsekvent og legge ham ned hver gang er det som hjelper. Men at dette kan være vanskelig å gjennomføre kan jeg skrive under på, for å legge ned en som står stiv som en stokk i senga og raser føles hustre, men som sagt, det hjelper (dersom du tar tida til hjelp) Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 9. august 2005 #15 Del Skrevet 9. august 2005 Vær konsekvent. Bær ham/henne tilbake i senga. De gir seg til slutt og skjønner at de må legge seg. Ikke noe kosing og ikke noen leker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 9. august 2005 #16 Del Skrevet 9. august 2005 Hold ut og ikke gi deg, så kommer resultatet etter hvert. Jeg har gjort som de andre og satt meg utenfor døren deres til å begynne med og flyttet meg deretter lenger unna til de har roet seg. Og etter hvert skjønte de tegninga og jeg hadde svært sjelden problem med at de kom ned, eller masing om drikke eller gå på do. Det gjelder å vise hvem som er mest sta av dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå