Gå til innhold

Når setter dere opp juletreet?


In absentia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

In absentia skrev (10 timer siden):

Jeg feirer jul hos min mor i år, og hun tviholder på at juletreet ikke skal opp før 23. desember. Er dette rart? 

Nei, det er jo sånn det skal være :nigo: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede satt det opp og pyntet det for 5 dager siden. Det blir for mye stress å holde på med så nærme jul for min del. 

Anonymkode: 7cc27...bf8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag setter jeg det opp! Pleier ikke å sette det opp så tidlig, men har gått over til plastikk i år, så nå skal det jammen opp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid brukt å pynte tre den 23., men for et par år siden gikk jeg noe motvillig med på å pynte siste søndagen i advent og DET ble en tradisjon jeg gladelig tok med meg videre! Lille julaften er som regel veldig travel, mannen må alltid ut og kjøpe de siste gavene, barna skulle utveksle gaver med vennene sine, stryking og klargjøring av finklær, koselige program på tv osv., deilig å slippe jobben med juletrepynting i tillegg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i UK hadde vi bekjente som seriøst satte opp digre plastjuletrær og teppebombet huset med julepynt allerede 15. oktober!

Anonymkode: b717b...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. desember eller som i år; ila helgen første søndag i advent. Satte opp treet i går. Synes julekosen er hyggeligst i desember, etter 2. juledag føles det som julen er ferdig. Rydder vekk julen 2. januar. 

Anonymkode: 79e1a...5f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere og flere omfavner den amerikanske skikken med å peise opp juletreet tidligst mulig (1.desember), under dekke om at «dette året har vært så trist så må pynte før i år», eller « jula for meg begynner 1 desember og er slutt 1.januar» eller så har man de som feirer jula andre steder og derfor pynter hjemmet tidlig. Ligner mer og mer et kappløp om å begynne først og slutte først😐Her jeg bor har folk vært ganske samkjørte på når man setter opp juledekorasjoner, men i år var det visst flere som mente 1.søndag i advent var forrige helg🤪 det er vel bare å innfinne seg med at dette blir den nye normalen

Anonymkode: a7cf8...833

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser flere og flere omfavner den amerikanske skikken med å peise opp juletreet tidligst mulig (1.desember), under dekke om at «dette året har vært så trist så må pynte før i år», eller « jula for meg begynner 1 desember og er slutt 1.januar» eller så har man de som feirer jula andre steder og derfor pynter hjemmet tidlig. Ligner mer og mer et kappløp om å begynne først og slutte først😐Her jeg bor har folk vært ganske samkjørte på når man setter opp juledekorasjoner, men i år var det visst flere som mente 1.søndag i advent var forrige helg🤪 det er vel bare å innfinne seg med at dette blir den nye normalen

Anonymkode: a7cf8...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var juletreet ferdig pynta allerede forrige helg. Jeg har vært opptatt av jula siden jeg var liten, og har aldri forstått greia med å vente helt til 23. Desember. Jula er jo hele Desember i mine øyne, selv om det kun heter advent. Advent betyr jo forberedelser til jula. Nå, vel, så har noen begynt tidligere, men gjør det noe da? Det gir meg enorm glede å våkne til et fint juletre med fine lys hver dag, og julelys i vinduet. Jeg mister ikke julefølelse av den grunn, som jeg hører noen argumenterer for.

Svigerinna mi har i alle år vært ganske rigid på å vente med pynting, men i år (etter hun var hos oss og så hvor julete ting var der) har hun også startet pynting tidlig fordi hun så hvor koselig det var.

Tradisjoner er veldig fint å ha, men det har jo startet en plass? Kanskje det er greit å lage noen nye også? Jeg respekterer de som setter opp 23., men i mine øyne er det veldig sent. Juletreet er jo halve jula! 😄 

Anonymkode: 32fa2...d3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har forresten ingenting å gjøre med amerikanske tradisjoner at jeg pynter tidligere. Har ikke falt meg inn at amerikanerne gjør det!

Vil for øvrig tilføye at jeg har falskt juletre. Hadde jeg hatt ekte, så skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde venta. Det blir veldig fort tørt når det står inne, og derfor forstår jeg også grunnen til at folk venter! Men med falskt juletre ser jeg ikke noen grunn til å vente :) 

Anonymkode: 32fa2...d3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Arkana skrev (36 minutter siden):

23. desember. Det er jo det som er tradisjonen så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være rart.

 

Å dra et tre inn i stua er en importert "tradisjon" fra Tyskland. Og selv der er det egentlig ingen tradisjon, kun noe som ble en greie på et tidspunkt i historien...

Akkurat som valentines, halloween, og tidlig pynting til jul.

Men forstår det sitter dypt i den norske folkesjela å klage over "nymotens ideer". 

 

Anonymkode: 0565c...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Å dra et tre inn i stua er en importert "tradisjon" fra Tyskland. Og selv der er det egentlig ingen tradisjon, kun noe som ble en greie på et tidspunkt i historien...

Akkurat som valentines, halloween, og tidlig pynting til jul.

Men forstår det sitter dypt i den norske folkesjela å klage over "nymotens ideer". 

 

Anonymkode: 0565c...0d1

Det er mulig det sitter i den norske folkesjelen, men den kritikken må du nok rette mot andre enn meg all den tid jeg er en av dem som mener at folk får pynte akkurat når de vil og ikke skjønner de som mener julen blir ødelagt fordi noen vil ha juletreet oppe fra 1. desember eller drikker julebrus i oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treet vårt ble pyntet for 14 dager siden...pleier normalt å sette det frem å pynte det siste uken i november😊tar det alltid vekk igjen før nyttårsaften. 

Anonymkode: cd7d8...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...