Gå til innhold

Alle stillinger skal ha nye og kjønnsnøytrale navn fra nyttår, men IKKE jordmor. HVORFOR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser ikke vitsen med å endre navn på yrker bare fordi ordet mann er i det.. Er selv en kvinnelig sjømann og stolt av det. Sysselmannen på Svalbard er kvinne, og det synes jeg er ganske kult 😁👍 men i disse krenketider så kan man ikke kalle en spade for en spade engang 🤷‍♀️

Anonymkode: 25653...318

Mann kommer vel fra ordet menneske?

(Man -human).

Anonymkode: 3d61f...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hannah80 said:

Min mor bruker fremdeles ekspeditrise og lærerinne.  Men barnehagetante hører jeg nesten ingen sier. Heldigvis. 

Barnehagetante og barnehageonkel er da koselig.

Anonymkode: 058c3...3b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehagetante og barnehageonkel er da koselig.

Anonymkode: 058c3...3b9

De som jobber i barnehage syns ikke det:) Selv så syns jeg det er koselig å bli kalt "søster". ( sykepleier) Men er jo kun folk over 80 som sier det 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (55 minutter siden):

De som jobber i barnehage syns ikke det:) Selv så syns jeg det er koselig å bli kalt "søster". ( sykepleier) Men er jo kun folk over 80 som sier det 😄

Mange lettkrenkede i 2020. Likestillingshysteriet har tatt helt av.

Anonymkode: 1a1ac...adf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mange lettkrenkede i 2020. Likestillingshysteriet har tatt helt av.

Anonymkode: 1a1ac...adf

Hva har du i et diskusjonsforum å gjøre når du omtaler det å ha meninger som å være krenket? Er du kanskje krenket selv over at dette er et tema? Er kanskje hele Likestillingsdepartementet krenket? Kom heller med egne argumenter enn disse dumme sleivsparkene.

Anonymkode: 1408c...3a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Virker ikke som "gjorde mor" eller "fra jord til mor"-forklaringene har noen støtte blandt språkforskere.

http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/nsil/article/download/19348/16973

Anonymkode: d3d60...7cf

Ifølge Falk/Torp sin etymologiske ordbok ble benevnelsen brukt fra det 16. årh. på hun som løftet det nyfødte barnet opp fra gulvet av hardtrampet jord, derav JORDmor. Gjordemoder er omtalt som en falsk skrivemåte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 21.46):

He he 😅 Hvorfor ikke bare fødselssykepleier. En jordmor er jo en sykepleier med spesialisering innen fødsel, så vidt jeg har forstått.

Anonymkode: 1408c...3a4

Helt enig i denne. Det skulle der ha hett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 21.50):

Fordi det er latterlig når medier refererer til feks fedre som har tatt imot barnet sitt som «jordfar». Fordi «mor» i jordmor handler om den fødende kvinnen som blir mor, ikke om at fødselshjelperen er en kvinne. Det refererer til fra jord til mor. Og en så lenge blir den fødende Mor til barnet. Men i denne skrudde verden er det vel ikke lenge før man har fødende «hen» og fødende fedre...

Anonymkode: 14b89...7c5

Men hvorfor er det da fødselshjelperen som får tittelen da? Og hvor kommer jord egentlig inn i bildet? 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (6 minutter siden):

Ifølge Falk/Torp sin etymologiske ordbok ble benevnelsen brukt fra det 16. årh. på hun som løftet det nyfødte barnet opp fra gulvet av hardtrampet jord, derav JORDmor. Gjordemoder er omtalt som en falsk skrivemåte.

Da burde de iallefall gå bort fra kalle det jordmor. Er ingen som føder på jordgulv lengre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (På 28.11.2020 den 21.50):

Ordet jordmor betyr «å gjøre mor». Altså en person som hjelper en kvinne å bli mor. Ordet er knønnsnøytralt, det sier ikke noe om kjønnet til den som «gjør mor». 

Nå er det vel barnefar som gjorde henne til mor da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen som tror at det blir flere menn som tar jordpersonutdanning?

Anonymkode: 2065d...6df

Håper ikke det. Er ille nok at kvinner må vise høna og bli klådd på puppene av en kvinnelig jordperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor er det da fødselshjelperen som får tittelen da? Og hvor kommer jord egentlig inn i bildet? 

Den forklaringen er jo også bare tull. 

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Da burde de iallefall gå bort fra kalle det jordmor. Er ingen som føder på jordgulv lengre

Vi sier fremdeles siameser om katten selv om Siam nå heter Thailand.

Anonymkode: 3c1eb...21e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (23 timer siden):

 

 

Men jeg klarer ikke helt å se hvordan dette henger sammen med at det skulle bety "å gjøre mor"?

Av jord har du kommet av jord skal du bli. 😂 Om barnet er jord, så passer det bra at det betyr "hjelpe mor med "jord". Men jeg aner ikke jeg altså... Bare en morsom tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen som tror at det blir flere menn som tar jordpersonutdanning?

Anonymkode: 2065d...6df

Tviler på at det er tittelen som har holdet dem borte hittil🤓

Anonymkode: 20ceb...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Håper ikke det. Er ille nok at kvinner må vise høna og bli klådd på puppene av en kvinnelig jordperson. 

Ville nok formulert meg litt annerledes, men må nesten være så politisk ukorrekt å si at jeg er veldig glad jeg hadde kvinnelige jordmødre da jeg fødte. 
Hadde virkelig mislikt og hatt en «jordfar» i en sånn situasjon. Mannlig gynekolog er noe helt annet, og går helt greit. Men under fødslene ville jeg ha ei jordmor. 

Anonymkode: deab4...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...