Gå til innhold

Alle stillinger skal ha nye og kjønnsnøytrale navn fra nyttår, men IKKE jordmor. HVORFOR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Apocalypte skrev (27 minutter siden):

Du vet at noen kan bli krenket, det er veldig 2020 å bli det.  Har man ikke noe å bli krenket for blir man det gjerne på andres vegne. 

Ja,.. prøver å bli krenket av svaret ditt nå selv... Men er litt vanskelig.. men jeg prøver, håper det teller, fordi at andres meninger er kjempeviktige for meg . 

Anonymkode: 18a5f...f4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stakkars Batman, han blir vel nå Batbetjent...

På vegne av de andre elementene enn jord, så er det jo også noen som føder i vann. Får de hjelp av Vannmødre da eller?

Anonymkode: 9adf6...dcc

😂 haha noe av det beste jeg har lest her inne .. 

Anonymkode: 18a5f...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en bibliotekar hete da?  Kan jo ikke hete kar om man er kvinne...

Anonymkode: ed3c8...f29

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kanskje fordi det bare er 2 mannlige jordmødre i landet, og ingen menn har søkt seg til utdanningen de siste X antall årene?

Ellers er fødselspleier et alternativ.

Anonymkode: 20ceb...99f

Noen som tror at det blir flere menn som tar jordpersonutdanning?

Anonymkode: 2065d...6df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apocalypte skrev (38 minutter siden):

Du vet at noen kan bli krenket, det er veldig 2020 å bli det.  Har man ikke noe å bli krenket for blir man det gjerne på andres vegne. 

Det er veldig 2020 å hevde at andre er krenket. At man diskuterer, ønsker å endre ting man ikke synes er bra, betyr ikke at man er krenket. Slutt å kvele diskusjoner med disse påstandene om krenkelse. Det er hersneteknikk av verste sort!

Anonymkode: 1408c...3a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselssykepleier er det beste forslaget jeg har lest til nå! 
hilsen sykepleier som har lyst å videreutdanne seg for å jobbe med fødsler 😍

Anonymkode: 46e9b...620

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kanskje litt rar, men synes det er noe veldig koselig over yrkestitler med «mor», «søster» eller «mann» i navnet. 🥰

En liten avsporing, men vi kalte også klasseforstanderen vår for «frøken» og de eldre naboedamene for «fru Etternavn». Og jeg er ikke såå gammel 😂 (er 39)

Anonymkode: d0e15...a59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselssykepleier?🤷🏽‍♀️
 

edit: ser nå at noen skrev det før meg

Endret av w0ho
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slipper unna med det fordi menn gir blanke F i slikt. Men de bør jo kjenne sin besøkelsestid, enten må alle titler endres eller ingen.

Anonymkode: 53d12...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedkomstkonsulent? 

Fødselskoordinator?

😅

Men sånn helt ærlig, så har jeg litt sans for gamle titler som: jordmor, barnehagetante, ekspeditrise og lærerinne. 

Anonymkode: bc4bb...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hulderen said:

Ordet jordmor betyr «å gjøre mor». Altså en person som hjelper en kvinne å bli mor. Ordet er knønnsnøytralt, det sier ikke noe om kjønnet til den som «gjør mor». 

Dette! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (1 minutt siden):

Dette! 

Kom gjerne med kilden på dette du også. Vi ser ut til å være flere som sliter med å verifisere at dette faktisk er tilfelle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nedkomstkonsulent? 

Fødselskoordinator?

😅

Men sånn helt ærlig, så har jeg litt sans for gamle titler som: jordmor, barnehagetante, ekspeditrise og lærerinne. 

Anonymkode: bc4bb...1b9

Min mor bruker fremdeles ekspeditrise og lærerinne.  Men barnehagetante hører jeg nesten ingen sier. Heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, herzeleid said:

Kom gjerne med kilden på dette du også. Vi ser ut til å være flere som sliter med å verifisere at dette faktisk er tilfelle. 

Har ingen kilde, men har alltid trodd at tittelen var pga den fødende mor. 

Betyr ikke Jod.. Foster? Altså Foster Mor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 minutter siden):

Kom gjerne med kilden på dette du også. Vi ser ut til å være flere som sliter med å verifisere at dette faktisk er tilfelle. 

Jeg kan bekrefte at Kenelz har rett, husker det fra pensum i Barnehagelærerstudiet. Men jeg husker ikke hvilken bok så jeg kan ikke gi deg referansen. 

Anonymkode: 2065d...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan bekrefte at Kenelz har rett, husker det fra pensum i Barnehagelærerstudiet. Men jeg husker ikke hvilken bok så jeg kan ikke gi deg referansen. 

Anonymkode: 2065d...6df

Begge svarene kommer opp med et kjapt googlesøk. De vet ikke helt sikkert, om det er det ene eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kenelz skrev (14 minutter siden):

Har ingen kilde, men har alltid trodd at tittelen var pga den fødende mor. 

Betyr ikke Jod.. Foster? Altså Foster Mor 

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan bekrefte at Kenelz har rett, husker det fra pensum i Barnehagelærerstudiet. Men jeg husker ikke hvilken bok så jeg kan ikke gi deg referansen. 

Anonymkode: 2065d...6df

 

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Begge svarene kommer opp med et kjapt googlesøk. De vet ikke helt sikkert, om det er det ene eller andre. 

Men jeg klarer ikke helt å se hvordan dette henger sammen med at det skulle bety "å gjøre mor"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snakkes om å kalle fylkesmannen for "høvding". Hva tenker dere om det?

Anonymkode: 058c3...3b9

Det nye navnet blir Statsforvalteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, herzeleid said:

 

 

Men jeg klarer ikke helt å se hvordan dette henger sammen med at det skulle bety "å gjøre mor"?

Sammenhengen er vel kanskje i at selve tittelen betyr Foster og Mor, som gjør at de som jobber med dette blir kalt for Jordmor fordi «de gjør dem til mødre» siden hjelper til under fødselen? Aner ikke, men har uansett alltid trodd tittelen var fordi de «gjør» kvinner til mødre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det refererer til fra jord til mor.

Det fortalte min jordmor til meg på en av kontrollene jeg var på. Hun kom med funfacts innimellom og det var stas. 
 

Når barnet blir forløst og hodet er ute, så "lirker" de babyen ut med å vippe babyen ned mot jorda og når babyen er ute er det opp til mora. Fra jord til mor. 🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...