Gå til innhold

Hva anser du som ett skambud på finn, Tise osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker said:

synes det er frekt når kjøper spør hvor langt ned kan jeg gå, men jeg svarer høflig at hen får komme med et tilbud.

Anonymkode: b3029...b51

Hæ?

Anonymkode: 10be1...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke noe er skambud i slike tilfeller, det er lov å prøve seg, take it or leave it. Bare la være å svare bud du synes er helt urealistiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Finn.no er at selgere ikke alltid forstår verdien i det de selger og overpriser ekstremt. Det virker som om de tror du selger unike varer lagd av gull når sannheten er at jeg kan få samme vare ny og med garanti for omtrent samme pris fra butikk.
 

jeg selger sjelden ting på Finn, og når jeg gjør det underpriser jeg for å få ting fort unna. Har aldri opplevd pruting, men pruter selv når jeg ser at en vare har ligger lenge og er overpriset. 

Anonymkode: beda1...8c4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best de som ikke byr usett over nett. Men som møter opp for å se det jeg selger. Ønsker de å diskutere pris, og har gode argumenter, er det gode muligheter for det. Nå er det helst maskiner, verktøy og kjøretøy jeg har erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min erfaring med Finn.no er at selgere ikke alltid forstår verdien i det de selger og overpriser ekstremt. Det virker som om de tror du selger unike varer lagd av gull når sannheten er at jeg kan få samme vare ny og med garanti for omtrent samme pris fra butikk.
 

jeg selger sjelden ting på Finn, og når jeg gjør det underpriser jeg for å få ting fort unna. Har aldri opplevd pruting, men pruter selv når jeg ser at en vare har ligger lenge og er overpriset. 

Anonymkode: beda1...8c4

Enig! Mange overvurderer verdien av sine egne varer helt ekstremt. Jeg kjøper sjeldent fra Finn. no da, rett og slett fordi jeg sjeldent ser tilbud som jeg føler er verdt det. Har vært heldig noen få ganger, da, så jeg er stadig på jakt.

Jeg har til og med funnet den aktuelle varen billigere helt ny fra butikk (funnet tilbud via prisjakt f.eks.) enn hva den legges ut for på Finn.no. I tillegg er det så utrolig mange varer hvor selger har kjøpt varen for 2500, og selger den for typ 2200. Altså de 300 kronene ekstra er det umulig noen som kan bry seg ved, når man for noen få hundringser får varen splitter ny og med alt av garantier og kvitteringer som medfølger. 

Tidligere i år var jeg på jakt etter en VP Globe-lampe, som normalt sett ligger på mellom 9000-15 000 ny i butikk (avhengig av tilbud og utsalgssted). Jeg fant en som solgte denne lampen for 12 000,- på Finn. Lampen hans var hele 20 (!!) år gammel, hadde tydelige bruksmerker og var til og med direkte ødelagt et sted. Jeg den aktuelle lampen for 9 000 helt splitter nyved første tastetrykk på nett haha. 

Anonymkode: a7b9e...f27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å prise veldig lavt for å få det fort solgt. Da synes jeg det er skambud når noen prøver seg mye lavere. La for eksempel ut en nesten ubrukt Michael kors clutch til 200 på Finn, og da er det noen som gjerne vil ha den til 180 inkludert frakt. Da beholder jeg det likså godt selv eller gir det bort. Må nok gjøre som deg neste gang og prise det litt høyere 😅

Anonymkode: 47ca4...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en del ting ute på Finn og får skambud hver eneste dag.... Jeg får også meldinger om folk som ønsker å få det, for 0 kr og spør når de kan hente 🙃 

Også er det de som viser til billigere pris på nettet, MEN det er ikke samme vare 🙄 

Også de som pruter med 10’ere... omg.

Som en her over skrev «WHYYY»

Så dere prutere, dere MÅ få en god deal hver gang? Uansett om dere sparer 10-20 kr??

Anonymkode: b1716...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 19.35):

Som overskriften sier lurer jeg på hva du anser som ett skambud på Tise og Finn.no (torget)? 
Jeg selger en del klær og sko disse stedene. Har lært meg å sette prisen litt høyere enn prisen jeg er villig å selge for da folk alltid skal prute, særlig på Finn. Ønsker jeg for eksempel 1000,- for ett par sko priser jeg de til 1200,-

Her om dagen la jeg ut noe til 10 000,- (Hadde vært villig til å selge for 8000,-) Skrev i annonsen at skambud ikke ønskes. Allikevel kommer det bud på 5000,- Det er utrolig frekt å by 50% under prisforlangende  

Helt greit om man syntes noe er for dyrt, men da kan man faktisk gi f... i å prøve å kjøpe og heller scrolle videre.

Selv har jeg heller ting liggende enn å selge til slike.

Hvor mener du grensen for skambud går?  

 

Anonymkode: c5abc...23e

I et sånt eksempel hadde jeg svart budet på 5000, med et endelig tilbud på 8000, ellers lar jeg varen ligge ute lenger. Så må en huske det er markedet som egentlig bestemmer prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut bilen min til 10000 kr. Det var en gammel rustet bil, men den funket supert. Jeg fikk fult av meldinger som "gir deg 5000, kan hente den i dag" "du får aldri så nye for en dele bil, gir deg 3000" altså såå frekt. Fikk solgt den til den prisen jeg ba om på 1 uke.. 

Da jeg kjøpte meg bil fant jeg en veldig fin bil til 65000kr, buskjette mitt var på maks 55000 så jeg sente han en melding og sa at jeg var intressert, og ba han om å ta kontakt hvis han ikke fikk solgt og var heller villig til å gå ned til 55000. Synes det var høflig og greit av meg?  (han sa ja etter et par dager og jeg fikk bilen) 

Anonymkode: fe7de...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg la ut bilen min til 10000 kr. Det var en gammel rustet bil, men den funket supert. Jeg fikk fult av meldinger som "gir deg 5000, kan hente den i dag" "du får aldri så nye for en dele bil, gir deg 3000" altså såå frekt. Fikk solgt den til den prisen jeg ba om på 1 uke.. 

Da jeg kjøpte meg bil fant jeg en veldig fin bil til 65000kr, buskjette mitt var på maks 55000 så jeg sente han en melding og sa at jeg var intressert, og ba han om å ta kontakt hvis han ikke fikk solgt og var heller villig til å gå ned til 55000. Synes det var høflig og greit av meg?  (han sa ja etter et par dager og jeg fikk bilen) 

Anonymkode: fe7de...7f0

Ja din måte er helt greit! Du legger da på en måte inn et bud under prisantydning til selger, og skriver at du vet det er under det han ønsker. Din måte er ikke frekk. Hadde du skrevet «55000 er den verdt for meg, så jeg vil ikke betale mer!» kunne det hende at du ikke fikk bilen 😜

Anonymkode: b1716...7fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut en annonse på Iphone 8 for lenge siden til 2500kr (samme pris og litt lavere enn andre Finn annonser), fikk bud på 500kr. Jeg skrev i annonsen at jeg ikke var interessert i bud og den selges til fastpris.

Anonymkode: 4ac0a...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker også, folk velger forskjellige kjøp og salg strategier, og det er ikke noe som er mer rett enn annet. Det blir vel heller rettet mot forskjellige kjøpere. Jeg legger ut til den prisen jeg vil ha, og aksepterer ikke pruting. Ser ikke vits, jeg får jo solgt, og legger ut billig. At noen prøver seg, for å spare 50 kr, bryr jeg meg lite om, svarer de bare ikke.

samboeren min derimot aksepterer pruting på 10% og går ned på prisen, for han bryr seg ikke om å få litt mindre penger. Han er også en som legger ut ting litt dyrere, for å ta høyde for pruting. 

vi begge får solgt da, så.. 

Anonymkode: 0e0a4...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er helt relevant, men jeg la en vare ut på finn. Ny i butikk koster ca 400, jeg la den ut for 150. Fordi den er brukt to ganger og den funker ikke i akkurat vårt tilfelle, men kan fungere fint for andre. Noe mange er klar over når det gjelder dette. 

Likevel, skal de ha meg til å kjøre for å levere, ikke betale frakt i posten (da tjener jeg vare 20 kr kan like gjerne gi den gratis), også gidder de ikke løfte en finger selv for å få det gjort. Så med en gsng jeg sier frakt koster så og så mye i følge postens kalkulator, så svarer de ikke. 

Selv med frakt blir det billigere enn butikkpris. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg la ut bilen min til 10000 kr. Det var en gammel rustet bil, men den funket supert. Jeg fikk fult av meldinger som "gir deg 5000, kan hente den i dag" "du får aldri så nye for en dele bil, gir deg 3000" altså såå frekt. Fikk solgt den til den prisen jeg ba om på 1 uke.. 

Da jeg kjøpte meg bil fant jeg en veldig fin bil til 65000kr, buskjette mitt var på maks 55000 så jeg sente han en melding og sa at jeg var intressert, og ba han om å ta kontakt hvis han ikke fikk solgt og var heller villig til å gå ned til 55000. Synes det var høflig og greit av meg?  (han sa ja etter et par dager og jeg fikk bilen) 

Anonymkode: fe7de...7f0

Helt innafor det du ba om😊

Anonymkode: 85213...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo folk her har litt ulike meninger, helt i tråd med hva innboksen på finn tilsier. 

Ett par av dere skriver «en vare er ikke mer verdt enn det noen vil betale for den». Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man føler seg berettiget til å by 50% lavere enn prisforlangende. For jeg jeg driver ikke med veldedighet. Handler man på HM til vanlig syntes man selvfølgelig designerklær er dyrt. Men da er kanskje ikke det jeg selger noe for deg da. Da Scroller man videre til en annonse som ligger innenfor det prissjiktet man er komfortabel med. Det er bare frekt å komme med disse skambudene. 

Enig med de av dere som sier 10% er innafor. Tenker det samme. 

Anonymkode: c5abc...23e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser jo folk her har litt ulike meninger, helt i tråd med hva innboksen på finn tilsier. 

Ett par av dere skriver «en vare er ikke mer verdt enn det noen vil betale for den». Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor man føler seg berettiget til å by 50% lavere enn prisforlangende. For jeg jeg driver ikke med veldedighet. Handler man på HM til vanlig syntes man selvfølgelig designerklær er dyrt. Men da er kanskje ikke det jeg selger noe for deg da. Da Scroller man videre til en annonse som ligger innenfor det prissjiktet man er komfortabel med. Det er bare frekt å komme med disse skambudene. 

Enig med de av dere som sier 10% er innafor. Tenker det samme. 

Anonymkode: c5abc...23e

Ja, det er mange her som ikke helt evner å se at vi har to forskjellige problemstillinger her. 

1) Folk overpriser. Dette er jeg helt enig i. Det er ganske idiotisk å vise til prisen på Norrøna-buksen din for mange år siden når denne modellen for lengst har havnet på billigsalg. Eller å tro at folk vil spare 250 kroner på et plagg til 4000 og samtidig si fra seg angrerett og andre forbrukerrettigheter.

2) Folk underbyr. Dette er jeg også helt enig i. Jeg synes det er en ordentlig uting å by veldig langt under prisantydning. Underbydere er dessuten tidvis ganske frekke i tonen. Det burde være åpenbart at noen som håper å få 4000 ikke godtar 1000. Folk vil nesten alltid heller beholde ting selv enn nærmest å gi dem bort. Det må være verdt det.

Jeg mener altså at problemstilling 1 ikke legitimerer problemstilling 2.

Anonymkode: 51aad...202

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er mange her som ikke helt evner å se at vi har to forskjellige problemstillinger her. 

1) Folk overpriser. Dette er jeg helt enig i. Det er ganske idiotisk å vise til prisen på Norrøna-buksen din for mange år siden når denne modellen for lengst har havnet på billigsalg. Eller å tro at folk vil spare 250 kroner på et plagg til 4000 og samtidig si fra seg angrerett og andre forbrukerrettigheter.

2) Folk underbyr. Dette er jeg også helt enig i. Jeg synes det er en ordentlig uting å by veldig langt under prisantydning. Underbydere er dessuten tidvis ganske frekke i tonen. Det burde være åpenbart at noen som håper å få 4000 ikke godtar 1000. Folk vil nesten alltid heller beholde ting selv enn nærmest å gi dem bort. Det må være verdt det.

Jeg mener altså at problemstilling 1 ikke legitimerer problemstilling 2.

Anonymkode: 51aad...202

Enig i det. Jeg skrev også tidligere at jeg synes det er greit med skambud. Jeg selger helt brukandes klær, lite brukt, og for en lav pris. Men det er jo en grunn til at ingen vil ha de. Det er ikke marked for det. Så da godtar keg skambud. Ei krone her og ei krone der blir jo litt til slutt 😊 men en ting jeg synes er skikkelig irriterende er folk som ønsker at jeg skal reise halve byen rundt for å levere noe jeg gir bort! 

Anonymkode: 5e6ef...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær og sko kan ofte kjøpes på salg i butikk til halv pris, så hva som er skambud for disse varene, kommer an på hvordan selger har priset dem. Jeg vil ikke si at det automatisk er skambud å tilby halv pris. Prøver selger seg på 3/4 av normalpris (ikke salgspris), synes jeg ikke det er helt galt av en kjøper å tilby halvparten.

Stort sett kan man si at en vare mister halvparten av verdien i det du går ut av butikkdøra med den. Unntak finnes.

Anonymkode: ea3e8...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne på Tise nå. Selv om jeg selv hater skambud er jeg fristet til å by en tusenlapp. Selger fremstår ganske arrogant. 
Hun har ikke skrevet noen pris, hun gidder heller ikke skrive butikkpris. Så akkurat i dette tilfellet må man forvente både det ene og det andre. 46B7E854-9B38-4B3B-BE13-40CCE9C4F0B8.thumb.jpeg.e32f8ea1bb79bb6efb57629817cd38e7.jpeg

Anonymkode: c5abc...23e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom over denne på Tise nå. Selv om jeg selv hater skambud er jeg fristet til å by en tusenlapp. Selger fremstår ganske arrogant. 
Hun har ikke skrevet noen pris, hun gidder heller ikke skrive butikkpris. Så akkurat i dette tilfellet må man forvente både det ene og det andre. 46B7E854-9B38-4B3B-BE13-40CCE9C4F0B8.thumb.jpeg.e32f8ea1bb79bb6efb57629817cd38e7.jpeg

Anonymkode: c5abc...23e

Vil du betale 1000 for det der? 😳

Anonymkode: ea3e8...b26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...