Gå til innhold

Hva anser du som ett skambud på finn, Tise osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier lurer jeg på hva du anser som ett skambud på Tise og Finn.no (torget)? 
Jeg selger en del klær og sko disse stedene. Har lært meg å sette prisen litt høyere enn prisen jeg er villig å selge for da folk alltid skal prute, særlig på Finn. Ønsker jeg for eksempel 1000,- for ett par sko priser jeg de til 1200,-

Her om dagen la jeg ut noe til 10 000,- (Hadde vært villig til å selge for 8000,-) Skrev i annonsen at skambud ikke ønskes. Allikevel kommer det bud på 5000,- Det er utrolig frekt å by 50% under prisforlangende  

Helt greit om man syntes noe er for dyrt, men da kan man faktisk gi f... i å prøve å kjøpe og heller scrolle videre.

Selv har jeg heller ting liggende enn å selge til slike.

Hvor mener du grensen for skambud går?  

 

Anonymkode: c5abc...23e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør ikke prute prisen mer enn ti prosent ned i alle fall.

Men noe annet: jeg vet ikke om det er så lurt å overprise det du selger fordi du venter at folk skal prute.  Noen av oss er høflige, og pruter ikke. Så jeg kunne lett bladd meg videre når du oppga 1200 kroner, selv om jeg hadde vært villig til å gi 1000. Jeg pruter ikke.

Anonymkode: 1f012...125

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov å prøve seg?

Jeg selv selger til det folk er villige til å by.. Legger jo ting ut for salg av en grunn, bedre å selge til en lavere pris enn forventet enn å ikke få solgt og la ting ligge og råtne.

Anonymkode: 0d095...18d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Som overskriften sier lurer jeg på hva du anser som ett skambud på Tise og Finn.no (torget)? 
Jeg selger en del klær og sko disse stedene. Har lært meg å sette prisen litt høyere enn prisen jeg er villig å selge for da folk alltid skal prute, særlig på Finn. Ønsker jeg for eksempel 1000,- for ett par sko priser jeg de til 1200,-

Her om dagen la jeg ut noe til 10 000,- (Hadde vært villig til å selge for 8000,-) Skrev i annonsen at skambud ikke ønskes. Allikevel kommer det bud på 5000,- Det er utrolig frekt å by 50% under prisforlangende  

Helt greit om man syntes noe er for dyrt, men da kan man faktisk gi f... i å prøve å kjøpe og heller scrolle videre.

Selv har jeg heller ting liggende enn å selge til slike.

Hvor mener du grensen for skambud går?  

 

Anonymkode: c5abc...23e

Det er alltid lov å by, og du har alltid nov å si nei. Men bli sint for et bud er dumskap. 

Om du priser deg altfor høyt for å unngå pruting så kan du også oppnå at seriøse kjøpere som hadde gitt deg ønsket pris nå ser videre. 

Jeg byr prisantydning på ting jeg virkelig vil ha, og langt under om det er noe jeg vil ha kun om det er billig. Og noen syntes det er greit. Blir du sur for bud så er du ikke moden nok til å kunne selge noe. I andre land er det helt normalt med en skikkelig pruting. 

Anonymkode: baaab...815

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man bør ikke prute prisen mer enn ti prosent ned i alle fall.

Men noe annet: jeg vet ikke om det er så lurt å overprise det du selger fordi du venter at folk skal prute.  Noen av oss er høflige, og pruter ikke. Så jeg kunne lett bladd meg videre når du oppga 1200 kroner, selv om jeg hadde vært villig til å gi 1000. Jeg pruter ikke.

Anonymkode: 1f012...125

Er det uhøflig å prute? Jeg har noen gang prutet og fått det til prisen jeg har prutet på. Regner med at de ikke har tenkt at jeg er uhøflig da 😆

Anonymkode: ec6f9...9a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjenstand er verdt det kjøper vil gi, ikke det selger vil ha for den.

Personlig gidder jeg ikke å selge ting latterlig billig. Da gir jeg de i stedet bort til noen som trenger de.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det uhøflig å prute? Jeg har noen gang prutet og fått det til prisen jeg har prutet på. Regner med at de ikke har tenkt at jeg er uhøflig da 😆

Anonymkode: ec6f9...9a2

Det kommer kanskje litt an på hvor lenge annonsen har ligget ute også. Når jeg legger ut noe for salg og umiddelbart etterpå får et nedprutet bud, så liker jeg ikke det.  Da er det noe annet om noe har ligget ute en stund. Da kan jeg også prute. 

Anonymkode: 1f012...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger også en del på Finn og synes det er en uting med denne prutingen. (Med mindre den faktisk står i stil med verdien) Da er jeg gjerne med på å gi et ekstra lite avslag selv om prisen likevel var lav i utgangspunktet. 
 

Det hender jeg selger nye ting, men legger likevel prisen GODT under nypris. Gjerne halvpris av butikkpris. Og når noen da byr halv pris av det igjen, det synes jeg er skikkelig dårlig kutyme.

Pent brukte ting legger jeg ut til ca 1/3 av ny-pris og da er det direkte frekt å komme med skambud. Eller når jeg selger en småting for 100kr og noen byr 80, altså, whyyy? Jeg ber om en 100-lapp. Hva i alle dager lager du «hassel» for å slå av 20kr? Ja, jeg driter i de 20 kronene, men sånt blir bare for dumt det også. Så til sånne selger jeg heller ikke. 

Anonymkode: 1232f...5a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bør ikke prute prisen mer enn ti prosent ned i alle fall.

Men noe annet: jeg vet ikke om det er så lurt å overprise det du selger fordi du venter at folk skal prute.  Noen av oss er høflige, og pruter ikke. Så jeg kunne lett bladd meg videre når du oppga 1200 kroner, selv om jeg hadde vært villig til å gi 1000. Jeg pruter ikke.

Anonymkode: 1f012...125

Jeg også! Er det for dyrt dropper jeg det, bare skriver bak øre at jeg ønsker meg en sånn til en annen gang. Ironisk nok overpriser jeg selv noen ting slik som Ts beskriver. Har en ting ute til 1200 kr nå, som jeg vil ha 1000 kr ideelt. 🙄 

Anonymkode: 2c56a...2f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger ut ting for salg, skriver jeg alltid at "pruting blir avvist". Noen prøver seg likevel, men da svarer jeg ikke. 

Jeg setter en pris. Vil folk kjøpe, så er det greit. Vil de ha det billigere, så kan de kjøpe et annet sted. 

Mine erfaringer fra noen år tilbake er årsaken til at jeg nå avviser pruting. Orker ikke og har ikke tid til X antall eposter frem og tilbake for prisdiskusjon (og ofte ufinheter). 

Anonymkode: 9f82c...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg legger ut ting for salg, skriver jeg alltid at "pruting blir avvist". Noen prøver seg likevel, men da svarer jeg ikke. 

Jeg setter en pris. Vil folk kjøpe, så er det greit. Vil de ha det billigere, så kan de kjøpe et annet sted. 

Mine erfaringer fra noen år tilbake er årsaken til at jeg nå avviser pruting. Orker ikke og har ikke tid til X antall eposter frem og tilbake for prisdiskusjon (og ofte ufinheter). 

Anonymkode: 9f82c...177

Gjør det samme, og har en lignende formulering som deg (pruting vil ikke bli besvart). Det renner inn med skambud likevel.

Dersom jeg ikke får den prisen jeg vil ha, beholder jeg tingen selv. Skjønner ikke at folk synes at det er så vanskelig å forstå, selv om man formulerer seg så tydelig i annonsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: Jeg spør ofte om de tilbyr pakkepris hvis man kjøper flere ting. Vil noen se på dette som frekt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er frekt når folk spør om jeg vil gå litt ned i pris. Men om man virkelig kommer med et MYE lavere bud enn prisen som er satt tenker jeg at det er litt frekt. Men bare dropper å svare de.

Også varierer det, noen ganger legger jeg ut annonser for å sjekke interessen og kan se over tid om jeg får prisen jeg vil ha. Andre ganger vet jeg at jeg ikke skal ha tingen selv og godtar da kanskje raskere et litt dårlig bud. Kommer litt an på hva det er jeg selger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om noen kjøper seg en overpriset ting til 1700 kr, så betyr ikke det at jeg syntes den er verd det halve på finn. For meg er tingen verd 400 og da er det lov å by 400. Så kan selger velge å si nei. Å si at det ikke går ann å gi lavt bud er dust. En vare er verd det markedet vil gi. Noen må jo bare sitte der med de overprisede tingene sine selv om de vil det

Anonymkode: baaab...815

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om noen kjøper seg en overpriset ting til 1700 kr, så betyr ikke det at jeg syntes den er verd det halve på finn. For meg er tingen verd 400 og da er det lov å by 400. Så kan selger velge å si nei. Å si at det ikke går ann å gi lavt bud er dust. En vare er verd det markedet vil gi. Noen må jo bare sitte der med de overprisede tingene sine selv om de vil det

Anonymkode: baaab...815

Du skriver jo omtrent som om selgerne gir et personlig tilbud til deg, og det gjør de jo slettes ikke. Du er ikke hele markedet. Synes du at varen er overpriset, er det vel bare å trekke på skuldrene og kikke videre?

Anonymkode: 51aad...202

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skriver jo omtrent som om selgerne gir et personlig tilbud til deg, og det gjør de jo slettes ikke. Du er ikke hele markedet. Synes du at varen er overpriset, er det vel bare å trekke på skuldrene og kikke videre?

Anonymkode: 51aad...202

Mange selgere mangler virklighetsoppfating over hva det de selger faktisk er verdt. Ser ofte eksmpler som feks: "Ny pris var over 3000" så legger de den ut til 2500. Og mulig den en gang i tiden kostet veldig mye, men nå koster den ny bare 2000... Da er det ikke frekt å komme med et bud på 1500 eller 1000

Anonymkode: 10be1...583

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 13.27):

Du skriver jo omtrent som om selgerne gir et personlig tilbud til deg, og det gjør de jo slettes ikke. Du er ikke hele markedet. Synes du at varen er overpriset, er det vel bare å trekke på skuldrene og kikke videre?

Anonymkode: 51aad...202

Nei, for da er det bare å selge til noen andre? Jeg blir ikke Fornema for lave bud. 

Anonymkode: 5e6ef...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, for da er det bare å selge til noen andre? Jeg blir ikke Fornema for lave bud. 

Anonymkode: 5e6ef...4ff

Jeg blir heller ikke nødvendigvis fornærmet av lave bud. Men det er ikke sikkert jeg gidder å svare.

Anonymkode: 1f012...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er frekt når kjøper spør hvor langt ned kan jeg gå, men jeg svarer høflig at hen får komme med et tilbud.

Anonymkode: b3029...b51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...