Gå til innhold

Kan man gå i bunad i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ikke i begravelse, heldig vis nå. Men ett spørsmål,, kan man gå i bunad i begravelse?? ( har aldri gjort) skikk og bruk???

Anonymkode: d394e...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei ikke bunad i en begravelse , da må det være avtalt / ønske fra den som er død eller familie til den avdøde . 

Anonymkode: 147e0...e33

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett og aldri hørt om. Men var i en begravelse en gang der familien sa at alle skulle ha på seg lilla. 
Så jeg vil også si at man gjør det kun om det er familiens ønsker.

Anonymkode: 7f21d...e72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er normalt sett et festplagg...så det er ikke vanlig å gå i det, med mindre man er jublende glad for at noen er borte for godt. Tror kanskje omgivelsene stort sett vil se det som lite respektfullt. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen bygder er det vanlig å gå i bunad i begravelse, men som regel dersom man er nærmeste slekt. 

Anonymkode: 85089...4e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I følge Løvås er det innafor, men det betyr ikke at det er greit . Sjekk skikker / tradisjon der man bor og hva familien ønsker . 

Anonymkode: 147e0...e33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må lodde stemningen litt. Kanskje høre med noen andre i familien om synspunkter. I min bestemors begravelse møtte mange opp med litt glitter og stas i klærne fordi vi hedret hennes person, så mye er mulig. Jeg tror ikke begravelse nødvendigvis er så trist og mørkt lenger som det en gang var. 

Anonymkode: 3d734...422

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østfoldbunaden har eget sørgesjal, eventuelt sørgestjerne på den ene siden.

Man bruker bunad til alle andre overgangsmarkeringer, selv ville jeg ikke reagert om nærmeste familie hadde kommet i bunad. Det varier nok veldig fra familie til familie og område til område. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man. Med et sørgebind på ermet burde det være lite tvil om at man er i sorg.

Anonymkode: d09a6...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. Det er jo sørgesjal til flere bunader. 

Anonymkode: e6d83...4b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan absolutt bruke bunad i begravelse. Moren min sin bunad har et sjal hvor den ene siden har festbroderi og baksiden har sørgebroderi. (østfoldbunad).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunaden er jo det mest kostbare og høytidelige plagget jeg har, jeg kan ikke tenke meg noe antrekk som viser mer ære?

Anonymkode: d09a6...182

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (8 timer siden):

Bunad er normalt sett et festplagg...så det er ikke vanlig å gå i det, med mindre man er jublende glad for at noen er borte for godt. Tror kanskje omgivelsene stort sett vil se det som lite respektfullt. 

Nei det tror jeg virkelig ikke, i dag er det ikke så mange som bryr seg så mye om dette med riktig eller feil påkledning i begravelser. Jeg har slekt spredd rundt i en del av landet, og noen eldre slektninger bruker fremdeles bunad i begravelse.  Selv bruker jeg vanligvis ikke det, men jeg hadde på meg bunaden jeg hadde arvet av mormor i hennes begravelse. Den gangen fikk jeg mange positive kommentarer på det.  Jeg mener også å ha sett bunader i noen mer offentlige begravelser (men kan hende jeg tar feil).  I riktig gamle dager var det i alle fall noen steder helt vanlig at man brukte bunad i begravelse, men med svart skjorte i stedet for hvit.

Anonymkode: ed4af...099

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte distrikter er det vanlig med bunad i begravelse, stusset veldig første gang jeg så det, men det er faktisk tradisjon enkelte steder. Men jeg hadde ikke bare troppet opp i bunad i hvilken som helst begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bunad med sørgesjal er innafor. Reagerer man på det, er man historieløs.

Anonymkode: 305c6...505

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (8 timer siden):

Bunad er festplagg og skal ikke brukes i begravelse.

Hvis du leser noen av de andre svarene, så ser du at det du sier er feil. Ikke svar så bastant hvis du ikke vet. 

Anonymkode: f819a...8cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke hadde lest denne tråden ville jeg nok syns det var veldig rart å se noen komme bunad i begravelsen .Tenker på det som ett plagg for feiring. Selv om jeg kan se den at en mulig gjorde det i hine håre dager og en ikke hadde masse finklær

Det kommet mulig ann på bunaden også. Jeg har bunad fra Voss. Og den er, om jeg må si det selv, ganske glorete, med rødt og grønt og gullbelte og søljer. Ville ikke følt det rett, for meg.

Men som sagt, kommer ikke til å syns det å se en bunad vil være så rart nå..

 

Anonymkode: ece8b...839

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...