Gå til innhold

Hvor lang tid tar det med prøverør?


Coffee1234

Anbefalte innlegg

Vi har fått time for fruktbarhetssjekk i januar. Skal bruke ivf og donorsæd. Hvir lang tid tar det før det faktiske forsøket kan gjennomføres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Coffee1234 skrev (14 timer siden):

Vi har fått time for fruktbarhetssjekk i januar. Skal bruke ivf og donorsæd. Hvir lang tid tar det før det faktiske forsøket kan gjennomføres? 

Spørs på hva som dukker opp underveis. 

Noen ganger dukker det opp polypp/andre tilstander hos deg/dårlig respons på medisin eller befruktede egg faller fra. 

Spørs også om du går privat eller offentlig. 

Anonymkode: 1c77e...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk på sjekk, fikk vite at vi måtte ha ivf. Var i gang 2 uker etterpå. Selvfølgelig i det private. Går dere offentlig må du regne med lang ventetid og elendig behandling, samt dårligere odds for graviditet. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gikk på sjekk, fikk vite at vi måtte ha ivf. Var i gang 2 uker etterpå. Selvfølgelig i det private. Går dere offentlig må du regne med lang ventetid og elendig behandling, samt dårligere odds for graviditet. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

Siden du «selvfølgelig» gikk i det private skjønner jeg ikke hvorfor du skal snakke ned det offentlige som du da tydeligvis ikke har erfaring fra. Ja, ventetiden er kanskje litt lenger, men man får god hjelp der og. 

Anonymkode: 7067a...de9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det veldig fint i det offentlige. 7 prøverørsforsøk på halvannet år, så ventetiden har ikke vært lang for vår del.

Fra oppstart til innsett kan det gå litt tid.1-3 ish kommer an pp køen for behandling. Ellers fra medisin til innsett er det alt ettersom medisinen du går på, om du skal ha lang eller kort protokoll☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi gikk på sjekk, fikk vite at vi måtte ha ivf. Var i gang 2 uker etterpå. Selvfølgelig i det private. Går dere offentlig må du regne med lang ventetid og elendig behandling, samt dårligere odds for graviditet. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

St.Olav fikk søknaden vår i juni. Pga sommerstengning fikk vi første time i august og startet opp første syklus etter det. Så ja, lenger ventetid enn deg, men absolutt innafor. Gravid på første forsøk. Da vi skulle ha søskenforsøk ringte jeg inn at vi ville ha det, fikk starte på første syklus et par uker senere. Gravid på andre forsøk. Har ingenting å klage på med tanke på behandlingen og brukte garantert mindre penger enn om vi hadde gått privat☺️ 

Anonymkode: 02ea1...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det bare var rikshospitalet som drev med dette. Kan man søke om st. Olav dersom man vil dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffee1234 skrev (54 minutter siden):

Jeg trodde det bare var rikshospitalet som drev med dette. Kan man søke om st. Olav dersom man vil dette? 

Ja, det kan man. Flere sykehus i det offentlige som gir ivf-behandling☺️ Vi «tilhører» Riksen geografisk sett, men søkte oss til Trondheim. 

Anonymkode: 02ea1...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Siden du «selvfølgelig» gikk i det private skjønner jeg ikke hvorfor du skal snakke ned det offentlige som du da tydeligvis ikke har erfaring fra. Ja, ventetiden er kanskje litt lenger, men man får god hjelp der og. 

Anonymkode: 7067a...de9

Har du lest tråder her inne? Er ikke særlig god hjelp å få i det offentlige 😅 Er en grunn til at privat har større suksessrate. Har man ordentlig barneønske, bør man gå privat. Har man tid til å vente i månedsvis på dårlig behandling, er nok ikke ønsket så stort uansett. 

Og ikke kom med, buhu, det koster. Man bør ha GOD økonomi før man setter et barn til verden. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du lest tråder her inne? Er ikke særlig god hjelp å få i det offentlige 😅 Er en grunn til at privat har større suksessrate. Har man ordentlig barneønske, bør man gå privat. Har man tid til å vente i månedsvis på dårlig behandling, er nok ikke ønsket så stort uansett. 

Og ikke kom med, buhu, det koster. Man bør ha GOD økonomi før man setter et barn til verden. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

 

6FD5907F-7A8E-40B7-BB18-7AF5A9CF6346.png

Anonymkode: 02ea1...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har man ordentlig barneønske, bør man gå privat. Har man tid til å vente i månedsvis på dårlig behandling, er nok ikke ønsket så stort uansett

Og.. Vær så snill a🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 02ea1...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

6FD5907F-7A8E-40B7-BB18-7AF5A9CF6346.png

Anonymkode: 02ea1...705

Dette stemmer ikke. Du får hoste opp noe bedre enn et skjermbilde fra kk.no 😅

Anonymkode: a4fcd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du lest tråder her inne? Er ikke særlig god hjelp å få i det offentlige 😅 Er en grunn til at privat har større suksessrate. Har man ordentlig barneønske, bør man gå privat. Har man tid til å vente i månedsvis på dårlig behandling, er nok ikke ønsket så stort uansett. 

Og ikke kom med, buhu, det koster. Man bør ha GOD økonomi før man setter et barn til verden. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

«Har man ordentlig barneønske..» Altså... jeg hadde to uttak og syv innsett i det offentlige. Nå er jeg snart ved termin. Er fornøyd med behandlingen jeg fikk i det offentlig. Vil si jeg er takknemlig for at jeg kan velge å ha en god buffer på konto i stedet for at jeg brukte de på en privatklinikk. Kan legge til at vi antageligvis ikke hadde gitt opp om det ikke hadde gått i det offentlige og brukt de pengene privat, føler meg utrolig privilegert som kunne få den hjelpen i det offentlige. 

Anonymkode: 7067a...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Har man ordentlig barneønske..» Altså... jeg hadde to uttak og syv innsett i det offentlige. Nå er jeg snart ved termin. Er fornøyd med behandlingen jeg fikk i det offentlig. Vil si jeg er takknemlig for at jeg kan velge å ha en god buffer på konto i stedet for at jeg brukte de på en privatklinikk. Kan legge til at vi antageligvis ikke hadde gitt opp om det ikke hadde gått i det offentlige og brukt de pengene privat, føler meg utrolig privilegert som kunne få den hjelpen i det offentlige. 

Anonymkode: 7067a...de9

I det private hadde du mest sannsynlig ikke trengt 7 innsett før det klaffet 😉

Anonymkode: a4fcd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Du får hoste opp noe bedre enn et skjermbilde fra kk.no 😅

Anonymkode: a4fcd...d3f

Du kan jo hoste opp noe bedre enn.. ingenting?👍🏻 En artikkel på KK slår «tråder på kg» hvertfall. 


https://www.kk.no/mamma/ivf-behandling-er-private-klinikker-bedre/63325534

Du kan jo lese hele, leger fra de private uttaler seg også. 
 

Anonymkode: 02ea1...705

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2020 at 10:59 PM, Coffee1234 said:

Vi har fått time for fruktbarhetssjekk i januar. Skal bruke ivf og donorsæd. Hvir lang tid tar det før det faktiske forsøket kan gjennomføres? 

Det kommer an på hvilket sykehus dere velger. Riksen har laaang ventetid (noen mnd før forsamtale, og ca 6 mnd før selve behandlingen etter det. Det er en "vanlig" ivf, med partners sæd. Har lest at man kan vente enda litt lengre for donor, men ingen personlig erfaring her). St. Olavs har nesten ingen ventetid. Det er fritt sykehusvalg, men er usikker på hvilke steder har sædbank. 

Anonymkode: 5aa29...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183

Her er oppdaterte ventelister. Ut fra dette har feks St Olavs tot1lt 12 ukers venting på behandling (med førstesamtale før dette), mens det på riksen er feks 15 uker til behandling (står ikke spesifisert utredning, men da må vel den også komme før dette). Så noen uker forskjell bare her, mens andre sykehus har mye lengre ventetid. 

Anonymkode: 63b60...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du lest tråder her inne? Er ikke særlig god hjelp å få i det offentlige 😅 Er en grunn til at privat har større suksessrate. Har man ordentlig barneønske, bør man gå privat. Har man tid til å vente i månedsvis på dårlig behandling, er nok ikke ønsket så stort uansett. 

Og ikke kom med, buhu, det koster. Man bør ha GOD økonomi før man setter et barn til verden. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

Dette er noe av det ekleste jeg har lest her inne, på en lang og god stund. Altså, jeg har ikke ord. 

For det første: man kan ikke hente ut statistiske analyser fra tråder på et forum. Herregud.

For det andre: om du faktisk tok deg tid til å lete litt (som jeg gjorde nå nettopp - det tok meg 5 minutter), så kan du finne kilder på at suksessraten hos offentlige og private er relativt lik. Det er vanskelig å finne tall på offentlige klinikker, fordi det eneste de har krav på å sende til Helsedirektoratet er antall fødsler vhja. assistert befruktning, ikke suksessrate. 

Sitat

Rapportene som Helsedirektoratet mottar viser aktivitetstall, og gir bl.a. en oversikt over hvor mange par som er behandlet med hver enkelt metode i løpet av ett år. Vi har ikke forløpstall – altså tall som viser forløpet hvert par har før de ev. lykkes med å få et barn. Dette til sammen gjør at vi ikke kan lese ut av våre tall hvor stor andel av parene som faktisk lykkes med å få barn.

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/assistert-befruktning#rapporter

 

Dette beskrives også i en artikkel fra Tidsskriftet Den Norske Legeforening.

Sitat

Per i dag mangler et slikt register, til tross for at Norsk forening for assistert befruktning lenge har arbeidet for å få det etablert.

Videre viser denne artikkelen, som faktisk forsket på suksessraten hos en offentlig klinikk, at suksessraten her var høyere enn det de fleste andre private klinikker oppgir.

Sitat

546 pasienter ble inkludert. I løpet av oppfølgingsperioden fikk 347 (63,6 %) av pasientene barn ved assistert befruktning.

 

Medicus oppgir suksessrate (30-34 år) på rundt 45%. Jeg antar dette er per innsett. Artikkelen fra Tidsskriftet Den Norske Legeforening melder at 49,3% hos dem ble klinisk gravid.

Livio Oslo sier dette:

Sitat

Ifølge IVF-forsker Ritsa Storeng har IVF-behandling en suksessrate på ca. 30%, dette gjelder for hver gang en kvinne får et embryo tilbake. Av par som utfører 2-3 behandlinger er det ca. 60% som lykkes i å bære fram et barn. Disse prosentene har vært stabile i lang tid. 

Ritsa Storeng er dr.philos. og seniorforsker med forskningserfaring fra embryologi, infertilitetsbehandling og kreft. Hun jobber på Oslo Universitetssykehus.

 

 

Anonymkode: eb3e8...4f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er noe av det ekleste jeg har lest her inne, på en lang og god stund. Altså, jeg har ikke ord. 

For det første: man kan ikke hente ut statistiske analyser fra tråder på et forum. Herregud.

For det andre: om du faktisk tok deg tid til å lete litt (som jeg gjorde nå nettopp - det tok meg 5 minutter), så kan du finne kilder på at suksessraten hos offentlige og private er relativt lik. Det er vanskelig å finne tall på offentlige klinikker, fordi det eneste de har krav på å sende til Helsedirektoratet er antall fødsler vhja. assistert befruktning, ikke suksessrate. 

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/assistert-befruktning#rapporter

 

Dette beskrives også i en artikkel fra Tidsskriftet Den Norske Legeforening.

Videre viser denne artikkelen, som faktisk forsket på suksessraten hos en offentlig klinikk, at suksessraten her var høyere enn det de fleste andre private klinikker oppgir.

 

Medicus oppgir suksessrate (30-34 år) på rundt 45%. Jeg antar dette er per innsett. Artikkelen fra Tidsskriftet Den Norske Legeforening melder at 49,3% hos dem ble klinisk gravid.

Livio Oslo sier dette:

Ritsa Storeng er dr.philos. og seniorforsker med forskningserfaring fra embryologi, infertilitetsbehandling og kreft. Hun jobber på Oslo Universitetssykehus.

 

 

Anonymkode: eb3e8...4f9

Takk❤️ Tenker på alle som er nye i IVF gamet og leser slike kommentarer🤦🏻‍♀️ jeg har selv klaget litt mens det sto på som verst her inne og det bør være lov, men alt i alt er jeg fornøyd! 

Anonymkode: 7067a...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi gikk på sjekk, fikk vite at vi måtte ha ivf. Var i gang 2 uker etterpå. Selvfølgelig i det private. Går dere offentlig må du regne med lang ventetid og elendig behandling, samt dårligere odds for graviditet. 

Anonymkode: a4fcd...d3f

Tull.

Det er ikke dårligere odds og elendig behandling. 

Anonymkode: 1c77e...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...