Gå til innhold

Hva er galt med disse tøflene? Barnehagen ba meg kjøpe nye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ledd de ansatte i trynet og mint de på at de ikke er barnets foreldre. De bestemmer ikke hva mitt barn bruker eller ikke, det er det jeg og mannen min som gjør. 

Anonymkode: 561b8...9bf

Du hørtes moden ut

Anonymkode: 23046...145

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Really??!! Og det er barnehagens oppgave på hvilken måte?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

WTF? Hun kunne være glad dette ikke var min unge, hun hadde fått beskjed så det holdt!!!  Det der hadde jeg F ikke akseptert. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i 20 år i barnehage.  Har også barn selv.  Etter å ha sjekket med flere barnefysioterapeuter er min erfaring er at syntetiske tøfler , og rådyre ulltøfler blir så varmt for små barneføtter at barna fort tar de av seg. De beste for en liten barnefot i utvikling er faktisk å gå barbeint 😉 på små barn under 2 år er sandaler med hælkappe eller de som mange kaller "gymsokker" best,  da foten for trent muskler og sener og foten ikke sklir når de skal prøve å stå f.eks.  Sko som passer til foten og som er ikke er arvet er viktig for fotens og kroppens utvikling, men det koster å kjøpe sko. Har selv kjøpt sandaler på tilbud på sensommer. Jeg har valgt å bruke penger på gode sko, og heller kjøpt brukte dresser og annet utetøy (facebooksiden, finn.no), bruktbutikk eller arvet. Men dette får være er valg hver enkelt forelder får ta. Barnehage gulv er stort sett harde å ferdes på uansett. 

Anonymkode: 71b59...192

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

!!!!!

Har de nektet barnet å bruke tøflene?

Det er jo HELT absurd....

Altså, vi er en haug foreldre her som aldri har fått nekt på den type klær. Og ja, de tøflene er dyre - ingen i vår barnehage (foreldre med god råd) hadde sånt. 

Her tenker jeg det er innafor å sende mail til styrer og bare forklare at du faktisk ikke har råd til såpass dyre tøfler i tillegg til det andre - og at du har snakket med mange andre foreldre som ikke får tilsvarende krav.

Jeg visste det hadde med stoffet å gjøre :roll:

Snobbete av barnehagen, og veldig lite inkluderende. 

 

Anonymkode: eabf2...b4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min sønn på 3 år fikk disse tøflene https://www2.hm.com/no_no/productpage.0902425001.html?gclid=CjwKCAiAnvj9BRA4EiwAuUMDf0VwNlrCr7V0UnHKjT3VVb7ZTrCpwIo8uCqUbi7T14k5c-IhsCyrXBoCgZ0QAvD_BwE

 

I gave på lørdag. Han tok dem med seg i barnehagen på mandag, kjempestolt over å få super Mario tøfler. Men ved levering i dag tidlig fikk jeg beskjed av en ansatt i barnehagen om å kjøpe nye, ta med disse hjem, fordi de er upraktiske i barnehagen. Jeg skjønner ikke hva som er galt med disse? Kan noen andre her opplyse meg? 

Min sønn er veldig glad i dem, og jeg har litt trang økonomi. Jeg har ikke lyst til å bytte ut ting etter to dagers bruk i barnehagen. Og hva bruker dere andre som tøfler i barnehagen? Vår begynte i barnehagen nå i august, vi har bodd i utlandet frem til da. Så usikker på hva som gjelder.

Anonymkode: c79d4...71a

Jeg jobber i barnehage, og jeg synes ikke det er noen feil med tøflene🤩 De hadde vært godkjent hos oss!! Det eneste vi ikke ønsker er store klumpete «bamsetøfler». Slike som finnes i alle mulige varianter f.eks. enhjørninger med horn i panna, dinosaurer med lyd, store pelstøfler osv... Grunnen et at de er skikkelig upraktiske og trekker til seg all slags støv og skitt! Dessuten fyller de hele kurven til barnet, og det blir ikke plass til noe annet!!

Anonymkode: f3564...e93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har jobbet i 20 år i barnehage.  Har også barn selv.  Etter å ha sjekket med flere barnefysioterapeuter er min erfaring er at syntetiske tøfler , og rådyre ulltøfler blir så varmt for små barneføtter at barna fort tar de av seg. De beste for en liten barnefot i utvikling er faktisk å gå barbeint 😉 på små barn under 2 år er sandaler med hælkappe eller de som mange kaller "gymsokker" best,  da foten for trent muskler og sener og foten ikke sklir når de skal prøve å stå f.eks.  Sko som passer til foten og som er ikke er arvet er viktig for fotens og kroppens utvikling, men det koster å kjøpe sko. Har selv kjøpt sandaler på tilbud på sensommer. Jeg har valgt å bruke penger på gode sko, og heller kjøpt brukte dresser og annet utetøy (facebooksiden, finn.no), bruktbutikk eller arvet. Men dette får være er valg hver enkelt forelder får ta. Barnehage gulv er stort sett harde å ferdes på uansett. 

Anonymkode: 71b59...192

Barnet er ikke under 2.

Ingen på vår skole med 800 barn får henvist et spesifikt skotøy, heller ingen i Oslos største bydel.

Vi har ikke høyere forekomst av skader, så.....

Selv hadde jeg barneleddgikt og fikk anbefaling av fysio og spesialist på sykehus - det var ikke tøflene som var viktig. Det var uteskoene. 

Anonymkode: eabf2...b4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber på småbarnsavd. 

Vil tro enten at de er upraktiske i forhold til hvis brannalarmen går, så er underlaget lett for å bli vått ELLER at barnet sparker av seg tøflene/tøflene ikke sitter godt på og at barnehagepersonalet stadig vekk må ta på tøflene på barnet.

Anonymkode: cb9ff...e6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn brukte sånne gymsokker med myk plastsåle i alle år hun. Ingen som sa noe på det, noen andre kjøpte like. 
Sånne, bare «pimage.jpeg.b88fee67f403b1eced0ebf6694986d33.jpegenere».

Anonymkode: ceb07...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg arbeider også i barnehage og ser ikkje problemet. Ikkje i den grad at eg ville sendt det heim eller nekta barnet gå med dei. Mulig det er noko informasjon som ikkje kjem fram her. Men man bør væra litt forsiktig her, vi skal motvirke kjøprepress og klasseskjilje. Så lenge dei ikkje er direkte skadelige må man faktisk akseptera at enkelte foreldre har tøflar til 100kr og ikkje fancy tøflar til 5-600 kr. Vi har tatt det på eit personalmøte at man ikkje bare bør annbefala lillelam, kivat og Reima. Noen folk handler kun på SparKjøp og det må væra greitt det og.

Applaus for å ikkje kjøpa brukt fottøy også!

Her går det mest i crocks, mokasiner og sokketøflar.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prata med så mange fysioterapeuter angående fottøy på barn, den klare beskjeden er minst mulig skotøy. Inne skal det helst ikke være noe, og skal det det så skal det være myke såler.

Anonymkode: a7fff...509

Dette har jeg også hørt. At små barn skal ha myke såler hvis de må ha på sko.

Vi har bare brukt myke lærtøfler på våre barn. Har aldri fått negative kommentarer på det. 

Anonymkode: 0a48b...16d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt barn brukte sånne gymsokker med myk plastsåle i alle år hun. Ingen som sa noe på det, noen andre kjøpte like. 
Sånne, bare «pimage.jpeg.b88fee67f403b1eced0ebf6694986d33.jpegenere».

Anonymkode: ceb07...244

Jeg har fortsatt traumer av de der: kalde å ta på, svette etter bruk og luktet vondt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det ikke er barnehagens oppgave å si om man skal ha ulltøfler eller andre tøfler! Og at han ikke skal få lov til å bruke de synes jeg også er elendig pedagogikk. 
De kan komme med råd, men ikke med så klare krav til hva barnet skal gå med. 
Jeg hadde tatt det opp med styrer.

Anonymkode: ca5db...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier de hvis barn ikke tåler ull? Jeg hadde tatt det opp med styrer. Kunne fint kjøpt andre tøfter men ikke av de merkene der. Er imot merkepress og vil alltid få en valg mellom vanlig plag og sko fra europris, cubus, sparkjøp osv og et dyrere merke. 

I har blanding av alt og kan for det meste kjøpe det vi vil til barnet. Men det er bare tullete å kjøpe bare merkeklær... 

Anonymkode: 1c058...7be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tøflene er ikke laget av et egnet stoff. Det stoffet der puster ikke og barnet blir klam på bena.

Tøflene er ikke bra å gå i for bein i utvikling. Barnet kan utvikle skjevheter i foten og ankelen av å gå med slikt dårlig fottøy.

Dålige bein kan gi dårlig hofte. Dårlig hofte dårlig rygg. Dårlig rygg dårlig nakke. Dårlig nakke gir hodepine.

Hvorfor bryr ikke folk seg mer om godt fottøy???

Anonymkode: 26b61...3b1

Enig med deg. Man kan Kjøpe så mye joggedresser, strømpebukser og pologenser man bare vil hos billigkjedene, men fottøy og utetøy skal være av en viss kvalitet og skal ikke kjøpes på HM.

Anonymkode: 0b6ba...b66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå er det jo sånn at mange barn går i bare sokkelesten inne også. Så det er et dårlig argument. 

Anonymkode: 26e0b...5eb

I våre barnehage, samt i småskolen så skal de ha innesko som de kan gå rett ut i ved en evt brann/ brannalarm.

Anonymkode: f519b...f4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I våre barnehage, samt i småskolen så skal de ha innesko som de kan gå rett ut i ved en evt brann/ brannalarm.

Anonymkode: f519b...f4d

I vår barnehage også. Ingen barn går i sokkelesten her.

Anonymkode: 403a5...b35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

Oi, for en snobbete holdning fra barnehagen. Akkurat som om hummel eller superfit er det eneste som duger🙄. Er det en pedagog som sa dette her, eller er det en assistent? Jeg ville tatt denne holdningen opp med foreldrerepresentanten på avdelingen din. Slik holdning hører ingen plass hjemme. (Hvis du vil bøye deg for kravet har de superfit tøfler til 270kr på jollyroom akkurat nå) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tangent skrev (5 timer siden):

Spør hva de mener med at de er upaktiske. Mulig at det er fordi det er myke såler på bunnen som trekker til seg vann etc ved søl.

Der min gutt går, går alle ungene med sokker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

Da ville jeg bare brukt de tøflene hjemme.  Da kan han stolt ha de på der. Er faktisk litt enig med barnehagen om at hard såle og ull er best.

Anonymkode: 2eabe...101

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...