Gå til innhold

Hva er galt med disse tøflene? Barnehagen ba meg kjøpe nye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig med en AB før her. Vi går på hardt gulv hele dagen. Barnas føtter og ben er i konstant utvikling og trenger skotøy som er egnet for dette. Harde (men skikkelige) såler, gjerne sandaler som gjør at de ikke blir svette og klamme er mye bedre. 

Anonymkode: f6b40...b29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde forstått barnehagen hvis det var en ustø ettåring vi snakket om her. Men barnet er tre år og jeg regner med at han behersker gå/løping. Så store barn klarer ta de på selv også og de tar de ofte av i løpet av dagen også. Så ville ikke vært bekymret for utviklingen av fot... 

Hilsen barnehageansatt som ikke hadde reagert på disse på en treåring. 

Anonymkode: 095ed...60b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! 

Ser at flere er usikre på hva som er galt med disse tøflene, i likhet med mfh. Jeg skal spørre ved henting i dag. 

NB: jeg er enig med dere i at gos kvalitet på sko og tøy er viktig, derfor har vi investert i gode dresser og utetøy fra reima, utesko fra Viking og andre gode merker. Men med vår økonomi har vi ikke råd til å kjøpe rådyre inneklær. Tøyet barnet bruker inne er stortsett hm og kappahl. Mef unntak av to ullgenser som er mellomlag. Tøflene brukes i få timer hver dag, de er mye ute. 

De har forøvrig "hard" såle, som er must. 

Anonymkode: c79d4...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt slike tøfler, fordi de er så myke rundt foten og hæl og kan lett falle av eller barnet kan tråkke skjevt i dem. Men jeg er forsiktig med å klage unødig, de skoene er da vel ikke ubrukelige. Det er viktig at barnet får bruke de skoene han har fått og er stolt av og det er fint å ikke oppfordre til overforbruk.  

Mvh Pedleder

Anonymkode: c6ebe...226

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger.. har tenkt å bestille disse til sønnen min. Ser ut som greie tøfler i mine øyne. Jeg jobber i bhg og der har barna på seg det foreldrene velger til sitt barn. Enten det er gymsokker, innesko, Crocs, sandaler, ulltøfler.. som regel er vi på « tøffeljakt» både morgen og ettermiddag.. Barna vil helst gå i sokkelesten og slenger uansett av seg tøflene uavhengig om de har kostet 1000kr eller 49kr ;)  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enig at det er viktig med godt skotøy ute.. er ikke no gøy å bli kald og våt på føttene. Men at tøfler fra H&M er helseskadelig tror jeg ikke altså. At de sitter bra på foten og barnet kan bevege seg normalt er det viktigste 🧐 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får ikke opp bildet, om det er stoff under er det fordi om brannalarmen går skal barna rett ut uten å bytte sko. Da blir barnet våt og kald.

Anonymkode: 416c0...24b

Skjønner tanken, men sett at brannalarmen går og det er en faktisk brann, er det bedre at barna blir litt kalde og våte på føttene enn at de brenner opp.. 

(Ikke ts) 

Anonymkode: 6b2a9...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner tanken, men sett at brannalarmen går og det er en faktisk brann, er det bedre at barna blir litt kalde og våte på føttene enn at de brenner opp.. 

(Ikke ts) 

Anonymkode: 6b2a9...714

Nemlig, og derfor opererer mange skoler og barnehager med harde såler på innesko og tøfler. Å stå ute i slaps, om det brenner eller er falsk alarm, med våte føtter er unngåelig. Og ikke så veldig stort offer. 

Anonymkode: 416c0...24b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du har fullstendig misforstått. Vi var ikke kalde og våte, vi har ikke skjev gange og ryggproblemer. Klærne og skoene holdt oss både tørre og varme og ødela ikke føttene våre. Utviklingen har ikke blitt bedre, det var aldri noe galt med det som allerede fantes. Akkurat som at det ikke er noe galt med helt vanlige, billige ytterklær og sko til barn nå. Du må gjerne TRO at dine barn er ekstra tørre, ekstra varme og har ekstra god gange fordi du bruker ekstra mye penger på klær og sko, men det vet alle andre at heldigvis ikke er sant. 

Anonymkode: ac66b...fb1

Så du tror ikke det er forskjell på gode og dårlige sko!? At sko ikke har noe å si for helsa for skjelett og leddplager? 

Det finnes så mye forskning på akkurat dette at jeg tror du tuller.

Anonymkode: 26b61...3b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

TS over

Anonymkode: c79d4...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

Jeg hadde ledd de ansatte i trynet og mint de på at de ikke er barnets foreldre. De bestemmer ikke hva mitt barn bruker eller ikke, det er det jeg og mannen min som gjør. 

Anonymkode: 561b8...9bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Finn for nye tøfler, og nå er det mange tilbud rundt om kring. Jeg skjønner egentlig at bhg ikke vil ha polysesyertøfler i bhg, fordi det blir skikkelig klamt på beina. Og hummel ulltøfler finner du ned i 250-300kr. Du kan også bruke sandaler i fra i sommer.

Anonymkode: 3e4c1...739

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det merkeligste her er jo at du ikke spurte etter begrunnelse, men går hjem og ber random folk på et forum tippe hva som er galt!

Anonymkode: b9abe...e64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med så mange fysioterapeuter angående fottøy på barn, den klare beskjeden er minst mulig skotøy. Inne skal det helst ikke være noe, og skal det det så skal det være myke såler.

Anonymkode: a7fff...509

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

På jobb, hvor jeg fortvekk står mange timer om dagen på et relativt hardt gulv, har vi kjempestort fokus på fottøyet. 

Hvorfor skal det være annerledes for barn? Godt fottøy er viktig!!

Anonymkode: 27f4f...58a

Jeg tenker at siden barn ikke står i ro på et hardt gulv hele dagen vil det være annerledes. De løper, sitter, ligger på gulvet og i sofaen, ruller rundt og lekesloss, krabber rundt, hopper, går på knærne, klatrer, lister seg... De står stille sånn ca. 10 sekunder i gangen før de finner på noe annet i minst en halvtime.

Så jeg tenker at joda, godt fottøy er viktig, men type gulv og type aktivitet er relevant. Barns aktivitet er veldig ulik voksnes aktivitet. Og da må vel disse tøflene være helt greie for barn å bruke noen timer om dagen i barnehagen.

Anonymkode: c4778...b74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hei igjen! Da har jeg hentet i barnehagen og fikk samtidig snakket med den ansatte angående tøflene. Jeg er litt konfliktsituasjoner, så jeg spurte forsiktig om hva som er galt med disse tøflene. Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle, hun anbefalte tøfler fra ett merke som heter superfit eller hummel tøfler i ull. Hun sa at de tøflene han hadde på var i polyester og det var det verste stoffet som fantes, og kvaliteten var deretter. 

Men de tøflene er superfit eller hummel ull er dyre! Her snakker vi kanskje 500 kr for ett par tøfler! Synes det er litt i overkant mye. Jeg betalte mindre for vinterstøvel fra Viking, riktig nok på salg. Tøflene til sønnen min lå på plassen ham fortalte at han fikk beskjed om å gå uten. Jeg spurte den ansatte om det stemte, og det var sant(!), hun sa det var bedre uten dem fordi de er så dårlige å gå med. 

Jeg sa ingenting, men kjenner meg irritert og skuffet over barnehagen. Greit nok at de opp det med meg, men de må ikke be sønnen min gå uten tøfler og fortelle HAN (en 3 åring!) at tøflene som han var så stolt over er ubrukelige i barnehagen. 

På vei hjem sa sønnen min at han ikke fikk lov å bruke tøflene mer. 

 

Hva slags pedagogikk er dette? De kunne ha tatt en prat, sendt meg en epost/sms så kunne jeg har forberedt han på dette. Men å ikke gi han lov å bruke tøflene og si de er ubrukelig ikke riktig. 

 

 

Anonymkode: c79d4...71a

 

De kunne kanskje tatt det med deg på mail sier du, men de hadde jo allerede tatt dette opp med deg!? Og når du da ikke sa noenting så trodde nok barnehagen at du var enige i at dette var dårlige innesko.

Han har helt rett i det han sier, polyester er noe møkk.

Du kan finne mye brukt på finn.no, Facebook. Du kan ønske deg det til jul... 

Anonymkode: 26b61...3b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at siden barn ikke står i ro på et hardt gulv hele dagen vil det være annerledes. De løper, sitter, ligger på gulvet og i sofaen, ruller rundt og lekesloss, krabber rundt, hopper, går på knærne, klatrer, lister seg... De står stille sånn ca. 10 sekunder i gangen før de finner på noe annet i minst en halvtime.

Så jeg tenker at joda, godt fottøy er viktig, men type gulv og type aktivitet er relevant. Barns aktivitet er veldig ulik voksnes aktivitet. Og da må vel disse tøflene være helt greie for barn å bruke noen timer om dagen i barnehagen.

Anonymkode: c4778...b74

Så logikken din er at jo mer du beveger deg jo dårligere sko kan du bruke?

Det er jo helt omvendt. Fottøyet må være bra for å sikre en naturlig bruk av foten og ankelen. Barn som sliter med å sette seg ned på gulvet fordi skoene er for stive/for store eller for høye er ikke bra. Når man får vridninger i leddet som ved dansing må man forhindre skader.

Og det er bra å ha luftig materiale og ikke et tykt lag med polyester.

Anonymkode: 26b61...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hun sa at barnehagen vil at alle barna skal gå med tøfler i ull med hard såle

Jeg kan skjønne poenget med såle, særlig dersom de går der det kan være vått på gulvet, men «alle skal ha ulltøfler»? Det var snevert, altså. Jeg har i alle fall en unge som hadde smeltet med ull på beina inne.  

Jeg ville faktisk tatt dette videre til styrer. Greit nok at barnehagen har anbefalinger, men man nekter ikke et barn å gå med tøfler han liker bare fordi man skal demonstrere overfor mor at tøflene er så ille at selv sokkelesten er bedre. Hva i all verden gjør de om en unge kommer i syntetisk spikerman-t-skjorte eller tyllkjole? Rett av med den, her skal det kun være ull eller bomull?
 

Ser nå barna i barnehagen her med både det ene og andre av lite praktiske klær og innesko som mest er til pynt, men når de går ut, tar de enten av tyllkjolen eller mellomlaget tas utenpå. Barna skal ha medbestemmelse også, og det er veldig mye litt upraktisk som faktisk ikke er skadelig.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har fullstendig misforstått. Vi var ikke kalde og våte, vi har ikke skjev gange og ryggproblemer. Klærne og skoene holdt oss både tørre og varme og ødela ikke føttene våre. Utviklingen har ikke blitt bedre, det var aldri noe galt med det som allerede fantes. Akkurat som at det ikke er noe galt med helt vanlige, billige ytterklær og sko til barn nå. Du må gjerne TRO at dine barn er ekstra tørre, ekstra varme og har ekstra god gange fordi du bruker ekstra mye penger på klær og sko, men det vet alle andre at heldigvis ikke er sant. 

Anonymkode: ac66b...fb1

Snakk for deg selv du , jeg var kald og fikk ryggtrøbbel 

Anonymkode: 23046...145

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...