Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så negative til amerikansk livsstil?


Karoline1907

Anbefalte innlegg

Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Jeg tror du har misforstått begrepet allemannseie. Det du skiserer er absolutt ikke tilfellet for en stor andel av amerikanere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Tror du ikke at amerikanere tar buss og går i all slags vær? De har det verre enn oss.  De har orkaner, store snømengder, iskalde vintre, flom, skogbranner, tornadoer osv.  

Anonymkode: cd930...8c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke at amerikanere tar buss og går i all slags vær? De har det verre enn oss.  De har orkaner, store snømengder, iskalde vintre, flom, skogbranner, tornadoer osv.  

Anonymkode: cd930...8c3

Jepp. Og ikke bare det, men deres kollektivtransport er mye dårligere enn i Europa generelt. Så en dokumentar forleden hvor amerikanere i middelklassen blir tvunget til å bo i biler/bobiler fordi de ikke har råd til bolig i nærheten av jobb. På grunn av dårlig kollektivtransport og mye kø inn til byen (hvor de fleste jobber er), bor de heller i bilen enn å bruke timesvis på pendling hver dag.

Forøvrig ts, denne kan jo kanskje være interessant å se på:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en gang vi var 2 uker i Karibien, et sted hvor det hovedsaklig var amerikanere som ferierte. På hotellet var det en butikk som solgte nips og (overpriset) mat, og de som jobbet der syntes det var veeeldig pussig at vi skulle være der i hele to uker. «Tenk, alle andre drar hjem og dere er her fortsatt!» sa de til oss, overrasket over at det gikk an å ha mer enn en uke ferie. :P 

Husker også da jeg traff på en amerikansk dykkerinstruktør i Asia en gang. Han skulle søke jobber i Karibien fordi familien omtrent aldri kunne besøke han der, siden det var for langt å reise for kun 1 ukes ferie. Selv reiste vi til Asia i 2-3 uker hvert eneste år, som den største selvfølge. 
 

Har vært en del i USA også, og der er det hjemløse på annethvert gatehjørne i veldig mange områder. Da snakker vi om folk som går rundt med alt de eier i en handlevogn, eller står langs veien med skilt av typen: «Will work for food» eller kaster seg over tilfeldige forbipasserende og forsøker å overtale de til å gi den en dollar for noe ræl de drar ut av handlevognen sin. Husker jeg hadde vært ute og shoppet i West Hollywood en gang, og traff på en kvinnelig uteligger da jeg var på vei til bilen med alle handleposene. Skyldfølelsen da hun sa: «Been out shopping, eh?» husker jeg enda, fordi det gjorde forskjellene så tydelige. 

Jeg kjenner en del folk som bor i USA, og med unntak av de av dem som er rike og berømte så har jeg bedre bolig og bedre råd enn samtlige. Slankere enn de fleste er jeg også. USA er ikke som på film... 

Anonymkode: 864cf...8cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Husker en gang vi var 2 uker i Karibien, et sted hvor det hovedsaklig var amerikanere som ferierte. På hotellet var det en butikk som solgte nips og (overpriset) mat, og de som jobbet der syntes det var veeeldig pussig at vi skulle være der i hele to uker. «Tenk, alle andre drar hjem og dere er her fortsatt!» sa de til oss, overrasket over at det gikk an å ha mer enn en uke ferie. :P 

Husker også da jeg traff på en amerikansk dykkerinstruktør i Asia en gang. Han skulle søke jobber i Karibien fordi familien omtrent aldri kunne besøke han der, siden det var for langt å reise for kun 1 ukes ferie. Selv reiste vi til Asia i 2-3 uker hvert eneste år, som den største selvfølge. 
 

Har vært en del i USA også, og der er det hjemløse på annethvert gatehjørne i veldig mange områder. Da snakker vi om folk som går rundt med alt de eier i en handlevogn, eller står langs veien med skilt av typen: «Will work for food» eller kaster seg over tilfeldige forbipasserende og forsøker å overtale de til å gi den en dollar for noe ræl de drar ut av handlevognen sin. Husker jeg hadde vært ute og shoppet i West Hollywood en gang, og traff på en kvinnelig uteligger da jeg var på vei til bilen med alle handleposene. Skyldfølelsen da hun sa: «Been out shopping, eh?» husker jeg enda, fordi det gjorde forskjellene så tydelige. 

Jeg kjenner en del folk som bor i USA, og med unntak av de av dem som er rike og berømte så har jeg bedre bolig og bedre råd enn samtlige. Slankere enn de fleste er jeg også. USA er ikke som på film... 

Anonymkode: 864cf...8cc

Det er jo tiggere og hjemløse overalt i Norge, utlendinger sier alltid det om Norge, at de ikke trodde det var så mange fattige her... Men visste ikke det med ferie, det er jo bra! Synes fortsatt 5 uker i løpet av et helt år er ekstremt lite, men sånn er det:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne på Snap nå.

En dame på Subway sovner stående mens hun lager mat. Våkner ikke engang når hun ligger oppå sandwichen. Vil du ha det sånn?

Tenk at du i tillegg ikke får sykepenger, så du MÅ på jobb, samma hva. I tillegg får du ikke mammapermisjon eller permisjonspenger. Du får såvidt råd til mat, pensjonssparing kan du glemme. 

AAP og uføretrygd, hva er det?

Er du uheldig og havner i en ulykke så blir du fort hjemløs og må klare deg på gata.

Screenshot_20201124-220053_Snapchat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karoline1907 skrev (8 timer siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Du vet at det finnes biler i Norge også?

Og når du snakker om «amerikanenere» så lurer jeg på hvem? Stor forskjell å bo i en by i Virginia og en bygd i Alamabam? Hvem vil du bli lik? Amerikanere er mange folkeslag, stater, religioner og skjebner. Alt er ikke som på tv.

Anonymkode: 81b25...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (1 time siden):

Det er jo tiggere og hjemløse overalt i Norge, utlendinger sier alltid det om Norge, at de ikke trodde det var så mange fattige her... Men visste ikke det med ferie, det er jo bra! Synes fortsatt 5 uker i løpet av et helt år er ekstremt lite, men sånn er det:( 

Ingen er hjemløse i Norge uten å velge det. Det er en stor forskjell fra USA.

Anonymkode: 81b25...4c8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
Karoline1907 skrev (1 time siden):

Det er jo tiggere og hjemløse overalt i Norge, utlendinger sier alltid det om Norge, at de ikke trodde det var så mange fattige her... Men visste ikke det med ferie, det er jo bra! Synes fortsatt 5 uker i løpet av et helt år er ekstremt lite, men sånn er det:( 

De hjemløse i Norge er stort sett narkomane og tiggerne for det mest romfolk. 

I USA er helt vanlige folk med jobb hjemløse fordi lønnen ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (5 timer siden):

Er faktisk 19, og har kanskje ikke peiling på alt det negative ved USA, men ser på youtubere og folk jeg snakker med på Instagram som har foreldre som jobber som lærere, sykepleiere, revisorer osv med helt gjennomsnittlig lønn, men som bor i svære hus med basseng og garasje og stor bil som kun leger og sånt ville hatt råd til i Norge. Derfor jeg blir litt forvirret😶 

De leier som regel og ikke eier! I USA er det få som eier sin egen bolig.

Anonymkode: 9542f...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (1 time siden):

Det er jo tiggere og hjemløse overalt i Norge, utlendinger sier alltid det om Norge, at de ikke trodde det var så mange fattige her... 

Faktisk er det heller et tegn på at problemet er lite, siden man ikke ser det på som nødvendig å jage de hjemløse ut av bykjernene. Noe de gjør i de fleste andre land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De leier som regel og ikke eier! I USA er det få som eier sin egen bolig.

Anonymkode: 9542f...21f

Og de som gjør det betaler nærmere 5 % rente. Og det er mange tilleggsutgifter på å eie. Min venn og kona kjøpte ett hus for rett under 600.000 $, de betaler rett under 5000 $ i mnd bare på lånet, så kommer eiendomsskatt, forsikringer osv i tillegg. Han eier eget firma hvor han jobber på dagtid, er trener for en skole hver ettermiddag/kveld og helg og kona jobber også fulltid på universitetet. De tjener forsåvidt godt med rundt 14000 dollar i mnd men storparten går til alle utgifter til å bo og div. Helseforsikringer og de lever overhodet ikke i noen overflod selv på den lønnen og jobber mye mer enn den gjennomsnittlige nordmann. Selv om de bor i en storby er de helt avhengig av to bilen da kollektivtilbudet er svært dårlig. 

Anonymkode: 3e977...c31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ingen er hjemløse i Norge uten å velge det. Det er en stor forskjell fra USA.

Anonymkode: 81b25...4c8

Sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikbokelsker skrev (37 minutter siden):

Uvitenhet. Jeg elsket å bo i statene.

Men er det ikke sant det alle andre her sier om at det er dårlig lønn og at man får gjeld fra å være syk og sånt? Eller er det billig å bo der for de fleste mennesker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2,3k visninger! Er ikke det ganske mye?😶 Tusen takk for alle som deler kunnskap og erfaringer, jeg er veldig nysgjerrig på forskjellen mellom USA og Norge😅😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fulgt med i timene på skolen du da? Har en bonusdatter på 18 som er engasjert og følger mye med på samfunnsdebatter, strengt tatt trodde jeg egentlig dette gjaldt de fleste i deres aldersgruppe...

Du burde kanskje spørre foreldrene dine også om ting du lurer på. 

Anonymkode: 950e5...437

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke fulgt med i timene på skolen du da? Har en bonusdatter på 18 som er engasjert og følger mye med på samfunnsdebatter, strengt tatt trodde jeg egentlig dette gjaldt de fleste i deres aldersgruppe...

Du burde kanskje spørre foreldrene dine også om ting du lurer på. 

Anonymkode: 950e5...437

Jeg er også 18 og skoleflink, men ikke lært om sånne ting i USA 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karoline1907 skrev (10 timer siden):

Den amerikanske livsstilen virker så mye mer praktisk og chill i forhold til den norske. At bil er billig og allemannseie, bensin billig, hus billig og allemannseie, osv. Jeg vil også ha en svær range rover som jeg kan kjøre overalt hvor jeg skal. Er så utrolig lei av å ta buss eller gå overalt, i all slags vær! Tenk å sitte i en varm, fin bil på vei til jobb, butikken osv😍 Også henger de ikke opp klær (som er SÅ mye herk), men bare tørketromler dem til de er tørre! Genialt😍 Også har de Wallmart og Target og sånt hvor de kan handle alt de skal ha samtidig! Og butikker er åpne på søndager, så kan de kjøpe inn det de skal ha til uken😍😍

Jeg har bodd i USA, at alle har bil er ikke noe å skryte av. For mange er det HELT nødvendig for å kunne komme seg på jobb. Hvorfor? Fordi kollektiv transport er et helvete. Jeg vet om en som må kjøre 15 minuter på jobb, fordi å ta buss eller tog er over en time omvei. Det er ikke positivt for miljøet at alle kjører bil, og det er ikke positivt for menneskene heller. 
Der jeg bodde kjørte alle, det fantes ikke busser eller taxi. Det var heller ikke noe fortau, så man kunne ikke gå noen steder. Mange plasser i USA lider av seriøst underutviklet infrastruktur. 

Jeg må også peke ut at Walmart er en skurk av en butikk. Slike butikker tar over all business i et området, slik at mindre bedrifter ikke kan konkurrere. De ansatte jobber mye for veldig lite penger. 

Endret av Chiyo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...