Gå til innhold

prisbeløp på julegave til barna


minisa8

Anbefalte innlegg

Har en sønn (ungdom) i år får han ca 6000 om ikke mer.

Han er takknemlig for lite, men i år har jeg jobbet ekstra fordi han sparer til lappen, håper jeg har mulighet til mer, vi bruker fridager til å lese teori. :)

Anonymkode: 0a1d7...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine får ca 2000,- totalt fordelt på bursager og jul. Er det noe spesielt kan jeg se det an, me nde har stort sett absolutt alt de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ufattelig mye, men til vårt forsvar noterer vi oss hva de trenger god tid i forkant, og så får de mye av det de trenger til jul. Vi gjør det slik fordi vi har en veldig liten familie, og barna får ingen gaver fra fars familie. Min nevø og niese har veldig stor familie på fars side, i tillegg til den familien vi altså har felles på mors side, samt at min søster og hennes venner gir gaver til hverandres barn. Noe jeg og mine venner ikke gjør. 

På grunn av dette ville våre barn få veldig få gaver i forhold til søskenbarn, og selv om barna forstår hvorfor har vi altså valgt å samle kjøp av ting de trenger så det blir julegaver. Det veier ikke opp i antall likevel, men da blir det iallefall ikke slik at det er veldig tydelig hvor mange færre de har å få gaver av. 

Vi begynner også tidlig å kjøpe gaver til jul, ettersom vi ser at de snart trenger å fornye noe, så både gaver og kostnad er egentlig noe som normalt ville vært spredt over tid, og kostnader blir det. For eksempel har vår datter gått med ganske slitte joggesko siden august, men får nye til jul først, selv om kjøpt i august. I år trenger de også å bytte ut slalomutstyr, og "nytt" er som alltid handlet inn på finn, brukt altså, hvor det de har vokst fra også blir solgt til omtrent samme pris. Julegaver blir de "nye" skiene også, og barna bryr seg ikke om at slikt er brukt. Det er nytt for dem. Begge to trenger litt større klær, og det blir også julegaver. 

På den måten blir totale sum på julegaver temmelig høy, men egentlig bruker vi bare summer vi uansett hadde måtte ut med, vi bare gir dette akkurat julaften. Så får også de mange gaver å åpne, og må ikke bare se på at søskenbarn åpner fem ganger så mange pakker. 

Hadde det ikke vært for denne veldige ulikheten i hvor stor familie og hvor mange gaver i forhold til søskenbarn hadde de fått akkurat det samme antagelig, men spredt fra august til mars. Det er jo ting de trenger. 

Behov mellom mars til august blir ofte fødselsdagsgaver. 

Anonymkode: 1337b...101

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter på 16 og 20 som bor hjemme + studentsønn 20 år får for ca 1.500 kr hver. Tre voksne barn fra 25 - 32 som er i jobb og tjener penger selv: for 1.000 kr hver. Unntak i år for eldste som står oppi samlivsbrudd som vi kjøper ny komfyr til for å hjelpe. 

Vi har helt ok inntekt, og syns prisnivået på gavene er tilstrekkelig. Ungene får mange gaver fra familien rundt, ingen har tradisjon for å kutte ut julegaver etter konfirmasjonsalder/evt etter fylte 18 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sønnen min av familie, men han er autist og psykisk utvhemmet, han har ikke språk så han snakker lite utenom få ord. Men jeg kjøper mye han trenger, og ting han liker å gjøre på. kjøper året rundt mye til både jul og bursdag til han. så da blir det gaver til 3-4000 

Anonymkode: d4243...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer, men vanligvis mellom 1500-2000 kr.
Men noen ganger får hun dyrere ting som telefon (nå har hun en iPhone 8 hun fikk for ett år siden), skiutstyr el. og da ligger det litt høyere. 
 

Anonymkode: eb8b3...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minisa8 skrev (På 24.11.2020 den 12.38):

Hvor mye pleier dere å bruke på julegave til tenåringene deres? Har lest på andre tråder, og syns andre gir så ufattelig mye

Helt enig. 
 

Har ikke egentlig et beløp, men tror det ligger mellom 400 og 1000 pr barn. 
 

En ting jeg syns er vanskelig er om det er rettferdig å gi dyrere gave til tenåringene enn til hun som er 4. Hva tenker andre?

 

Anonymkode: c24ab...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig. 
 

Har ikke egentlig et beløp, men tror det ligger mellom 400 og 1000 pr barn. 
 

En ting jeg syns er vanskelig er om det er rettferdig å gi dyrere gave til tenåringene enn til hun som er 4. Hva tenker andre?

 

Anonymkode: c24ab...c38

Jo, jeg tenker at det er ok. Vi gir nok likt til våre to jenter på 11 og 14, men gutten vår på 6 år får stort sett litt mindre i sum. De får alle ting de ønsker seg- og gutten vår på 6 år tenker jo virkelig ikke over hva ting koster. Da blir det litt unødvendig å gi han mer bare for å gi. 

Anonymkode: eb8b3...20e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 0.08):

 

Det er mye 😶 hva kjøper dere til dem eksempelvis?

Anonymkode: cb0e9...aaa

Treningsklær (danseklær ca 1500kr),  høytalere (1200kr). Levis bukse (1200kr som hun har ønsket seg lenge), mobildeksel og lengre ladeledning (800kr, så slipper hun å ta min hver dag), «sengebord» (500kr). Blir fort penger... 

Andre ting kan være slalåm utstyr, ski osv men det har hun fra i fjor som passer. Kan også fint gi feks dyrere jakker som Svea, dunjakker osv. 
 

Til dere som kjøper for 500-1000kr til tenåringen; hva kjøper dere? Føler ikke man får noe til den prisen foruten litt klær (rimeligere merker som vi bruker til vanlig, til jul gir jeg gjerne noe dyrere merkes som hun har ønsket seg men ikke kjøper hele tiden).

Anonymkode: b1c86...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter i alderen 9-14. De får gaver til ca.2000kr hver i år + en ting på deling. Husker ikke helt prisen, men mellom 500-100kr.

I

Anonymkode: 7d704...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 21 og kan kanskje regnes som et voksent barn (?), i alle fall så har jeg fått for ca. samme beløp gjennom hele tenårene som er 1000 kr. Dette er ca. beløpet dersom jeg ikke har behov for noe spesielt. 

Om jeg derimot trenger nye ski, sykkel, ny laptop, og lignende ting så får jeg dette selv om prislappen toucher 10 000 kr. Det er altså ikke utstyret som det skal stå på 😉 Gjennomsnittlig beløp ligger nok dermed på 3000 kr hver jul. 

Anonymkode: 6ac7f...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Treningsklær (danseklær ca 1500kr),  høytalere (1200kr). Levis bukse (1200kr som hun har ønsket seg lenge), mobildeksel og lengre ladeledning (800kr, så slipper hun å ta min hver dag), «sengebord» (500kr). Blir fort penger... 

Andre ting kan være slalåm utstyr, ski osv men det har hun fra i fjor som passer. Kan også fint gi feks dyrere jakker som Svea, dunjakker osv. 
 

Til dere som kjøper for 500-1000kr til tenåringen; hva kjøper dere? Føler ikke man får noe til den prisen foruten litt klær (rimeligere merker som vi bruker til vanlig, til jul gir jeg gjerne noe dyrere merkes som hun har ønsket seg men ikke kjøper hele tiden).

Anonymkode: b1c86...fb9

Varmt ullskjerf fra Jean Paul og noen gode tøfler er en fin gave for rett under 1000-lappen. Synes nå i alle fall jeg da 

Anonymkode: 6ac7f...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir etter hva barnet ønsker seg. Om det er en stor boks med Lego til 1000kr eller ny sparkesykkel til 800kr spiller ingen rolle. Det er ingen tenåring, så ser for meg at beløpet blir større med årene. Når det er sagt, vi ville ikke brukt ubegrenset beløp heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får vondt i magen av å lese her. Har en 2-åring og en til på vei. Helt klart økonomien til å gi dem gaver til 3-4000, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre det. Beløpet er garantert høyere når de er tenåringer. Da må vi kutte på andre ting. Jeg kan ikke fatte hva en 10-åring skal med en Parajumper-jakke. Hva er dette merkejaget?? Det må jo være skapt i heimen og gjenspeiles blant barna.

Anonymkode: 0d464...fb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år ser det ut til at det blir dyrere gaver enn ellers til våre: 9åringen har ønsket seg nytt skrivebord da det hun har er på overtid, så antar rundt 2000kr på skrivebord. 6åringen ønsker seg telefonklokke, og det gjør vi også, så ca 1500kr der.

Anonymkode: 97f9e...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Får vondt i magen av å lese her. Har en 2-åring og en til på vei. Helt klart økonomien til å gi dem gaver til 3-4000, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre det. Beløpet er garantert høyere når de er tenåringer. Da må vi kutte på andre ting. Jeg kan ikke fatte hva en 10-åring skal med en Parajumper-jakke. Hva er dette merkejaget?? Det må jo være skapt i heimen og gjenspeiles blant barna.

Anonymkode: 0d464...fb8

Jeg er enig med deg, jeg ser ikke poenget. Disse "behovene" må jo skapes et sted og av en grunn, de oppstår ikke i løse lufta. En annen ting er at det virker som at det har blitt så vanlig å gi flere gaver, det er ikke snakk om at de får den ene tingen de har ønsket seg lenge, det er gjerne tre-fire ting eller enda mer. 

Det er greit, folk må jo gjøre som de vil med egne penger, men når jeg ser beløpene folk bruker på gaver til egne barn, da lurer jeg litt på hvorfor de klager på prisene på mat, bensin osv.

Og hvis man har så høy inntekt, hadde det ikke gått an å bruke noe av det på å bidra til en hyggelig jul til de som ikke har så mye?  Aldershjem, veldedig organisasjon, hva som helst. I det lange løp hadde kanskje det vært mer berikende for 15-åringen enn klær og vesker for 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine får for ca 1500 hver, bonusbarna får for 500 hver.

Anonymkode: 5ce49...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...