Gå til innhold

Hvor lenge kan barnet sove på foreldrerommet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

og det gir bedre søvn

Nei, det gir ikke alltid bedre søvn, hverken for barnet eller foreldrene. 

Anonymkode: 7bc3e...13c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva skal barnet forsvare seg mot på et barnerom? Og bedre søvn for hvem?

Anonymkode: 8356a...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på en annen ting her. Hvordan vil barna hans føle dette? Vil de føle seg presset til å måtte flytte hjemme fra? Vil de overhodet føle noe søskenkjærlighet til halvsøskenet? Vil de kjenne på negative følelser for halvsøskenet som tvang dem til å flytte hjemmefra? 

Anonymkode: eccfb...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde eldstemann på rommet til han var 1 år (egen sprinkelseng). Da fikk han eget soverom. Nestemann lå hos oss til han var 2 år. Da flyttet han inn på rommet til storebror til de var 4 og 6 år. Da flyttet vi til større bolig. Det fungerte kjempeflott! Ingen poeng i å kjøpe større når plassmangel kun er midlertidig. Men hans største gutt. Har han fortsatt rom hos moren som han kan bo i i ferier når han evt flytter vekk på hybel?

Anonymkode: 174fb...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva skal barnet forsvare seg mot på et barnerom? Og bedre søvn for hvem?

Anonymkode: 8356a...b2f

Er ikke den du siterte, men svarer likevel. Mennesker er flokkdyr. Babyens biologiske instinkt er at den må være sammen med foreldrene (eller andre voksne) for å være trygg. Det gjelder selvsagt ikke alle, men mange. Utrygge babyer sover ikke/sover dårlig. Det er forklaringen på hvorfor mange babyer «krever» samsoving. Som igjen betyr at mange babyer sover bedre sammen med foreldrene, som igjen betyr at foreldrene sover bedre. Min baby er slik, jeg vil heller sove hele natta med han i min seng, enn å fly inn/ut av barnerommet til en skrikende baby hver eneste time hele natta. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi hadde eldstemann på rommet til han var 1 år (egen sprinkelseng). Da fikk han eget soverom. Nestemann lå hos oss til han var 2 år. Da flyttet han inn på rommet til storebror til de var 4 og 6 år. Da flyttet vi til større bolig. Det fungerte kjempeflott! Ingen poeng i å kjøpe større når plassmangel kun er midlertidig. Men hans største gutt. Har han fortsatt rom hos moren som han kan bo i i ferier når han evt flytter vekk på hybel?

Anonymkode: 174fb...81a

Ser ingen grunn til å kjøpe noe større nei, når «problemet» bare vil vare noen få år, kanskje ikke i det hele tatt. Han har eget rom hos mor også ja, og jeg skal aldri si aldri, men tror ikke det kommer fler barn der på grunn av alder på mor. Og vi skal da alltids få ordnet plass til han på besøk i ferier og helger, om det blir hybel.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tenker på en annen ting her. Hvordan vil barna hans føle dette? Vil de føle seg presset til å måtte flytte hjemme fra? Vil de overhodet føle noe søskenkjærlighet til halvsøskenet? Vil de kjenne på negative følelser for halvsøskenet som tvang dem til å flytte hjemmefra? 

Anonymkode: eccfb...7bd

Utifra alt jeg leser her så virker det som det skal gå veldig greit å ha barn lenge på rommet. Vi må selvfølgelig snakke med barna om hvordan dette blir, når den tid kommer. Om de kommer til å føle noe kjærlighet for et halvsøsken er ikke noe man kan vite på forhånd, og ingen skal føle noe press om å flytte noen steder, alle er like velkommen. 

Anonymkode: d58fc...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann flyttet over i egen seng på eget rom da hen var tre år og vi fikk et barn til. (Vi hadde sprinkelseng på voksensoverommet, men den ble ikke brukt.) Hen samsov med far i et halvt år, og etter at far flyttet tilbake i voksensenga, kommer eldstemann inn til oss mellom midnatt og kl. 3. Hen har sovet to hele netter i senga si.

Vi samsover med minstemann på 1,5 år, og jeg ser for meg å gjøre det en stund til. Det gir mest mulig søvn til flest mulig, og det er vår hovedprioritet. I tillegg synes jeg det er ganske koselig at hele familien sover sammen.

Anonymkode: 86beb...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er koselig det da😂 Sålenge alle får seg en god natts søvn er vel det det viktigste kanskje.

Hadde mannen vært litt yngre så hadde jeg ikke tenkt på noe barn enda, men jeg har lest at også alder på menn kan ha noe å si på sykdommer på foster. Mannen blir 41 snart, og vi vet ikke hvor lang prøvetid vi får. Har ikke sluttet på pillen enda heller.

Anonymkode: d58fc...892

og hvor mange år er du?

Anonymkode: 35039...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og hvor mange år er du?

Anonymkode: 35039...221

Jeg er i midten av tjueårene, så har god tid om vi hadde vært jevngamle. Men jeg ønsker at barnet skal ha en pappa også som klarer å følge med gjennom hele oppveksten med tanke på lek og andre aktiviteter.

Anonymkode: d58fc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov på samme rom som foreldrene mine til jeg var seks år. Men dette var lenge før normen om at alle barn skulle ha egne rom.

Anonymkode: b184c...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebroren min sov på moren min og stefaren min sitt rom til han var tre-fire år nettopp fordi de ikke hadde rom ledige. Da han fikk sitt eget rom, så sa han ofte at han savna kroken sin på rommet til sine foreldre, men han trivdes godt på eget rom også :) 

Min flytta på eget rom ved seks måneder fordi det passet oss best, det gikk også veldig fint. Så å ha ungen på rommet deres til barnet er 1,5 år, ser jeg ingen problemer med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marisana skrev (36 minutter siden):

Lillebroren min sov på moren min og stefaren min sitt rom til han var tre-fire år nettopp fordi de ikke hadde rom ledige. Da han fikk sitt eget rom, så sa han ofte at han savna kroken sin på rommet til sine foreldre, men han trivdes godt på eget rom også :) 

Min flytta på eget rom ved seks måneder fordi det passet oss best, det gikk også veldig fint. Så å ha ungen på rommet deres til barnet er 1,5 år, ser jeg ingen problemer med :) 

Fikk broren din eget rom fordi du flytta ut, eller fordi alle flytta til nytt sted?

Har sett mange skrive at det går veldig fint å ha barnet på rommet i mange år, så er blitt tryggere på at det er riktig å starte å prøve på barn nå. Føler alt annet passer bortsett fra det med rommet😊

Anonymkode: d58fc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe

Våres på 2 sover i egen juniorseng ved siden av vår dobbeltseng. Da kan han bare klatre rett opp hvis han har mareritt, så sover vi alle 3 godt igjen like etter :) Bryr meg ikke om hvis noen synes det er rart eller hvis han er for gammel. Soverom er SOVErom. Vi har sex i stua etter ungen har lagt seg, så det hindrer ikke intimiteten ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7åring har hatt eget soverom siden hun ble født men sover hos oss (vi orket ikke ha henne i vår seng lengre så hun har egen seng rett ved siden). Satser på at hun blir lei ganske snart.

Mange syns det er helt sykt slik vi holder på, eller rettere sagt hvordan vi lar ungen holde på men jeg har sluttet bry meg om andres mening. Viktigst at vi sover godt og det gjør vi.

Anonymkode: e2034...a29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk broren din eget rom fordi du flytta ut, eller fordi alle flytta til nytt sted?

Har sett mange skrive at det går veldig fint å ha barnet på rommet i mange år, så er blitt tryggere på at det er riktig å starte å prøve på barn nå. Føler alt annet passer bortsett fra det med rommet😊

Anonymkode: d58fc...892

Fordi broren min flytta ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 10.38):

 

Hadde vi blitt gravide nå, hadde barnet vært 1,5 år før mulig eget rom. Er dette alt for sent?

Anonymkode: d58fc...892

Helt normalt og vanlig. Noen blir forstyrret av hverandre, men stort sett går det helt fint. Min ene delte rom med meg til hun var fem, hadde ikke plass til noe annet da (jeg hadde ikke mann da, mulig det hadde vært annerledes). Men 1,5 er ihvertfall 'innafor'. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...