Gå til innhold

Jeg tør ikke pusse opp badet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt bolig og ønsker egentlig å pusse opp badet. Det skal i utgangspunktet være et bad uten noe galt med, men jeg er likevel liiiivredd for at noen skal rive opp og finne ut at noe er helt  feil, og som vil koste meg en formue. Huset er fra 1950. 

Kan noen dele erfaringer? Hva kan være galt? Hvor ofte finner de feil som gjør at de må rive alt og som vil koste meg dyrt? Finnes det en måte jeg kan pusse opp badet UTEN risikoen for å finne noe fælt? 

Anonymkode: f008e...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men- du vil jo vite det så raskt som mulig om det er noe fælt med badet?

Anonymkode: 99bd0...5e0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du likevel skal pusse opp badet så spiller det vel ingen rolle? 🤨

Anonymkode: 11a8f...2cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

98% av alt man bekymrer seg for skjer aldri. 

Så du kan jo gå i årevis og bekymre deg for dette, eller bare gjøre det du ønsker å gjøre, og selv om det skulle avdekke noe vil det koste deg mindre bekymring over tid enn å gå i år og bekymre deg for det. 

Antagelig går det også bra. Bad er dyrt, men det pleier å koste omtrent det man på forhånd har fått tilbud om. Pluss litt mer fordi du kjøper inn noe ekstra. Fordi du ønsker det. (Om det er slik at på seg selv kjenner man andre. 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat kjøpt bolig og ønsker egentlig å pusse opp badet. Det skal i utgangspunktet være et bad uten noe galt med, men jeg er likevel liiiivredd for at noen skal rive opp og finne ut at noe er helt  feil, og som vil koste meg en formue. Huset er fra 1950. 

Kan noen dele erfaringer? Hva kan være galt? Hvor ofte finner de feil som gjør at de må rive alt og som vil koste meg dyrt? Finnes det en måte jeg kan pusse opp badet UTEN risikoen for å finne noe fælt? 

Anonymkode: f008e...558

hvis du skal pusse opp, så vil alt bli ribbet ned. 

Selvsagt er det overpris de legger som du skal betale. 

Anonymkode: d4254...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er på tide å pusse opp badet er det like greit å begynne. Det blir ikke bedre av å utsette det, og ingen bad varer evig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du likevel skal pusse opp badet så spiller det vel ingen rolle? 🤨

Anonymkode: 11a8f...2cd

Det hen sa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe galt så blir det verre og dyrere å fikse dess lenger du venter. Men råteskader o.l. som du nok tenker på er oftest til stede om det er fuktutslag. Hvis takstrapporten ikke sier noe om det så går det mest sannsynlig bra.

Om entreprenøren skulle komme og si at det er skader, eller at det blir vanskeligere enn forutsett, så henter du inn en second opinion. Alltid hør med flere! 

Anonymkode: 3356c...2c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden huset er fra 1950 så regner jeg med at seneste oppgraderingen av badet er ca. 1980-2000 tallet? Da kan det være på tide å oppgradere badet uansett. Jo lengre du venter jo dyrere blir det å reparere dersom det noe gærent. For å si det med andre ord så vil du mest sannsynligvis "spare" på å ta det nå fremfor og vente. Det vil bli bare dyrere og dyrere å oppgradere et stadig eldre bad. Se det heller på som en investering enn å kaste bort penger. Boligverdien øker dersom du får til et fint bad! :)

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut når badet er fra. Og om badet ble overflateoppusset da det ble sminket på, eller om det var en full rehabilitering. Oppussing av bad vil egentlig bare si at man korrigerer overflater og setter inn nye møbler, mens totalrehabilitering vil si at man pigger opp alt og legger ny membran, ny støp og nye vegger. 

Om du har et eldre bad hvor du dusjer rett på flis/gulv kan du kjøpe deg mange bekymringsfrie år ved å sette inn dusjkabinett. Det er billig, enkelt, og badets levetid øker med 15 år til.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat kjøpt bolig og ønsker egentlig å pusse opp badet. Det skal i utgangspunktet være et bad uten noe galt med, men jeg er likevel liiiivredd for at noen skal rive opp og finne ut at noe er helt  feil, og som vil koste meg en formue. Huset er fra 1950. 

Kan noen dele erfaringer? Hva kan være galt? Hvor ofte finner de feil som gjør at de må rive alt og som vil koste meg dyrt? Finnes det en måte jeg kan pusse opp badet UTEN risikoen for å finne noe fælt? 

Anonymkode: f008e...558

Her er det noe som skurrer...

Skal du pusse opp, eller totalrenovere?

Du sier det skal være et bad uten noe galt med, hvorfor vil du pusse det opp? Når er det sist totalrenovert?

Du sier at du er redd for at de skal finne at noe er helt feil når badet rives opp. Vel, når badet først er revet opp, så er det jo irrelevant om det er pil råttent eller perfekt; det er jo revet opp.

Hva er du egentlig redd for her? Hva tror du man kan finne av fæle ting når badet først er revet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hus fra 1870, badet var ikke så gammelt, ca 15 år, men så fryktelig ut og var laget av forrige eier som hadde lite kunnskap... så fryktet at de skulle finne mye rart da alt ble revet (for de river ALT når du totalrenoverer,  ikke noe vits i å bare pusse opp overflater ) .

Alt var perfekt bak vegger og under gulv! Så ble ikke noe dyrere enn forespeilet. Firmaet sa selv at hvis det hadde vært noe alvorlig  så hadde man som oftest sett det i rommet under om det hadde lekket vann. Eller luktet rart. 

Mest sannsynlig er det ikke noe som blir ett bproblem! 

Anonymkode: 94269...2d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ene badet i huset her var fra 1960😂 Det så ikke pent ut! Belegg på gulvet, gulbrunt dusjkabinett, rosa porselen... 😅 Var kjemperedd for hva vi ville finne da vi rev det ned. Men fant ingenting fuktskader, ikke noe lukt fra de gamle rørene engang. Hadde fagperson som så på det. 

Anonymkode: 57337...6c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal totalrenovere et bad nå, det vil komme på litt under 500.000 kr. Men det er med pigging av gulv og støping av nye rør under huset. Hadde det ikke vært for gamle og dårlige soilrør fra 68 så hadde vi nok ikke trengt å støpe nye rør heller, og da ville prisen vært vesentlig lavere. Her er det snakk om å pigge opp gulv i bad, trappegang, yttergang og i en bod. Og så skal vi skifte ut rørene til vannintaket siden det er kobberrør.  Så jeg vil tippe at i aller verste fall så havner du på noe rundt der 🙂 

Anonymkode: 45351...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lasox skrev:

Siden huset er fra 1950 så regner jeg med at seneste oppgraderingen av badet er ca. 1980-2000 tallet? Da kan det være på tide å oppgradere badet uansett. Jo lengre du venter jo dyrere blir det å reparere dersom det noe gærent. For å si det med andre ord så vil du mest sannsynligvis "spare" på å ta det nå fremfor og vente. Det vil bli bare dyrere og dyrere å oppgradere et stadig eldre bad. Se det heller på som en investering enn å kaste bort penger. Boligverdien øker dersom du får til et fint bad! :)

Enig hvis 80-tallet, men 2000-tallet? Man trenger da ikke renovere bad hvert 15. år.

Anonymkode: 21458...aed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat kjøpt bolig og ønsker egentlig å pusse opp badet. Det skal i utgangspunktet være et bad uten noe galt med, men jeg er likevel liiiivredd for at noen skal rive opp og finne ut at noe er helt  feil, og som vil koste meg en formue. Huset er fra 1950. 

Kan noen dele erfaringer? Hva kan være galt? Hvor ofte finner de feil som gjør at de må rive alt og som vil koste meg dyrt? Finnes det en måte jeg kan pusse opp badet UTEN risikoen for å finne noe fælt? 

Anonymkode: f008e...558

Hvorfor skal du pusse opp et bad det ikke er noe galt med? det er jo ofte penger ut av vinduet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, prt90 said:

Hvorfor skal du pusse opp et bad det ikke er noe galt med? det er jo ofte penger ut av vinduet.

Pusse opp er da ikke så altfor dyrt. Å pusse menes stort sett overflateoppgradering. Så å kjøpe et nytt baderomsmøbel eller speil er en oppussing, og trenger ikke være så dyrt. Male et rom er også oppussing. Renovere er noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig hvis 80-tallet, men 2000-tallet? Man trenger da ikke renovere bad hvert 15. år.

Anonymkode: 21458...aed

Det spørs jo på kvaliteten på arbeidet og bruken. Er det dusjet rett på gulv i 15 år kan det være på tide å pigge opp gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke feil på badet av å rive  for å pusse opp. Enten så er det noe galt der allerede ellers så er det i orden.

Er det noe feil, blir det verre jo lenger du venter.

( Litt som å ikke tørre å sjekke om en er gravid, det er også enten eller....😉)

Anonymkode: d82ee...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...