Gå til innhold

Kan sykehuset se at jeg har vert innlagt på dps?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en vanskelig periode i livet mitt der jeg ble innlagt på dps en gang. Vil sykehuset kunne se dette hvis jeg en dag får barn og føder? Vil de da se dette når jeg evt føder barnet og evt ringe barnevernet?

Anonymkode: 1cfc2...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cowboylaila

Hei. Vet ikke om de kan lese journalen din fra DPS, men de kan uansett bare lese journalnotater som er relevant for innleggelsen. Kan ikke tenke meg at gamle dps-notat er relevant for en innleggelse ved fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Hvis de bruker DIPS, er det kortet svaret ja. 

De vil kunne se det i henvisningsbildet, som de bruker når de legger inn pasienten. Der vil alle henvisninger i sykehuset stå, uavhengig om det er i somatikk eller psykiatri. 

Men somatikk og psykiatri kan ikke uten videre se hverandres notater/epikriser, som er hovedredskspet de bruker. Der vil det enten ikke komme frem psyk-journal, eller være stjerner ut (***). For å få tilgang til denne må behandlende lege/jordmor bruke noe som heter "blålys/grønnlys" og det må begrunnes hvorfor, og det logges. 

Du blir ikke uten videre meldt til barnevernet fordi du hadde en vanskelig periode i livet og trengte hjelp med psyken. Det finnes gode foreldre med depressive perioder, bipolar, angst etc. Du fikk hjelp, og det er viktig. Fokuser på må forebygg fødselsdepresjon. 

Alle har en psykisk helse ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil se det hvis instansene er innen samme helseforetak, men de vil ikke bry seg. Hvorfor skulle de ringt bv? Mange har en vanskelig periode i løpet av livet og trenger hjelp.

Anonymkode: 4ca8f...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kirsebæra skrev:

Hvis de bruker DIPS, er det kortet svaret ja. 

De vil kunne se det i henvisningsbildet, som de bruker når de legger inn pasienten. Der vil alle henvisninger i sykehuset stå, uavhengig om det er i somatikk eller psykiatri. 

Men somatikk og psykiatri kan ikke uten videre se hverandres notater/epikriser, som er hovedredskspet de bruker. Der vil det enten ikke komme frem psyk-journal, eller være stjerner ut (***). For å få tilgang til denne må behandlende lege/jordmor bruke noe som heter "blålys/grønnlys" og det må begrunnes hvorfor, og det logges. 

Du blir ikke uten videre meldt til barnevernet fordi du hadde en vanskelig periode i livet og trengte hjelp med psyken. Det finnes gode foreldre med depressive perioder, bipolar, angst etc. Du fikk hjelp, og det er viktig. Fokuser på må forebygg fødselsdepresjon. 

Alle har en psykisk helse ❤️

Leger i somatikken har tilgang til full psykiatrijournal i DIPS, det har ikke sykepleiere eller annet personell. Jeg har som lege alltid alle psykiatrinotater synlige sammen med notater fra somatikken, har aldri hatt behov for å bruke blålysfunksjon. Bare for å oppklare :) 

Anonymkode: 22580...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger i somatikken har tilgang til full psykiatrijournal i DIPS, det har ikke sykepleiere eller annet personell. Jeg har som lege alltid alle psykiatrinotater synlige sammen med notater fra somatikken, har aldri hatt behov for å bruke blålysfunksjon. Bare for å oppklare :) 

Anonymkode: 22580...f5d

Alle leger har ikke det, det ligger i tilgangen din, og strengt tatt skal du ikke ha det for det skal ikke være fult åpent mellom psykiatri og somatikk. 

 

Anonymkode: af34f...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle leger har ikke det, det ligger i tilgangen din, og strengt tatt skal du ikke ha det for det skal ikke være fult åpent mellom psykiatri og somatikk. 

 

Anonymkode: af34f...c47

Hva vet du egentlig om dette? Jeg har jobbet på både medisinsk og kirurgisk avdeling inkl. 6 måneders gyn.tjeneste, og både jeg og alle mine kollegaer på alle stedene inkl. medisinstudenter med lisens har tilgang til full psykiatrisk journal. Så innenfor mitt sykehusmiljø hvor DIPS brukes, har ALLE leger tilgang til dette uansett hva du måtte hevde. Opplysninger derfra er noen ganger ytterst relevante, så det gir også god mening. 

Anonymkode: 22580...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du egentlig om dette? Jeg har jobbet på både medisinsk og kirurgisk avdeling inkl. 6 måneders gyn.tjeneste, og både jeg og alle mine kollegaer på alle stedene inkl. medisinstudenter med lisens har tilgang til full psykiatrisk journal. Så innenfor mitt sykehusmiljø hvor DIPS brukes, har ALLE leger tilgang til dette uansett hva du måtte hevde. Opplysninger derfra er noen ganger ytterst relevante, så det gir også god mening. 

Anonymkode: 22580...f5d

Jeg har jobbet i DIPS?

Anonymkode: af34f...c47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis deres sykehus har tilgang til psyk er det en avtale dere har, der er i utgangspunktet ikke noe dere skal ha. 

Anonymkode: af34f...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du egentlig om dette? Jeg har jobbet på både medisinsk og kirurgisk avdeling inkl. 6 måneders gyn.tjeneste, og både jeg og alle mine kollegaer på alle stedene inkl. medisinstudenter med lisens har tilgang til full psykiatrisk journal. Så innenfor mitt sykehusmiljø hvor DIPS brukes, har ALLE leger tilgang til dette uansett hva du måtte hevde. Opplysninger derfra er noen ganger ytterst relevante, så det gir også god mening. 

Anonymkode: 22580...f5d

Men sjekker leger på feks fødeavdeligen dette? 

Anonymkode: 1cfc2...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men sjekker leger på feks fødeavdeligen dette? 

Anonymkode: 1cfc2...01d

De skal ikke uten grunn sjekke hverken notater eller epikriser fra andre avdelinger uten legitim grunn, uansett om de er lege, sykepleier eller helsesekretær. Hvis du oppdager at dette er gjort, f.eks i helsenorge, så be om begrunnelse om hvorfor de har gjort innsyn. 

Selvom de har innsyn, som noen over hevder, betyr ikke har de har fritt leide til å gå å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dips som mange sykehus bruker så ja, men de har kun lov til å lese på det som er relevant. Det er stort sett vanlig å opplyse om psykiske plager ved svangerskapskontroll, da dette kan komme tilbake eller muligens forsterkes noe under en graviditet og etter en fødsel. Og det vil stort sett kun være informasjonen du har gitt jordmor/lege ved kontroller som sykehuset opplyses om. Da jeg jobbet på føde- og barsel, hadde vi et eget program Partus som vi dokumenterte på mor og barn. Det var stort sett bare for blodprøvesvar vi brukte Dips, mulig andre avdelinger gjør det annerledes. Det er mulig å logge inn på helsenorge for å se hvem som har lest journalnotatene dine, men det er dessverre ikke alt som blir lagt ut. Men dersom du er veldig interessert så er det mulig å finne ut av det, da det logges hver gang noen åpner noe. 
 

Dersom du er friskmeldt så ville jeg ikke uroet meg. På barsel observerer vi samspill, og interesse for babyen. Om det er fare for barnet er som oftest barnevernet koplet inn før fødsel, opplevde dette kun en gang det året jeg var der. Er det noe vi ser som vi tenker må følges opp sendes det i et notat til helsestasjonen. Tror nok ikke du trenger å uroe deg, med mindre du har en historie som angår vold, og vold mot barn. 

Anonymkode: 60208...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...