Gå til innhold

Problemer med svigerforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan være de ikke gidder fordi de tenker at dere er så unge, og at det blir slutt uansett. Slik var min svigermor mot meg, hun ignorerte meg fullstendig helt til vi hadde vært sammen i seks-syv år (ble sammen da vi var 19). Da prøvde hun plutselig å bli kjent med meg, men da ble det jo bare rart. Har blitt litt bedre da. 

Ellers høres det ut som om du kanskje er der litt mye, og at det kan være de hinter litt til det når de spør om kjæresten din vil ha middag, og ikke du. 

Anonymkode: f17e4...7ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de rett og slett synes du er der litt vel mye? Det virker jo ikke som du prøver å bli kjent med dem heller. Ja, kjæresten din har noe ansvar han også, men hva gjør du egentlig?`Da jeg var like gammel som deg, bodde jeg jo ikke hjemme. Bodde for meg selv. Kanskje du og kjæresten skulle gjort det samme, altså bo sammen? For sånn som det høres ut nå, blir du en gratispassasjer som ikke bidrar inn i husholdningen. Det koster faktisk ekstra dersom man hele tiden har en ekstra til alle måltider, strøm, vann etc.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er uhøflig og rart av dem å kun spørre om han skal ha middag fks. De er jo ikke inkluderende i det hele tatt, og jeg skjønner godt at du syns det er leit. 

Hvis det er sånn at de syns du er der for mye, så burde de jo sagt noe om det til sønnen. Syns det virker veldig spesielt at de overser deg, og syns ikke at det er greit uansett grunn! 

Men du kan prøve å starte med å snakke til dem, bare for å se om det hjelper. Det kan være at de tror du ikke liker dem? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 20 år... foreldrene vet at dette ikke klmmer til å bli et livslangt forhold, men en midlertidig flink. Og den flingen spiser maten deres og stjeler strøm gratis

Anonymkode: 2d418...d77

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
1 time siden, Badbunny skrev:

Positiv du.. det er fint mulig å holde sammen i maaaaange år selvom man blir sammen som unge. Ikke nødvendigvis for resten av livet, men lenge nok til at man bør ha et greit forhold til svigerforeldre.

kjenner selv noen som ble sammen som 16 åringer og er idag 45 og har 4 barn sammen. 

Jeg sier ikke at det er umulig, men det er vanlig at foreldre reserverer seg mot kjærestene til barna når de er unge. Det gjør det lettere for alle når de gjør det slutt, noe det sannsynligvis blir.

Det er ingen negativitet i det, det er bare beskyttelse av og for de nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke hva som gjør at noen foreldre oppfører seg på denne måten. Jeg er 29 år og moren til min samboer oppfører seg litt på samme måten. Vi har bodd sammen i 5 år og fortsatt så sier hun ting som《Jeg lurer på hvem de nye naboene DINE blir, har DU pyntet til jul, jeg er på besøk hos "Ola" (hvis telefonen hennes ringer) osv osv. 

Faren til min samboer ble lagt inn på sykehus en gang og jeg ble med samboer og moren hans til sykehuset. Fikk da spørsmål fra moren om jeg ikke hadde noe annet å finne på siden jeg ville være med på sykehuset. 

Aner ikke hvorfor hun oppfører seg sånn men jeg sitter med en følelse av at jeg ikke er velkommen i familien. Har inntrykk av at det er kun dems familie som betyr noe og hun skulle nok ønske at jeg bare hadde forduftet så hun kan få sønnen sin tilbake. 

Synes det er litt likhetstegn fra din historie med min. Kanskje hun bare vil ha sønnen sin for seg selv hun også. Virker jo som at hun prøver å fryse deg ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns det er uhøflig og rart av dem å kun spørre om han skal ha middag fks. De er jo ikke inkluderende i det hele tatt, og jeg skjønner godt at du syns det er leit. 

Hvis det er sånn at de syns du er der for mye, så burde de jo sagt noe om det til sønnen. Syns det virker veldig spesielt at de overser deg, og syns ikke at det er greit uansett grunn! 

Men du kan prøve å starte med å snakke til dem, bare for å se om det hjelper. Det kan være at de tror du ikke liker dem? 

Takk for støtten! Ja er det jeg også tenker. Har spurt typen flere ganger om det er greit at jeg er hos dem en del, men han mener på at det går helt fint ifølge foreldrene. Når jeg først er borte spørr dem ofte om hvor jeg er og sier at det bare er hyggelig at jeg er på besøk. 

Nei det syns ikke jeg heller er greit. Er som person veldig sjenert og forsiktig av meg, og det vet jeg at dem selv forstår. Når dem først åpner munn, mener jeg at dem også kunne ha snakket til meg, og ikke bare han.. 

Godt poeng. Tror jeg må forsøke å gjøre det

Anonymkode: bf176...682

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du kan starte med å vise takknemlighet for hva de gjør for deg.

Middag feks. Viser du at du setter pris på at du får gratis mat fra dem? Det gjelder vel kanskje alle måltider...? 

Du er så ung, men samtidig voksen. Og vet kanskje ikke at de fleste forventer at voksne husgjester bidrar. Ikke på korte besøk, men du er ofte hos dem. Spør om du og kjæresten skal støvsuge etc. Vis at du ikke er en snylter 

Anonymkode: 3655f...3d4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ps, at de spør hvor han skal når dere går ut er naturlig. De passer på sin sønn. Du er en voksen som er på besøk, de har ingen forpliktelse ovenfor deg 

Anonymkode: 3655f...3d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ps, at de spør hvor han skal når dere går ut er naturlig. De passer på sin sønn. Du er en voksen som er på besøk, de har ingen forpliktelse ovenfor deg 

Anonymkode: 3655f...3d4

Er de et par så er de et par, det går an å snakke litt inkluderende.. Sønnen er visst glad i henne, så da burde de som hans foreldre vise litt omsorg for henne også. Hadde hvertfall forventet at mine foreldre gjorde det. Og ønsker selv å bli sånn for mine barns nære.

Anonymkode: b3e24...12f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor nærmest der og de serverer deg mat, og det blir sagt at de liker deg. Men du har fått det for deg at det er deres jobb å lage god stemning?

Hvorfor tar ikke du og kjæresten initiativ til at dere lager middag, inviterer til spillekveld, spør om dere skal se en film sammen, gå tur.... Så kanskje får dere litt å snakke om etterhvert. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg TS så hadde jeg tatt det opp med kjæresten, å sagt hvor trist og rart du føler det er, og forhåpentligvis finner han utav hvorfor det er sånn. Og kanskje de tar seg sammen, ellers ville jeg sluttet å være der så mye, håper du har andre alternativer, så hadde kanskje de kjent litt på det og hvis de tror at du unngår de...

Anonymkode: b3e24...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er rart at du kaller dem for svigerforeldre... Dere er kun to unge mennesker (han bor fortsatt hjemme hos foreldrene) som har et kjæresteforhold. Flesteparten av forhold i så ung alder tar slutt etter en tid, og det vet også foreldrene til typen din.

Jeg tipper at de tenker at du er der altfor mye, selv om de prøver å være høflige og si noe annet. Derfor kommer kommentarene til sønnen om "skal DU spise middag", det er hint til deg, hint som du burde tatt. Du er der hver eneste dag, og det virker som at du spiser middag og måltider ellers der med største selvfølgelighet, og uten egentlig å være invitert. Det kan være irriterende. Jeg har selv en sønn som ofte har venner på besøk, også til middag, men jeg ville syntes det var mye om det ble hver eneste dag. Hvorfor kan dere ikke være en del hos deg og din familie?

Min gjetning er at du vil få et bedre forhold til dine "svigerforeldre" om du viser mer takt og tone, og ikke møter opp der hver eneste dag. Inviter kjæresten din hjem til deg og din familie også, slik at dere deler litt på hvor dere er.

Anonymkode: 1d72a...233

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, dette minner meg om da jeg ble sammen med min kjæreste som 18-åring. 
jeg hadde utrolig dårlig selvtillit og var overbevist om at de hatet meg. Jeg unngikk å være der så mye da.. 

Trist at svigerforeldre skal regne med at du ikke varer, det skader vel ikke å bli kjent! Forresten: jeg er nå 35 og vi er fremdeles sammen 🥰 

Tror nok beste rådet er at du må pushe deg selv litt og ta initiativ til samtaler. Eller feks spille et spill sammen..? 
ta gjerne også initiativ til å lage middag en gang i blant !

Anonymkode: 3d94a...2d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ts er det ikke på tide å bli voksne da? Dere er straks i midten av 20 åra, hva gjør dere hjemme hos hans foreldre? 

Anonymkode: 024cb...d6a

På tide å bli voksne? 2 år siden vi gikk ut av videregående.. må da få litt tid på oss da. Jeg er midt i et studie. Er ikke bare å flytte. Har et mål om å bli ferdig med studiene, og spare litt penger før jeg/vi evt velger å flytte sammen. Ikke unormalt å fortsatt bo hjemme som 20 åringer etter min mening:) Vil helst tenke litt mer fornuftig og ikke bare flytte ut fordi det er «på tide å bli voksne» som du mener på

Anonymkode: bf176...682

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Badbunny skrev:

det er fint mulig å holde sammen i maaaaange år selvom man blir sammen som unge. 

Men ikke sannsynlig. 

Anonymkode: dd1fe...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tide å bli voksne? 2 år siden vi gikk ut av videregående.. må da få litt tid på oss da. Jeg er midt i et studie. Er ikke bare å flytte. Har et mål om å bli ferdig med studiene, og spare litt penger før jeg/vi evt velger å flytte sammen. Ikke unormalt å fortsatt bo hjemme som 20 åringer etter min mening:) Vil helst tenke litt mer fornuftig og ikke bare flytte ut fordi det er «på tide å bli voksne» som du mener på

Anonymkode: bf176...682

Ja, da får du vel studielån og stipend og har kanskje en deltidsjobb også. Du kan vel bo på hybel eller i kollektiv som de fleste andre unge voksne. 

Anonymkode: dd1fe...060

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gjort for å bli kjent med dem? Tilbyr du deg f.eks å hjelpe til i huset, siden du mer eller mindre bor der? Bidrar du økonomisk, eller tar du det som en selvfølge at du skal gå til dekket bord og spise gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tide å bli voksne? 2 år siden vi gikk ut av videregående.. må da få litt tid på oss da. Jeg er midt i et studie. Er ikke bare å flytte. Har et mål om å bli ferdig med studiene, og spare litt penger før jeg/vi evt velger å flytte sammen. Ikke unormalt å fortsatt bo hjemme som 20 åringer etter min mening:) Vil helst tenke litt mer fornuftig og ikke bare flytte ut fordi det er «på tide å bli voksne» som du mener på

Anonymkode: bf176...682

Men mener du virkelig at du bor hos hans foreldre og er der hver dag, mens de ikke en gang spør om du vil ha middag eller snakker til deg eller ser på deg? du ser vel at det ikke er helt normalt, eller sunt for deg? 

Du sparer penger ja, men hva med foreldrene hans som betaler for deg?

Anonymkode: 024cb...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...