Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte men Du får si det til alle arbeidsgivere da? Som en annen bruker skriver er det ikke bare bare og få seg jobb om en er uføre.. ikke vår feil at det er veldig mye diskriminasjon i arbeidsmarkedet.  ikke lett og få seg jobb når en har en diagonose som er usynlig eller ikke usynlig. og itillegg hull i CV og dårlig utdanning... veldig mange arbeidsgivere ønsker ikke tilrettelegging heller. 

 

fint for deg at du er frisk nok til og jobbe men du vet heller ikke grunnen til hvorfor vedkommende du siterte ikke kan jobbe så da tenker jeg at du heller kan holde deg til ditt.

 

Anonymkode: 45bb9...32f

Alt for enkelt å skylde på arbeidsgiver. Man har litt ansvar selv også. Og arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva slags sykdom du har. Alle sliter med noe. I bunn og grunn handler det om holdninger og hva sksgscoppdragelse man har fått. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt for enkelt å skylde på arbeidsgiver. Man har litt ansvar selv også. Og arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva slags sykdom du har. Alle sliter med noe. I bunn og grunn handler det om holdninger og hva sksgscoppdragelse man har fått. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

du for snake med arbeidsgiverne og nav kontorene da siden du mener du har fasiten?  er uføre og har tilogmed en utdannelse,  men har ikke fått noen jobb og jeg har virkelig prøvd alt men fortsatt ingen som vil ansette meg. uføre vil jeg være selvom jeg hadde fått meg jobb da paga min diagonose, men det er virkelig ikke lett og få seg en jobb som uføre. jeg snakker da av egen erfaring. er du ufør? og jobber du? hvis ikke, ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: 45bb9...32f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bytter gjerne med deg jeg!! Faktisk vil jeg trygle deg om å bytte med meg. 

Er på runde 13 med cellegift og stråling nå, men bare livsforlengende. Jeg vil dø av kreft innen 2 år. Jeg etterlater meg en jente på 3 og en gutt på 5. Men hey!! Jeg får gratis penger av staten da! Flott for mann og barn at vi slipper å flytte midt i dette da 😄

Anonymkode: ad5ca...1f6

Jeg blir målløs... Sender deg og dine all medfølelse! ❤️

Jeg sitter her med smerter i hele kroppen og synes litt synd på meg selv i dag, så dette var en liten wake-up-call.

Jeg jobbet i 30 år før jeg ble syk, og brukte "dessverre" for lang tid på å prøve å holde meg på bena i arbeidslivet tross kronisk sykdom. Resultatet ble at mine fem siste år med inntekt gir meg minste uføretrygd. MEN jeg er sjeleglad for at vi bor i et land hvor vi tar vare på våre medmennesker, og tross mine 16K/mnd føler jeg meg ikke fattig i det hele tatt. Materielt sett har jeg det jeg trenger for et godt liv, og ved å nedjustere forbruk og forventninger har jeg utsikter til et ganske godt liv tross alt.

At jeg ikke kan studere, jobbe eller trene som jeg gjorde før er en stor sorg. Jeg elsket mitt aktive liv.

 

Anonymkode: e9ef3...66e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt for enkelt å skylde på arbeidsgiver. Man har litt ansvar selv også. Og arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva slags sykdom du har. Alle sliter med noe. I bunn og grunn handler det om holdninger og hva sksgscoppdragelse man har fått. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Mange uføre har utdannelse og erfaring som gjør det lett å skaffe seg jobb, men er det fair ovenfor arbeidsgiver å karre til seg en jobb man umulig klarer å stå i? Mange har et sykdomsbilde som gjør at man kan fremstå som frisk og oppegående innimellom, men som umuliggjør noen som helst planlegging.

Anonymkode: e9ef3...66e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du for snake med arbeidsgiverne og nav kontorene da siden du mener du har fasiten?  er uføre og har tilogmed en utdannelse,  men har ikke fått noen jobb og jeg har virkelig prøvd alt men fortsatt ingen som vil ansette meg. uføre vil jeg være selvom jeg hadde fått meg jobb da paga min diagonose, men det er virkelig ikke lett og få seg en jobb som uføre. jeg snakker da av egen erfaring. er du ufør? og jobber du? hvis ikke, ikke snakk om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: 45bb9...32f

Da bør du gjerne gå inn i deg selv å finne ut hvorfor du ikke får jobb. Har en venninne som er 50 prosent ufør å jobber i Sfo. Så umulig er det ikke. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare påpeker fakta. Det er mange andre ting enn kronisk syk, som sagt.

Anonymkode: 3fa4f...518

En skade som feks kan trenes frisk gir ikke uføretrygd 😅 en skade som blir kronisk derimot...

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da bør du gjerne gå inn i deg selv å finne ut hvorfor du ikke får jobb. Har en venninne som er 50 prosent ufør å jobber i Sfo. Så umulig er det ikke. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

selvom din Venn har 50%uføre og jobb så betyr ikke det at Alle som er uføre kan få det, eller trodde du det? jeg vet godt hvorfor jeg er uten jobb og jeg vet godt hvorfor jeg er uføre, og verken du eller Andre her inne vet hvorfor, og hvorfor skal jeg fortelle deg eller Andre her inne om hvorfor jeg er uføretrygdet? det angår ingen her inne. pass på dine egene saker og havne i uføre skje hvem som helst.

Anonymkode: 45bb9...32f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Ts burde være forsiktig med hva h*n ønsker seg. Man kan ende opp med å få det. 
 

Nei, vi kan ikke styre dagene våre selv. Sykdommen(e) styrer mye av dagene. Hva man er i form til, hvilke behandling man skal på osv.  

 

Jeg har vært av de ‘heldige’ økonomisk sett, men det er nettopp fordi før jeg ble syk var inntekten langt over gjennomsnittet. Jeg mista 33% av inntekten min over natta og klarer aldri å ta dette inn igjen. 
 

Mitt liv består av å gjøre små ting i huset, litt om gangen før jeg må ha lang pause i senga eller på sofaen. ‘Pausene’, altså tiden jeg må bruke for å komme meg igjen etter å ha blitt utmatta av feks å støvsuge huset, er mesteparten av dagen min. Fatigue er en konsekvens av de kroniske smertene jeg må leve med resten av livet. Det er per i dag ingen medisiner som tar mine smerter. Jeg må hele tiden ‘ta meg sammen’, hver eneste dag. Den beste tiden av døgnet er når jeg sover. Da kjenner jeg ikke smerter og kan drømme om et helt annet liv enn det jeg har. 
 

Jeg lever ikke, jeg bare er. 
 

Der er ingen forskjell for meg om der er korona-tiltak eller ei. Liver før korona er helt likt livet under korona. 

Anonymkode: fb9e6...efe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo begynne å lure.. vet om ei som er ufør og reisekåt som fy. Humper rundt i bobil rundt i Europa i et par måneder om gangen. Skulle tro en som var ufør pga sykdom ikke hadde ork til dette, men hva vet vel jeg?! 🤷‍♀️ Det jeg VET er hun vil reise når det passer henne og da passer det dårlig å være i jobb. 

Anonymkode: 16914...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100 % ufør og har klart å få meg jobb 😍 Kan jobbe når jeg vil, hvor jeg vil og med ganske spennende oppgaver (og noen kjedelige). De jobbene finnes, man må bare bruke nettverket sitt! Jeg fortalte en venninne at jeg drømte om å jobbe, men ikke kunne klare en fast stillingsprosent, da formen varierer. Har vært åpen om det med flere, men dette var en ny venninne. Hun hadde kontaktet noen hun kjente som drev firma og vips ble jeg tilbudt jobb uten fast stillingsprosent (skriver timer). 
 

Selvtilliten og mestringsfølelsen har fått seg en kjempeboost! Så anbefaler ingen å ønske å bli 100 % uføre om de har restarbeidsevne! Jeg hadde ikke det, men har blitt bedre + fikk en jobb som man skulle tro er spesialtilpasset meg 👌🏼💯

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Misunnelig på uføre? Jeg skal love deg det at uføre er svært misunnelige på de som ikke trenger å være uføre

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, men det er ikke så rart at det kommer frem slike holdninger når man ser mennesker, selv her i tråden, som mener de er rimelig oppegående, har en vesentlig restarbeidsevne, men er 100% uføre fordi de ikke klarer å skaffe seg en jobb.

Anonymkode: 1747a...c33

Det er vel en årsak til at de ikke klarer å skaffe seg jobb. NAV har i flere år nå vært svært strenge med å innvilge uføretrygd,

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100 % ufør og har klart å få meg jobb 😍 Kan jobbe når jeg vil, hvor jeg vil og med ganske spennende oppgaver (og noen kjedelige). De jobbene finnes, man må bare bruke nettverket sitt! Jeg fortalte en venninne at jeg drømte om å jobbe, men ikke kunne klare en fast stillingsprosent, da formen varierer. Har vært åpen om det med flere, men dette var en ny venninne. Hun hadde kontaktet noen hun kjente som drev firma og vips ble jeg tilbudt jobb uten fast stillingsprosent (skriver timer). 
 

Selvtilliten og mestringsfølelsen har fått seg en kjempeboost! Så anbefaler ingen å ønske å bli 100 % uføre om de har restarbeidsevne! Jeg hadde ikke det, men har blitt bedre + fikk en jobb som man skulle tro er spesialtilpasset meg 👌🏼💯

Anonymkode: 2bd28...006

Sånne historier liker jeg å høre. 👍👏

Anonymkode: 61e2c...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skade som feks kan trenes frisk gir ikke uføretrygd 😅 en skade som blir kronisk derimot...

Anonymkode: 2bd28...006

Som da er en skade, ikke sykdom.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har et trist liv om du misunner utføre, jobb er et lite offer for bedre liv. 

Anonymkode: cdbe1...33f

👏👏👏

Anonymkode: f1938...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo begynne å lure.. vet om ei som er ufør og reisekåt som fy. Humper rundt i bobil rundt i Europa i et par måneder om gangen. Skulle tro en som var ufør pga sykdom ikke hadde ork til dette, men hva vet vel jeg?! 🤷‍♀️ Det jeg VET er hun vil reise når det passer henne og da passer det dårlig å være i jobb. 

Anonymkode: 16914...565

For en som er ufør er jo dette den ultimate livsstil, jo. Da har man jo sengen med seg overalt. Så kan du holde deg i ro når kroppen krever det, og forflytte deg i eget tempo når du har overskudd. Mange av oss har gode og dårlige perioder, så jeg kan ikke se at dette skulle være et problem. Jeg hadde gjerne gjort det samme om jeg ikke hadde hatt barn.

Anonymkode: e9ef3...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo slik at Norge og disse andre landene har forskjellige lover og velferdsordninger. det er veldig vanskelig og jukse til seg uføretrygd det tar ofte flere år før en får det innvilget..folk som går på uføretrygd har ofte en grunn til det, om disse personene ønsker og fortelle om hvorfor de er uføre er opp til dem jeg foreslår at folk burde passe sine egne saker og egene problemer istedenfor og lage nedsettende tråder om det heletiden. 

Anonymkode: 45bb9...32f

Det er en myte at det er vanskelig å få trygd. Det er ikke det. Det eneste en trenger å gjøre er å vise at en ikke kan stå i jobb over tid. Da vil en få trygden til slutt.

Dette er fakta.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg ønsker ikke store smerter. Det er det vel ingen som gjør. Men la oss si at disse holdes under kontroll med medisin. Kunne fint levd på 16-18k i måneden. handler om å prioritere litt, ikke kjøpe alt det dyreste. 

Anonymkode: 99ed2...1fc

Om sykdommen holdes i sjakk av medisiner, er det jo vanskeligere å bli ufør. Du må ha varig nedsatt arbeidsevne. 

At du vil ha penger uten å måtte jobbe er forståelig, hvem vil ikke det.. 

Men det å være ufør er ikke noe å ønske seg. 

Anonymkode: e6ff7...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en myte at det er vanskelig å få trygd. Det er ikke det. Det eneste en trenger å gjøre er å vise at en ikke kan stå i jobb over tid. Da vil en få trygden til slutt.

Dette er fakta.

Anonymkode: 3fa4f...518

Dette er IKKE fakta! 

Det som ER en myte er at det er lett å få trygd! 

Anonymkode: e6ff7...15a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er IKKE fakta! 

Det som ER en myte er at det er lett å få trygd! 

Anonymkode: e6ff7...15a

Selvsagt er det fakta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...