Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du misunner snyltere, du misunner ikke mennesker som er trygdet med god grunn. Jeg er selv i en periode hvor jeg ikke har helse til å jobbe og mottar arbeidsavklaringspenger, og alle som kjenner meg synes såpass synd i meg at jeg synes det er flaut. Det er ingen "medisin teknologi" som fjerner symptomene mine nok til at jeg ikke har plager. Hadde det vært mulig å fjerne symptomene mine nok til at jeg ikke hadde store problemer i hverdagen, så hadde jeg også vært i stand til å jobbe, skjønner du ikke det? Selv i perioder hvor jeg er mindre plaget av symptomer må jeg være forsiktig, fordi om jeg anstrenger meg for mye eller presser meg for mye (med å f. eks være sosial) så ender jeg fort opp med å bli sengeliggende i ukesvis i ettertid. Det er ikke noe å ettertrakte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange uføre som har perfekt ryddet hus og holder på med hobbyer å koser seg. Det provoserer meg. Er kronisk syk selv med revmatisme og huset mitt ser aldri perfekt ut. Det går på prioriteringer. Jeg vil heller jobbe å bidra enn å ha perfekt ryddig hjem å strikke å se på Netflix. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er mange uføre som har perfekt ryddet hus og holder på med hobbyer å koser seg. Det provoserer meg. Er kronisk syk selv med revmatisme og huset mitt ser aldri perfekt ut. Det går på prioriteringer. Jeg vil heller jobbe å bidra enn å ha perfekt ryddig hjem å strikke å se på Netflix. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Det er mange, veldig mange, som har gode og dårlige dager. Jeg kan forstå at det du beskriver kan være irriterende, og for all del, det finnes nok folk som har blitt mye bedre og kunne klart å komme seg i jobb - men du må også huske på at hva du ser er bare et lite bilde inn i deres liv.

Blant annet vil det være mennesker som sliter enormt med ulike psykiske lidelser, men likevel ha det meget ryddig. OCD/tvangstanker for eks. kan sørge for at det ser strøkent ut, men kan være så hemmende at det ikke går an å leve et ordentlig liv, og på ingen måte få til jobb på fast basis. Bare for å nevne et lite eksempel.

Du må også huske på at det å ha det ryddig i huset ikke trenger å koste mange minuttene om dagen. En jobb derimot, krever en del mer. Det er få stillinger på 1-3% der ute.

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmende angst og andre diagnoser kan gjøre at mennesker omtrent ikke tør gå på utsiden av døra uten å bli lammet av panikk - bokstavlig talt. Men, innenfor hjemmes fire vegger kan det være trygt nok til at kroppen kan ta det litt med ro, og når man går inne 24/7 så er det helt naturlig at man har det ryddig. 

Og det finnes en haug med andre eksempler. Du burde ikke være så alt for rask til å dømme noen bare fordi de har det ryddig i hjemmet.

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange uføre som har perfekt ryddet hus og holder på med hobbyer å koser seg. Det provoserer meg. Er kronisk syk selv med revmatisme og huset mitt ser aldri perfekt ut. Det går på prioriteringer. Jeg vil heller jobbe å bidra enn å ha perfekt ryddig hjem å strikke å se på Netflix. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Ikke kom hjem til meg. Jeg har det alltid pent og ryddig. Du hadde blitt rasende. 😂

Anonymkode: 93a63...03f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange, veldig mange, som har gode og dårlige dager. Jeg kan forstå at det du beskriver kan være irriterende, og for all del, det finnes nok folk som har blitt mye bedre og kunne klart å komme seg i jobb - men du må også huske på at hva du ser er bare et lite bilde inn i deres liv.

Blant annet vil det være mennesker som sliter enormt med ulike psykiske lidelser, men likevel ha det meget ryddig. OCD/tvangstanker for eks. kan sørge for at det ser strøkent ut, men kan være så hemmende at det ikke går an å leve et ordentlig liv, og på ingen måte få til jobb på fast basis. Bare for å nevne et lite eksempel.

Du må også huske på at det å ha det ryddig i huset ikke trenger å koste mange minuttene om dagen. En jobb derimot, krever en del mer. Det er få stillinger på 1-3% der ute.

Anonymkode: 1747a...c33

Har mye med holdninger å gjøre også. For meg koster det mye å holde huset ryddet når jeg kommer hjem fra jobb. For da er jeg så utmattet. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Niek79 said:

Snyltere finner nok en løsning.

Mulig, men da er de rakkern meg gode. Da lurer de både egne leger, og NAVs leger, saksbehandlere og tiltakspersonell (fønix ol.).

Men selvfølgelig, noen er ufattelig flinke, noen klarer sikkert å få frem målbare symptomer i kroppen osv. også.

Jeg tror dog det ikke er så alt for mange av dem. Det virker utrolig slitsomt, og ikke minst vanskelig.

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kom hjem til meg. Jeg har det alltid pent og ryddig. Du hadde blitt rasende. 😂

Anonymkode: 93a63...03f

Tolker det som du er uføre også da? 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har mye med holdninger å gjøre også. For meg koster det mye å holde huset ryddet når jeg kommer hjem fra jobb. For da er jeg så utmattet. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Ja, ser den. Men når man har si 1 til 3% arbeidskapasitet, og er stort sett hjemme hele døgnet, så vil den lille arbeidsevnen fort gå til å ha det noenlunde fint rundt seg. Ikke så merkelig det.

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Da får man ikke ufør. Man er bare ufør hvis man ikke kan jobbe. Dersom man får 100prolapser i ryggen og går helt skeivt så blir man ikke ufør hvis man gjennomgår en vellykket operasjon.

Det er ikke diagnosen som avgjør om du blir ufør, men hvor mye restarbeidsevne du har.

Realiteten for mange uføre er at det nettopp ikke finnes noen løsning. Og finnes det løsninger så er det ikke alltid et tilbud du får av norsk helsevesen. Å skulle få behandling privat i utlandet har man ikke råd til.

Så man er på mange måter fanget. Og det er skambelagt. 

Men klart, de friskeste uføre, de som kunne jobbet mer men som ikke gidder, de er det kanskje lett å bli misunnelige på. Men håper ikke det er så mange av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hemmende angst og andre diagnoser kan gjøre at mennesker omtrent ikke tør gå på utsiden av døra uten å bli lammet av panikk - bokstavlig talt. Men, innenfor hjemmes fire vegger kan det være trygt nok til at kroppen kan ta det litt med ro, og når man går inne 24/7 så er det helt naturlig at man har det ryddig. 

Og det finnes en haug med andre eksempler. Du burde ikke være så alt for rask til å dømme noen bare fordi de har det ryddig i hjemmet.

Anonymkode: 1747a...c33

De forstår jeg kan ha det fint hjemme. Men er mange smertepasientee og ME pasienter som klarer å gjøre ganske mye i løpet av en dag, men jobbe litt klarer de ikke. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forstår jeg kan ha det fint hjemme. Men er mange smertepasientee og ME pasienter som klarer å gjøre ganske mye i løpet av en dag, men jobbe litt klarer de ikke. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Feil. 

Anonymkode: 93a63...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Du får starte for deg selv da. Bli influencer eller noe. 

Anonymkode: f1cce...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Bare å få en Me-diagnose så har du det gående! 

Anonymkode: 4d1ae...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg Ts. Du ville ikke vært i samme situasjon som meg i alle fall. Jeg ville heller jobbet og vært frisk, enn dette jeg sliter med. 

Tror du uføre har det perfekt bare for man får penger for å leve? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mange uføre som har perfekt ryddet hus og holder på med hobbyer å koser seg. Det provoserer meg. Er kronisk syk selv med revmatisme og huset mitt ser aldri perfekt ut. Det går på prioriteringer. Jeg vil heller jobbe å bidra enn å ha perfekt ryddig hjem å strikke å se på Netflix. 

Anonymkode: 61e2c...2e7

Tror du alle uføretrygdede bare ligger i sengen hele dagen? Å rydde, strikke og å se på serier tar svært lite energi, og man kan dessuten tilpasse disse "aktivitetene" alt etter hvordan plagene preger oss den dagen. Det er ikke enten eller, slik som du fremstiller det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du helt på jordet eller? Hadde byttet med deg på under et sekund. Jeg drømmer bare om å bli et hakk bedre, så jeg ihvertfall kan nyte litt av strikketøyet. 
jeg våkner i 11 tiden halvdau og dagen går bort mens jeg sitter i stolen min. Altfor dårlig til å leke med barna, dra ut for å gjøre hva som helst. 
lyst til å ta en kaffe med noen venner, men aner ikke når jeg skal klare det. Hadde det ikke vært for at jeg har mann og barn er jeg ikke sikker på hva jeg skulle ha gjort. Og drømmelønnen er på 16000 inkl barnetillegg. Dere må slutte å tro at dette er en drømmesituasjon. Skulle gjort hva som helst for å kunne jobbe og tjene penger
 

Anonymkode: 34914...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kona til en nå ufør mann, kan jeg avkrefte at det er luksuriøst eller misunnelsesverdig. Det er jo gjerne en grunn til at noen blir uføre, det vil si at de er såpass syke eller har så høyt symptomtrykk at de ikke kan fungere i jobb. Det sosiale nettverket begrenses, det blir færre stimuli og en sliter med helseplager. Mange utvikler også lav mestringstro og selvtillit. Personlig er jeg sjeleglad jeg er frisk nok til å gå på jobb hver dag. Jeg er ikke høytlønnet, men får vesentlig mer enn en uføretrygd. 

Anonymkode: b09b9...0cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hadde medisiner holdt sykdommen i sjakk, så hadde man ikke fått ufør - da hadde man vært arbeidsfør! 

Tror TS (og mulig også andre) har grundig misforstått hva som ligger i å være arbeidsufør.

Anonymkode: 1747a...c33

Ikke nødvendigvis! Det kommer helt an på hva slags sykdom en har! Min er degenerativ, ergo blir jeg bare dårligere og dårligere...

Anonymkode: 8e6f9...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke til å stikke under en stol at svært mange av dagens uføre kunne veldig lett vært i en tilpasset jobb. Slik velferdsstaten har fungert så langt, skal det ikke mye til å sette sugerøret i statskassen. Er bare snakk om tid før vi må ta til vettet og stramme inn, før halve befolkningen lever av skattepengene. 

Anonymkode: 2b6e8...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...