Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er kun her inne jeg ser folk som er misunnelig på uføre.
 

Jeg tenker at du TS ikke egentlig er misunnelig på uføre, du har bare ikke havnet på rett hylle i arbeidslivet enda. 

Anonymkode: 2bd28...006

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er spesielt å lese. Å ønske seg en tilværelse som ufør. Uføre - som blir møtt med så mye fordommer, som får sitt liv begrenset, som sliter fysisk/psykisk og som ikke får brukt sine ressurser. Å sidestille det med «betalt ferie». Veldig spesielt. Nei, jeg er så takknemlig for at jeg er frisk og i stand til å bidra til fellesskapet. At jeg har inntekt og muligheter, og at jeg sannsynligvis vil ha det i framtiden også. Det er mye flaks og uflaks her i livet. Uføre kan naturligvis leve gode liv, men de fleste ville nok å ønsket Eg en annen tilværelse, økonomi og helsesituasjon. 

Anonymkode: 2ddba...32e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis smertene hadde blitt kontrollert med medisiner kunne du jo jobbet... 

Anonymkode: 7fea2...5d1

spørs litt. Det er jo mange litt diffuse plager som kan variere litt med dagsform. Nå som arbeidsgivere vil ha folk som kan møte på jobb hver dag og jobbe fullt, kan man havne utenfor med redusert arbeidsevne. derfor er jeg misunnelig. 

Anonymkode: 99ed2...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja min mor hadde nok lett byttet ut de usle 12 000 hun har i mnd for bedre helse og mulighet til å jobbe å få faktisk har råd til å leve

Anonymkode: 2eac1...0b0

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å få et par omganger med kreft så blir du ufør. 😤 Jeg kan gjerne bytte med deg. 🤯

Anonymkode: 1cd01...c59

Bytterne dukker som vanlig opp fort.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En trenger ikke være kronisk syk. Det holder at en har mistet inntektsevnen sin.

Anonymkode: 3fa4f...518

Og hva tror du kvalifiserer til varig tap av inntektsevne? 

Kan selv gjerne tulle med at jeg gjerne skulle vært NAVER når ting står på som verst på jobb og en føler en ikke rekker det en skulle gjort, men vet godt at jeg ville syntes det var dritkjedelig og veldig lite givende.

99% av de som er ufør ville nok gjerne vært kvitt sine plager og heller kunne vært i jobb.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå som arbeidsgivere vil ha folk som kan møte på jobb hver dag og jobbe fullt, kan man havne utenfor med redusert arbeidsevne.

Hvis du har en gradert uførgrad, og ikke får arbeid, så får du ikke 100% uføretrygd av den grunn. Det er for øvrig svært mange som jobber deltid.

Du ser ut til å ville ha penger uten å gjøre noe, men glemmer at for å få uføretrygd må du faktisk være ufør. Kanskje du burde sjekke opp litt hva det innebærer..

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mt3 skrev:

Og hva tror du kvalifiserer til varig tap av inntektsevne? 

Kan selv gjerne tulle med at jeg gjerne skulle vært NAVER når ting står på som verst på jobb og en føler en ikke rekker det en skulle gjort, men vet godt at jeg ville syntes det var dritkjedelig og veldig lite givende.

99% av de som er ufør ville nok gjerne vært kvitt sine plager og heller kunne vært i jobb.

Det kan være mye som gjør til at en mister inntektsevnen sin. Kronisk syk trenger ikke være årsaken.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være mye som gjør til at en mister inntektsevnen sin. Kronisk syk trenger ikke være årsaken.

Anonymkode: 3fa4f...518

Så kom med forslag da!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det kan være mye som gjør til at en mister inntektsevnen sin. Kronisk syk trenger ikke være årsaken.

Anonymkode: 3fa4f...518

Hva tenker du på her? Man får ikke uføretrygd av andre grunner enn å være syk/helserelatert/funksjonshemmet.

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på her? Man får ikke uføretrygd av andre grunner enn å være syk/helserelatert/funksjonshemmet.

Anonymkode: 1747a...c33

Helt riktig.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 29_j skrev:

Netopp. Man blir ikke uføre av å ikke ha inntekt. Da havner man hos nav og sosialstønad eller opparbridet dagpenger. 

Dette vet alle.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette vet alle.

Anonymkode: 3fa4f...518

Men hva annet enn sykdom og helserelaterte punkter kan gjøre at man mister inntektsevnen?
Fengsling?

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er på vei inn i uføre og jeg ønsker det absolutt ikke. Tviler på at jeg klarer å unngå å senabortere meg selv før vedtaket er i posten. Vil heller ha et liv! Kunne jobbe og være sosial og tjene masse penger. Ha helse og penger til å reise, feste, shoppe og å leve livet. Ha helse til å ha og opprettholde vennskap, få barn og et fuckings liv. Ikke råtne bort i en kommunalbolig omringet av narkomane, nye statsborgere og andre uføre og må snu og vende på hver en krone jeg får av staten. 

Uføretrygd er fantastisk for de som har jobbet i mange år og har uføreforsikring, slik at de får en fet sum utbetalt. Og for de som er friske men bare late og svindlere. 

Anonymkode: 3a501...338

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva annet enn sykdom og helserelaterte punkter kan gjøre at man mister inntektsevnen?
Fengsling?

Anonymkode: 1747a...c33

Kronisk syk, var det jeg responderte på. Det trenger ikke være det. Skade eller lyte er også godkjent

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kronisk syk, var det jeg responderte på. Det trenger ikke være det. Skade eller lyte er også godkjent

Anonymkode: 3fa4f...518

Aha. En smule kverrulant i dag?

Anonymkode: 1747a...c33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg også skulle ønsket at jeg bare fikk penger og kunne disponere tiden min helt selv. Sier ikke at de ikke fortjener den, men jeg skulle gjerne vært i samme situasjon. Du kan styre dagen din helt selv og må ikke møte fast hver dag. være litt sosial en dag, og hvile seg litt en annen dag. Vet om flere som kunne ønsket seg det. hvis man er ufør, så har man betalt ferie resten av livet. med dagens medisin teknologi kan man også leve et ganske smertefritt liv uten store plager. jeg er misunnelig på uføre i Norge.

Anonymkode: 99ed2...1fc

Det er ikke ferie å være syk. Det er en fulltidsjobb som er mye mer utmattende enn å være i lønnet arbeid. Du bør være takknemlig om du er frisk og arbeidsfør.

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Å bli ufør er noe av det værste som kunne ha skjedd meg.  Ville tatt fra meg alt av selvfølelse, mistet et sosialt nettverk som betyr mye for meg. Har heldigvis forsikring som gjør at jeg ikke ville ha tapt noe økonomisk. 

Kanskje du heller burde skaffe deg en annen jobb, evt utdannelse. Du trives åpenbart ikke med det du driver med.

Anonymkode: 5699a...80d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer den viktigste delen av livet som ufør: sykdommen. Sykdommen som er så invalidiserende at spesialisthelsetjenesten, nav og NAVs lege har avgjort at du ikke har mulighet til å jobbe selv en liten prosent. 

Det å komme hjem fra jobb, og være frisk. Orke å lage middag. Å være frisk i helgene, kunne finne på ting, kanskje reise, kanskje pusse opp? 

Det å være en del av et arbeidsmiljø. Bruke hjernen til det du har utdannet deg som. 

Jeg var syk og borte fra jobb lenge, gikk på aap. Har nå kommet meg såpass at jeg klarer å jobbe 50% og ble 50% ufør. Jeg er så vanvittig glad for at jeg klarte å komme tilbake i jobb. Det er ikke som å ha ferie. Og dette mener jeg virkelig, selv om jeg får mye penger i uføretrygd siden jeg hadde god lønn.

 

Anonymkode: 95dc2...3d7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter gjerne med deg jeg!! Faktisk vil jeg trygle deg om å bytte med meg. 

Er på runde 13 med cellegift og stråling nå, men bare livsforlengende. Jeg vil dø av kreft innen 2 år. Jeg etterlater meg en jente på 3 og en gutt på 5. Men hey!! Jeg får gratis penger av staten da! Flott for mann og barn at vi slipper å flytte midt i dette da 😄

Anonymkode: ad5ca...1f6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...