Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men man får ingen dokumentasjon fra leger (som fører til uføretrygden) hvis du er frisk som en fisk, men uten jobb...

Anonymkode: 2bd28...006

Dette er helt riktig. Ser ikke problemet ditt.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tviler på at folk med god lønn i dag drømmer om uføretrygd. Da kan de vel heller gå ned i stilling, gå ned i lønn og få mer fritid. 

Anonymkode: 2bd28...006

Det kan du tvile på. Du vet derimot ingenting om hva folk gjør.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ufør og må si jeg ikke har et verdig liv. Det er ingenting fysisk som feiler meg,og ei heller ikke psykisk. Jeg kunne godt å ha jobbet.

Hvorfor jobber du ikke da?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Et arbeid å gå til ville gitt mye mer glede nå, enn det livet som nå hvor dagene består av absolutt ingenting. 

Jeg haR heller ingen annen nettverk rundt meg, så er alene mesteparten av dagene. Kun sporadisk kontakt med et par fjerne familiemedlemmer over Facebook. 

Anonymkode: 11e68...dfe

Men da er det jo bare å søke på jobber om du er frisk? Det er jo meget betenkelig at du har fått ufør, når det ikke feiler deg noen verdens ting? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt misunnelig på noen uføre. Skulle ønske jeg også kunne blitt det, men det er ikke så lett. Men jeg har heldigvis mannen min som kan passe på meg økonomisk.

Anonymkode: e4faf...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du har nok lite grunnlag for å mene noe om hva som stemmer med realiteten. Da måtte du ha oversikt over alle landets 365000 uføre og visst hva de ble trygdet for. Det har du neppe.

Det er ingen myte at det er lett å få uføretrygd. Det tar imidlertid en god stund. Folk forveksler dette med vanskelig. Også du, ser jeg.

Anonymkode: 3fa4f...518

Du har ikke hørt ordtaket at like mennesker tiltrekker hverandre du forstår jeg? Nei jeg kan ikke snakke for snylterne her i Norge, heller ikke de som har 100% klar diagnose før voksenlivet som går rett på ung ufør i en alder av 19 år, men jeg følger med i både media, SoMe og andre platformer samt det virkelige liv. Dessverre har jeg og har jeg hatt nok mennesker i omgangskretsen og familie som sliter med systemet til å kunne ha en stemme. I fler enn et fylker, men det er en liten prosentandel samtidig er det reelt. Gidder ikke brette ut mer, for du vet fasiten ser jeg likens som at jeg som alle andre forveksler at ting er vanskelig med at noe tar tid 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (27 minutter siden):

Du har ikke hørt ordtaket at like mennesker tiltrekker hverandre du forstår jeg? Nei jeg kan ikke snakke for snylterne her i Norge, heller ikke de som har 100% klar diagnose før voksenlivet som går rett på ung ufør i en alder av 19 år, men jeg følger med i både media, SoMe og andre platformer samt det virkelige liv. Dessverre har jeg og har jeg hatt nok mennesker i omgangskretsen og familie som sliter med systemet til å kunne ha en stemme. I fler enn et fylker, men det er en liten prosentandel samtidig er det reelt. Gidder ikke brette ut mer, for du vet fasiten ser jeg likens som at jeg som alle andre forveksler at ting er vanskelig med at noe tar tid 😂

Du påstod at det sjelden stemmer med realiteten. Jeg sa du tok feil.

Resten av det du skriver aner jeg ikke hvorfor du skriver til meg.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du påstod at det sjelden stemmer med realiteten. Jeg sa du tok feil.

Resten av det du skriver aner jeg ikke hvorfor du skriver til meg.

Anonymkode: 3fa4f...518

Akkurat, realiteten er av det er vanskelig (for veldig mange). Det andre skrev jeg fordi du selv skrev:

"Du har nok lite grunnlag for å mene noe om hva som stemmer med realiteten. Da måtte du ha oversikt over alle landets 365000 uføre og visst hva de ble trygdet for. Det har du neppe.

Det er ingen myte at det er lett å få uføretrygd. Det tar imidlertid en god stund. Folk forveksler dette med vanskelig. Også du, ser jeg.

Det jeg svarte kalles å underbygge påstander når andre tror du har feil, mener du ikke kan vise til kilder eller dokumentasjon. Ganske viktig i en normal diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuka skrev (9 minutter siden):

Akkurat, realiteten er av det er vanskelig (for veldig mange). Det andre skrev jeg fordi du selv skrev:

"Du har nok lite grunnlag for å mene noe om hva som stemmer med realiteten. Da måtte du ha oversikt over alle landets 365000 uføre og visst hva de ble trygdet for. Det har du neppe.

Det er ingen myte at det er lett å få uføretrygd. Det tar imidlertid en god stund. Folk forveksler dette med vanskelig. Også du, ser jeg.

Det jeg svarte kalles å underbygge påstander når andre tror du har feil, mener du ikke kan vise til kilder eller dokumentasjon. Ganske viktig i en normal diskusjon. 

Jepp, så hvis du finner statistikk over hva uføre er blitt trygdet for de siste tiår, vil du se at andre grunner enn kronisk syk er høyt representert.

Det er den ene kilden.

At det er lett å bli trygdet bekrefter flere leger, deriblant denne:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoqPqb/den-sikreste-veien-mot-ufoerhet-er-aa-vise-at-du-ikke-fungerer-lege-bj

Det er den andre kilden.

Din dokumentasjon av dine påstander har jeg imidlertid sett lite til. Som er viktig i en normal diskusjon.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et utrykk sier at " det er bedre å være frisk og fattig enn rik og sjuk".senere har dette blitt omskrevet til " det er bedre å være rik og frisk enn sjuk og fattig" 

Du drømmer om sjuk og fattig

Hmm.. kanskje det finnes muligheter ved for lav iq...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jepp, så hvis du finner statistikk over hva uføre er blitt trygdet for de siste tiår, vil du se at andre grunner enn kronisk syk er høyt representert.

Det er den ene kilden.

At det er lett å bli trygdet bekrefter flere leger, deriblant denne:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoqPqb/den-sikreste-veien-mot-ufoerhet-er-aa-vise-at-du-ikke-fungerer-lege-bj

Det er den andre kilden.

Din dokumentasjon av dine påstander har jeg imidlertid sett lite til. Som er viktig i en normal diskusjon.

Anonymkode: 3fa4f...518

Google det, og se på begge sider av saken. Du har låst deg, det har ikke jeg 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 1.33):

Vær forsiktig med hva dere ønsker dere. 
 

 

 

Anonymkode: 55a64...a97

Det er sant. Det kan være farlig... 

Anonymkode: 4942a...222

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Tja...kanskje ikke så misunnelig men jeg sitter nok og er litt bitter fordi jeg har kronisk, arvelig sykdom som ikke tilsier at jeg vil bli mye over 60 år gammel, så her blir det nok å jobbe til jeg stuper. Mamma døde da hun var 60, mormor da hun var 51 og oldemor var 52. Mamma jobbet 120% fram til uken før hun døde (drev butikk). Jeg skal også leve hele livet med jobbing og kommer ikke til å få nyte av pensjon når den tid kommer. Så mye av skatten min vil gå til å lønne sofaslitere. Ja, jeg har fått grunnskole og tannlege av staten da jeg var yngre (Master betalte jeg selv i Nederland, men kunne selvfølgelig fått i Norge). Men det hadde lønnet seg for meg om Norge var mye mer privatisert og hadde lavere skatter. Er godt dekket av forsikringer uansett, kunne spart opp mer.

Anonymkode: 973db...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man misunnelig på syke mennesker for at de er syke så er det noe feil et sted. Om det er slik at du ønsker deg en alvorlig eller kronisk sykdom, som dikterer livet ditt, så burde du faktisk oppsøke profesjonell hjelp, og det mener jeg ikke stygt eller nedlatende. 

Anonymkode: 31b5e...a84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ikke mange av de som er misunnelig på utføre, ikke er misunnelige på de rike. Det burde vært mange tråder om det. Det er mye bedre å være rik og frisk enn å leve på uføretrygd. 

Endret av frysja
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

frysja skrev (1 time siden):

Rart at ikke mange av de som er misunnelig på utføre, ikke er misunnelige på de rike. Det burde vært mange tråder om det. Det er mye bedre å være rik og frisk enn å leve på uføretrygd. 

De er nok det også. Men uføretrygd er lettere å oppnå enn å overta en rik persons formue. Eller å vinne i lotto, som noen argumenterer med.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De er nok det også. Men uføretrygd er lettere å oppnå enn å overta en rik persons formue. Eller å vinne i lotto, som noen argumenterer med.

Anonymkode: 3fa4f...518

Det er ikke så lett som noen skal ha det til her. Har blitt veldig strammet inn de siste årene.

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så lett som noen skal ha det til her. Har blitt veldig strammet inn de siste årene.

Anonymkode: 2bd28...006

Nei, det har ikke det. Kriteriene for å få uføretrygd er ikke endret på mange år.

Dette er en seiglivet myte.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det har ikke det. Kriteriene for å få uføretrygd er ikke endret på mange år.

Dette er en seiglivet myte.

Anonymkode: 3fa4f...518

Hvis du mener at det er så lett, hvorfor prøver du ikke? 
 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...