Gå til innhold

Kan jeg søke om uføretrygd?


AnonymBruker

Kan jeg søke om uføretrygd?  

38 stemmer

  1. 1. Kan jeg søke om uføretrygd?

    • Ja, selvfølgelig kan du det.
      4
    • Nei, du må nok bare tåle smerte. Vi har altfor mange uføre allerede.
      11
    • Nja, du må nok snakke med en NAV-veileder.
      23


Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke. For å få søke om uføre må en ha avklaring fra Nav før en i det hele tatt får lov til å søke. Dette står tydelig på nav sine sider. For å få dette må en gå gjennom helsevesnet.

Anonymkode: 7dbcf...f6f

Helt riktig. Men en søker altså selv.

Anonymkode: 1f8ce...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt riktig. Men en søker altså selv.

Anonymkode: 1f8ce...370

I de fleste tilfeller søker en ikke selv, nettopp fordi en har for dårlig helse til det. Jeg har selv fått innvilget uføre uten å ha skrevet en søknad, samme har flere som jeg kjenner i uføremiljøet. Min lege og nevrolog tok seg av det.

Anonymkode: 7dbcf...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av søknaden man står for selv er svært liten, i mitt tilfelle skrev jeg mer eller mindre bare under på noe. Alt annet ble gjort fra NAVs side, som samlet inn nødvendige uttalelser ol.

Men joda, hvis man skal være litt kranglete på det, så er det brukeren selv om søker. Etter at NAV har åpnet for det, en lang prosess med mange krav.

Poenget til de fleste er nok at det ikke er sånn at man bare selv finner ut at nå skal jeg søke ufør. Det fungerer svært dårlig.

Anonymkode: 0e293...b6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lege og NAV i kommunen din. Du kan få hjelp og veiledning om du synes arbeid er vanskelig på grunn av sykdom eller plager, men uføretrygd er siste løsning etter alt annet er prøvd. Jeg mottar foreløpig arbeidsavklaringspenger etter å ha vært i arbeidstrening i et par måneder uten hell og uføretrygd er ikke i horisonten min engang, heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forundret over spørsmålsstillingen. 
Er det uføretrygd det første en vurderer etter en periode med nakke og ryggsmerter ? 
Det første en må gjøre er å komme seg til legen og få en utredning over hva som skaper problemer.  Videre så er det vel en behandling som gjelder ? 
En kronisk diagnose, en skade eller bare en periodisk overbelastning ? 
Da er det gjerne opptrening, styrking av muskulatur el evt operasjon inkl opptrening etter det ?  
Å gjøre en solid innsats med fokus på hva en kan gjøre sjøl må jo være målet istedenfor å hoppe direkte på uførepensjon ? 

Anonymkode: 026c0...c87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan søke. For å få innvilget søknaden må du imidlertid gjennom arbeidsevnevurdering, dette kan være tidkrevende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste tilfeller søker en ikke selv, nettopp fordi en har for dårlig helse til det. Jeg har selv fått innvilget uføre uten å ha skrevet en søknad, samme har flere som jeg kjenner i uføremiljøet. Min lege og nevrolog tok seg av det.

Anonymkode: 7dbcf...f6f

Sludder og vas.

Anonymkode: 1f8ce...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rygg- og nakkesmerter når jeg går eller sitter for lenge, og jobber med noe fysisk tungt. Det er veldig slitsomt.

Kan jeg søke om uføretrygd?

Anonymkode: cea8a...664

Det har jeg også, og veldig mange andre! aldri vurdert ufør likevel. Jeg må ofte ta smertestillende for å fungere. Men vi er mange som lever med smerter. Du må trene ryggen, tren roing (styrker oppover) gå ofte til kiropraktor eller manuellterapeut og lese deg opp på hvordan du kan lette smertene. Helt enkle ting som å aldri sove på magen f.eks. 

Anonymkode: f8b39...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal gå på jobb og ha vondt i nakke og rygg hver dag?

Anonymkode: cea8a...664

hva har du prøvd for å endre situasjonen din? Trener du? Gjør du øvelser for nakken? Vet du i det hele tatt hvorfor du har vondt i nakke og rygg?

Anonymkode: f8b39...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, alle klager jo over at det er for lett å få seg uføretrygd, synes det høres vanskelig ut jeg.

Anonymkode: 0e293...b6d

Det var nok lett for 10-20 år siden, nå er det vanskelig. Og det er bra. Vet om en som lever i et helvete hver dag og som likevel er på utprøving, hun unner jeg uføretrygd etter å ha jobbet tung hele livet. Hun fungerer ikke i hverdagen og greier ikke engang helt vanlig husarbeid. Men vi andre med smerter som kommer og går, vi kan jobbe. Bare juster arbeidsoppgaver og ta vare på helsen så godt du kan. 

Anonymkode: f8b39...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ikke husker helt feil, sa en del nøyaktig det samme for 20 år siden.

Anonymkode: 0e293...b6d

Antall uføre har eksplodert, og de har derfor strammet inn. Samfunnet vil ikke fungere med så mange uføre i fremtiden og reglene vil nok strammes mer inn. 

Anonymkode: f8b39...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kriteriene er stort sett de samme nå som da.

Anonymkode: 1f8ce...370

Ikke feilinformer. Jeg kjenner folk som jobber i systemet og kjenner et par som er uføre og noen få som har søkt. Tok årevis å få godkjent. De fleste har litt restarbeidsevne. 

Anonymkode: f8b39...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antall uføre har eksplodert, og de har derfor strammet inn. Samfunnet vil ikke fungere med så mange uføre i fremtiden og reglene vil nok strammes mer inn. 

Anonymkode: f8b39...780

De har ikke strammet inn. Vis så til disse innstrammingene?

Anonymkode: 1f8ce...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke feilinformer. Jeg kjenner folk som jobber i systemet og kjenner et par som er uføre og noen få som har søkt. Tok årevis å få godkjent. De fleste har litt restarbeidsevne. 

Anonymkode: f8b39...780

Slutt og lyv. Kriteriene for uføretrygd er ikke endret på mange år.

Anonymkode: 1f8ce...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, man gjør ikke det. Faktisk er det NAV som søker. 

Anonymkode: c4fc5...417

Merkelig påstand. Jeg måtte selv sende inn søknad, eneste NAV gjorde var å sende saken inn til rådgivende lege som ga klarsignal på «varig tilpasset innsats».

Fikk så beskjed om å finne søknadsskjema å sende det inn selv.

Så nei, NAV søker ikke for deg, det gjør du selv etter å ha fått klarsignal.

Anonymkode: 58d87...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke feilinformer. Jeg kjenner folk som jobber i systemet og kjenner et par som er uføre og noen få som har søkt. Tok årevis å få godkjent. De fleste har litt restarbeidsevne. 

Anonymkode: f8b39...780

Jeg jobbet i dette systemet som du så fint kaller det. Her er det dessverre du som farer med feilinformasjon, det samme gjelder dine «kjente» i systemet.

Burde kanskje spørre dem en gang til.

Anonymkode: 58d87...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...