Gå til innhold

Kan jeg søke om uføretrygd?


AnonymBruker

Kan jeg søke om uføretrygd?  

38 stemmer

  1. 1. Kan jeg søke om uføretrygd?

    • Ja, selvfølgelig kan du det.
      4
    • Nei, du må nok bare tåle smerte. Vi har altfor mange uføre allerede.
      11
    • Nja, du må nok snakke med en NAV-veileder.
      23


Anbefalte innlegg

Jeg har rygg- og nakkesmerter når jeg går eller sitter for lenge, og jobber med noe fysisk tungt. Det er veldig slitsomt.

Kan jeg søke om uføretrygd?

Anonymkode: cea8a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke opp til deg å søke om uføretrygd. Det er opp til NAV, basert på informasjon fra lege og annet helsepersonell.

Anonymkode: 0e293...b6d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe du tar med din lege eller behandler, ikke kg.

Anonymkode: b2946...ba7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med legen din. Du får ikke uføretrygd av litt vondter som man kan prøve å fikse på med fysioterapi, kiropraktor og tilrettelegging på jobb, evt ny jobb. 

Anonymkode: 46b7a...96b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med tilrettelegging eller annen jobb i første omgang? 

Anonymkode: fe6b5...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må snakke med legen din. Du får ikke uføretrygd av litt vondter som man kan prøve å fikse på med fysioterapi, kiropraktor og tilrettelegging på jobb, evt ny jobb. 

Anonymkode: 46b7a...96b

Så man skal gå på jobb og ha vondt i nakke og rygg hver dag?

Anonymkode: cea8a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av alternativene over nei. Du må snakke med en lege om dette, og NAV kommer nok til å sette mange spørsmålstegn. Både når det gjelder omskolering, og at det ikke nødvendigvis er noe som er kronisk. Dette er jo noe som kan bli bedre med både bytte av jobb og ved behandling. Så jeg tviler sterkt på det altså.

Anonymkode: 33e86...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få behandling først. Legen er første steg. Du er i jobb nå.  Du må være sykemeldt og gå over på aap. Etter å først ha fått all mulig behandling for ryggen og nakken din, og deretter vært på opptil flere arbeidsutprøving. Deretter kan det være at nav åpner for at du kan søke om ufør. Men siden du per i dag er i jobb, er det ikke aktuelt. 
 Det er en prosess som tar flere år. 
 

Anbefaler deg å stå i jobb og få behandling så lenge som mulig. Tiden på Aap går fort, og plutselig er man helt uten inntekt pga tiden ting tar. 

Anonymkode: 8ab7d...1f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må eventuelt finne en annen jobb og undersøke eventuelle diagnoser og restarbeidsevne. Det er en lang prosess før du kommer til uføretrygd.

Anonymkode: ea411...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal gå på jobb og ha vondt i nakke og rygg hver dag?

Anonymkode: cea8a...664

Legen. Du må til legen din

Anonymkode: 8ab7d...1f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har rygg- og nakkesmerter når jeg går eller sitter for lenge, og jobber med noe fysisk tungt. Det er veldig slitsomt.

Kan jeg søke om uføretrygd?

Anonymkode: cea8a...664

Nei, det er ikke opp til oss å vurdere. Regner forøvrig med at du kan omskoleres til andrearbeidsoppgaver

Anonymkode: 96d65...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å få innvilget uføretrygd er en lang prosess. Du må bestille time hos legen din i første omgang, han kan skrive ut sykemelding til deg hvis han synes du behøver det. Sykemelding kan du ha i maksimum et år, så går du over på AAP. Da setter nav i gang diverse tiltak, blant annet arbeidstrening og utplasseringer i andre bedrifter for å se om du kan jobbe andre steder og med andre ting enn du gjør i dag. I tillegg er det vel også krav om at du skal ha prøvd behandling for de plagene du har i dag før det er snakk om å søke uføretrygd. Skulle det gå så langt at uføretrygd blir alternativet, må legen din skrive en erklæring til nav om at arbeid ikke er mulig, og da er det fortsatt noen ukers behandlingstid på søknaden. Venninnen min måtte søke tre ganger fordi nav avslo søknaden hennes, til tross for erklæringer fra både lege og psykolog, så for henne tok det 1,5 år før søknaden var ferdig behandlet. Da hadde hun gått i fem år før det før søknaden ble sendt inn. 
 

Jeg hadde derfor satset på å prøve forskjellige behandlinger først, for det er ikke så enkelt som å bare søke uføre. Men begynn hos legen din, så får dere ta det derfra. 

Anonymkode: c8dc2...b74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst, start jakten på uføretrygd. Det er tidkrevende og omfattende, men gevinsten stor - i hvert fall en liten stund.
 

Anonymkode: 4a21f...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rygg- og nakkesmerter når jeg går eller sitter for lenge, og jobber med noe fysisk tungt. Det er veldig slitsomt.

Kan jeg søke om uføretrygd?

Anonymkode: cea8a...664

Nei. Du har garantert arbeidsevne selv om du blir litt øm i rygg- og nakke innimellom. Det du trenger er en ny jobb!

Anonymkode: 59091...c18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal gå på jobb og ha vondt i nakke og rygg hver dag?

Anonymkode: cea8a...664

Ja, det er det de aller fleste av oss med kroniske smerter gjør. Du er jo heldig, siden du ikke har smertene hele tiden, men bare når du går eller sitter for lenge eller jobber med noe tungt. Mange av oss har konstant smerter uansett hva vi gjør.

Anonymkode: 41237...828

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe du tar med din lege eller behandler, ikke kg.

Anonymkode: b2946...ba7

Går fint her også 

Anonymkode: 1f8ce...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja visst, start jakten på uføretrygd. Det er tidkrevende og omfattende, men gevinsten stor - i hvert fall en liten stund.
 

Anonymkode: 4a21f...338

Hvorfor kun en liten stund?

Anonymkode: 1f8ce...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om årevis med AAP før du kan søke ufør. Og alle behandlinger skal være prøvd.

Anonymkode: a746c...786

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...