Gå til innhold

Kjøpe veldedighet i julegave


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tar helst en gave til meg, og ikke en gave til en annen 😅

Anonymkode: 74494...9e5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt det. Ville heller latt være å gi hverandre noe

Anonymkode: 6f102...cf6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å gi det, og håper jeg aldri får det! Da kunne dem heller latt være å kjøpe meg noe. At dem ønsker å gi til veldedighet skal ikke bli gjort på "min" regning, uten at jeg kan styre over det. Hvis dem ønsker så sårt å gi til veldedighet, så kan dem selv ønske seg gave til veldedighet fra meg, ikke motsatt!

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må isåfall være avtalt.

ev. sånn som svigerinna mi gjorde - la ut på fb at hun ønsket bidrag til en veldedig organisasjon. Da ga mamma 500kr dit. svigerinna mi ble litt snurt, da hun tenkte at det var mer «perifere» som skulle gi der 😏 men det syntes jeg er ok. Om man oppfordrer sterkt til veldedighet så må man «tåle» å få det i gave ☺️ 
 

Jeg hadde blitt sur om jeg fikk det i gave uten at det var avtalt, betaler nok veldedighet over skatteseddelen. Hadde gitt beskjed om at vi kan droppe gaver i etterkant, om jeg fikk noe sånn. 
 

forventer at TS har gitt beskjed til gavemottaker om at hun selv ønsker veldedighet til jul. 😉 

Anonymkode: f4c67...7ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det et år og synes egentlig det var skikkelig kjipt! Var så mange andre organisasjoner jeg heller hadde sett fikk denne donasjonen enn den som fikk «fra meg». 

Anonymkode: e4e4e...0d4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg pleier å gi det jeg antar folk ønsker seg, og skal man gi "geit" eller "100 meter skolevei" bør det være noe mottaker ønsker seg. Jeg er selv veldig spesifikk på organisasjoner jeg støtter og ville ikke likt at mitt navn ble brukt til å gi veldedige organisasjoner jeg aldri ville gitt penger til selv.

Det som også er dumt med alle veldedige organisasjoner jeg har vært borte i er at de bruker giverlisten til tiggemail i ettertid. Så først gir man en gave i navnet til en person man ikke vet om liker denne formen for gaver og organisasjon for deretter å oppleve at organisasjonen kjører på med tiggemail. Det er ikke noen fin gave, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år kjøpte jeg en geit i julegave til ene søsteren min - en sånn geit i et eller annet land til en eller annen familie som ville få et litt bedre liv av å ha en geit. Søsteren min ble veldig glad. Lillebroren min ville også heller ha noe sånt - vite at i deres navn ville en familie få en litt bedre fremtid.

Jeg syns det er en fin gave, men jeg ville ikke gitt det til noen som ikke hadde gitt uttrykk for at de ville ha det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det et år og synes egentlig det var skikkelig kjipt! Var så mange andre organisasjoner jeg heller hadde sett fikk denne donasjonen enn den som fikk «fra meg». 

Anonymkode: e4e4e...0d4

Nettopp. Det doneres penger fra dem på vegne av meg, uten at jeg får ha et eneste ord med i laget. Det er kjipt å få gitt mine julegaver til noen jeg ikke ønsker skal ha pengene. Det er ganske mange organisasjoner der ute som jeg ikke unner en eneste krone. 

Dessuten er veldedighetsjulegaver altfor lettvint. Tar heller til takke med et gavekort. 

Nei, ikke gi til veldedighet på vegne av andre! Ønske deg det heller selv hvis du føler giverglede. 

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spør en person hva de ønsker seg og svarer veit ikke. Da får de veldedighetsgave. Jeg kjøper ikke gave bare for å kjøpe. Fikk en relasjon fra svigermor (skal sies at jeg og mannen var enige om gaven). Hun blir kjempe skuffet og sur. Såpass at hun ødela hele julaften det året. Da fikk hun klar beskjed fra mannen at hun får si hva hun ønsker seg eller ende opp med ikke å få noe. Den dagen lærte barna hva egoisme er og hvordan de ikke skal reagere. 

Anonymkode: 77fcd...26c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg vil bare spesifisere at jeg aldri ville kjøpt veldedighet i julegave til noen, lurte bare på om det var noen som drev på med slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg spør en person hva de ønsker seg og svarer veit ikke. Da får de veldedighetsgave. Jeg kjøper ikke gave bare for å kjøpe. Fikk en relasjon fra svigermor (skal sies at jeg og mannen var enige om gaven). Hun blir kjempe skuffet og sur. Såpass at hun ødela hele julaften det året. Da fikk hun klar beskjed fra mannen at hun får si hva hun ønsker seg eller ende opp med ikke å få noe. Den dagen lærte barna hva egoisme er og hvordan de ikke skal reagere. 

Anonymkode: 77fcd...26c

Glad jeg ikke er i familie med dere. Du kan ikke si at du gir en gave til vedkommende, du gir en gave til veldedighet på vegne av vedkommende. Det er jo så kjipt som man kan få det. Spesielt når dere maskerer dette som en "straff". 

Jeg ville også følt meg grusom på julaften hvis jeg hadde fått noe fint fra f.eks min svigermor i julegave, også hadde jeg sendt noen kroner til Røde Kors på vegne av henne. En organisasjon hun ikke engang liker. Jeg hadde gruet meg til hun åpnet sin gave, og ville hatt besk smak i munnen resten av julen. 

Anonymkode: 7c2da...bca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må isåfall være avtalt.

ev. sånn som svigerinna mi gjorde - la ut på fb at hun ønsket bidrag til en veldedig organisasjon. Da ga mamma 500kr dit. svigerinna mi ble litt snurt, da hun tenkte at det var mer «perifere» som skulle gi der 😏 men det syntes jeg er ok. Om man oppfordrer sterkt til veldedighet så må man «tåle» å få det i gave ☺️ 
 

Jeg hadde blitt sur om jeg fikk det i gave uten at det var avtalt, betaler nok veldedighet over skatteseddelen. Hadde gitt beskjed om at vi kan droppe gaver i etterkant, om jeg fikk noe sånn. 
 

forventer at TS har gitt beskjed til gavemottaker om at hun selv ønsker veldedighet til jul. 😉 

Anonymkode: f4c67...7ba

Har ingen formening om det gjelder deg som skriver det, men dette argumentet brukes som oftest av de som faktisk ikke bidrar med å betale tilstrekkelig skatt. Jeg er ikke helt sikker på hvor «innslagspunktet» er, men gjennomsnittsmennesket skal tjene ca. 850 000 i året (alle årene) før betalt skatt dekker det vedkommende mottar fra staten.

Jeg er for øvrig enig i at man ikke bør gi slike gaver uten at mottaker hadde ønsket seg det. Enig i alle de som påpeker at de vil velge organisasjon selv, da man ikke støtter enhver organisasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både gir og ønsker meg veldedige julegaver, synes det er en fin motvekt til gavestyret ellers i jula. 

Men jeg gir det bare til de jeg vet ønsker seg det, og ofte sammen med noe spiselig. Sjokolade, julekaffe/te, en flaske vin elns. Da blir det en fin gave til de som spesifikt ikke ønsker seg flere "ting", og de er det en del av i vår familie. Siden vi gir slike gaver innen familien har vi jo også god kontroll på hvilke formål folk blir glade for at blir støttet :)

Anonymkode: e7446...c6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legger det ved som liten ekstragave hvert år. Er ingen I familien min som syns det er fælt at jeg har brukt en hundrelapp av "deres" penger på poliovaksiner, vannrensetabletter eller malariamedisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dersom noen virkelig ønsker å donere penger til forskjellige sånne veldedige formål, så kunne de vel gort dette uansett - for deres egen regning. 

Ikke på "bekstning" av noen andre. Bare for å vise hvor "ufattelig snille" de selv liksom var i julegaver...        

Anonymkode: c8e20...1b3

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Og bekostning og bekostning, fru Blom, det er jo noen av oss som ikke ønsker seg flere ting i julegave. Jeg tar gjerne en geit på "bekostning" av enda en dusjsåpe / lysestake / skjærefjøl jeg ikke trenger og strengt tatt ikke har spesielt lyst på. Folk er forskjellige.

Anonymkode: e7446...c6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Og bekostning og bekostning, fru Blom, det er jo noen av oss som ikke ønsker seg flere ting i julegave. Jeg tar gjerne en geit på "bekostning" av enda en dusjsåpe / lysestake / skjærefjøl jeg ikke trenger og strengt tatt ikke har spesielt lyst på. Folk er forskjellige.

Anonymkode: e7446...c6b

Da ønsker du deg jo veldedighet til andre som gave, og det er helt innafor. De som gir det til folk om ikke har gitt uttrykk for at de ønsker seg det, er en annen sak. Det er jo ikke en gave til vedkommende, det er en gave som blir gitt på vegne av vedkommende - på en merkelig måte.

I bunn og grunn har det jo svært lite med personen som får vedledighet som gave å gjøre, men er en sak mellom giver og den som faktisk mottar gaven - ikke "mellomleddet".

Anonymkode: 74494...9e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Og bekostning og bekostning, fru Blom, det er jo noen av oss som ikke ønsker seg flere ting i julegave. Jeg tar gjerne en geit på "bekostning" av enda en dusjsåpe / lysestake / skjærefjøl jeg ikke trenger og strengt tatt ikke har spesielt lyst på. Folk er forskjellige.

Anonymkode: e7446...c6b

Men er det ikke da bedre at dere dropper julegave til hverandre? 

Anonymkode: 53e48...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...